• Motorvédelem hõkioldó beállítási értéke 4 2
Jelenleg:  

Szerző Téma: Motorvédelem hõkioldó beállítási értéke  (Megtekintve 11534 alkalommal)

Nem elérhető nyaki

  • Régi motoros
  • *****
  • Tudásbázis bõvítõje :)
  • Hozzászólások: 1.479
  • Hírnév erő: 17
  • nyaki hamarosan megbecsült személy lesz.nyaki hamarosan megbecsült személy lesz.nyaki hamarosan megbecsült személy lesz.nyaki hamarosan megbecsült személy lesz.nyaki hamarosan megbecsült személy lesz.
  • Nem: Férfi
  • Az élet nem is bonyolult, csak azzá teszik!!!
    • Skype - elektrolicht
Re:Motorvédelem hõkioldó beállítási értéke
« Válasz #15 Dátum: 2014. Július 06., 16:26:32 pm »
Üdv!
"Miért milyen különbség lenne szerinted az 1-es és a 2-es ponton elhelyezett motorvédő esetén azon a különbségen kívül, hogy az 1-es ponton a motor teljes árama átfolyik, a 2-es ponton pedig nem."
Szerintem az 1,2,3,4 pontokban alkalmazott motorvédőkön átfolyik a teljes áram, azaz a Y/D árama. Az 5-ös pontba helyezetten pedig csak a csillagindítás árama védett, ezért célszerű mellé tenni bármely másik 4-et, hogy a delta is védve legyen. ...vagy tévedek?

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető Simon Endre

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 576
  • Hírnév erő: 7
  • Simon Endre talán lesz valaki.Simon Endre talán lesz valaki.
Re:Motorvédelem hõkioldó beállítási értéke
« Válasz #16 Dátum: 2014. Július 06., 17:39:50 pm »
Szia Nyaki , üdv Szirty
Bizony itt egy kis zavar van. A termikus motorvédelem , ha nem közvetlen a motor hőfokát észleli, hanem a rajta átfolyó áramát figyeli addíg a kritérium az áram értéke, vagyis a hőmás relében (hőkioldóban ) integrálódó hőhatás. Tervezési szintent ez a motor áramára méretezéssel a tekercselőhuzal keresztmetszetével reprezentált, mert a keletkező rézveszteség hője korlátozott kell legyen a hőleadás határértékei miatt. Ez a jellemző (az áramsűrüség) motorokra meglepően nagy 4,5-6 A/négyzetmiliméter a transzformátorokra megengedett 2,5 A/négyzetmiliméterhez képest. Az ebből eredő határérték adott a motor max. névleges (tekercs!) árama és közömbös, hogy csillagban vagy deltában folyik ez az áram a tekercsen. Ez az áram akkor is fázisáram, ha motor deltában megy, mert midegyik ( fázis!) tekercsben csak az folyhat, midössze az eltérő fázishelyzet miatt a csomópontban (a vonalban!) ezeknek pillanatnyi összege mérhető és ez a 1,73 szoros érték, de ez már két tekercs árama és erre védelmet beállítani csak közvetlen delta hajtásnál szabad, illetve szükséges.

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető Szirty

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 632
  • Hírnév erő: 8
  • Szirty talán lesz valaki.Szirty talán lesz valaki.
Re:Motorvédelem hõkioldó beállítási értéke
« Válasz #17 Dátum: 2014. Július 06., 17:49:08 pm »
Üdv!

Tehát (más szavakkal) delta üzemben a 2, 3 pontokon az 1-es pont áramának "gyökharmada" folyik.
Az 1-es ponton a motor teljes árama folyik a többin meg sokkal kevesebb. Ezért az 1-es ponton elhelyezett motorvédő/hőkioldó értékét a motor névleges áramára, a 2, 3 pontokon elhelyezett motorvédő áramát a motor névleges áramának gyökharmadára kell beállítani.
A 4-5. pontra nyilván (gyakorlati okokból) nem rakunk motorvédőt/hőkioldót.


Üzenet összefûzve: 2014. Július 06., 17:52:55 pm
Üdv!

Bizony itt egy kis zavar van. A termikus motorvédelem , ha nem közvetlen a motor hőfokát észleli, hanem a rajta átfolyó áramát figyeli

Ez eddig nem merült fel a témában.

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető Szelei

  • Villanyász
  • ****
  • Tudásbázis bõvítõje :)
  • Hozzászólások: 591
  • Hírnév erő: 8
  • Szelei talán lesz valaki.Szelei talán lesz valaki.
  • Nem: Férfi
  • Villanyszerelõ
    • Skype - szelei.istvan1
Re:Motorvédelem hõkioldó beállítási értéke
« Válasz #18 Dátum: 2014. Július 06., 19:47:42 pm »
Tisztelt uraim.

Már kezdek ki akadni a rengeteg marhaság végett. Ki hova miét ott és mért nem ott...
Minden nagyobb kapcsoló, motorvédő gyártó honlapján meg található a szakszerűen javasolt bekötés.
Amiben biztosítékkal kezdjük majd hőkioldó, és a kapcsolók következnek. Ha akkorra a teljesítmény, hogy hagyományos hőkioldó ide nem elegendő, lehet áramváltóval ez esetben 5 A-es hőkioldó kell, vagy lehet a kapcsoló "K1", "Q1" lényeg a fő és elsődleges kapcsoló ágába történő fele mint amit a főágba kellene tenni, és a névleges áram felére állítjuk be!
Nehéz indítás esetén szoktak kivételes esetben csak a delta kimeneti oldalára kötni, hogy az indítás alatt ne terhelődjön túl viszont az üzemi érzékenységet biztosítani lehessen vele.

Mai hőkioldók hasonló elven működnek mint a régiek, mindegyik rendelkezik egy ikerfém lemezzel amit vagy vékony fűtőelemmel vesznek körbe amin a terhelő áram hatására melegíti az ikerfém lemezt vagy maga az ikerfémen keresztül haladó terhelő áram hatására melegszik. Hő hatására a lemez meg görbül. Bizonyos határérték után ami mind 3 lemez esetében azonos ki oldja a mechanikusan be akasztott érintkezőt. Ez a szerkezet manapság el van látva egy kompenzáló szerkezettel ami érzékeli a külső hőmérsékletet és biztosítja, hogy mindig a beállított értéken oldjon ki. Akár 40 C0 akár -40 C0 van.

A gyök 3 as értéket nem értem. Józan paraszti logika azt diktálja  ha egy vezeték helyett kettőre osztom a terhelést akkor öreg Ohm szerin az a fele lesz erenként.

A rajzon az 1, 2, 3-as pontokról beszélek.

Csak remélni tudom, hogy segítettem a nagy zavarban.


Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető Szirty

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 632
  • Hírnév erő: 8
  • Szirty talán lesz valaki.Szirty talán lesz valaki.
Re:Motorvédelem hõkioldó beállítási értéke
« Válasz #19 Dátum: 2014. Július 06., 20:43:02 pm »
Üdv!

Csak remélni tudom, hogy segítettem a nagy zavarban.

Nem hiszem. Viszont egyértelmű, hogy sikerült még jobban bekavarni, mivel egyre inkább eltávolodunk az eredeti problémától.

Idézet
A gyök 3 as értéket nem értem. Józan paraszti logika azt diktálja  ha egy vezeték helyett kettőre osztom a terhelést akkor öreg Ohm szerin az a fele lesz erenként.

Na ja. Csak hát AC az AC. Főleg ha nem csak egy fázis van. (A jó öreg Ohm működik, ahogy mindig is. P=U*I de mi lehet az a CosFi?)
:-)

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető Szelei

  • Villanyász
  • ****
  • Tudásbázis bõvítõje :)
  • Hozzászólások: 591
  • Hírnév erő: 8
  • Szelei talán lesz valaki.Szelei talán lesz valaki.
  • Nem: Férfi
  • Villanyszerelõ
    • Skype - szelei.istvan1
Re:Motorvédelem hõkioldó beállítási értéke
« Válasz #20 Dátum: 2014. Július 06., 21:15:00 pm »
Kapcsolók közötti vezetéken nem hinném hogy kéne számolni. Ha lakatfogóval megméred az áramerősséget a főágban "1", annak felét fogod mérni akár a "2" akár a "3" mérési ponton.

Nem elérhető czapi

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 534
  • Hírnév erő: 7
  • czapi talán lesz valaki.czapi talán lesz valaki.
  • Nem: Férfi
    • ElektroNord Kft. weboldala
Re:Motorvédelem hõkioldó beállítási értéke
« Válasz #21 Dátum: 2014. Július 06., 21:21:44 pm »
Kapcsolók közötti vezetéken nem hinném hogy kéne számolni. Ha lakatfogóval megméred az áramerősséget a főágban "1", annak felét fogod mérni akár a "2" akár a "3" mérési ponton.
Üdv!

A vonali és fázis áram közötti összefüggés nem mond semmit?

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető balzsi

  • Tanuló
  • Villanyász
  • *
  • Hozzászólások: 347
  • Hírnév erő: 4
  • balzsi nincsen befolyása.
  • Nem: Férfi
Re:Motorvédelem hõkioldó beállítási értéke
« Válasz #22 Dátum: 2014. Július 06., 21:24:59 pm »
Köszönöm szépen a hozzászólásokat, még ha nem is a közvetlenül a kérdésemre történt némely válaszadás, azért azokból is le lehetett vonni tanulságot. Az is kiderült számomra, hogy a nagyon tapasztalt szakember számára is akad olyan témakör, melyben rossz az elgondolása. Ha itt lehetne pontot adni, akkor tőlem Czapi kapná a pontot a tömör érthető válaszért. :)

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető Szirty

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 632
  • Hírnév erő: 8
  • Szirty talán lesz valaki.Szirty talán lesz valaki.
Re:Motorvédelem hõkioldó beállítási értéke
« Válasz #23 Dátum: 2014. Július 07., 10:03:48 am »
Tisztelt Szelei kolléga!

Kapcsolók közötti vezetéken nem hinném hogy kéne számolni. Ha lakatfogóval megméred az áramerősséget a főágban "1", annak felét fogod mérni akár a "2" akár a "3" mérési ponton.

Rendkívüli tévedésben vagy!
Lakatfogóval megmérve sem a dupláját mérhetjük. Most elsétáltam a kedvedért egy deltában üzemelő 18.5kW-os motorhoz (a korábbi témához kapcsolódva megjegyzem, hogy ennél a motorvédő az 1-essel jelölt pontban van) és megmértem az áramokat:

A motorhoz vezető mind a 6 fázisvezetőn pontosan egyformán 20A áram mérhető (tehát a motor U1, V1, W1, U2, V2, W2 kivezetésein).
A főágban vagyis a "közös" ágban (a már hivatkozott 1-es ponton) pedig 34.5A áram mérhető.
A motor terhelése nagyon egyenletes, a mérés közben minden áramérték stabilan változatlan volt!

Látható, hogy 20-nak a duplája nem 34.5.
Ezzel szemben a 34.5/1.73205 vagyis (34.5-ben a gyök 3) éppen 19.92-szer van meg.

Hogy lehet az, hogy két közösített vezetéken külön-külön 20A folyik, de közös részen meg csak 34.5 és nem 40? Hát úgy, hogy időben el van tolódva egymáshoz a két áram (azaz fázisban) hiszen minden tekercs másik vége egy másik fázisra van kötve)

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető Villanyreszelő

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 457
  • Hírnév erő: 6
  • Villanyreszelő talán lesz valaki.Villanyreszelő talán lesz valaki.
  • Nem: Férfi
Re:Motorvédelem hõkioldó beállítási értéke
« Válasz #24 Dátum: 2014. Július 07., 17:11:39 pm »
Üdvözlet!
Ha már így belemerültünk a3 fázisú motor belsejébe,leírnám róla amit tudok,hátha valamit nem jól tudok.
A motor állórészén azonos tekercselés van 120 fokban eltolva,ebből gondolom hogy ha azonos menetszám azonos áramok folynak a tekercseken üzemszerűen,kivéve ha menetzárlat van,ekkor nagyobb az áramfelvétel az egyik fázison.
UxIXcosfi az U a feszültség amit hajt az I az áram ami késik induktív fogyasztó révén,és a cos fi ennek a késésnek a szöge,tehát a fázisszög.Így kapom meg a 6ásos teljesítményt.
A motor a teljesítményét minden esetben igyekszik tartani,ha kell több áramot vesz fel a hálózatból,ennek oka lehet tengelyterhelés,menetzárlat.
A motorvédő ettől igyekszik megvédeni a motor tekercseit,hogy ne égjen le a szigetelés.
Nagy áramok hatására egy bizonyos keresztmetszeten nagyobb lesz az áramsűrűség,és a tekercsek vezetékeinek ohmikus ellenálásán ez hővé alakul,ha leég a szigetelés a menetek közti zárlat kockázata is fenn áll,ami ugyancsak emelkedett áramhoz vezet.


Nem elérhető Simon Endre

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 576
  • Hírnév erő: 7
  • Simon Endre talán lesz valaki.Simon Endre talán lesz valaki.
Re:Motorvédelem hõkioldó beállítási értéke
« Válasz #25 Dátum: 2014. Július 07., 19:16:56 pm »
Szép jónapot uraim !
Most már várom Balzsitól az újabb infót amit mára igért az eltérő hőállapotú kiégett bíztosíték mibenlétéről. Villanyreszelő szakit meg kiigazítom a fázisonként vagy vallamennyi fázisban mérhető áram még attól is függhet, hogy mennyire befolyásolt a motor hűtése akár műszaki rendellenesség, akár környezeti hatásra, mert a hűtés romlása (javulása) visszacsatolódik a rézellenálláson keresztül és egy lassan beálló munkaponti áramot alakít ki, ugyan így a hálózati feszültség együttes változása is. A hálózati asszimetria is arányos de sokkal "elkentebb" hatást vált ki főleg csillag kapcsolásban. A menetzárlat mint áramfelvételt befolyásoló tényező olyan mint a pilóta infarktusa repülés közben, vagyis végzetes, álltalában nem műthető. Ennek kapcsán mutatnák be egy nem túl gyakori, de előforduló hibát, hogy a látszólak szimmetrikus tápfesz és rendezet körülmények ellenére egy 10% körüli asszimetria mérhető a fázisokon ez főleg csapágyazás vagy kapocsléc csere estén alakul ki, ennek oka (álltalában) a nem egy huzallal készülő tekercselés, pászmatekercselés valamelyik, esetleg több szálának szakadása vagy kiégése. Ez a hiba precíz ellenállásméréssel kiszűrhető sőt álltalában javítható is. Nagy értékű motoroknál megéri megcsinálni. A fázistekercsek (tekercspárok) 120 fokra osztása csak 3000' aszinkron  fordulatnál áll fenn, más alacsonyabb forulatszámoknál ennek töredéke is lehet.

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető Villanyreszelő

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 457
  • Hírnév erő: 6
  • Villanyreszelő talán lesz valaki.Villanyreszelő talán lesz valaki.
  • Nem: Férfi
Re:Motorvédelem hõkioldó beállítási értéke
« Válasz #26 Dátum: 2014. Július 07., 21:07:08 pm »
Na még egy kérdésem lenne,elnézést nem a témához vág,de nem akartam új fejlécet neki.
A minap találkoztam egy egyfázisú kétfordulatúnál azzal a jelenséggel,hogy nem indul az üzemi kondijával ami működőképes.
Azonban az a forgórészt megforgatva indul.
Szerintem ez  forgórész öntévnytörésből adódhat.
Lehetséges?

Nem elérhető Simon Endre

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 576
  • Hírnév erő: 7
  • Simon Endre talán lesz valaki.Simon Endre talán lesz valaki.
Re:Motorvédelem hõkioldó beállítási értéke
« Válasz #27 Dátum: 2014. Július 08., 00:18:51 am »
Üdv  Villanyreszelő !
 Feltételezem hogy a tekercs folytonosságot már ellenőrizted és a kézzel való indítás  csak egyik irányba hatásos. A kondi épségét kell először tisztáznod soros áramméréssel, vagy kapacitás méréssel. (Némelyik multiméter képes rá.) A forgórész rudazatának, (kiöntésének) szakadása esetén a motor gyenge, fékezve-terhelve nem éri el az üzemi áramot és a forgórész nagyon melegszik, néha olyannyira, hogy a tengelyen lévő  műanyag ventillátor, fogaskerék, ékszíjtárcsa meolvad, vagy deformálódik. és a csapágyból kiolvad a kenőanyag. Kisebb motoroknál a tengely hosszirányú kalapálása, szivattyúknál kavitáció vagy rosszul kivitelezett tengelyegyengetés is okozhat ilyet. A forgórész vasmag nagyon erős korroziója is eltépheti a rudazatot. A kondi vizsgálatánál 230 V AC figyelembevételével 1 mikrofarád kb. 72 mA áramot produkál és ez arányos a vizsgált kapacitással, 50 mikrónál  3,5 A körüli érték.

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető Villanyreszelő

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 457
  • Hírnév erő: 6
  • Villanyreszelő talán lesz valaki.Villanyreszelő talán lesz valaki.
  • Nem: Férfi
Re:Motorvédelem hõkioldó beállítási értéke
« Válasz #28 Dátum: 2014. Július 08., 16:50:27 pm »
Üdv. Simon Endre!
Először is köszönöm a segítséget!
A gyári kondija 12 uF,kapacitásméréssel 11uF.ESR mérővel ESR érték is megfelelő értéken belül van,a műszer nem jezett átütést ,csak egy kis parazitainduktivitása van,de az nem jelenthet problémát.
Másik motorra rákötve indítja a motort,áramméréssel nem próbálkoztam,és nem is hallottam ilyenről.
Abból következtettem szakadásra,hogy bizonyos pozíciókból elindul,de egy két pontba forgatva nem.
Szemrevételezéssel épségesnek tűnik,az áramfelvételét még megmérem majdan :)

Nem elérhető balzsi

  • Tanuló
  • Villanyász
  • *
  • Hozzászólások: 347
  • Hírnév erő: 4
  • balzsi nincsen befolyása.
  • Nem: Férfi
Re:Motorvédelem hõkioldó beállítási értéke
« Válasz #29 Dátum: 2017. Május 16., 18:59:53 pm »
Egy kis segítséget szeretnék kérni.
A mellékelt képen látható motor és zárlatvédelmi kapcsolón a középső állítási lehetőséggel " Tc " mit lehet állítani?
A másik kettő világos, de erről fogalmam sincs. A kapcsolóhoz adott  leírásban sem szerepel ilyen paraméter.