Motorvédelem hõkioldó beállítási értéke

Indította nova, 2011. október 02., 18:32:33 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

Szelei

Kapcsolók közötti vezetéken nem hinném hogy kéne számolni. Ha lakatfogóval megméred az áramerősséget a főágban "1", annak felét fogod mérni akár a "2" akár a "3" mérési ponton.

czapi

Idézetet írta: Szelei Dátum 2014. július 06., 21:15:00 DÉLUTÁN
Kapcsolók közötti vezetéken nem hinném hogy kéne számolni. Ha lakatfogóval megméred az áramerősséget a főágban "1", annak felét fogod mérni akár a "2" akár a "3" mérési ponton.
Üdv!

A vonali és fázis áram közötti összefüggés nem mond semmit?

balzsi

Köszönöm szépen a hozzászólásokat, még ha nem is a közvetlenül a kérdésemre történt némely válaszadás, azért azokból is le lehetett vonni tanulságot. Az is kiderült számomra, hogy a nagyon tapasztalt szakember számára is akad olyan témakör, melyben rossz az elgondolása. Ha itt lehetne pontot adni, akkor tőlem Czapi kapná a pontot a tömör érthető válaszért. :)

Szirty

Tisztelt Szelei kolléga!

Idézetet írta: Szelei Dátum 2014. július 06., 21:15:00 DÉLUTÁN
Kapcsolók közötti vezetéken nem hinném hogy kéne számolni. Ha lakatfogóval megméred az áramerősséget a főágban "1", annak felét fogod mérni akár a "2" akár a "3" mérési ponton.

Rendkívüli tévedésben vagy!
Lakatfogóval megmérve sem a dupláját mérhetjük. Most elsétáltam a kedvedért egy deltában üzemelő 18.5kW-os motorhoz (a korábbi témához kapcsolódva megjegyzem, hogy ennél a motorvédő az 1-essel jelölt pontban van) és megmértem az áramokat:

A motorhoz vezető mind a 6 fázisvezetőn pontosan egyformán 20A áram mérhető (tehát a motor U1, V1, W1, U2, V2, W2 kivezetésein).
A főágban vagyis a "közös" ágban (a már hivatkozott 1-es ponton) pedig 34.5A áram mérhető.
A motor terhelése nagyon egyenletes, a mérés közben minden áramérték stabilan változatlan volt!

Látható, hogy 20-nak a duplája nem 34.5.
Ezzel szemben a 34.5/1.73205 vagyis (34.5-ben a gyök 3) éppen 19.92-szer van meg.

Hogy lehet az, hogy két közösített vezetéken külön-külön 20A folyik, de közös részen meg csak 34.5 és nem 40? Hát úgy, hogy időben el van tolódva egymáshoz a két áram (azaz fázisban) hiszen minden tekercs másik vége egy másik fázisra van kötve)

Villanyreszelő

Üdvözlet!
Ha már így belemerültünk a3 fázisú motor belsejébe,leírnám róla amit tudok,hátha valamit nem jól tudok.
A motor állórészén azonos tekercselés van 120 fokban eltolva,ebből gondolom hogy ha azonos menetszám azonos áramok folynak a tekercseken üzemszerűen,kivéve ha menetzárlat van,ekkor nagyobb az áramfelvétel az egyik fázison.
UxIXcosfi az U a feszültség amit hajt az I az áram ami késik induktív fogyasztó révén,és a cos fi ennek a késésnek a szöge,tehát a fázisszög.Így kapom meg a 6ásos teljesítményt.
A motor a teljesítményét minden esetben igyekszik tartani,ha kell több áramot vesz fel a hálózatból,ennek oka lehet tengelyterhelés,menetzárlat.
A motorvédő ettől igyekszik megvédeni a motor tekercseit,hogy ne égjen le a szigetelés.
Nagy áramok hatására egy bizonyos keresztmetszeten nagyobb lesz az áramsűrűség,és a tekercsek vezetékeinek ohmikus ellenálásán ez hővé alakul,ha leég a szigetelés a menetek közti zárlat kockázata is fenn áll,ami ugyancsak emelkedett áramhoz vezet.


Simon Endre

Szép jónapot uraim !
Most már várom Balzsitól az újabb infót amit mára igért az eltérő hőállapotú kiégett bíztosíték mibenlétéről. Villanyreszelő szakit meg kiigazítom a fázisonként vagy vallamennyi fázisban mérhető áram még attól is függhet, hogy mennyire befolyásolt a motor hűtése akár műszaki rendellenesség, akár környezeti hatásra, mert a hűtés romlása (javulása) visszacsatolódik a rézellenálláson keresztül és egy lassan beálló munkaponti áramot alakít ki, ugyan így a hálózati feszültség együttes változása is. A hálózati asszimetria is arányos de sokkal "elkentebb" hatást vált ki főleg csillag kapcsolásban. A menetzárlat mint áramfelvételt befolyásoló tényező olyan mint a pilóta infarktusa repülés közben, vagyis végzetes, álltalában nem műthető. Ennek kapcsán mutatnák be egy nem túl gyakori, de előforduló hibát, hogy a látszólak szimmetrikus tápfesz és rendezet körülmények ellenére egy 10% körüli asszimetria mérhető a fázisokon ez főleg csapágyazás vagy kapocsléc csere estén alakul ki, ennek oka (álltalában) a nem egy huzallal készülő tekercselés, pászmatekercselés valamelyik, esetleg több szálának szakadása vagy kiégése. Ez a hiba precíz ellenállásméréssel kiszűrhető sőt álltalában javítható is. Nagy értékű motoroknál megéri megcsinálni. A fázistekercsek (tekercspárok) 120 fokra osztása csak 3000' aszinkron  fordulatnál áll fenn, más alacsonyabb forulatszámoknál ennek töredéke is lehet.

Villanyreszelő

Na még egy kérdésem lenne,elnézést nem a témához vág,de nem akartam új fejlécet neki.
A minap találkoztam egy egyfázisú kétfordulatúnál azzal a jelenséggel,hogy nem indul az üzemi kondijával ami működőképes.
Azonban az a forgórészt megforgatva indul.
Szerintem ez  forgórész öntévnytörésből adódhat.
Lehetséges?

Simon Endre

Üdv  Villanyreszelő !
Feltételezem hogy a tekercs folytonosságot már ellenőrizted és a kézzel való indítás  csak egyik irányba hatásos. A kondi épségét kell először tisztáznod soros áramméréssel, vagy kapacitás méréssel. (Némelyik multiméter képes rá.) A forgórész rudazatának, (kiöntésének) szakadása esetén a motor gyenge, fékezve-terhelve nem éri el az üzemi áramot és a forgórész nagyon melegszik, néha olyannyira, hogy a tengelyen lévő  műanyag ventillátor, fogaskerék, ékszíjtárcsa meolvad, vagy deformálódik. és a csapágyból kiolvad a kenőanyag. Kisebb motoroknál a tengely hosszirányú kalapálása, szivattyúknál kavitáció vagy rosszul kivitelezett tengelyegyengetés is okozhat ilyet. A forgórész vasmag nagyon erős korroziója is eltépheti a rudazatot. A kondi vizsgálatánál 230 V AC figyelembevételével 1 mikrofarád kb. 72 mA áramot produkál és ez arányos a vizsgált kapacitással, 50 mikrónál  3,5 A körüli érték.

Villanyreszelő

Üdv. Simon Endre!
Először is köszönöm a segítséget!
A gyári kondija 12 uF,kapacitásméréssel 11uF.ESR mérővel ESR érték is megfelelő értéken belül van,a műszer nem jezett átütést ,csak egy kis parazitainduktivitása van,de az nem jelenthet problémát.
Másik motorra rákötve indítja a motort,áramméréssel nem próbálkoztam,és nem is hallottam ilyenről.
Abból következtettem szakadásra,hogy bizonyos pozíciókból elindul,de egy két pontba forgatva nem.
Szemrevételezéssel épségesnek tűnik,az áramfelvételét még megmérem majdan :)

balzsi

Egy kis segítséget szeretnék kérni.
A mellékelt képen látható motor és zárlatvédelmi kapcsolón a középső állítási lehetőséggel " Tc " mit lehet állítani?
A másik kettő világos, de erről fogalmam sincs. A kapcsolóhoz adott  leírásban sem szerepel ilyen paraméter.