Hajlítógép vezérlése

Indította petike199600, 2014. május 10., 10:04:27 DÉLELŐTT

Előző téma - Következő téma

czapi

Üdv!

Ha a biztonsági kérdéseket félretesszük akkor szerintem a hajlítási művelet a következő részekből áll:

  • Gép alaphelyzetben van
  • A melós bedugja a hajlítandó lemezt és beállítja hol kell hajlítani, ha van beállítható ütköző akkor addig tolja be
  • A pedál első megnyomásával a gép leszorítja a lemezt, hogy ne tudjon elmozdulni
  • A pedál felengedésével a lemez leszorítva marad
  • A pedál következő lenyomásával meghajlítja a lemezt
  • A pedál felengedésével a gép térjen vissza alaphelyzetbe és engedje el a lemezt (ez a művelet lehet hogy egy újabb pedál megnyomást igényel)
  • Ugrás az 1. pontra

El kell gondolkozni azon, hogy a Vész-ki gomb megnyomása, milyen műveleteket von maga után(Pl.: a gép alaphelyzetbe áll).

Marton

Idézetet írta: czapi Dátum 2014. május 19., 21:07:04 DÉLUTÁN
El kell gondolkozni azon, hogy a Vész-ki gomb megnyomása, milyen műveleteket von maga után(Pl.: a gép alaphelyzetbe áll).

Lehet, hogy a gép annyira régi, hogy akkor nem volt feltétel a kétkezes működtetés. Szerintem most már az is kellhet, vágó, hajlító préselő gépeknél. Ezt is egy erre kialakított speciális relével oldandó meg, mint a vész-álljt.
Nem tudom egy ilyen "újraélesztésnél" mi a feltétel?
Itt jönne a kockázat elemzés.

czapi

Üdv!

Itt lábpedál kell,  a melós fogja a kezeivel a lemezt.

Üzenet összefûzve: 2014. május 20., 06:43:55 DÉLELŐTT

Ha a gép bekapcsoláskor nincs alaphelyzetben akkor térjen vissza alaphelyzetbe.
Az áram kimaradás és visszatérés problémájáról még nem is beszéltünk.

petike199600

Köszönöm a válaszokat!
Szóval akkor van abban valóság amit mondott a főnököm.
Tehát ha felelngedjük a pedált akkor a lemez maradjon leszorítva, gondolom ehhez 2 szelep kell, ha lenyomjuk a pedált akkor kinyit az 1. szelep, és ha felengedjük a pedált akkor az 1.szelep zárjon le és nyisson ki a második szelep.  A kettő szelep akkor nem lehet nyitva egyszerre? A leszorítsához kell végálláskapcsoló?
Kettő végálláskapcsoló volt a gépen eddíg. Gondolom az egyik az alaphelyzethez a másik pedig a hajlítás végfokához, nem?
Köszönöm szépen a sok segítséget!
Ja! A pedálok saját gyártmányúak, újat fogunk vinni a géphez amit mi szerelünk össze, arra kell vészgomb? 

Marton

Idézetet írta: petike199600 Dátum 2014. május 20., 09:03:22 DÉLELŐTT
Tehát ha felengedjük a pedált akkor a lemez maradjon leszorítva, gondolom ehhez 2 szelep kell, ha lenyomjuk a pedált akkor kinyit az 1. szelep, és ha felengedjük a pedált akkor az 1.szelep zárjon le és nyisson ki a második szelep.  A kettő szelep akkor nem lehet nyitva egyszerre? A leszorításához kell végálláskapcsoló?
Kettő végálláskapcsoló volt a gépen eddig. Gondolom az egyik az alaphelyzethez a másik pedig a hajlítás végfokához, nem?
A mechanika, hidraulika/pneumatika pontos ismerete nélkül csak ötletelni tudunk.
Általában egy hidraulika működéséhez nem kell végállás kapcsoló, csupán ellenőrzéséhez, hogy végre hajtódott-e a művelet és indulhat/indítható a következő fázis.
Esetleg egy vázlatrajz segíteni a pontosabb tanácsadáshoz.

czapi

Üdv!

Nem ismerjük a gépet, a feltett képek és leírások nem megfelelőek a gép működésének megértéséhez.
Le kellene rajzolni a jelenlegi vezérlését, elektromosat és hidraulikusat is, a beépített alkatrészek adait és/vagy fotóit beazonosítható módon feltölteni.
Teljes fotót fel kellene tölteni a gépről, legalább tudjuk már meg miről van szó.
De ezt már javasolták régebben is.

Szelei

Petike.

Hidraulikus szelepek, ha két tekercs van működtetésre, azok lehetnek olyanok, amíg a tekercs valamelyik oldala feszültség alatt van, engedi át az olajat és működteti az egyik irányba a hengert majd véghelyzetben a beállított nyomásig felmegy (hidraulikus nyomásszabályzó a kimenő oldalon henger tartály közé szerelt), és azon tartja. Itt a motor is állandó terhelés alatt marad.
Itt végállással (vagy hidraulikus nyomás érzékelős kapcsoló) ki szoktuk kapcsoltatni a szelepet és mivel azonnal lezár nyomás alatt marad a henger, de az olajat a szelep terhelés nélkül vissza engedi, a tartály felé a motort nem terheli.
A henger alapra állítása a másik tekercs bekapcsolásával és hasonlóan meg oldott kikapcsolással oldható meg.
A másik rendszerű szelep feszültség hatására elindítja az áramlás és csak a másik tekercs bekapcsolás hatására vált a másik irányra végig terhelés alatt tartva a szivattyút, nyomás alatt tartva a hengert.
Nagy a valószínűsége nálad az első említett szelepek vannak tömbre szerelve 3 párban.
A tömbbe 1 szivattyúról jön, 1 a tartályra megy, 2/2 csövek mennek a hengerekhez.
Így ha nincsenek, bekapcsolt szelepek üresen forgatja az olajat, és csak addig és csak az az oldalon dolgozik, amelyik szelep működik. Ugyanazon henger mind két szelepét egyszerre nem szabad be kapcsoltatni. Hasonló mint az irányválás a motorokon.

petike199600

Köszönöm szépen ezt a sok magyarázatot!
Tehát lenyomjuk a pedált mert hajlítani szeretnénk, kinyit az egyik szelep ---> megy az olaj ---> elértünk a végálláshoz ---> kikapcsolja ezt a szelepet ---> felengedjük a pedált ---> kinyit egy másik szelep ami nyomásszabályzóval engedi át az olajat.
Lenyomjuk a pedált ---> engedje fel a már lehajlított lemezt.
A kérdés az lenne, hogy amikor felengedtük a pedált akkor lezár az egyik szelep, nyomás alatt marad a henger, de amikor újra megnyomjuk a pedált akkor azt kell csinálnia, hogy jöjjön vissza alaphelyzetbe, de ha nyomás alatt van az egyik henger az gondolom nem túl jó. Hogy lehet azt elérni, hogy jöjjön vissza az olaj?

Szelei

Hidraulikus szelep jelölései:
P= pumpa
T= tartály
A= munkahenger egyik kivezetése
B= munkahenger másik kivezetése

A mellékelt képen hasonló a három henger működése, mint a tied ezt csak érthetőbb elvért mutatom.

Szelepek működés elve
1-es szelep bekapcsol: A szelep ,,A" ágra nyom közben ,,B"ágból leereszti a tartályba az olajat. Mondjuk ez a le irány.

Ki kapcsolod, a tekercset minden ágat lezár és a tartály felé nyomja az olajat. Itt leért a kívánt pontra vagy elérte a kívánt nyomást az ,,A" ágban elhelyezett nyomáskapcsoló.

2-es szelep bekapcsol: A szelep ,,B"  ágra nyom közben ,,A" ágból leereszti a tartályba az olajat. Fel irány szelep kikapcsolásig.

Kikapcsolás felső végállással vagy ,,B" ágba tett nyomásérzékelővel. Kikapcsolás után a le irányban le írt módon kering tovább az olaj a tartály felé.

Remélem érthetőbb a magyarázatom. Vigyázz mert ez is kíván egy kis gyakorlatot anyagismeretet. Rosszul vagy fordítva szerelt alkatrészek végett a szivattyút gyorsan tönkre teheted, szivattyú falának meg repedése a túlterheléstől vagy motor le égés.

Sok sikert.

Szelei

Hidraulika túlterhelésére ez történik a szivattyú falával a nyomó oldalon. :(