Ablaknyitás önműködő vezérlése

Indította balzsi, 2013. január 05., 22:54:32 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

balzsi

Vasárnapi munka után még egyszer nekifutottam a rajzolgatásnak. Az alapvető hibákat remélhetőleg sikerült kiiktatni, próbáltam a formázásra is odafigyelni, de a keresztezést nem sikerült teljesen megszüntetni, a végálláskapcsolót kivettem. Várom az észrevételeket.

Szirty

Helló balzsi!

Idézetet írta: balzsi Dátum 2013. január 06., 19:51:50 DÉLUTÁN
Az alapvető hibákat remélhetőleg sikerült kiiktatni, próbáltam a formázásra is odafigyelni, de a keresztezést nem sikerült teljesen megszüntetni, a végálláskapcsolót kivettem. Várom az észrevételeket.

Szerintem az egyik időtagot elhagyhatod, a feladat kiírásban csak a zárást kell késleltetni a nyitást nem.
Az R3 relét is megspórolhatód, mert R1, R2-vel az irányváltás megoldható, ha a motor köré egy "H" hidat csinálsz. Ekkor azonban kell keresztreteszelés az R1, R2 tekercsei elé.
ha marad az R3, akkor simán párhuzaosan köthetnéd a tekercsét az R2- tekercsével, megspórolnál egy érintkezőt és némi huzalozást.
A kollégák már említették, a trafó után kell legalább egy dióda híd, a trafóból nem egyenáram jön ki.

Ez a változat már sokkal áttekinthetőbb. Néhány keresztezést még ki lehetne venni, de határozottan jobb.

Marton

Balzsi!
A kézi/automata váltó kapcsolót megint úgy ábrázolod, hogy keresztezést okozzon a rajzban. Miért nem felülről táplálod meg? Az S2, S3 gombok tápláló felső vezetékét ha felljebb vitted volna, az ott levő kereszteződések is szebbek lehettek volna. Ez csak küllem kérdés.
Szirty észrevételeihez csatlakozva, további probléma még, hogy nincs megoldva a relék elejtése. Ugyanis helyesen öntartósra rajzoltad a reléket de nincs ami kikapcsolja. Valóságban termosztát táplálása nem valószínü, hogy kell. De lehet ilyen típus is (mert digitális).

JUVILL


Balzsi!

2012.07.02-án indítottam egy témát a transzformátorok biztosításáról.
A rajzon nem látom a működtető transzformátor teljesítményét, azt viszont igen, hogy csak a primer oldalon van biztosító elhelyezve.
A szekunder oldalt is védeni szükséges.
A transzformátorokhoz a bekapcsolási áramlökések miatt speciális biztosító kell.
Az időbeni hozzászólásokban ezek ki vannak fejtve, Czapi még táblázatot is mellékelt.
Javaslom nézd át ezeket a hozzászólásokat, és módosítsd a rajzot.

balzsi

Köszönöm szépen a válaszokat. Módosítottam ismét a rajzot /lassan már nem lesz rajta semmi/,  :) viszont van számomra néhány magas labda. Az első a
Idézdióda híd
, ez hogy is fest? Mivel nincs végállás érzékelő, pontosabban a motorban van megoldva, így nem világos számomra a relék ejtésének a megoldása. A transzformátor teljesítményeknek utána kell néznem.

Üzenet összefûzve: 2013. január 06., 22:10:44 DÉLUTÁN

Az okés, hogy 50W a villanymotor teljesítménye, de vajon mennyit kell számolni a relék "fogyasztására"?

Üzenet összefûzve: 2013. január 06., 23:03:00 DÉLUTÁN

A dióda hidat így kellene elkészíteni?

czapi

Idézetet írta: balzsi Dátum 2013. január 06., 22:01:15 DÉLUTÁN
ez hogy is fest? Mivel nincs végállás érzékelő, pontosabban a motorban van megoldva

Motort kb. úgy nézhet ki, mint a mellékelt képen.
A tengelyén vannak lovasok, ezek működtetik a végállásokat.


Üzenet összefûzve: 2013. január 07., 06:33:14 DÉLELŐTT

Szerintem 24V-os tápegységet nem alkatrészeiből kell felépíteni,
hanem mint egy relét, komplett egységként kell kezelni.
5A-es jó lesz, mellékeltem egy mintát.

Minden relé adatlapján megvan a behúzási és tartási árama.

Marton

balzsi!
A díóda híd ábrázolása jó, csak rajzon lévő dióda típus nem jó. Azok csupán 150mA-es típusok. Más típust kell választani vagy teljesítmény dióda híd(Greatz) kell megfelelő amper terhelhetőségü. Ennél már csak a Czapi által is javasolt kapcsolóüzemü tápegység a jobb. Önfogyasztása is jelentéktelen egy trafóhoz képest. A relé teljesítménye jelentéktelen de van.
A motor amennyiben csak két bekötő ponttal rendelkezik akkor nem a Czapi ábrája szerinti, az a váltóáramu állító motoroknál alkalmazott mód. Egyenáramú motor esetén két kivezetéssel  a motorban két végállás van sorbakötve, mindkét végállással párhuzamosan egy egy dióda, ezek áramirány szempontjából szembe kötve vannak. Ha egyik végállás sincs megnyomva, nem a diódákon folyik az áram, mint ha ott sem volnának. Ha egyik végállás megnyomva, a hozzá tartozó dióda sorbakötődik a motorral, ezmiatt csak az egyik áram irány tud érvényesülni, az amelyik az adott végállásrol eltekeri a motort. Egyenlőre nem teszem fel a rajzát, hogy legyen ez is feladvány.
A relék öntartása nem is biztos, hogy kell. Termosztát miatt nem indokolt, kézi nyomógombos müködés esetén meg addig kell nyomni a gombot míg a motor át nem ér a másik véghelyzetbe.
A legutóbbi rajzon sincs megoldva a relék elengedtetése, kikapcsolhatósága. Ha egyszer meghúztak, örökre úgy is marad (helytelenül) mig van tápfeszültség az öntartás miatt.
Egyébként így már jobb a rajz áttekinthetősége, a kikerülhető keresztezések megoldva.

Szirty

Szia balzsi!

Idézetet írta: balzsi Dátum 2013. január 06., 22:01:15 DÉLUTÁN
Köszönöm szépen a válaszokat. Módosítottam ismét a rajzot /lassan már nem lesz rajta semmi/,  :)

Ockham borotvája :)

Már biztos unod a kukacoskodást, de én megjegyezném még, hogy az  F2 biztosítékot közvetlenül a trafó szekunderkörébe tenném a diódahíd elé. Ha ugyanis valamelyik dióda megy zárlatba (ami nem is nagyon ritka jelenség), akkor így van esélye kiolvadni és megelőzni a trafó leégését.

Az öntartás tényleg nem kell szerintem se.

petike199600

Sziasztok!
Balzsi! :D Tőled szeretnék kérdezni valamit:Van ugye neked ez az üzemmód kapcsolód a rajzodon ezt elloptam remélem nem baj mert nekemis tetszik.Ez volt az egyik kérdésem.A másik ugyan erre vonatkozik tehát a kapcsolóra.Ha az üzemód kapcsolót átteszed automatára akkor fog ugye áramot kapni a B1 termosztátnak a nyitó érintkezője ez ugye zárt állapotú na most ha a B1 termosztát meghúz(lehet hülyén fogalmazok nemtudom mivsn egy ilyen termosztátban.)akkor a nyitó érintkezője kinyílik.Most jön a kérdésem:
Az a késleltető időrelé ami a B1 termosztátnak a nyitó érintkezője után van hogy kezd el számolni ha meghúzott a B1 termosztát és az érintkezője kinyitott?
Hogy állítod be?
Magyarázd el légyszives nekem miért oda tetted azt az időrelét.
Köszönöm szépen!

Szirty

Üdv petike199600!

Idézetet írta: petike199600 Dátum 2013. január 07., 17:27:25 DÉLUTÁN
Az a késleltető időrelé ami a B1 termosztátnak a nyitó érintkezője után van hogy kezd el számolni ha meghúzott a B1 termosztát és az érintkezője kinyitott?
Hogy állítod be?
Magyarázd el légyszives nekem miért oda tetted azt az időrelét.

Remélem nem baj ha én (is) válaszolok.
Tételezzük fel, hogy a két termosztát egyforma és ezért egyformán is működik (mivel itt lehet kavarni még a hűtés / fűtés funkcióval ami ellentétes működést jelent.
De tegyük fel hogy a rajzon szereplő termosztát "fűtő", ami annyit tesz, hogy a záró érintkezője akkor fog bekapcsolni (vezetni), ha a hőmérséklet a beállítottnál nagyobb és akkor fog kikapcsolni (megszakítani) ha a hőmérséklet kisebb.

Az ablakot egy beállított hőmérséklet fölött nyitni kell, egy másik beállított hőmérséklet alatt pedig zárni. A fenti feltételezés alapján a rajz szerinti B2 termosztátot kell a magasabb hőmérsékletre állítani, ami ekkor zárja az áramkört és ez fogja kinyitni az ablakot.
A B1 termosztát alacsonyabb kapcsolási hőmérsékletre van állítva, ezért amikor a B2 bekapcsol, akkor a B1 is biztosan be lesz kapcsolva, de mivel annak nyitó (bontó, NC) érintkezőjét használta, az szakadás lesz. Így ha a hőmérséklet nagyobb mint B2, akkor az ablak nyitni fog, ha alacsonyabb mint B1, akkor zárni, mivel olyankor mindkét termosztát ki lesz kapcsolva, de a nyitó érintkező miatt a B1 be fogja kapcsolni az időrelét.