segítség kérés: régebbi típusú gépbekötés/átkötés TNC-S rendszerben

Indította SIMI67, 2017. március 01., 17:35:45 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

SIMI67

Üdv mindenkinek!
A következő probléma megoldásában szeretnék segítséget kérni. A 1992-es építésű családi házunkba légvezetéken 4 eres kábelen jön be a nappali áram, 3x16A (és még + az éjszakai). Ha jól tudom ez a TNC rendszer, ahol a lakáselosztóban a föld és nulla sínek egy ponton össze vannak kötve. Pár évvel ezelőtt fel lett szerelve egy "Fi-relé", így innentől már szétválik a nulla és a föld. (TNC-S)
Idáig minden tökéletes volt, de a pincében lévő kis műhelyemben most egy régebbi gyártású gépet szeretnék üzembe helyezni. Ott ahol ezt korábban használták 5 eres csatlakozóval üzemeltették a gépet, de nálam a relé azonnal leold. A gép elektromos bekötését megnézve azonnal láttam is az okát: a kék 0 és a zöld-sárga föld egy kapocsba van bekötve. Kérdésem az, hogy milyen átkötést igényel a  gép? A lakáselosztó ÁVK előtti részéről eléggé körülményes és fölösleges is lenne szerintem lehúzni most egy külön vezetéket ezért, gondolom van rá egyszerűbb megoldás.Várom válaszaitokat, üdv.SI

nyaki

Üdv!
A lakás elosztóba érkező PEN vezetőt szét kell választani PE és N vezetőre, majd az N (kék) vezetőt kell az ÁVK bemenetére, míg a PE (zöld/sárga) vezetőt kell a fém testekre, illetve az EPH-ra és a védővezetős dugaljak védőérintkezőjére kötni. Az ÁVK után már nem lehet közösíteni a N és PE vezetőket, mert az ÁVK azonnali leoldását fogja okozni!
Ha ez így van megoldva, akkor jó a kialakítás.
A motorvezérlő kapocstáblájánál külön kell választani a N (kék) és PE (z/s) kapcsot. Az ÁVK-tól jövő N vezetőt nem kell bekötni, hacsak nincs N vezetőt igénylő vezérlés. Ha nincs szükség a N vezetőre, akkor csak a PE vezetőt kell bekötni, de ellenőrizni kell, hogy ez a kapocs fémesen érintkezik-e a motor fém burkolatával, mert ez fogja megvédeni az életedet, ha érintésvédelmi hiba lépne fel a motorban.

Simon Endre

A fotó szerint nincs is szüksége gépednek nullára, (ha csak titkos helyen nincs valami lekötés.) Elsőnek kösd ki a nullát és szigeteld el, de a zöd/sárgát hagyd a helyén. A következőkben kapcsold vissza a betáplálást csinálj géppóbát ha az ÁVK leold van nullát igénylő fogyasztó, ha nincs leoldás. használhatod a gépet. A végleges megoldás az érintésvédelmi kötéseket a fémtestre közvetlenül csavarral és saruval csatlakoztasd. A felszabadult sorkapocsba kösd be a nullát (kéket.) Igaz hogy nem kell nulla a gépednek de hagyd meg még lehet késöbb szükség lehet rá pl. egy 230 V-os adapterhez.

SIMI67

Köszönöm a gyors segítő válaszokat! A kék szál kikötésével valóban megoldódott a probléma, és úgy néz ki, hogy nincs is más nullát igénylő fogyasztó. A nulla meghagyása egyébként gondolatébresztő volt. Jelenleg a 24V-os trafóról üzemel a gép megvilágítása. Ezt a későbbiekben valószínűleg 12V-os led szalaggal kiváltom, a trafójához pedig használom majd a nullát.
Egyébként 3 képet akartam csatolni, és csatoltam is egymás után, de valamiért csak a 3. kép ment el... Az elsőn a borításon belül talált sémarajz van, a másodikon pedig látszik a csavarral a gép fémtestre rögzített földelés. Ezzel kapcsolatosan még annyi lenne a kérdésem, hogy ez elég, vagy még más helyre is tegyek csatlakozást? A villanymotor felőli gépoldalt még nem bontottam meg, de feltételezem ott is van a motorházra kötés földelésre. Még egyszer köszönöm a segítséget! SI