Emelõgépek biztonságtechnikája, villamos szerelése

Indította JUVILL, 2012. október 20., 17:57:19 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

JUVILL


Mennyire ismerjük ezeket a berendezéseket?
Villamos szempontból kik szerelhetik az emelõberendezéseket, darukat?
Illetve kik végezhetik karbantartásukat, javításukat?
Az emelõgépek biztonsági szabályzatán kívül milyen elõírások vonatkoznak a felülvizsgálatukra?
Villámvédelmi szempontból hogyan történik a például a toronydaruk besorolása?
Hogyan kell földelni a szerkezeteket?
Kik vezetheti, kik tehetnek bejegyzést azt emelõgépnaplóba?
Kicsit sokrétû a téma, gondolom egy pár hozzászólásban tudunk róla beszélni.

Könyves Kálmán

15 évig dolgoztam egy cégnél, ahol a napi feladataim közé tartozott a daruszerelés és minden egyéb daruval kapcsolatos munka.
Kb. 80 db, 0,5- 10T teherbírású, rögzített emelõmacska, oszlopos forgódaru, híddaru, bakdaru, 8-10 gyártótól.
Az alábbi ismeretek innen vannak, ha olyat írnék, ami nem állja meg a helyét, nyugodtan javítsatok ki!

Villamos szerelés tudtommal nincs külön szakirányú végzettséghez kötve, villanyszerelõ, erõsáramú berendezésszerelõ végzettséggel tettük ezt, évente többször volt munkavédelmi ellenõrzés, ezt soha nem kifogásolták. Ugyanez vonatkozik a karbantartásra és a javításra is.

A daruk felülvizsgálata negyedévenként és évenként esedékes, mindegyikre pontról pontra leírt protokoll vonatkozik, amelytõl nem lehet eltérni. Ezek a vizsgálatok két nagyobb fejezetbõl, szerkezeti vizsgálatból és villamos felülvizsgálatból állnak. Szemrevételezéses, mûködési ellenõrzés, terheléspróba, biztonsági berendezések ellenõrzése, mérések elvégzése.
A negyedéves vizsgálatokat magunk végeztük és dokumentáltuk, az éves felülvizsgálatot viszont csak regisztrált emelõgép szakértõ végezheti.

Az üzemeltetõnél, ahol szükséges, emelõgép ügyintézõt alkalmaznak, ez OKJ végzettséghez kötött munkakör, érettségivel megszerezhetõ, (de gépész vagy villamos gyakorlat nélkül nem lehet egyszerû felelõsséggel ellátni). Az õ feladata az üzemeltetõ megbízása alapján az emelõgépek üzembe helyezésében való részvétel, gondoskodás a teherfelvevõ eszközök használatba vételérõl, azok rendeltetésszerû használatáról, a használati utasítások kezelõknek való biztosításáról, a használaton kívüli emelõgépek elõírás szerinti tárolásáról, a selejtezési javaslatok elkészítésrõl, biztonságos állapotuk megõrzésérõl, az idõszakos vizsgálatok elvégeztetésérõl vagy elvégzésérõl, az emelõgépekkel kapcsolatos adminisztráció elvégzésérõl, a bizonylatok megõrzésérõl, stb.(másolat egy tanfolyamleírásból)

Az emelõgépnaplóba fõleg a kezelõnek kell mûszakkezdéskor az általa elvégzett vizsgálatot bejegyezni, ezáltal õ a legelsõ felelõs azért, hogy ne használjanak olyan berendezést, ami nem hibamentes. Ide be kell jegyezni azt is, ha hibát talál, ennek javítását a javítást végzõnek is be kell jegyezni. Ha a meghibásodás nagyobb mértékû, fõdarabot érint például, a darukönyvbe is be kell jegyezni.

Emelõgépet vezetni általában könnyû vagy nehézgépkezelõi képesítéssel lehet, melyet ki kell egészíteni a megfelelõ típusvizsgával. 






Üzenet összefûzve: 2012. október 20., 20:39:20 DÉLUTÁN

A villamos rendszerük alapkiépítése általában hasonló, a funkciók a következõk(egy köteles híddaru a példa):
-emelés-süllyesztés
-macskahaladás(ami az emelõmûvet mozgatja)
-hídhaladás(amire a macska van felfüggesztve)

Az emelés általában egy darab kétsebességes motorral van megoldva, mechanikus vagy elektromágneses fékkel. Az emelés egy túlterhelésgátlóval van felügyelve, mely túlterheléskor az emelést letiltja, a süllyesztést viszont lehetõvé teszi. Általában az egyik kötélág vége egy mérõcellán keresztül csatlakozik a daruszerkezethez, melynek jeleit egy elektronikus vezérlõegység dolgozza fel, és avatkozik be a vezérlõkörbe. Általában ez a motor a legnagyobb teljesítményû. Komoly mechanikus áttételen keresztül hajtja az emelõdobot köteles emelõmû esetén. Ha mechanikus fék van, akkor a motor forgórésze kúpos, és az indító áram hatására egy rugó ellenében mozdul el a forgórészben, oldva a féket. Kikapcsoláskor visszatér nyugalmi állapotába és a fék újra fog. Elektromágneses féknél bekapcsoláskor a tekercs a féklapot rugó ellenében magához húzza és így old.
A kötéldobhoz alsó és felsõ végálláskapcsoló(k) vannak felszerelve, sokszor külön a lassú és a gyors fokozathoz. Ez lehet egy egyszerû mechanikus végálláskapcsoló, de a hajtásra szerelt állítható kapcsolómû is.

A macskahaladás egy motor, egy vagy két fokozattal, általában kisebb teljesítményû. Végállással nem mindig van felszerelve, lehet csak rugalmas ütközõ a véghelyzetekben.

A hídhaladás általában újabban 2 motorral a híd két oldalán, szintén 2 sebességes. Régebben volt 1 motor a híd közepén elhelyezve kétoldali kihajtással. Végálláskapcsolók.

A vezérlés többnyire függõkábelen elhelyezett speciális darukapcsoló. A kapcsolókon kell lenni egy kulcsos fõkapcsolónak, egy vészki gombnak, egy hangjelzést mûködtetõ gombnak, és az irányokat mûködtetõ, ált. kétsebességes nyomógombnak.
A vezérlés általában törpefeszültségû, de léteznek olyan daruk, amelyek a forgásirányváltást és a fokozatkapcsolást is a függõkapcsolóban oldják meg, itt a 400V lent van kézben a kapcsolóban, megkülönböztetett figyelmet igényel!

A kábelezés lapkábelekkel, C-sínben guruló függesztett kábelkocsikkal van megoldva, ha lehetõség van rá a szekrény és a motoroldalon is gyorscsatlakozókkal, gyors cserélhetõség érdekében. A betáplálás az áramvezetõ sínekrõl szóló fórumtémában megírt módon.

Ahol a helyzet megkívánja és van rá pénz is, rádiótávvezérlõ is alkalmazható. Elõnye a nagyobb mozgékonyság, hátránya, hogy érzékenyebb a mechanikai sérülésekre, akkukat kell töltögetni, és drága.

Minden darunak kell hogy legyen a földi betáplálásnál egy zárható fõkapcsolója, és fázis jelzõ lámpái.

Üzenet összefûzve: 2012. október 21., 10:16:27 DÉLELŐTT

Egy vizsgálati jkv. minta:


Üzenet összefûzve: 2012. október 21., 10:28:24 DÉLELŐTT

Egy könyv a témáról:

faxelektro

A képeken látható állapotban hozták ezt a emelőt segítene valaki a nyomógomb bekötéséhez?

nova

A típus sokat segíthetne szerintem a fórumozóknak, hogy esetleg segíteni tudjanak.
A képen mintha láttam volna PA 750 jelzést.

Erre a kulcsszóra rákerestem (mini electric hoist pa series wiring diagram) a neten és az alábbi videót találtam. Bevallom nem néztem végig, de lehet ugyanaz a típus mint amit te is keresel.


Villanyszerelõ fórum szabályzat - Kezdő fórumozók figyelmébe! - Közlemények

Privát üzenet funkció nem szakmai kérdések megválaszolására van fenntartva!

faxelektro

Ezek az adatok

TECNIC
PA-75o

PALAN  ELECTRIQUE 23oV-5oHz-2,8A-58oW
SERYE-2oo3:2o52o
Made in PRC

Simon Endre

A motor "V" tekercselésű a középhelyzetes billenőkapcsoló valamelyik (szimpla) tekercsvégre teszi a tápot. A közösített tekercspontot a párhuzamos kapcsolósor érintkezői zárják. A kondenzátor az "irányéintkezők" közé van kötve. A kapcsoló irányvezetékei a megfelelő végkapcsolókon át vannak a motorba kötve. (Végtárcsa és kötélvezető helyzetkapcsolók.) Ezekben a kis gépekben a fékfeloldást tengelyirányban elmozduló kupos forgórész, vagy a motor mágnestere álltal működtetett a motortengelyen megvezetett fékfeloldó van, jellemzően a ventillátor oldalon. Ha ez kevés küldök (elvi) rajzot

faxelektro

Kösz a segítséget ENDRE
                                        Egy rajz nagy segítség lenne.

Simon Endre

A fotó gyenge felbontása miatt a"sárga doboz" szinte felderíthetetlen, ami a rajzon van az szinte feltételezés. Úgy tűnik a darunak nincs alsó végkapcsolója (vagy nem tudom hol van.) A sorkapocs számozást a mikrokapcsoló felől indítottam. Jó lenne ha a vészkapcsolóról készülne egy jobb kép.

faxelektro

Be kötöttem de nem jön össze,még felteszek képeket a kapocstábla szerintem jól van kötve mert ott nem volt kötözve semmi csak a kapcsolót nem jól kötöttem be. Felteszem a kapcsoló számozását gondolom nem lehet-e hibás a kapcsoló.Bárhogy kapcsolom a 4--5-kontakt mindig zárva van és az 5--6 meg nyitott.

faxelektro

Végállás kapcsoló csak az van ami a kapocstáblában látható.