Vezeték keresztmetszetek biztosítása

Indította Novill, 2011. december 30., 18:50:53 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

Tamás

Van olyan Wagó  amelybe kétfajta keresztmetszettel  lehet becsatlakozni?  2,5+1.5 konnektor áramkörnél!
A forrasztást már a visszavont 1600/1-7.71 is megengedte!
Én még nem láttam szétégett forrasztott kötést!
Persze ami késik...!
Mi mindig csak sima sorkapcsokat  , HLAK, KKL, + forrasztást használtunk!
A Wago valahogy kimaradt!
Novill!
Az általad beidézett szövegen kívül, miért nem ajánlod a forrasztott kötéseket?
Tom

Gyurmaúr(fi-relé)

Alapból mindegyik Wago alkalmazható 1.5-ös és 2.5-ös +metszetekhez egyaránt, szóval mindenképp csak emígyen ágaztasd a PE ereket! Az L,N erek mehetnek egyik dugaljból a másikba...

Tamás

Köszönöm a válaszokat!
De hogyha  a régi 1600 is megengedte a forrasztott kötést , valamint a 2364 is akkor Novill  miért írja  " Nem minden felülvizsgáló és szakértő fogja osztani a véleményed, hogy szabványos. Sokan vagyunk ellenkező véleményen.
Miért ellenzi(-zik) annyira?
Tom

Novill

Tamás!
Hogy miért nem ajánlom a lágy forrasztásos kötést az erősáramú területen?
Gondolom egy részt a beidézett szabvány részt gondosan átolvasva egyértelművé válik jobban, hogy nem megfelelő.
A hosszú pályafutásom alatt több villamos tűz vizsgálatát láttam már, több szakvéleményt olvastam, ahol villamos tűz keletkezése merült fel. Egyetlen egy tűzeset vizsgálatakor sem volt elfogadva a lágy forrasztott kötés. Ha tüzetesen megvizsgálod ezeket a kötéseket, nagyon ritkán lehet tökéletes forrasztást látni. Ennek meg vannak a műszaki okai. A külső befuttatáskor a forrasztás nem minden esetben diffundál a vezeték köré belül, ettől még kívülről vizsgálva lehet szép forrasztás. Ugyan villamosan senki sem vitatja a forrasztás jóságát. Próbáld úgy megvizsgálni a forrasztott kötést, illetve amikor a tűz folyamán kiégett épület részben a forrasztott kötéseket vizsgálod át. Ilyenkor minden éghető rész elég, a műanyagok is leégnek. Itt az égés során a forrasztás a nagy hőmérséklet hatására olyan sérülésen esik át, hogy a szakszerűség szempontjából nem válik bizonyíthatóvá hogy a sodrott vagy forrasztott kötéssel állunk szembe. Minden más alkalmazott kötőelem esetén a műanyag rész leégése után megtalálható a vezetéken a kötőelem fém része. Azt is meg kell jegyezni, hogy a tűz vizsgálok gyakran írták le a tűz keletkezési okának az elektromos tűzet. Igaz utólag több esetben már kiderült, hogy a tűz keletkezési oka nem elektromos volt. Ezért én a magam részéről nem alkalmazom a forrasztott kötést az erősáram területén. De abban is biztos vagyok, hogy még év tizedekig fogunk még találkozni forrasztott és sodrott kötésekkel.  Mint tudjuk a szakemberek beszélgetések során a legkülönbözőbb ötletekkel és javaslatokkal állnak elő. Mindenki meg van győződve a saját igazáról. Ez így volt régen és ma is. A gyakorlat nagyon sokat számít. Vannak be vett szerelői szokások amik sok esetben szigorúbb műszaki tartalmat valósit meg mint a szabványok. A régi szabványok szerintem egyértelműbbek voltak mint a maiak.  Ma már adott esetben jobban szükségeltetik ügyvéd bevonása, mint régen.  Most hirtelen nem jut eszembe régen vagy a felülvizsgálói vagy pedig valamelyik régi szabványban le volt írva, hogy védővezető kötésénél csak kemény forrasztást lehet alkalmazni.Így ez a téma még sokáig fel fog merülni, szerencsére viszonylag nem gyakoriak a villamos tüzek. Úgy, hogy akar vállalja az idő igényes forrasztási munkát és meg is fizetik neki. Akkor sok sikert neki a forrasztáshoz, reméljük nem fut bele egy kekeckedő felülvizsgálóba vagy szakértőbe  :D :D
A felfűzésnél azt is figyelembe kell venni, hogy minden csavaros kötés idővel meg fog lazulni, és ennek lehetnek káros következményei.



Tamás

Tisztelt Novill!
Először is köszönöm a válaszodat!
Azért egy gondolatot még fűznék ehhez a témakörhöz!
Feljebb azt írod: 
Egyetlen egy tűzeset vizsgálatakor sem volt elfogadva a lágy forrasztott kötés.
Miért nem?
Sem a  régi MSZ 1600-1/ 7.71; sem az új 2364-520/ 526.2; sem az  OTSZ ,sem a felülvizsgálói könyvek nem tiltják!
Sőt te is azt írod:
Ugyan villamosan senki sem vitatja a forrasztás jóságát.
Kicsit ellentmondásos nem? :D
Még azt írod:
Vannak be vett szerelői szokások amik sok esetben szigorúbb műszaki tartalmat valósit meg mint a szabványok.
Ebben igazad van! Én is igyekszem minél jobban ,minél szakszerűbben  dolgozni!
Ezért használom ezt a fórumot!  Ezért kérdezősködöm csak annyit, nem azért mert kötekedni akarok! :D
Sajnos a szabványok olyan drágák, hogy nem mindegyiket tudom megvenni! :(
Tamás

Novill

Tamás!
Minden kolléga a saját felelősségére, úgy alakítja ki az erősáramú vezetékeken a kötéseket, ahogy ő látja a legjobbnak meggyőződése alapján. Én is így teszem. Az átkos időszakban egy cég műszaki osztályán dolgoztam hosszú ideig. Egyik tízemeletes létesítményünknél tűz keletkezet, a szakvéleményt a műegyetemről egy prof. készíttette, mint igazságügyi műszaki szakértő. Ekkor a kötésekből a megmaradt vezeték darabbal együtt több minta lett véve, amit a műegyetem laborjában vizsgált be.  Ahol jelen voltam. Itt több féle kötés volt az érintett részen, ezek között volt forrasztott kötés is feltehetően, de nem lehetett a tűz után megállapítani egyértelműen, hogy forrasztott-e.  Így sodrott kötésnek lett minősítve a szakértő által, hiába próbáltunk érvelni a forrasztott kötés mellett. A céget elmarasztalták.  A szakértővel hosszas beszélgetés után, egyértelművé vált számomra, hogy nem megfelelő a lágy forrasztás. Így a felülvizsgálatok során minden forrasztott kötésre rácsavartatom a kf1-es kötőelemet. Így nem szedetem szét a forrasztást. Ebben az esetben bármi történik utólag bizonyítható a szakszerű kötés. Az élet úgy hozta, hogy több szakvéleményt olvastam már el, ezen kívül én is több véleményt készítettem. Amit írtam ez alapján írtam le.  A szakvélemény készítésnél szabványokból dolgozunk elsősorban. Nagyon sokszor viták alakulnak ki, amit nem könnyű sokszor megvédeni főként, ha valaki nem olvassa vagy ritkán olvassa. Az értelmezésben vannak eltérések, de ez is majdnem olyan, mint a jogszabályok értelmezése. Nem volt még időm a régi szabványokban megkeresni a pontos idézeteket. De arra határozottan emlékszem, hogy a védővezetők esetében a lágy forrasztás tiltott volt. Itt a lágyforrasztáson van a hangsúly. Soha egyetlen egy munkánál, felülvizsgálatnál és szakértői munkánál nem fogadtam el még a lágy forrasztást.
Idézve a szabványból:
Megjegyzés: Az erősáramú kábel és vezeték rendszerekben ajánlatos elkerülni a forrasztott kötéseket. Használatuk esetén a kötések megvalósításánál figyelembe kell venni a tartós folyáshatárt. a mechanikai igénybevételt ( lásd 522.6, 526.7, és 526.8 szakaszokat) és a hőmérséklet növekedését zárlat esetén.
Ha valaki nem értett egyet, akkor írásban szoktak bekérni a műszaki vizsgálat eredményét méréssel alátámasztva. Eddig még senki nem tudta így alá támasztani a véleményét, inkább átkötötte.
,,Ugyan villamosan senki sem vitatja a forrasztás jóságát." Ezt a villamos vezetőképességre értem, ami nem azt jelenti, hogy el is fogadom a forrasztott kötést. Tehát nincs ellentmondás itt.
Igen a szabványok drágák és sűrűn változnak. Azon kívül nagyon sok szabvány és rendelet létezik, amit be kell tartani.  Végezetül nem akarlak meggyőzni, hogy ne készíts forrasztásos kötést, csak adott esetben jó, ha meg tudod védeni.

Gyurmaúr(fi-relé)

Tamás, feltennék neked egy tök egyszerű kérdést, mégpedig hogy miért bonyolítani, amikor egyszerűen, azaz wago-val létre lehet hozni tökéletes kötéseket, akár sodrott vezetők esetén is?!?

egusztika

Idézetet írta: Novill Dátum 2013. március 28., 20:33:01 DÉLUTÁN
Tamás!
Minden kolléga a saját felelősségére, úgy alakítja ki az erősáramú vezetékeken a kötéseket, ahogy ő látja a legjobbnak meggyőződése alapján. Én is így teszem. Az átkos időszakban egy cég műszaki osztályán dolgoztam hosszú ideig. Egyik tízemeletes létesítményünknél tűz keletkezet, a szakvéleményt a műegyetemről egy prof. készíttette, mint igazságügyi műszaki szakértő. Ekkor a kötésekből a megmaradt vezeték darabbal együtt több minta lett véve, amit a műegyetem laborjában vizsgált be.  Ahol jelen voltam. Itt több féle kötés volt az érintett részen, ezek között volt forrasztott kötés is feltehetően, de nem lehetett a tűz után megállapítani egyértelműen, hogy forrasztott-e.  Így sodrott kötésnek lett minősítve a szakértő által, hiába próbáltunk érvelni a forrasztott kötés mellett. A céget elmarasztalták.  A szakértővel hosszas beszélgetés után, egyértelművé vált számomra, hogy nem megfelelő a lágy forrasztás. Így a felülvizsgálatok során minden forrasztott kötésre rácsavartatom a kf1-es kötőelemet. Így nem szedetem szét a forrasztást. Ebben az esetben bármi történik utólag bizonyítható a szakszerű kötés. Az élet úgy hozta, hogy több szakvéleményt olvastam már el, ezen kívül én is több véleményt készítettem. Amit írtam ez alapján írtam le.  A szakvélemény készítésnél szabványokból dolgozunk elsősorban. Nagyon sokszor viták alakulnak ki, amit nem könnyű sokszor megvédeni főként, ha valaki nem olvassa vagy ritkán olvassa. Az értelmezésben vannak eltérések, de ez is majdnem olyan, mint a jogszabályok értelmezése. Nem volt még időm a régi szabványokban megkeresni a pontos idézeteket. De arra határozottan emlékszem, hogy a védővezetők esetében a lágy forrasztás tiltott volt. Itt a lágyforrasztáson van a hangsúly. Soha egyetlen egy munkánál, felülvizsgálatnál és szakértői munkánál nem fogadtam el még a lágy forrasztást.
Idézve a szabványból:
Megjegyzés: Az erősáramú kábel és vezeték rendszerekben ajánlatos elkerülni a forrasztott kötéseket. Használatuk esetén a kötések megvalósításánál figyelembe kell venni a tartós folyáshatárt. a mechanikai igénybevételt ( lásd 522.6, 526.7, és 526.8 szakaszokat) és a hőmérséklet növekedését zárlat esetén.
Ha valaki nem értett egyet, akkor írásban szoktak bekérni a műszaki vizsgálat eredményét méréssel alátámasztva. Eddig még senki nem tudta így alá támasztani a véleményét, inkább átkötötte.
,,Ugyan villamosan senki sem vitatja a forrasztás jóságát." Ezt a villamos vezetőképességre értem, ami nem azt jelenti, hogy el is fogadom a forrasztott kötést. Tehát nincs ellentmondás itt.
Igen a szabványok drágák és sűrűn változnak. Azon kívül nagyon sok szabvány és rendelet létezik, amit be kell tartani.  Végezetül nem akarlak meggyőzni, hogy ne készíts forrasztásos kötést, csak adott esetben jó, ha meg tudod védeni.
Hello Novill!
Akkor KF1-gyel kapcsolatban akkor az a helyzet, hogy a régi szereléseknél elfogadható. Az új szereléseknél kerülendő. hiszen alatta csavart kötés van? Természetesen ezt mint szakértőtől kérdezem?
Üdv! Kellemes Húsvéti Ünnepeket kívánok Neked és minden fórumozónak!

Novill

Nincs olyan előírás tudtommal ami tiltaná a KF1 -es kötőelemet. Egyébként akkoriban a műegyetem laborjában vizsgáltunk kíváncsiságból KF1 kötőelemet is, és meglepő módon előkelő helyen végzett. A KF1 kötőelemmel tudni kell kötni, mert sajnos vannak akik nem tudnak vele jó kötést készíteni. Viszont Wagóval való kötés egyszerű.

Villanyreszelő

Idézetet írta: Gyurmaúr(fi-relé) Dátum 2013. március 28., 22:32:20 DÉLUTÁN
Tamás, feltennék neked egy tök egyszerű kérdést, mégpedig hogy miért bonyolítani, amikor egyszerűen, azaz wago-val létre lehet hozni tökéletes kötéseket, akár sodrott vezetők esetén is?!?

Gyurmaúr!

Mitől tökéletes a wagos kötés?
Régen mitől volt tökéletes a forrasztott kötés?
A fizika nem változott szerintem,csak a szabvány.