• Villanymotorok alapismeretek 4 3
Jelenleg:  

Szerző Téma: Villanymotorok alapismeretek  (Megtekintve 52679 alkalommal)

Nem elérhető balzsi

  • Tanuló
  • Villanyász
  • *
  • Hozzászólások: 330
  • Hírnév erő: 4
  • balzsi nincsen befolyása.
  • Nem: Férfi
Re:Villanymotorok alapismeretek
« Válasz #210 Dátum: 2016. Május 29., 15:05:24 pm »
Nem néztél be valamit?
90mm / 300mm átmérőkkel 1:3.3-as áttétel jött ki nekem, nem 1:11!

Köszönöm a kijavítást, ezt nagyon benéztem, r2-el számoltam, holott az területnél van, itt meg d*pí.

Nem elérhető balzsi

  • Tanuló
  • Villanyász
  • *
  • Hozzászólások: 330
  • Hírnév erő: 4
  • balzsi nincsen befolyása.
  • Nem: Férfi
Re:Villanymotorok alapismeretek
« Válasz #211 Dátum: 2016. Június 04., 16:59:13 pm »
Kedves Szakemberek!

 Ismét lenne két kérdésem.
Adott egy 230/400V-os villanymotor, melynek adattábláján 9/5,2A áramfelvétel szerepel.
A villanyóra mennyi fogyasztást fog mérni egy fázis, illetve három fázis esetén?
Jól gondolom-e, első esetben 230*9=2070W, 3 fázis esetén 400*5,2=2080W.
Gyakorlatilag közel azonos a költség, csak a leadott teljesítmény egy fázis esetén 2/3-ad, vagy a számításom téves?
 A második kérdés, adott egy távirányítós álló ventilátor, melyben az ismerősöm cserélt kondenzátort (a gyárival megegyező paraméterűt), mert nagyon lassan forgott. Azonban ezt követően sem változott semmi. Azt kérdezte tőlem, hogy ilyen kicsi villanymotort tekercselnek-e, viszont számomra kérdéses, hogy tekercselésre szorul-e, mivel akkor egyáltalán nem forogna, ha le volna égve.
Esetleg ha valakinek lenne ötlete, megköszönném.

Nem elérhető Marton

  • Villanyász
  • ****
  • Tudásbázis bõvítõje :)
  • Hozzászólások: 539
  • Hírnév erő: 6
  • Marton talán lesz valaki.Marton talán lesz valaki.
Re:Villanymotorok alapismeretek
« Válasz #212 Dátum: 2016. Június 04., 22:29:35 pm »
Szia Balzsi!
Rosszul gondolkodsz, illetve számolsz.
Minden bizonnyal 3 fázisú a motor melyről beszélsz. A számolásodból hiányzik a gyök3 és a cosfi értéke.
Az általad számoltak ohmos (pl. izzó) számítása esetén helytálló. Itt induktív és még 3 fázisú is a terhelés.
Tehát a képlet:U*I*1,73*cosfi=P 400*5,2*1,73*0,8=2878VA. Ennyit fogyaszt ha névleges mértékű a tengely megterhelése. De ilyen teljesítményű villanymotort szerintem nem készítenek, amiről beszélsz az 2,2kW névleges tengelyen leadott teljesítményű lehet.
Abban is rosszul gondolkodsz, hogy a 230V az egy fázist jelent. Hát NEM! Sajnos sok laikus hasonlóan képzeli a 230V feliratot látva az adattáblán, hogy azt a háztartási egyfázisú konnektorból is működtetheti.
Illetve működtetheti csak megfelelően deltába kötve és kondenzátorral kiegészítve. ekkor már nem képes a névleges pl. 2,2kW-ot leadni a tengelyen csupán kb legfeljebb felét vagy annál is kevesebbet.

Ventilátorral kapcsolatban, lehet, hogy egy kis olaj kenés a tengelynél sokat segítene.

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető balzsi

  • Tanuló
  • Villanyász
  • *
  • Hozzászólások: 330
  • Hírnév erő: 4
  • balzsi nincsen befolyása.
  • Nem: Férfi
Re:Villanymotorok alapismeretek
« Válasz #213 Dátum: 2016. Június 05., 16:50:06 pm »
Köszönöm a választ Marton!
De ilyen teljesítményű villanymotort szerintem nem készítenek, amiről beszélsz az 2,2kW névleges tengelyen leadott teljesítményű lehet.
A munkahelyemen olvastam le ezeket az adatokat egy villanymotor adattáblájáról, hogy a 2,2kW jelen esetben a leadott tengelyteljesítményre vonatkozik-e azt nem tudom.
Az egy fázis esetében azt értem, hogy deltában és kondival, csak az kérdés számomra, hogy a maximális leadott tengelyterhelésnél (ami 1 fázis esetében kb. 1,5kW lesz) mennyi lesz az áramfogyasztás?
Egy fázis esetében így jön ki a helyes eredmény: U*I*cosfi=P 230*9*0,8=1656VA, vagy ezt is rosszul gondolom?

Nem elérhető nyaki

  • Régi motoros
  • *****
  • Tudásbázis bõvítõje :)
  • Hozzászólások: 1.398
  • Hírnév erő: 16
  • nyaki hamarosan megbecsült személy lesz.nyaki hamarosan megbecsült személy lesz.nyaki hamarosan megbecsült személy lesz.nyaki hamarosan megbecsült személy lesz.nyaki hamarosan megbecsült személy lesz.
  • Nem: Férfi
  • Az élet nem is bonyolult, csak azzá teszik!!!
    • Skype - elektrolicht
Re:Villanymotorok alapismeretek
« Válasz #214 Dátum: 2016. Június 05., 18:36:59 pm »
Bizonyára más adatot is le lehet róla olvasni. Hogy van ráírva pl. a feszültségtűrés?
Ha 400/230V, akkor azt jelenti, hogy csillagban 400V-al, míg deltában 230V-al üzemeltethető a megadott teljesítményen. Ha az van ráírva, hogy 690/400V, akkor csillagban 690V-al, míg deltában 400V-al üzemeltethető. A hatásos teljesítményt tovább csökkenti a motor hatásfoka, mely általában 70-90% körül mozog. A motoron ez is fel van tüntetve csakúgy, mint a cosφ értéke. Tehát a teljesítménye P=U*I*√3*cosφ*η
Ha 400/230V-os a motor, akkor deltába kapcsolva, Steinmetz kapcsolással üzemeltethető 1 fázisról és ebben a felállásban az eredeti teljesítmény kb. 60-70%-ával lehet terhelni és kW-onként kb. 60-70μF/4-500V kondi szükséges hozzá. Tehát a teljesítménye P=U*I*cosφ*η lesz.
A 690/400V-os motor 1 fázisú üzemeltetésre alkalmatlan.

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető 980POWER

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 348
  • Hírnév erő: 4
  • 980POWER nincsen befolyása.
Re:Villanymotorok alapismeretek
« Válasz #215 Dátum: 2016. Június 05., 20:20:02 pm »
Ha az van rá írva  230/400 V-os, akkor az aszt jelenti, hogy a motor tekercsei ekkora feszültséggel terhelhetők. Ha szánsz rá egy kis időt és keresel egy ilyen motort, ami csak úgy áll valahol felhasználatlanul, akkor méréssel megvizsgálhatod, hogy a tekercseket csillagba kötve a tekercs egyik és másik végpontja közt 230 V vagy ehhez közeli értéket mérsz, mindegyik tekercs, egyik végére más-más fázist kötve, a másik végük pedig értelem szerűen össze vannak kötve vagyis csillagba.
Deltába kötve a tekercseket pedig 400 V vagy ehhez közeli értéket fogsz mérni ugyan azon a tekercs végeken, amin az imént 230 Voltot sikerült.
Nem vagyok egy nagy rajzoló, de megpróbálom rajzzal illusztrálni. Szerintem ezt Ti is tanultátok. Nem feltétlen azt jelenti, hogy akkor már a 3 fázisú motor egy fázisról is üzemeltethető, hanem azt, hogy csillagba kötve kisebb terheléssel lehet indítani a motort (3,5 kW teljesítménynél nagyobb motorokat nem szabad deltában indítani)

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető Marton

  • Villanyász
  • ****
  • Tudásbázis bõvítõje :)
  • Hozzászólások: 539
  • Hírnév erő: 6
  • Marton talán lesz valaki.Marton talán lesz valaki.
Re:Villanymotorok alapismeretek
« Válasz #216 Dátum: 2016. Június 05., 21:05:23 pm »
Ha az van rá írva  230/400 V-os, akkor
Akkor még véletlenül se kösd deltába 400V-os hálózati feszültségre mert szinte azonnal leég a motor!!!
Ha 400/230V, akkor azt jelenti, hogy csillagban 400V-al, míg deltában 230V-al üzemeltethető a megadott teljesítményen. Ha az van ráírva, hogy 690/400V, akkor csillagban 690V-al, míg deltában 400V-al üzemeltethető.
Ha 400/230V-os a motor, akkor deltába kapcsolva, Steinmetz kapcsolással üzemeltethető 1 fázisról és ebben a felállásban az eredeti teljesítmény kb. 60-70%-ával lehet terhelni és kW-onként kb. 60-70μF/4-500V kondi szükséges hozzá. Tehát a teljesítménye P=U*I*cosφ*η lesz.
A 690/400V-os motor 1 fázisú üzemeltetésre alkalmatlan.
Tehát csak az a motor köthető deltába 400V-on melynek tábláján 690/400V olvasható!
Idézet
Nem feltétlen azt jelenti, hogy akkor már a 3 fázisú motor egy fázisról is üzemeltethető, hanem azt, hogy csillagba kötve kisebb terheléssel lehet indítani a motort (3,5 kW teljesítménynél nagyobb motorokat nem szabad deltában indítani)
Indítható deltában 3,5kW-nál nagyobb motor is ha az indításkor még nincs megterhelve, pl. hidraulika szivattyú lehet ilyen alkalmazás. A terhelést a szelepek későbbi bekapcsolásával kapja meg.

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető balzsi

  • Tanuló
  • Villanyász
  • *
  • Hozzászólások: 330
  • Hírnév erő: 4
  • balzsi nincsen befolyása.
  • Nem: Férfi
Re:Villanymotorok alapismeretek
« Válasz #217 Dátum: 2017. Április 29., 07:14:51 am »
Kedves Szakik!
 A munkahelyemen egy elszívó ventilátor villanymotorja (csillag-delta indítású 400V) megadta magát, ezért ideiglenesen (míg fel nem javítják a régit) beszerelésre került egy nagyobb teljesítményű. Ez idáig a motorvédelmet Siemens 3VF3311-6FU71-0AA0 kapcsoló látta el. Szerény tudomásom szerint, ez zárlatvédelmi feladatot is ellát (ebbe kérnék megerősítést). A régi motor üzemi áramfelvétele 207A, az újé 255A. A raktáros kért ajánlatott egy nagyobb villamossági bolttól, hogy az új motorhoz, valamint későbbiekben a régihez  is megfelelő eszközt ajánljanak. Erre ajánlották a Schneider CV7RS220-at . Ha jól értelmezem az angol leírását, akkor ez is alkalmas zárlatvédelemre (kérnék ebben is megerősítést). Azonban ez a védőkapcsoló csak 220A-ig szabályozható. Erre jött az a válasz, hogy nincs ennél nagyobb, ami szerintem GV7 sorozat esetében igaz is. Nézelődtem a neten szerintem a siemensnek lenne:
https://support.industry.siemens.com/cs/attachments/40625241/SIRIUS_Load_Feeder_en-US.pdf?download=true . Erre gondoltam: 3VL47 31-2SP36  . A másik elképzelésem, hogy nem a főágba beépíteni a motor védelmet, hanem a mellékágba, akkor elég lenne a 255A-nak az 1,73-ad része is, csak akkor ki kellene építeni egy zárlatvédelmet a főágban.
 Ha Valakinek lenne ötlete az adott problémára, hogyan lenne egyszerűbb megoldani,  valamint megerősítene a zárlatvédelmi kérdésben, akkor nagyon megköszönném.

Nem elérhető tothgyula

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 350
  • Hírnév erő: 0
  • tothgyula árnyékban rejtőzködik.
  • Nem: Férfi
  • tothgyula
Re:Villanymotorok alapismeretek
« Válasz #218 Dátum: 2017. Április 29., 11:29:49 am »
Üdvözletem!
Az un. nehézindítású motorok esetében ki lehet iktatni a túlterhelésvédelmet (motorvédelmet) az indítás idejére, így a "mellékágba" kötve a védelmet, szerintem megfelelő.
A zárlat védelem a fő kérdés! Mi van a tápkábel előtt?(250A, 315A ?) Mert az egyuttal szolgálhat zárlatvédelemre is, mind a kábel, mind a motor részére.Tudsz-e hurkot mérni? Várom a többiek véleményét is.
TóthGyula felülvizsgáló.

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető balzsi

  • Tanuló
  • Villanyász
  • *
  • Hozzászólások: 330
  • Hírnév erő: 4
  • balzsi nincsen befolyása.
  • Nem: Férfi
Re:Villanymotorok alapismeretek
« Válasz #219 Dátum: 2017. Április 29., 18:15:55 pm »
Tóth Gyula köszönöm a választ.
Mivel csak az volt tervben, hogy azonos készülék lesz beépítve csak nagyobb hővédelmi értékkel, ami ellátná a zárlatvédelmet, így nem lett feltérképezve a tápkábel előtti zárlatvédelem. Ezt kedden tudjuk megtenni.
Továbbra is várom a vélemény, hogy a Siemens 3VF3311-6FU71-0AA0, Schneider CV7RS220 készülékeke ellátják e a zárlatvédelmet, valamint a kivitelezési illetve az alternatív eszközök ötletét.

Nem elérhető Simon Endre

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 529
  • Hírnév erő: 6
  • Simon Endre talán lesz valaki.Simon Endre talán lesz valaki.
Re:Villanymotorok alapismeretek
« Válasz #220 Dátum: 2017. Április 30., 00:28:57 am »
Kombínált védelem csak főáramkörben alkalmazott, direk indításnál. Csillag-delta kapcsolásnál a védelemnek a fázisáramban kell lennie, mint ahogy balzsi állítja a csillag tekercsáram értékére állítva, mert a védelemnek csak úgy van értelme. A zárlati precedense ritka a motoroknál, ezekhez inkább késes megszakító illi alkalmas betéttel és ez a munkálatok szempontjából is megbízhatóbb, mert azt nem lehet "véletlenül" felkapcsolni. Lépcsős védelemhez kell egy kis tapasztalat és olcsóbb az áramváltós megoldás.

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető faxelektro

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 423
  • Hírnév erő: 5
  • faxelektro nincsen befolyása.
Re:Villanymotorok alapismeretek
« Válasz #221 Dátum: 2017. Augusztus 14., 22:04:48 pm »
                                 Egy háromfázisú 1,5kW-os motort átkötöttem egy fázisúra és egy 80mikrofarados meg egy35mikrofarados kondival párhuzamosan kötve indul ki is kapcsol a preszosztát meg újra indul de kb 15 indulásnál már eléggé felmelegedik.Az adattáblán
 3,6/6,3A van én a mérőműszerrel 8,4 A-mértem. Sajnos hogyha kisebb kondít teszek amivel meg közelítem a 6,3Ampert már nem indul el. Le éghet-e a motor mit javasoltok mit lehet tenni,hogy ne melegedne? A motor biztosan volt már újra tekercselve mivel nem jön ki mind a hat tekercsvég csak három.                               

Nem elérhető feripapa1

  • Új tag
  • *
  • Hozzászólások: 4
  • Hírnév erő: 1
  • feripapa1 nincsen befolyása.
Re:Villanymotorok alapismeretek
« Válasz #222 Dátum: 2017. Augusztus 15., 09:14:49 am »
.... Le éghet-e a motor mit javasoltok mit lehet tenni,hogy ne melegedne? A motor biztosan volt már újra tekercselve mivel nem jön ki mind a hat tekercsvég csak három.                             

Két kondi nem kell, elég az egy. A b. ábra alapján és kondi kiszámolás alapján menni fog.
http://www.hobbielektronika.hu/forum/getfile.php?id=146000

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető Simon Endre

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 529
  • Hírnév erő: 6
  • Simon Endre talán lesz valaki.Simon Endre talán lesz valaki.
Re:Villanymotorok alapismeretek
« Válasz #223 Dátum: 2017. Augusztus 16., 01:28:01 am »
A leírtak alapján 230/400 voltos a motor de, mint írod nem lehet deltába kötni mert nics szeparálva a tekercsrendszere, ezért a teljesítménye katasztrófálisan kicsi lett. Nem érdemes a kondimérettel kisérletezni, "deltásítás" nélkül evvel a terheléssel előbb-utóbb a moci leég.

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető faxelektro

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 423
  • Hírnév erő: 5
  • faxelektro nincsen befolyása.
Re:Villanymotorok alapismeretek
« Válasz #224 Dátum: 2017. Augusztus 16., 22:24:30 pm »
Kösz a segítséget
                          Valóban elég erősen felmelegedik 15-20 bekapcsolás után és sajnos csak három tekercs vég van kihozva a motorból gondolom már volt újra tekercselve.
                     Indító tekercsel nem lehetne segíteni?

Üzenet összefûzve: 2017. Augusztus 17., 12:54:51 pm
Bocsánat fojtótekercsre gondoltam még annyit,hogy 8,4-8,6Amperrel működik.