Elektromos Autó Érintésvédelmi Felülvizsgálata Időszakos Műszaki Vizsga Esetén

Indította J.K., 2021. július 19., 16:22:47 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

J.K.

Kedves Kollégák!

Tudna nekem valaki segíteni az elektromos autók érintésvédelmi felülvizsgálatával kapcsolatban?

Hogy néz ki ez a gyakorlatban illetve milyen szabvány írja elő a mérések elvégzését?

Van erre valami jegyzőkönyv minta?

Csatlakozó az autón és a töltőkábelen kívül mit kell még nézni a gépjárművön?

Köszönöm a segítséget!

Üdv!

tothgyula

A 2/2021.(I.14.)ITM rendelet vonatkozik ide is. Címe: A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990.(IV.12.KöHÉM r. módosításáról.
A töltőállomás feleljen meg  az IEC 61851 szabványnak.
A töltőállomásokon üzembehelyezés előtt el kell végezni a teljes körű első ellenőrzést. "Elektrotechnika"2020/11. szám.
Az e-autón vizsgálni kell az alábbiakat.NHK (Nemzeti Közlekedési Hatóság.)
1.,Az utas v. csomagtéren belül a fesz. alatt álló alkatrészek érintés elleni védettsége IPXXD fokozattal biztosított.
2.,Az utas v. csomagtéren kivül a fesz. alatt álló alkatrészek érintés elleni védettsége IPXXB fokozattal biztosított.
3.,Fedélzeti szigetelési ellenállás figyelő rendszer működik-e?(Ha nem működik, nem engedi beindítani az autót.)
4.,Csatlakozók,kábelek épsége.(Az autóhoz tartozó gyári kábel.)
5., Kábel szig. ellenállás és védővez.folytonosság.
6.,Jármű csatlakozó PE pontja és jármű fémszerkezet közötti folytonosság vizsgálata.

tothgyula

Kiegészítés. Műszaki vizsgához ÉVÉ irat csak a kivülről, álló helyzetében megtáplált e-berendezéssel ellátott járművekhez szükséges.
MSZ HD 60364-7-722:2019  Villanyszerelők Lapja 2019/5. szám.

S/K

Itt már téma volt: Érintésvédelmi felülvizsgálat / Re:Elektromos autó érintésvédelmi felülvizsgálata.

Olvasgass itt is. Másolom az akkori hozzászólásomat.

Idézetet írta: S/K Dátum 2019. június 10., 11:32:07 DÉLELŐTT
Üdvözletem!
Megosztanám tapasztalataimat röviden amit már végig jártam.
Felkérést kaptam anno eautó év vizsgálatára. Tájékoztattam tulajt hogy nem kell mivelhogy semmi nem írja elő hogy időszakosan szükséges és ahogy tóthgyula leírta a gyártónak kell elvégezni. Tulaj mondta hogy addig nem kap műszakit az autó míg nincs érintésvédelmi dokumentáció. Itt befejeződtek a "tárgyalások". Gondolom valaki megírta neki.
Pár hónappal később egy eautókat üzemeltető cég keresett meg hogy a műszaki vizsgákhoz szükséges az ÉV irat. Ua. elmondtam. Az üzemeltető cég felkereste az NKH-t. (Nemzeti Közlekedési Hatóságot) (...mert volt ismerős/barát stb. tehát nem hivatalos formában) Az NKH "embere" elmondta hogy miket kell megvizsgálni egy eautón az ÉV vizsgálatkor.
1. Az utas vagy csomagtéren belül a feszültség alatt álló alkatrészek érintés elleni védettsége IPXXD fokozattal biztosított.
2. Az utas vagy csomagtéren kívül a  feszültség alatt álló alkatrészek érintés elleni védettsége IPXXB fokozattal biztosított.
3. Fedélzeti szigetelésellenállás-figyelő rendszer működik-e?
4. Csatlakozók, kábelek épsége. (az autóhoz tartozó gyári kábel)
5. Kábel szig.ell. és védővezető folytonosság.
6. Jármű csatlakozó PE pontja és jármű fém szerkezet közötti folytonosság vizsgálata.

Ezek alapján készítettünk egy jkv mintát, mely bemutatásra került az NKH-nak. Elfogadták.  Kb 5 autót megvizsgáltunk.

Ezek közül csak a 3. pontban lévőket nem tudtuk vizsgálni akármennyire is nyomkodtuk az autó computerét nem tudtuk előhozni ezt az opciót. (állítólag ha rossz a szig.ell. akkor be sem engedi indítani az autót)

Több autót azért nem vizsgáltunk mert időközben az EMOSZ konferencián részt véve elhangzott az eredetileg is tudott/sejtetett megállapítás miszerint semmi nem írja elő jelenleg az eautók időszakos érintésvédelmi felülvizsgálatát. Kérdésre hogy akkor hogy vizsgázik le az autó a válasz az volt hogy olyan helyre kell vinni az autót ahol nem kérik.
Műszaki vizsgához ÉV irat csak a kívülről, álló helyzetében megtáplált elektromos berendezéssel ellátott járművekhez szükséges. (Lakóautó, mentők, emelőgépek stb.) Az inverterrel ellátott járművekre is vonatkozik.

Ui: jó lenne egy hivatalos dokumentáció/szabvány/rendelet ami pontosan tisztázná az ide vonatkozó vizsgálatokat.

Többet nem is vizsgáltunk/vizsgálunk eautót csak a töltőberendezéseket. Az ÉV műszerhez vásárolt kiegészítővel elég gyorsan vizsgálható a töltőberendezés működése. Töltőberendezés is megér egy-két sort. Mert a töltőberendezés nem tölt csak energiát szolgáltat, tehát egy elosztó berendezés. (itt most nem az autóhoz kapott 16A-os töltőt értem)

Kicsit hosszúra sikerült, elnézést.

J.K.