Elosztó tervezés

Indította kiskacsa, 2015. augusztus 09., 11:13:52 DÉLELŐTT

Előző téma - Következő téma

kiskacsa

Sziasztok!

Az elosztók tervezésével kapcsolatban lennének kérdéseim. Ezen belül is inkább a kábelezéssel kapcsolatban lennének kérdéseim.
Szóval adott egy épület villamos terve, és ahhoz kellene az elosztókat megtervezni. Az egyszerűség kedvéért vegyünk egy családi házat, ahol világítás, dugaljak, esetleg főzőlap, vmilyen kiállások (pl jacuzzi, szauna, stb.. részére) jöhetnének szóba.

Ami érdekelne, hogyan határozzuk meg a kábeltípust. Először gondolom a terhelést kellene meghatározni hogy hány watt, ez egy ház esetében mekkora értékek, hogyan határozhatnám meg?

Utána kellene a kábel típusát is. Pl van ez: NYY-J 3x1,5 vagy NYY-J 5x2,5 stb...
Itt pontosan mi mit jelent? Az első szám az erek száma a második a teljes vezeték keresztmetszete? A betű kód az micsoda?

És miből határozhatom meg, hogy egy áramkörnél melyiket kell használni?

Ez a téma érdekelne, ha valaki tudna ebben segíteni megköszönném! :)

980POWER

A táblázat segít a vezeték szabványos jelölésének értelmezésében. Ha nem elég, a tételek közt, amit feltöltöttem megtalálsz mindent amit tudni kell róluk.
http://villanyszerelo.forum.hu/index.php?topic=2955.msg20805#msg20805 5. Tétel (40. oldaltól) de valahol olvastam, hogy hány értől milyen színek, hánytól fekete szín, és számozás, csak meg kell keresni.
Terhelés, csak az egyik tényező, erek száma, egymástól távolsága, környezet hőmérséklete, helység besorolása, mechanikai igénybevétel, stb. Családi háznál, ha nem passzírozzuk bele a csőbe őket, hanem külön áramkör külön csőben, akkor elég a terhelést (extrém esetben a vezeték hosszát) figyelembe venni, elektromos tűzhelynél kap-e hő terhelést, ez utóbbi, csak a falon kívüli részt érinti hibás tervezés esetén.

kiskacsa

Köszi, ez a pdf jónak tűnik :D

De mitől függ hogy hány eres és mekkora kábel kell?
Az hogy mekkora (egyszerű esetben) a terheléstől függ igaz? És mitől függ az erek száma?

Illetve a terhelést hogyan határozhatom meg?
Pl: van egy áramkörön 6 dugalj (egy hálószobában), akkor hogy határozom meg hogy ide milyen kábel kell?

980POWER

Azt a kérdést nem értem hogy az erek száma mitől függ. Nyilván amennyire igén van. Vegyük alap esetnek az épületvillamosságnál a lakás villamosítást. Vannak a végpontok, ezek az ajzatok, a lámpák és a fix bekötésű készülékek. Az ajzatok 16 A maximum terhelhetőséget bírnak el alapesetben, tehát a védelemnek  max 16 A kismegszakítót lehet használni. A világítás kapcsolói 10A terhelést bírnak el. A fixbekötésű készülékekhez pedig a terhelésnek megfelelő keresztmetszetű vezeték kell és olyan kismegszakító ami a nullát is megszakítja (vagy leválasztó kapcsoló)
Miért akarsz kábelt használni? Az egy eres, az vezeték. A világításhoz is 3 szálat viszünk, vagy ennél többet. Ha van rajz akkor igazán ezek a kérdések nem merülhetnek fel.

kiskacsa

Oks de mitől függ ez? (Bocsi nem vagyok villanyszerelő, nem értek hozzá)
A 3 eresnél van a fázis,nulla,PE nem? És ahol több ér van?

Illetve vegyünk pl 6 dugalj egy szobában, és azt egy áramkörre akarjuk tenni. Ahhoz milyen kábel kellene és miért?

Gyurmaúr(fi-relé)

Ha megengeditek, néhány pontosítás, mert az fontos! kiskacsa, ahogy elnézem, te nagyon helyesen KÁBELLEL és nem Mü cső rengetegbe húzgált MCu vezetékekkel szeretnéd megoldani a házikó energetikai feladatait. Tehát, az NYY a "classic" kábel, s mint ilyen, nem feltétlen szükséges egy (lakó) épület belső hálózatához. Ide tökéletesen elég az MBCu és/vagy MT kábelek alkotta népes tábor, főként amennyiben ezek kábeleket -szintén nagyon praktikus módon(L. képek)- esetleg kábeltálcában és/vagy csatornában szeretnéd pakolni. Ezzel egyrészt jót teszel magaddal, ugyanis nem kell fossá vízszintesen (függőlegesen az egyes dugaljakig, kapcsolókig, egyéb rögzített bekötésű fogyasztókig igen, de az nem akkora kihívás, nem is beszélve az épület állagának gyengítéséről, melyet a vízszintes vésés okozhat) vésned az egész épületet, majd az okozott elemi károkat vissza javítani. Másrészt jót teszel az ügyfeleddel, ugyanis nem kell süllyesztett elágdobozok meglehetősen lehangoló látványában "gyönyörködnie". Ami az érszámot, illetve a +metszetet illeti; amennyiben az épület 3 fázisú betáppal rendelkezik, akkor ugye vannak 3 fázisú (azaz 3x230V-os, illetve 3x400V-os) berendezések, mint pl tűzhely, átfolyós villanybojler (pl. Stiebel Eltron) , ilyen-olyan mocis cuccok, mint pl mélykút szivattyú, 3 fázisú mocival szerelt szerszámgépek, stb. ,illetve 1 fázisú fogyasztók, melyekhez értelemszerűen 3 eres (1 fázisú) , illetve 4 vagy 5 eres (3 fázisú 400V-os, illetve 3 fázisú 3x230V-os feszültséggel működő) kábel dukál. Aztán vannak -bár már egyre inkább nincsenek- a több fénycsöves armatúrák, melyekből amennyiben 2-nél több db van 1-1 helyiségben, akkor azokat is illik annyi fázisra kötni, amennyi áramkör van bennük. Tehát pl. egy 2x36W-os VVG-s armatúrát 4 eres, míg egy 3x36W-os, vagy 6x18W-os armatúrát 5 eres kábellel kötünk értelemszerűen 2, illetve 3 fázisra. Ami a +metszetet illeti; ott táblázatokban szereplő Amper terhelhetőségen túl a legfontosabb az adott kábel hossza, ugyanis ami jó 10 méterre, az már nagygyon nem 30-ra és akkor most az egyéb igen fontos módosító tényezőket nem említettem. NYY kábelt lakóépület esetén főként földkábel gyanánt alkalmaznak, pl a kertben lévő mérő(k)től a mért főelosztóig (NYY-J 5x10mm2), vagy épp a különálló melléképületek alelosztónak a mért főelosztóval történő biztonságos összekötésére. Amennyiben a PEN szétválasztás előtt van lehetőség leágazni, akkor elég a 4 eres N(A)YY is, viszont ebben az esetben helyi földelést KELL csinálni az adott melléképület elosztója közelében, illetve az elosztóban történt PEN PE-N szétválasztást követően KÖTELEZŐ legalább 1 db Fi-relé alkalmazása, mely max 100mA-es lehet! Viszont mivel ez az ország nem az NSZK, ezért én személy szerint inkább az NAYY-J (alu) földkábeleket javaslom, melyekből ugyanakkora Amper terheléshez legalább 1 számmal nagyobb +metszet kell az NYY-hoz képest, viszont az NAYY ára kb 1/4-e a hasonló +metszetű NYY-hoz képest. Bár 10mm2 +metszet alatti NAYY nincs, de ahol már mondjuk 5x6mm2-es NYY kell, oda inkább 5x10mm2-es NAYY-t érdemes fektetni. Nyilván 1.5; 2.5,4mm2 esetén nincs alternatíva, ott csak NYY jöhet szóba. 

kiskacsa

Köszi, most is sokat újat tudtam meg.

De ha egy példán keresztül tudnátok segíteni, azt még nagyon megköszönném.

Pl amit mondtam, 6 dugalj egy hálóban, és ez egy áramkörön. Akkor ezeknek kb mekkora a teljesítmény igényük, illetve hány eres, mekkora kábel kell.

Vagy egy fix kiállás tűzhely részére, itt milyen kábel kell?

Példákból jobban meg tudom érteni az ilyen dolgokat.

De nagyon köszönöm az eddigi segítségeket is! :)

980POWER

A falban 1,5mm2 vezeték a legkisebb megengedett keresztmetszet, ez legfeljebb13,5A kismegszakítóval biztosítható, ha világítási áramkörökhöz viszed akkor 10A kismegszakítóval biztosítható. Az elosztóból elindulsz fekete, kék, zöld/sárga színnel a zöld/sárga és a kék megy tovább a lámpához a fekete le megy a kapcsolóhoz, majd ínét megy a lámpához, de már barna színben mert ez a kapcsolt ág színe, ez az alap egysarkú (101) kapcsolás.

Van még 102 jelű is ami annyit tesz, hogy itt le kell hozni a kék vezetéket a feketével és tovább vinni a barnával a lámpához. Ezt használjuk nedves besorolású és kinti lámpák kapcsolására


Ha csillárunk van akkor a 105 kapcsolót használjuk ami két billenővel van ellátva a többlet annyi, hogy két barna vezeték megy a kapcsolóból a lámpához és külön lehet kapcsolni a csillár egyik és másik felét. Új csillárok esetében általában ki kell cserélni a csillár saját vezetékét eggyel több erűre, mert nem bontják ketté gyárilag)

A fénycsövek kapcsolására 103 számú kapcsoló  ez egy billenővel 3 kőtömböző fázist képes kapcsolni (mintha 3 101 lenne egybe építve. Értelem szerűen ide 3 bejövő fázis jön és annyi is megy el a lámpákhoz.

106 jelű kapcsoló ebből 2 van pl. az egyik ajtónál és a másik ajtónál és akár melyik helyről le és fel is lehet kapcsolni egymástól függetlenül itt lejön egy fekete és két szürke megy tovább a másik kapcsolóba amiből a barna megy a lámpához.

107 jelű az előző verzió további bővítésére való a két szürke vezetékbe kell beiktatni, korlátlan menyiségig lehet bővíteni, de egy bizonyos mennyiség után már impulzus relét használunk amihez nyomógombot használunk, mint a csengőhöz

Aztán van ezeknek a kombinációi Pl. 106/6 nem részletezném. Ha pedig fiatal vagy és hajlasz a fejlődés felé, akkor már a kapcsolókhoz egy kéket is érdemes levinni a későbbiekben alkalmazandó technika működtetésének.


A dugjalak esetében a 2,5mm2 vezetéket használjuk és 16A kismegszakítóval biztosítható független attól, hogy egy vagy akárhány ajzat van egy körön, én egy helységbe mindenképp 2 kört tennék még ha másik helység körével közösen is Ha közvetlen egymás mellet vannak az ajzatok akkor félfűzhetőek egymásra(két vezeték egy csavar alatt), de ha távolabb vannak egymástól akkor ez már TILOS

Tűzhelynek érdemesebb nagyobb keresztmetszetet választani Pl 4, vagy 6mm2, ha van 3 fázis akkor 5 ereset.

Épület gépészet fűtésvezérlés elektromos ablak/redőny klíma kapu, garázskapunyitása/zárása vízellátás öntözés vezérlés   na és az intelligens ház működtetése már tényleg nehéz ügy de megoldható rengeteget lehet írni, de nem vagy szakmabeli ezért nehéz csak úgy rád árasztani a szöveget és elvárni, hogy megértsd rajzolni nincs kedvem. Gondolom úgyse állsz neki magad.

Gyurmaúr(fi-relé) verziója sem rossz, de én undorító mocskos helynek találom a gipszkartonok feletti helyeket Én OSB-t használnék és arra egy dísz réteg az kinyitható utólag, ahol kell, de az összefüggő gipszkarton az mindent bekoszol és persze a felette lévő káosz nekem nem jön be.
Utólagos gipszkarton szerelés után hívnak bennünket szerelni: a dobozok a fele felül a fele alul, de hozzáférni nem lehet, amelyik felül van azon fedél nincs a fűzőszál valahol zörög, vágunk egy lyukat, de nem érjük el, nem baj a festő kijavítja, vágunk újabbat, nagyobbat már mindenem fehér és poros, de még megszorul a vezeték a falban lévő csőben, mert persze, hogy a tiplik bele vannak fúrva. Pedig csak egy vezeték befűzésről lett volna szó, de két nap ott voltunk, na ennyit a gipszkartonról.



Gyurmaúr(fi-relé)

Szerintem egyáltalán nem undorító a gipszkarton, sem a kazettás, sem pedig a nagy lapos, csak tudni kell normálisan "konfekcionálni", azaz pl. ahol elágdoboz "szigetek" vannak felerősítve a kábeltálcá(k)ra, nos ott ú.n. "búvónyílásokat kell csinálni, mely vagy nyitható fém ajtó, vagy fém keretes gipszkarton darab. OSB szerintem úgy egy nagy gagyi, ahogy van, ráadásul a gipszkarton és a monolit vasbeton födém közé sok mindent úgy el lehet helyezni, hogy azok bármikor könnyedén hozzáférhetőek, miközben nem nyújtanak vizuális környezetszennyezést.  ;)
Ja és mellesleg a tűzhelynek, amennyiben korrekt módon 3 fázisra és fázisonként B16A-es megbiztosítással van bekötve, akkor bőven elég az 5x2.5mm2-es MT/MBCu kábel, kivéve amennyiben extrém- mondjuk 20 méternél nagyobb- távolság van a mért főelosztó és a tűzhely közt...

tothgyula

Üdv. Kiskacsa!
Szinte mindent leírtak a Kollégák. Kiegészjtem az ÉVÉ fontosságával, különösen a fürdőszobában, vagy ha van szaunában.RCD -t több körre célszerű tenni.
Az MSZHD 60364-5-51:2007sz. 515 szakasza azt írja,hogy "A villamos szerkezeteket úgy kell kiválasztani és szerelni, hogy elkerüljünk bármilyen káros kölcsönhatást a villamos és bármilyen nem villamos berendezés között."
Az EPH kialakítása, szerelése nagyon fontos, hogy majd 6 évente ellenőríthető legyen.Stb.
Üdv: TothGyula felülvizsgáló.