Ablaknyitás önműködő vezérlése

Indította balzsi, 2013. január 05., 22:54:32 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

Simon Endre

Mindenkinek szól aki ehhez a témához valamit is hozzátett!
Az elmúlt évben "besett" egyik régi munkatársamat sújtó káresemény, mármint az a bibi hogy meghibásodott a felsegítő motoros fotelja, mivel garanciális volt, de nem tudták megjavítani, felkínálták a vételár visszatérítését,  ő viszont ragaszkodott a praktikus segítő eszköz megtartásához, mivel betegsége miatt ez számára létszükséglet. Ekkor hozzám fordult a javítás feltételezett reményével. Nagy kaland? fődarabcserével megoldom. A gyártó nem  volt fellelhető, bár azonos fotelt sok helyen kínáltak (csillagászati áron.) Akkor megjavítom döntöttem el én eszement idióta. A hajtóművet hazavittem, és jelentős "pihi"után, mivel a műhelyszag kötelező, szétszedtem. Azt hittem el is temethetjük a beteget, mivel  a csigahajtás fogaskerekéről lemaródott három fog. Hívom a gazdit, az meg nem enged, javítás bármiáron. Mondok egy ötjegyű számot, elfogadja, mondom egy nagyobbat azt is. Azután fogászati ismereteimet kellett felújítani, valamin fogtechnikus barátomat zaklatni. Én dolgoztam ő meg röhögött rajtam, (meg az egész labor.) Végül is a fogpótlás jó lett. Nagyképűséggel feltételezem ha még foga törne a hajtóműnek mind odaveszik csak ez a három nem. Nem hiszek a könnyű sikernek bontok tovább, mitől nem állt meg a moci amikor a bibi történt. Boldogan láttam egy keskeny alumínium profilba rejtett, vastagon kormos, felismerhetetlen alkatrészeket sejtető, elszenesedett 7 mm x 55mm-es  SMD szerelt NYÁK lapot. Ugyan már mi lehetett ezen? Hideg zsíroldó, folyékony súroló, izopropil alkohol a NYÁK-nak, nekem meg házi pálinka. (A dózis nem publikus !) Végül is előkerült  a kapcsolás meg a fólia fele. Kitalálhatjátok' a többit meg kitalálhattam. Ekkor vérszemet kaptam és az egész sz..t visszafejtettem. Ez kollégák nem maradhat ismeretlen a szakma számára, mert ezt a kapcsolást nem tudom honnan lopta egy kinai, szingapuri, tajvani vagy bármilyen ferdeszemű alkalmazója, (vagy kitalálója?) de az egyszerűsége megdöbbentett mert ilyet még nem láttam.
Végül is ennyi duma után a lényeg, ezt a kapcsolást ide az ablaknyitáshoz adaptáljátok ha a könnyű sikert szeretitek.
A javítás fázisai fotókkal dokumentálva kérésre elküldöm, de ide nem rakom fel, csak a kapcsolási rajzot.
Ha ez az anyag moderálva lesz szó nélkül tudomásul veszem.

flatskerrobert

Endre!


  Egyébként hány Wattos az a DC motor.
Gratulálok ehhez azért kell kitartás + rutin.
FR.


Marton

Kedves Endre!
Köszönjük a sztorit és a kapcsolási rajzot.
Idézetet írta: Simon Endre Dátum 2013. január 28., 02:43:08 DÉLELŐTT
Végül is ennyi duma után a lényeg, ezt a kapcsolást ide az ablaknyitáshoz adaptáljátok ha a könnyű sikert szeretitek.
Nem tudom milyen mélységben olvastál vissza a témában, de a feladvány a "tanulók" részére pont erről a megoldásról szólt. Mert, hogy ennél egyszerübben nem oldható meg. Ilyen a megvalósított kapcsolás is, csak más formában ábrázolva mint a Tiéd és nincs a motornál a két (D1,D4) védődióda . Én egy megint másabb formában rajzoltam volna a motor áramkört. Talán késöbb megrajzolom és felteszem én is. 
Gondolom saját készítésűek a rajzok amiket eddig feltettél, milyen programot használsz?

Szirty

Üdv!

Idézetet írta: Marton Dátum 2013. január 28., 11:16:56 DÉLELŐTT
n egy megint másabb formában rajzoltam volna a motor áramkört. Talán késöbb megrajzolom és felteszem én is. 
Gondolom saját készítésűek a rajzok amiket eddig feltettél, milyen programot használsz?

Gyanítom, hogy elektronikai tervező programot használ és nem erősáramú tervezőt :)

Simon Endre

Marton  szakinak üzenem.
A motor az adattáblája alapján 24V 54 W-os, ezért az SMD diódákat a mini NYÁK-on max két amperesnek feltételeztem és olyannal is pótoltam. (Nagyobb nem is fért el az aluprofilban.) A biztonság kedvéért 100 végállásig mozgatás csináltam és azt ki is bírta. Egyébként A D1, D4 diódák ferraris fék céljából vannak beépítve, meg is áll a motor mint a parancsolat.
Az alkalmazott rajzprogramokról és effélékről fórumon kívül neked és természetesen bárkinek rendelkezésre állok.
Küldöm is az anyagot!
Szia: Endre

Marton

Endre!
A motor teljesítményre nem én voltam kíváncsi, de köszönjük.
Nos megrajzoltam áramutas ábrázolásban a motort és a relé érintkezőket, nekem így szimpatikusabb. A Te rajzod viszont egy precízen megrajzolt bekötési rajz. Ez persze nem a rajzoló program típus érdeme hanem aki azt használja. Mellesleg én és már mások is itt a fórumon az sPlan programot használjuk.
Fékezés: kétségtelen, hogy a plusz két dióda a végállásra futáskor hatásos fékként müködik, de a közbenső megálláskor viszont a két relé általi motor rövidzár fékez. Szóval nekem a négydiódás megoldás az újdonság.

petike199600

Sziasztok!
Holnap gyakorlaton beköthetem ezt az ablaknyitás vezérlését, megcsináltam a rajzot a tanár aztmondta hogy jó.
Az lenne a kérdésem hogy erre az üzemmód váltó kapcsolóra milyet kérjek tőle?
Mi a neve vagy mivel lehet ezt kiváltani?
Köszönöm!

Üzenet összefûzve: 2013. február 05., 17:24:33 DÉLUTÁN

Egy sima 106-os váltó kapcsolóval nem lehet elintézni?

Novill

106+6 dupla alternatív kapcsoló 1-es billenővel! Persze csak ha a te vezérlési rajzodhoz illeszkedik.

petike199600

Miért kell kettős alternatív kapcsoló?
Miért nem elég a sima?
Igen az én rajzomról kötöm.

Marton

Úgy gondolom némi félreértés van Novill és Petike között.
Petike az üzemmód választó kapcsolót kérdezte, oda szerintem is egy váltókapcsoló (pl.106) megfelel. Ez lehet többféle kivitelü, pl. világítási váltókapcsoló vagy vezérléseknél használatos,  nyomógombok családjba tartozó választókapcsoló (pl. Schneider XB5-AD21). Amiről Novill beszél, az a motor köri irányváltásnál van szükség kettős váltóérintkezőre, már ha relé helyett kézi kapcsolással kívánunk irányt váltani.
Ennél már csak az volna egyértelmübb, feltennéd a tanárnak is bemutatott legutóbbi kapcsolási rajzod.