Villanyszerelő mestervizsga szóbeli kérdései

Indította Tamás, 2017. március 04., 18:36:17 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

Fecó

Ne tedd túl magasra a lécet.
Első héten beszélgetni szoktam velük, megpróbálom feltérképezni ki honnan érkezett, milyen a családi háttér, mik a tervek, miért éppen ezt a szakmát választotta, stb. Nagyjából itt el tudod dönteni kit hogy tudsz motiválni, milyen irányba próbáld terelgetni, próbálj valami "lehetőséget" vázolni nekik az elérhető, távlati célokról. Nehéz dolgod lesz, legtöbb esetben nem is tudatosan tanulják ezt a szakmát. Ilyen válaszok vannak: itt még volt hely; Ide nem kellett felvételizni; Haverom is ide jelentkezett; Azt mondták hiányszakma így több lesz az ösztöndíj; Anyám mondta a villanyszerelők jól keresnek; Az utcában lakik egy villanyszerelő, nagy háza, jó autója van...
Ha van olyan gyerek, akit érdekel a szakma, hobbiból már otthon bütyköl, és nem okoz neki gondot egy egypólusú kapcsoló bekötése segítség és rajz nélkül, akkor kapd fel a fejed, és figyelj oda rá, még lehet valami belőle :) Nem úgy mondanám hogy mindenki haszontalan, de nem tudják még mit akarnak, és keresik az utat.
Második héten már meglesz az első késés, az első elkéredzkedő, jönnek a problémák, otthon hagyja, elfelejti, nem tudta hogy kell, stb.
Harmadik héten már belecsaphatsz a lecsóba velük. Nagyon fontos a gondos eligazítás, gépek, eszközök kezelésének, tisztításának az elmagyarázása. Ezt sajnos meg kell tegyed minden alkalommal amikor kézbe vesznek valamit, mert általában 1 nap alatt elfelejtik. Az iskolahéten törlődik az egész memória, gyakorlati hét első napján már az is siker ha betalál a munkahelyre időben. Teljesen normális hogy vésőszárral a gépben az forgómozgást végez, hogy fúrószár nem forog csak vés, hogy nem tudja melyik irányban kell betekerni egy csavart, nem érzi mikor fullad bele a gép az anyagba, hogy vezetékvágó fogóval acélcsavart akar vágni, stb.
Negyedik héten gyanakodsz, hogy ez biztosan nem igaz, és keresed az elrejtett kamerákat a műhelyben, munkaterületen.
Ötödik héten keresitek az eltűnt eszközöket, szerszámokat, de senki nem dolgozott vele, nem tudni hol van.
Hatodik héten már belazulás van, nincs nála a bakancsa, most mosták ki a munkaruhát, még vizes, nem tudja felvenni, kényelmetlen a sisak, inkább leveszi, stb. Nemrég azt mondták senki nem cigizik, de egyre többször észreveszed hogy szívják. És sokszor pont akkor, amikor meló lenne. Nem is értik mi ezzel a baj? Facebook, Viber, Hangouts, messenger, ha ezeket eddig Te nem ismerted, most fogod. Még a hangjelzéseket is kívülről fújod, és az összes tanulódnak ismerni fogod a csengőhangját. Tarts a fiókodban mindig telefontöltőt, mert erre szükségük lesz és elkérik. Gondoskodj a munkaterületen telefontöltési lehetőségről!
Hetedik héten van kis időd, na srácok, pár világítási alapkapcsolás gyakorlása, nézzük mit tudtok. Általános iskola 7. osztály Fizika, de valahogy nem megy nekik. Amikor egy Wagoba összedugja a nulla és fázisvezetőt egymás mellé, és kijelenti hogy kész, sírsz...
Nyolcadik héten szembesülsz vele hogy más gondok is vannak. Oké, a villanyszerelés nem megy, áramkörök nem állnak össze, de más is van. Nem tudja senki, hogy a 8-as csavarhoz milyen kulcs kell, mi az a 6-os fúró, téglába nem fúrunk fémfúróval, hogy kell kinyitni az alulétrát, ha kinyitja, hogy lehet összecsukni, hogy balra forgó akkus gép nem tudja behajtani a csavart, stb. A telefonjukon kívül semmihez nem ért szinte senki, és otthon sem mutatta meg senki. De nem adod fel, gondolatban 6 éves gyerekeknek próbálod képzelni Őket, és szépen türelmesen mindent elmagyarázol elölről.
Kilencedik héten ismét nem tekeredik be a csavar balra forgó gépen, "elfelejtettem" a válasz...
Tizedik héten gyanakszol: "mit tanultok ti az iskolába?" Könyv nincs, a tanár ugyan mondott valamit hogy mit kellene megvenni, de elfelejtettük. Letöltött dokumentumok, lefényképezett táblák, és barátnő által átmásolt szakmai füzet a csúcs. Te segítesz, "ez nem mehet így, ha megmondjátok milyen könyvre van szükség, kifizetem, megveszem nektek" Nyugi, nem fognak adósságba verni, sosem derül ki vizsgáig :)
11. héten lelkes vagy. Összeszedsz magadtól egy csomó anyagot, hasznos táblázatokat, képleteket, leírásokat. Feldobod a labdát, aki hoz adathordozót, átmásolod. Telóra nem megy, tele van zenével, azt nem szabad letörölni. Magadra maradsz a képleteiddel...
Félidőnél azt veszed észre, elég ha a közeledben vannak, mintha fogyna az erőd. Már amit kérdezni akar, azt sem érted. A jó szó hogy némelyik "energiavámpír"
3/4 periódus táján megtörténnek az "így nem mehet tovább" beszélgetések, sok hiányzás, igazolatlan távollét, elhagyott szerszámok, elalvás, stb. Néha síró anyukákkal konzultáció, és pár esetben osztályfőnökkel való morfondírozás.
Egy év után kiégtek. Kölcsönösen. Van fejlődés, már néha magától előszed szerszámot bizonyos munkához, szépen be tud kötni egy kapcsolót. De kijelenti, hogy ez nem neki való, inkább elmegy szakácsnak, kamionosnak, cserépkályhásnak, biztonsági őrnek, mert itt sok munka van, és Ő ezt nem érti. De ha mégis levizsgázik (márpedig le fog) akkor kimegy külföldre dolgozni.
Vizsgák után Sok esetben még egy "köszönöm" sincs, ritka eset hogy ballagásra, szalagavatóra egyáltalán meghívnak. Te megkönnyebbülsz, és azt magyarázod be magadnak, hogy csak "pont kifogtad" ez véletlen. Elkeserítelek: NEM, szép új világ...

No de félre a tréfával, hiszen csak nyilván egy fikció amit írtam, ez nem létezhet egy ilyen szakmában a XXI. században. Készülj fel, fektesd le a szabályokat az elején, légy következetes. Aki tisztességesen próbál járni, annak szoktam adni cserébe pár napot évente, ha nem mellédumál és linkel, meg orvoshoz szaladgál, hanem elmondja hogy menne a kis barátnőjével valahova, elengedem. Cigit kénytelen vagyok "megtűrni" de csak ott, és akkor amikor megengedem. Sokszor kérnek, ne mondjam el a szülőnek hogy bagózik, pláne ha ismerem is Őket. Annyit szoktam ígérni, hogy magamtól nem fogom, de ha rákérdez a szülő, hazudni nem fogok. Néha kicsit noszogasd Őket, és a sok dicséret mellett szembesítsd velük hogy még van azért mit tanulni. És csak ismétlem magam, ne tedd magasra a lécet, mindketten csalódni fogtok. De ha néha bekopog az ajtón valaki, hogy szeretne délután gyakorolni egy kis forgásirányváltást, ne sajnáld az idődet tőle. Minden 100. kis figura jó szakember lesz a villanyszerelésben, és ezt lehet éppen neked köszönheti...

nyaki

Zseniális írás.
Tavaly év vége körül kértek fel a volt középiskolámból, hogy legyek szakmai óraadó náluk, de sajnos a munkahelyem nem tudta ezt összeegyeztetni a folyó munkákkal, így csak gondolat maradt. ...pedig már óratervet is készítettem. :-\
Most egyenlőre egy fiatal gyengeáramú mérnök kollégát tanítgatok dolgokra. A volt iskolámban friss diplomával, tanárosdit játszott.  ;)
Nagyon fogékony a srác és tele van ambíciókkal, így élvezem a dolgot, de azért több tapasztalatlan fiatalt terelgetni már komolyabb kihívás lenne.
...vagy a fentiek után ne is akarjam annyira? ::)

Sztrogoff

Szerintem igen.
Csak egyet kell tudatosítani magában az embernek az elején, ezt, ha csinálja, csak a saját maga belső igényei miatt csinálja, mert az alapszabály az, hogy emberektől ne várj semmit, jelen esetben elismerést, köszönetet, hálát ipari méretekben (azaz nem 1 %-os kivétel erősíti a szabályt mértékben) nem fog kapni, tehát azért semmiképp se csinálja.

nyaki

Sajnos az a legnagyobb baj, hogy Feco által vázolt szösszenet, a mai fiatalságra teljes mértékben ráillik, tisztelet a nagyon kevés kivételnek. A mi időnkben is voltak kiváltságosok, de tök buták, akik most üres fejjel, de tömött zsebekkel osztják az észt, ám a legjavuk tele volt tenni akarással, ami a mai anyagias és hamis illúziókat kergető világunkban, már szinte teljesen kiveszett. Nyilván ennek több oka van, de az évszázados történelmi tények alapján kijelenthető, hogy Magyarország esetén ez volt a cél és lássuk be, az ördögi terv igen jól sikerült.
Csak remélni tudom, hogy a magyar emberek mihamarabb felébrednek csipkerózsika álmukból, különben végleg elveszünk, ezért a lehetőségeimhez mértem, én mindent meg fogok tenni.
...de az is lehet, hogy én vagyok túl maradi és mindaz, amit most megélünk, a fejlődés része, egy szebb és jobb jövő érdekében, én meg csak az útjában állok és hagynom kellene, hogy kiteljesedjen? ::)

Gyurmaúr(fi-relé)

Gyerekek, Fecó a legnagyobb!! ;D Konkrétan potyogtak a könnyeim a röhögéstől, de egyúttal az elkeseredettség is motiválta azt a könnyezést, mert persze én is voltam bohó ifjú, de azért a SZAKMÁT igyekeztem komolyan venni, ha másért nem, azért mindenképp, hogy ne kerüljek túl közeli kapcsolatba Paks-al... Idekint is találkozom tanulókkal, de úgy alapvetően + benyomásaim vannak, ergo kimondható hogy a Német duális szakképzés beváltotta a hozzáfűzött reményeket, csakhát nálunk még ez se -mér, mi egyáltalán??- műxik, legábbis Fecó vitriolos beírásából következtetvén. Lehet, hogy az lenne a legjobb megoldás, ha mindegyik villanyász vállalna 1, max 2 ifjú titánt/titánlányt,így talán nagyobb esély lenne a kis létszámokból következőleg a sikerre?! Fecó, részemről méretes ríííszpekt a heroikus küzdelemért, csak aztán nehogy nyugtató/kábítószerekbe és/vagy alkeszbe fojtsd a bánatod!  :'( 

Fecó

Sajnos a képzésen egyenlőre úgy tűnik, nem tudunk változtatni. A gyakorlati oktatás során próbálod legalább elsajátítani vele a legalapvetőbb dolgokat, mert még egy létra kinyitása sem megy. Innen kell indulni, és nem tudsz messzire jutni. A végső és egyetlen értelmes célnak annyit fogsz látni, hogy legalább a gyakorlati vizsgához szükséges pár kapcsolást megtanulja, mert még te érzed szarul magad, hogy mint gyakorlati oktató ezt sem tudtad megtanítani neki. Végzős diákok nem tudják felsorolni a szabványos vezeték-keresztmetszeteket sem. A villanyszerelő szakma vaskos elméleti ismeretanyagot követel. Látott már valaki tankönyvet friss, naprakész kiadást? Szerintem nincs. Sehol nem kapnak könyvet. Nem hibáztatom a tanárt, nincs mit adjon. Aki alig bukdácsol az általánosba, nem szabadna engedni villanyszerelőnek. A 2-es tanuló legyen festő, kőműves, burkoló. Nem ledegradálni akarok más szakmákat, de szerintem ügyes kezű, némi szépérzékkel megáldott srácok tökéletesen jól fognak tudni glettelni-festeni, maltert keverni, fugázni, akármi. De a villanyszerelés nem csak vésésből áll. Szigorítani kéne a felvételihez szükséges osztályzatot, és egy korrekt felvételi tesztet íratni velük. Aki nem ugorja meg a lécet menjen talicskázni, vagy árút tölteni valahova, meg gépsor mögé dolgozni. Ez nem old meg semmilyen munkaerőhiányt, és most furcsán teszem hozzá hogy szerencsére! Képzelje el mindenki, ha ezzel a tudással mind villanyszerelőnek állna, és szabadon kötözgetne a lakásokban-üzletekben-üzemekben. Már megszűntek azok az óriásvállalatok, ahol a kis "bice-bóca" gyerek jó volt takarítani, meg őt küldték el a közértbe borért, addig sem csinált kárt. Az ipar önállóan is dolgozni tudó fiatalokat keresne, ami még egy évtized után sem menne sok esetben. Az meg nem járja hogy felveszik valahova, és a társa nem tud dolgozni, mert egész nap azt ellenőrzi, hogy az új kis kolléga mit csinált, hol lesz zárlat, meghúzta-e  csavart, stb. A megoldás első körben "vonzóvá" tenni a szakmát, valós megélhetési és boldogulási forrást jelentsen, normális bérekkel, kiszámítható munkaidővel, ami az építőiparban egyenlőre álom. Másodszor a szakma presztízsét helyreállítani, "kiváltság" legyen ebben dolgozni-tanulni, mert nem akárkit vesznek fel ilyen képzésre. Rengeteg elméleti ismeret, számítás, képlet, szabvány, az egyik legösszetettebb szakma, saját és mások életét szem előtt tartva. Nem lehet kibúvó, emelni kell a nívón, még ha így kevesebb jelentkező is lesz. Talán a másik probléma hogy a felsőoktatásban is alacsony a szint, emiatt aki ide jó lenne, inkább megy feljebb, nem biztos hogy oda pedig elég erős. Harmadszorra megfelelő könyveket, ismereteket biztosítani! A villanyszerelő szakmát nem padban oktatnám, hanem műhelyben. Minden "elméleti" napot gyakorlati követne, minden ismeretanyag azonnal szemléltetve, bemutatva, lemérve. Saját tapasztalatból mondom, látom rajtuk a száraz dolog megfoghatatlan sok esetben. Minden képlet után lemérni, kiszámolni, értékelni! Minden rajz után a kapcsolást elkészíteni, oktató hibákat csinálná, ezeket javítani. Év közben, és végén rosta, aki nem akarja ezt csinálni, irány máshova.
Nincs más út, értelmes, önállóan gondolkodó-dolgozó, problémamegoldásra alkalmas szakembereket kell képezni, nem pedig sok tanulót. 1 db jó szakember felér 10 sallanggal. Gyárak épülnek, egyre bonyolultabb gépeket, berendezéseket kell összeszerelni, egyre összetettebbek a lakások elektromos rendszerei, itt meg szarakodunk még egy váltó-kapcsolóval, és örömittasan tapsolunk ha sikerül. Sok esetben a srácok is érzik, hogy ez az egész messze meghaladja a képességeiket, és inkább nem ebben dolgoznak majd. Olyan fiatalokat kell kinevelnünk, akik majd egy szép napon "túlnőnek" rajtunk, ez lenne a normális. Nemhogy túlnőni nem fognak, a nyomunkba sem érnek. Visszafelé haladunk. Ez nem vezet sehova.

nyaki

Nesze neked, szép új világ. :-\
Ehhez sajnos nemzetben gondolkodó vezetésre és tudatos szülőkre lenne szükség.
Olyan mértéket öltött a tudatlanság a mai emberek fejében, hogy az már szinte fáj. :o

Sztrogoff

Azért még azt hozzá tenném, hogy tapasztalatom szerint az embereknek mondjuk fele alkalmatlan az önálló munkavégzésre. Egyszerűen fél a felelősségtől. Szakmailag akár el is tudná dönteni, feladatlapon órán meg is teszi hibátlanul, de a valóságos döntés hajhúzós dolog. Régen ez nem derült ki tömegméretekben, mert általában mindenkinek volt főnöke. :)

Gyurmaúr(fi-relé)

Így igaz, én is döbbenettel tapasztaltam már otthon is, de még itt az NSZK-ban is akadnak olyanok, akik levegőt nem mernek egyedül venni, merhát lehet, hogy elcseszik. Ha bele gondolok, hogy én az életem nagyobb részében, kezdve már a kisiskolás korban abszolvált önálló bevásárlástól, a későbbiekben az ilyen-olyan melóhelyeken történt "mély vízbe dobásokon" át egészen a jelenlegi kinti helyzetemig, ahol Német főnököm van és mert korlátosak a személyi kiadások, ezért ő is csinálja a maga melóját a baustellén, mint ahogy én is teljesen 1edül kell, hogy dolgozzak, számos esetben kell önállóan döntéseket hoznom, mert a terveken nincs -nem lehet- minden apró részlet rajta, illetve számos esetben kalap szar a terv, ezért teljesen mást, teljesen újat kell kigondolni, majd természetesen ezt a lehető legaprólékosabban felvezetni a tervre. Bevallom, hetente 3x leszek olyan fáradt a meló végére, hogy örülök is annak, hogy nem kell autóznom a szállásom és a melóhelyem közt, mert aránylag okés a tömköz, s különben is 5 Km az út hossza, tehát még a kocsimat is kímélem...

marczi

 Számítógépes, PLC-vel irányított ipari folyamatok
1. tétel
Mi a különbség a vezérlés- ill. a szabályozás között?
2. tétel
A Boole algebra szabályainak bemutatása érintkezős szemléltetéssel. A fontosabb egy- és kétváltozós függvények (NEM, ÉS, VAGY NEMÉS, NEMVAGY) bemutatása, szimbólumai, érintkezős realizálása.
3. tétel
A programozható logikai vezérlők (PLC) főbb típusai, felépítésük és jellemzőik.
4. tétel
A PLC működésének elvi alapjai (bemenetek, kimenetek, programtároló)
5. tétel
Milyen a PLC-k rendszertechnikai kialakításának jellemzői?
6. tétel
Mutasson be néhány tipikus PLC alkalmazási területet!
7. tétel
Mit értünk a kis, közepes, és nagy teljesítményű PLC-k fogalma alatt, és mik ezek legfontosabb jellemzői?
Vizsgarészhez rendelt követelménymodul azonosítója, megnevezése
061-09 Erősáramú berendezések létesítése, üzemeltetése
Vizsgarészhez rendelt vizsgafeladat száma és megnevezése
2. vizsgafeladat: Számítógépes, PLC-vel irányított ipari folyamatok
8. tétel
Milyen listás utasításokat használhatunk egy PLC programozásakor, és mik az egyes utasítások leírása?
9. tétel
Ismertesse a PLC vezérlők programozásának szabályait!
10. tétel
Hasonlítsa össze a grafikus (LD, FBD), és a szöveges (ST) programnyelv alkalmazási területeit, valamint az egyes nyelvek előnyeit, hátrányait.
11. tétel
Ismertesse az LD programnyelv elemeit (záró, bontó kontaktus stb.)!
12. tétel
Mutassa be a létradiagram felépítését, tervezését!
13. tétel
Adja meg az alábbi fogalmak MSZ EN 61131-1 szerinti definícióját! – Hideg újraindítás, meleg újraindítás, forró újraindítás.