Olajkapcsoló

Indította petike199600, 2013. január 01., 12:04:06 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

petike199600

Sziasztok!
Az olajkapcsolóról szeretnék megtudni mindent amit lehet.
Nálunk lent a szivattyúnál van egy régi GANZ típusú olajkapcsoló, és nem tudom hogy mire való.
Főbb kérdésem: - Mire való?
- Miért jó?
-Hogy kell bekötni és hova?
-Hogy működik?
Egyenlőre ennyi,de gondolom még úgyis lesznek kérdéseim.
Előre is Nagyon szépen köszönöm válaszotokat!

Szirty

Helló petike199600!

Idézetet írta: petike199600 Dátum 2013. január 01., 12:04:06 DÉLUTÁN
Az olajkapcsolóról szeretnék megtudni mindent amit lehet.

Ha arra gondolok amire te, akkor az egy nagyon régi technológia. Lényegében egy mágneskapcsolós motor indító öntartó kapcsolás, ami egy szigetelő (transzormátor) olajjal feltöltött zárt térben van.
Az olaj a szigetelés és az ívoltás szerepét látja el.



JUVILL


Régen találkoztam vele.
Az olajkapcsolót váltakozó áramok ki -bekapcsolására alkalmazták (alkalmazzák), ott ahol nagy a villamos teljesítmény.
A nagy teljesítmény lekapcsolása alkalmával olyan villamos ív keletkezik, ami beégésekhez vezet, károsítja a kapcsoló szerkezetét, érintkezőjét.
A kapcsolóban lévő olaj ezt meggátolja.
Az olaj alatt is keletkezik ív, de ez csak addig tart, amíg a váltakozóárum erőssége a zérus ponthoz ér, illetve, míg a visszatérő feszültség az érintkezők hirtelen eltávolodása miatt már nem tudja az ívet újból kigyújtani.
Bekötése túlságosan nem ismert. A kollégák majd segítenek.
Ha jól emlékszem a kapcsoló két részből áll, melyet tömítésen át, csavar húz össze.
A csavart oldva kötöd be a kapcsolót, mivel kiemeled az olajtartályból, majd bekötés után összehúzod.


petike199600

Köszönöm szépen az eddigi válaszokat!Nagyon hasznosak voltak!
Még  a bekötésére lennék kiváncsi!
Köszönöm!

flatskerrobert

      Ha jól látom akkor ez egy MO 27 kapcsoló.
Ebbe több változata létezett volt MCO csillag/delta,MIO forgás irány váltós kivitel.
A fedél felső részében volt a bekötés jellemzően szemes kivitelű. Az alsó részben voltak a fő és segédérintkezők. Érdekessége volt a kapcsolónak, hogy függőlegesen lehetett csak szerelni egyrészt az olaj miatt, másodsorban a mozgó érintkezőnek csekély rugóerő tárolása volt, inkább a gravitációra volt bízva a megszakítás. Általában a motorok közelébe szokták telepíteni. Helyi és távvezérlési lehetőség is adott volt. Hátul alul felül tömbszelencés kábel vagy AP csöves becsatlakozási lehetőség volt. A motorvédő elem a fenti részben volt állítható, viszonylag széles tartományban, elég pontatlan volt. Ha jól emlékszem az 50-es 60-as évek terméke volt. Karbantartás igényes volt, olaj szint ellenőrzése , széthullottak az érintkezők, mivel szinte minden csavarral volt összekötve, érintkezők beégése mert azért volt ez is, de azért jó pár évtizedekig működött illetve használták.
Röviden ennyi.
FR.

petike199600

Nálunk még ez van lennnt a régi Bajai kis szivattyú mellett.
Szóval akkor ez régen a mai mágneskapcsoló szerepét töltötte be?
Nálunk még van lennt egy nyomáskapcsoló is.
Szóval akkor ha a nyomáskapcsoló bekapcsol onnan eljön az olajkapcsolóhoz és onnan pedig megy a szivattyúhoz.
Ilyesmi lehet a bekötés?
Köszönöm szépen!

szmihaly


IdézHa jól látom akkor ez egy MO 27 kapcsoló.

Igen,jól látod.tényleg csak függőlegesen lehetett szerelni,az alsó részben,elől van egy kis nívó nyílás,annak közepéig kellet trafóolajjal megtölteni. Ez az ív oltás miatt volt. Emellett cserélhetőek voltak a mozgó, és az álló érintkezők is.Amivel én találkoztam,annak volt 220-380 V-os behúzó tekercse.Utánna ennenek a kapcsolónak kiváltására jelentek meg a VMK 25 kapcsolók különböző tokozásokban. A többit nagyjából Robi leírta  :)


Üzenet összefûzve: 2013. január 01., 14:37:10 DÉLUTÁN

Még egy érdekesség: Ebben az időszakban kezdett megjelenni az FVK - az az a feszütség védő kapcsoló,durván a mai ÁVK őse :)

Marton

Íme néhány olajkapcsoló rajz kimásolva a Hámori féle Villanyszerelés könyvből.