Nem szabványos szerelés

Indította villany94, 2013. február 28., 17:48:34 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

JUVILL


A 8 A-os áramerősséget nem nevezném zárlati áramnak. A zárlati áram kA nagyságrendű. A beépített 10 A-os kismegszakítód a páraelszívó meghibásodása esetén fellépő zárlati áramot megszakítja, még akkor is, ha annak zárlati megszakító képessége csak 4,5 kA. (Lehet, hogy a beépített kisautomata 6 kA-os, vagy 10 kA-os zárlati megszakítóképességű.)
De mivel a biztosítók (olvadó és automata) célja a túlterhelés és zárlatvédelem, ezért mindig a fogyasztó (jelenleg páraelszívó) villamos teljesítmény igényéhez kell méretezni az áramkört megtápláló vezeték keresztmetszetét és a leágazás biztosítóját.
Igazság szerint, minden esetben, amikor keresztmetszet változás van (nagyobbról kisebbre), ott biztosítót kellene elhelyezni. Lakások esetén ez általában nem történik meg. Feltételezhető, hogy a páraelszívó a lakás egy dugaszoló aljzatára csatlakozik, mely 16 A-ral van biztosítva. A keletkező zárlati áram a kismegszakítót működteti, az viszont elképzelhető (nem csak zárlat esetén), hogy a berendezésen - a motor meghibásodása esetén - túlterhelési áram keletkezik, amitől "pörkölődhet" az elszívó vezetéke. Ha a biztonságra törekszel, akkor célszerű a páraelszívó dugaszoló aljzatát a teljesítménynek megfelelő kismegszakítóval védeni.

nyaki

Hordozható, vagy helyhez kötött, dugvillával szerelt készülékeket lehet akár 0,5mm2-es vezetékkel is bekötni. A készülékgyártók döntik el, hogy valójában milyen keresztmetszetű vezetéket használnak a berendezéseikhez, így annak megfelelőségét is ők szavatolják, illetve vállalják a felelősséget.
Hivatalosan villamos hálózat szereléshez 1mm2-nél kisebb vezetéket jelen szabványok szerint tilos használni. A vezetékek túterhelésvédelmét és az életvédelmet a szerelőnek kell szabvány szerint, a felhasznált vezetékekhez mérten alkalmazni. Hogy milyen készüléket fognak arra kapcsolni és hogy mit fog okozni annak túlterhelődésekor, az nem a szerelő felelősségéhez tartozik, azért minden esetben a gyártó, avagy a felhasználó lehet a felelős.
Nyilván a szerelő jóindulatán és szakmaiságán múlik, hogy a biztonságos készülék üzemeltetéséhez szakmai tanácsot nyújtson. ::)

villany94

Köszönöm a válaszokat! Sok hasznos információt megtudtam.
Sajnos mivel már be van építve, a kábel bevakolva, a lakás frissen festve - így nem szeretném szétbontani a falat.
Viszont elgondolkoztam, hogy a gyakorlatban képes-e egy ilyen kis 30W-os berendezés (páraelszívó) meghibásodás esetén túlterhelni a 0,5-ös Cu vezetéket?? Hiszen ezt azt jelentené, hogy legalább 4-5 ampernek kellene tartósan folynia. Gyanús, hogy a kis motor ezt elviselné egy másodpercig is. Mi a véleményetek?

attilav

Idézetet írta: superfluid Dátum 2013. március 03., 10:18:24 DÉLELŐTT
Köszönöm a válaszokat! Sok hasznos információt megtudtam.
Sajnos mivel már be van építve, a kábel bevakolva, a lakás frissen festve - így nem szeretném szétbontani a falat.
Viszont elgondolkoztam, hogy a gyakorlatban képes-e egy ilyen kis 30W-os berendezés (páraelszívó) meghibásodás esetén túlterhelni a 0,5-ös Cu vezetéket?? Hiszen ezt azt jelentené, hogy legalább 4-5 ampernek kellene tartósan folynia. Gyanús, hogy a kis motor ezt elviselné egy másodpercig is. Mi a véleményetek?

Hát én csak azt tudom neked tanácsolni, hogy bontsd ki, cseréld ki 1,5-ösre(akár mm-falra, sőt szvsz ez lenne a legjobb) vakold vagy gipszeld vissza és fesd le újra(biztos van még maradék festék abból a színből). És örülj hogy nem panelba laksz, és be tudod vésni a vezetéket a falba. Ezeket a munkákat vélhetően magad is meg tudod csinálni, hát akkor rajta.
Én panellakó vagyok, és itt csatornázni kell, ami jóval rondább.
A te problémád jóval egyszerűbb és meg is tudod oldani olcsón, én nem kockáztatnék egy elektromos tüzet.
Nálunk viszont sokba kerülne a javítás, én kifizetném de anyám nem engedi megcsináltatni, örülj hogy szerencsésebb helyzetbe vagy.

Gyurmaúr(fi-relé)

Szerintem kösd rá az elszívót egy B 2A-es, vagy a hűtő áramkörének a max B4A-es kismegszakítójára és ezzel gyakorlatilag minden tőled telhetőt megtettél a nyugodt alvás érdekében... 

egusztika

Idézetet írta: Gyurmaúr(fi-relé) Dátum 2013. március 04., 22:07:20 DÉLUTÁN
Szerintem kösd rá az elszívót egy B 2A-es, vagy a hűtő áramkörének a max B4A-es kismegszakítójára és ezzel gyakorlatilag minden tőled telhetőt megtettél a nyugodt alvás érdekében...
Tisztelt Gyurmaúr!
A kérdésem az lenne, ha a ventilátor a világítás hálózatra kötöm és a villanykapcsolóval indítom a ventilátort és az időkapcsolós, azaz a világítás lekapcsolása után még egy bizonyos ideig működik, akkor az indítási impulzust a világítási fázisról kapja, viszont ennek a világítás fázisgerincéről kaphatja-e a fázist. Ez csak azért kérdezem, mert ugye a ventilátor nem egy  kimondottan világítást szolgáló eszköz.
Én legalábbis úgy gondolom, lehet a világítás hálózatról a 230 V-t adni a ventilátornak.
Köszönöm a választ!

Gyurmaúr(fi-relé)

Semmi gond, természetesen köthetsz elszívó ventilátorokat a vill hálózatra, hiszen 1-1 ilyen 100-as kivezető cső átmérőjű jószág általában 30-100W közti teljesítményű, tehát nem lesz gond még akkor sem, ha 10 db, egyenként 100W-os ventilátorod működik egyszerre. Általában ezek kettősszigeteltek, tehát nincs szükség PE vezető bekötésére sem, ezért olyan vill hálózatokhoz is gond nélkül beköthetőek, ahol -sajnos, sok ilyen van még!- anno nem építettek ki PE vezetőt. A 2A-es megbiztosítást arra az esetre javasoltam, ha csak a ventilátor(oka)t táplálja az adott kismegszakító, ha pedig a hűtő(k) Á.K-jára kötöd, akkor ott vagy C4, vagy B6 Amperes lehet a biztosító. 

Szelei

Nem akarok nagyon tudálékoskodni, de mivel a világítás adja az indító jelet és a tovább üzemelés a lámpa lekapcsolása után indul adódik nem ártana a kapcsoló bejövőjéről adni az állandó betápot. Másik indok szerelés javítás esetén elég egy biztosítékra ügyelni áramtalanításkor.

Én méretre szabáskor még lámpa nélkül felejtettem el kikapcsolni azt a kört és egy oldalvágó bánta csak a hülyeségemet de lehetett volna komolyabb eset is.

Másnak ilyen szerelést én pláne nem ajánlanák!

Gyurmaúr(fi-relé)

Ne haragudj, Szelei kolléga; de nem egészen értem, miről is beszélsz? A kérdés az volt, hogy lehet-e, szabályos-e a vill Á.K-ról megtáplálni egy,alapvetően az adott helyiség világításának felkapcsolásával induló és időzítetten leálló, kisteljesítményű, kettőszigetelt ventilátort. A másik eset pedig az, amikor a ventilátor önmagában működik, tehát nem a felkapcsolt világítás indítja. Ott untig elég, ha a ventilátor Á.k-ját max 2, esetleg 4A-es kismegszakítóval biztosítjuk,nemde?!?  ???  Mi az amit nem kellene ajánlanom???

egusztika

Idézetet írta: Gyurmaúr(fi-relé) Dátum 2013. március 10., 22:28:31 DÉLUTÁN
Semmi gond, természetesen köthetsz elszívó ventilátorokat a vill hálózatra, hiszen 1-1 ilyen 100-as kivezető cső átmérőjű jószág általában 30-100W közti teljesítményű, tehát nem lesz gond még akkor sem, ha 10 db, egyenként 100W-os ventilátorod működik egyszerre. Általában ezek kettősszigeteltek, tehát nincs szükség PE vezető bekötésére sem, ezért olyan vill hálózatokhoz is gond nélkül beköthetőek, ahol -sajnos, sok ilyen van még!- anno nem építettek ki PE vezetőt. A 2A-es megbiztosítást arra az esetre javasoltam, ha csak a ventilátor(oka)t táplálja az adott kismegszakító, ha pedig a hűtő(k) Á.K-jára kötöd, akkor ott vagy C4, vagy B6 Amperes lehet a biztosító.
De itt is ha rögzítetten szerelek és világítási hálózat védelmére 10 A-es biztit alkalmazok, akkor kell a 1,5 MT, Mkh, stb.
És mi van azzal a kérdéssel, hogy elvileg mindenhová kell a zöld-sárga vezeték. Értelmeznem úgy kell, hogy a ventilátorhoz elviszem mindhárom vezetéket, de védelem vezetékét a ventibe nem kötöm be?