Villanyszerelő Szakmai Fórum

Szakmai kérdések - válaszok => Erõsáram => A témát indította: petike199600 Dátum 2014. május 10., 10:04:27 DÉLELŐTT

Cím: Hajlítógép vezérlése
Írta: petike199600 Dátum 2014. május 10., 10:04:27 DÉLELŐTT
Sziasztok!
A jövő hétre a cégnél össze kéne állítanom egy hajlítógépnek a vezérlését. Egy ősrégi gépről van szó ami nem működik és azt kéne újraélesztenem. Az a baj, hogy senki nem mondta el részletekbe menően a gép működését és ezért a kapcsolását sem tudom megcsinálni.
Van kettő lábpedál, hát már erről nem tudom, hogy mire van, valószínű ezzel végzik a hajlítást. Van 4 mágnesszelep amit nem értek, hogy miért kell négy, és miért nem elég kettő, hiszen kettő irányba hajlít a gép.
Teszek fel képeket a gép jelenlegi állapotáról.
Ha tudtok légy szíves segítsetek!
Köszönöm szépen!
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: Szirty Dátum 2014. május 10., 11:19:22 DÉLELŐTT
Üdv petike199600!

Idézetet írta: petike199600 Dátum 2014. május 10., 10:04:27 DÉLELŐTT
Van 4 mágnesszelep amit nem értek, hogy miért kell négy, és miért nem elég kettő, hiszen kettő irányba hajlít a gép.

Én öt szelepet látok.

IdézAz a baj, hogy senki nem mondta el részletekbe menően a gép működését és ezért a kapcsolását sem tudom megcsinálni.

Teljesen tipikus alaphelyzet... :)
Van egy valami amiről nem tudják pontosan mi, de nem működik és kiadják hogy működjön!
Összefoglalva: Szar=1 darab. Igény: Működjön= 1 darab. Hogy hogyan? Leszarják! :)

Üdv a klubban Petike! :)
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: czapi Dátum 2014. május 10., 11:32:47 DÉLELŐTT
Üdv!

El kell kérni a főnöktől és/vagy a munkavédelmistől a gép kockázat elemzését és működési leírását.
Ha nincs, meg kell csináltatni.
A kockázatelemzés és a működési leírás alapján meg kell terveztetni a vezérlést.
A terv alapján meg kell építeni a vezérlést.

Ha nem így jártok el és történik valami baleset, akkor igen érdekes kérdéseket fognak feltenni nektek a bíróságon.
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: petike199600 Dátum 2014. május 10., 11:38:30 DÉLELŐTT
czapi!
Valami tervet biztos készítenek majd,de azt én nem fogom látni.
Tőlem azt kérték, hogy élesszem újra a gépet, de ez nehézkes, hiszen azt sem tudom, hogy kell működjön.
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: Simon Endre Dátum 2014. május 10., 11:39:48 DÉLELŐTT
Szia Peti !
Bíztos hogy hajlítógép, nem véletlenül hengerítő? Van olyan is ami csőszerűvé görbíti a lemezeket az viszont forgat is és bizony kétirányba. A lemez, rúd, cső, profil, stb. hallítók meg csak egy irányba hajlítana, max. nyitja és zárja a szerszámot, meg leszorítja vagy megfogja a munkadarabot. Nem ezt értelmezted félre? Amit a képekbő ki lehet venni nagyon leamortizált állapotú hirdaulika bistabil szelepekkel, de kell hogy legyen  rajta hidraulika monoblokk ami a lelke az egésznek az állítja elő az "olaj"nyomást. Csinálj még fotókat a többi részről is!
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: Szirty Dátum 2014. május 10., 11:54:04 DÉLELŐTT
Szevasz czapi!

Idézetet írta: czapi Dátum 2014. május 10., 11:32:47 DÉLELŐTT
El kell kérni a főnöktől és/vagy a munkavédelmistől a gép kockázat elemzését és működési leírását.

ROTFL!
Rettentő kíváncsi lennék az illetékes "főnök" ábrázatára amikor ezt az igényt konkrétan benyújtják neki! :-D

IdézHa nincs, meg kell csináltatni.

Csakhogy valószínűleg nem lepapírozni akarja, hanem működtetni! A profit ugyanis a berendezés működéséből származik nem a lepapírozásából! És hát mi a lényeg? A profit! Régi ellenmondás ez, nagyon meg lennék lepve ha éppen te nem találkoztál volna még ezzel.
Hivatalos kockázat elemzés független hivatalos cégtől? Működési leírás? Szerintem annak költsége a berendezés jelenlegi értékének sokszorosa lenne (a képeket elnézve).

IdézHa nem így jártok el és történik valami baleset, akkor igen érdekes kérdéseket fognak feltenni nektek a bíróságon.

Igen, sajnos a munkavédelem, és szabványok ma már főleg arról szólnak ki szopja majd meg ha baj van vagy amikor jön az ellenőrzés (felelősség áthárítás) :-(
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: petike199600 Dátum 2014. május 10., 12:22:37 DÉLUTÁN
Idézetet írta: Simon Endre Dátum 2014. május 10., 11:39:48 DÉLELŐTT
Szia Peti !
Bíztos hogy hajlítógép, nem véletlenül hengerítő? Van olyan is ami csőszerűvé görbíti a lemezeket az viszont forgat is és bizony kétirányba. A lemez, rúd, cső, profil, stb. hallítók meg csak egy irányba hajlítana, max. nyitja és zárja a szerszámot, meg leszorítja vagy megfogja a munkadarabot. Nem ezt értelmezted félre? Amit a képekbő ki lehet venni nagyon leamortizált állapotú hirdaulika bistabil szelepekkel, de kell hogy legyen  rajta hidraulika monoblokk ami a lelke az egésznek az állítja elő az "olaj"nyomást. Csinálj még fotókat a többi részről is!
Köszönöm a válaszod!
Tuti, hogy hajlítógép! Miért kell rá ez a sok mágnesszelep? Azt kérte a főnök, hogy amikor a főkapcsolót bekapcsolom, akkor kezdjen működni egy 2,2-es motor. Nem ez állítja elő a nyomást?
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: nyaki Dátum 2014. május 10., 13:02:11 DÉLUTÁN
Üdv!
Én Czapi tanácsát megfogadnám! ;)
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: Szirty Dátum 2014. május 10., 13:08:48 DÉLUTÁN
Idézetet írta: nyaki Dátum 2014. május 10., 13:02:11 DÉLUTÁN
Én Czapi tanácsát megfogadnám! ;)

Én megkérdezném előbb tudják-e mi az a  kockázat elemzés és azt hogyan kell csinálni aztán megvizsgálnám jogosultak-e hivatalosan kockázat elemzés elvégzésére és kiadására!
Bármelyik kérdésre "nem" a válasz, Czapi tanácsát nem lehet megfogadni.

Szerintem inkább imátkozzunk! Ahhoz nem kell papír!
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: soczolaci Dátum 2014. május 10., 13:09:10 DÉLUTÁN
Üdv. A nálunk lévő élhajlítóknak van gyors és lassú járatú üzeme. Szerintem ezért van ennyi szelep. Vagy duplikáltak a szelepek mivel általában két munkahenger van és párhuzamosan dolgoznak. Amikor lenyomják a lábpedált gyorsjáratban megközelíti az anyagot majd a megfelelő végállás kapcsoló váltja be lassú fokozatba mindaddig amíg el nem éri a hajlításra beállított legalsó pontot. Általában lefele irányban csak addig megy amíg a lábpedált nyomják, biztonsági okokból, a fölfele járat már öntartó és gyorsjáratú. Amúgy osztom Czapi véleményét, nálunk sem üzemelnek be gépet addig míg munkavédelmi szempontból nem megfelelő.
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: nyaki Dátum 2014. május 10., 13:13:28 DÉLUTÁN
Szirty!
Az ima és a ráolvasás még senkin és semmin nem segített, de pejoratív értelemben tökéletesen igazad van. ;D
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: Szirty Dátum 2014. május 10., 13:17:06 DÉLUTÁN
Szevasz nyaki! :)

Idézetet írta: nyaki Dátum 2014. május 10., 13:13:28 DÉLUTÁN
Az ima és a ráolvasás még senkin és semmin nem segített, de pejoratív értelemben tökéletesen igazad van. ;D

Dehogy nem! Megkönnyíti a lelket! :-)
Egyébként azért írtam, mert van az a szint ahol az ima semmivel sem kevésbé hatékony mint irodában ülve hülye szabályokat alkotni és azzal baxogatni a népet.
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: petike199600 Dátum 2014. május 10., 13:29:14 DÉLUTÁN
Idézetet írta: soczolaci Dátum 2014. május 10., 13:09:10 DÉLUTÁN
Üdv. A nálunk lévő élhajlítóknak van gyors és lassú járatú üzeme. Szerintem ezért van ennyi szelep. Vagy duplikáltak a szelepek mivel általában két munkahenger van és párhuzamosan dolgoznak. Amikor lenyomják a lábpedált gyorsjáratban megközelíti az anyagot majd a megfelelő végállás kapcsoló váltja be lassú fokozatba mindaddig amíg el nem éri a hajlításra beállított legalsó pontot. Általában lefele irányban csak addig megy amíg a lábpedált nyomják, biztonsági okokból, a fölfele járat már öntartó és gyorsjáratú. Amúgy osztom Czapi véleményét, nálunk sem üzemelnek be gépet addig míg munkavédelmi szempontból nem megfelelő.
Köszönöm a válaszodat!
Szerintem ennek a hajlítónak nem lesz gyors és lassú üzeme. Azt hogy hány fokban hajlítson a gép megint nem tudom hogy állítják be de biztos nem elektromosan, mert semmi ilyesmit nem láttam a gépen. 2 végálláskapcsoló volt a gépen ---> megint nem tudom mire vannak ezek. A lábpedálokhoz mekkora feszültséget szoktak vinni? A mágnesszelepek a képen láthatóan 12V-osak.
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: soczolaci Dátum 2014. május 10., 13:46:15 DÉLUTÁN
Kiindulni mindenképp a hidraulikából kellene, gondolom arról sincs rajz, vagy egy szaki aki átlátja a hidraulika működését. Van egy régi élhajlítónk ami tisztán hidraulikus működtetésű a szivattyú kivételével de azon nincs egy elektromos szelep sem, csak mechanikus. A pedálhoz természetesen törpe feszültség kell. A fényképeket elnézve elég leharcolt állapotú lehet, és akár hiányos is. Valami végállásnak lenni kellene, minimum a felső ponton. Az alsó lehet esetleg csak nyomásszabályzós.
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: petike199600 Dátum 2014. május 10., 13:54:36 DÉLUTÁN
Ami benne van 4 relé az a mágnesszelepeket vezérelné? Hogy érted hogy hiányos állapotú a pedál?
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: soczolaci Dátum 2014. május 10., 13:57:24 DÉLUTÁN
Arra értem, hogy esetleg nincs minden része meg elektromos részről. Látszik, hogy a meglévő is egy tákolmány, nem eredeti. Eddig működött valamilyen formában?
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: petike199600 Dátum 2014. május 10., 14:00:19 DÉLUTÁN
Elvileg beüzemelték, és ment, igen, csak lehet nem úgy ahogy kellett volna.
Egyébként most hogy jobban megnéztem azt a képet amin a relék vannak, már ezeknek a bekötését sem értem. 4 relé van a képen.
Ha mindegyik relének a behúzótekercsét + egy érintkezőpárját használják akkor 16 bekötési pontnak kéne lennie. De én a képen csak 10-et látok. Na ehhez mit szóltok?
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: Szelei Dátum 2014. május 10., 14:26:12 DÉLUTÁN
Idézetet írta: czapi Dátum 2014. május 10., 11:32:47 DÉLELŐTT
Üdv!
El kell kérni a főnöktől és/vagy a munkavédelmistől a gép kockázat elemzését és működési leírását.

Ez a gép veszélyes üzemű és ezért föltétlen kell a működtetéshez!

Tudnál-e a gépről is képet fel tenni, hátha csak nem vetted észre de vannak a gépbe rejtetten be süllyesztett végállások.

Van-e hátsó ütköző a lemez számára amit hidraulikusán lehet állítani és akkor értelem szerű a második szelep pár.

Egyenlőre ennyi.
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: petike199600 Dátum 2014. május 10., 14:33:58 DÉLUTÁN
Köszönöm szépen a válaszodat!
Sajnos több képet nem tudok feltenni és már nem is fogok tudni, mert legközelebb már csak akkor megyek a géphez hogyha beüzemeljük. Biztos hogy csak 2 db végálláskapcsoló van. Ez 100%, a főnök is mondta, azért mondom én is.
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: Szirty Dátum 2014. május 10., 16:35:57 DÉLUTÁN
Azt sem tudjuk (nem közölted) hogy egyáltalán mit (és hogyan) hajlít ez a gép.
Lemezt? vagy csövet? Vagy szelvényt? Vagy a teret görbíti?
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: petike199600 Dátum 2014. május 10., 16:42:44 DÉLUTÁN
Lemezt hajlít
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: szmihaly Dátum 2014. május 10., 17:24:00 DÉLUTÁN
Szia Peti!

Túlsokat nemtudok segíteni,de azért egy-két szó hozzászólás: Ha nincs kapcsolási rajz, vagy működési leírás, addig szét ne szedd a gépet! Akkor marad a visszafejtés, az az nem rajz alapján építed meg a kapcsolást, hanem megépített kapcsolás alapján csinálod meg a kapcsolási rajzot! Kicsit időigényes munka, de megfogod érteni a működését, utánna rakhatod akármilyen szekrénybe  :). Semennyire nem működik a gép? Elsőre kilehetne próbálni a vezérlést magában, hogy mennyire működik,meg hogy a mágnes szelepek működnek-e? Mert ha a mágnesszelep nem működik,vagy nincs aki a hidraulika részt megcsinálja, akkor felesleges dolog foglalkozni az egésszel.

Üzenet összefûzve: 2014. május 10., 18:39:26 DÉLUTÁN

IdézEgyébként most hogy jobban megnéztem azt a képet amin a relék vannak, már ezeknek a bekötését sem értem. 4 relé van a képen.
Ha mindegyik relének a behúzótekercsét + egy érintkezőpárját használják akkor 16 bekötési pontnak kéne lennie. De én a képen csak 10-et látok. Na ehhez mit szóltok?

4 relé behuzótekercs                                    = 4
4 relé behuzótekercs másikvége közösítve  = 1
4 relé mozgóérintkező (műk.fesz) közösítve = 1
4 relé záróérnkező (elmenő mágnesszelep) = 4
                                                                    _____
                                                                       10    :) :) :)
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: tothgyula Dátum 2014. május 10., 18:50:01 DÉLUTÁN
Kedves Szirty!
A humorod különösen értékelem!
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: Szirty Dátum 2014. május 10., 19:17:59 DÉLUTÁN
Szervusz Petike!

Idézetet írta: petike199600 Dátum 2014. május 10., 16:42:44 DÉLUTÁN
Lemezt hajlít

Én érzem a feladatodban a reménytelenséget ami főképp az információhiányban rejlik.
Ezért is írtam hogy üdv a klubban, gyakori hogy a felülről jövő döntések ilyenek.
Meg is kérdezted tőlünk mit javasolnánk, hogyan csináld. De te felénk annak a kb 1% információnak amit kaptál csak egy részét közölted a gépről. Már az az információ sem elég a megoldáshoz aminek te a birtokában vagy. Hogyan gondoltad, hogy annak a fele elég lesz ahhoz, hogy mi majd megmondjuk?
Persze természetesen nem zárható ki, hogy a képek alapján valaki felismeri azt a berendezést aminek x éve éppen ő készítette a vezérlését egy gépgyártó üzemben és azonnal egészen pontos, konkrét kapcsolást tartalmazó választ küld a működési ismeret pontos hátterével. De lássuk be erre nem túl nagy az esély.

Gondolom a válaszok nagy szórásából ez nyilvánvaló.
Ezért én feltettem a kérdést, hogy hogyan és mit hajlít. te a "mit"-re válaszoltál, de a "hogyan"-ra valamilyen érthetetlen okból nem. Pedig a gépre ránézve (amit a képek valamiért nem tartalmaznak) egyszerűen levonható ez az információ.
Hengerekkel hajlít lemezt? Tehát van 3 henger, amiből az egyik távolsága állítható két másikhoz képest ami meghatározza a hajlítás ívét?


Üzenet összefûzve: 2014. május 10., 19:19:28 DÉLUTÁN

Szia Gyula!

Idézetet írta: tothgyula Dátum 2014. május 10., 18:50:01 DÉLUTÁN
A humorod különösen értékelem!

Sajnálom, de nehezen viselem, amikor információhoz akarnak jutni, de tőlem sajnálják az információt!!
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: Könyves Kálmán Dátum 2014. május 10., 19:41:29 DÉLUTÁN
Petike!

Volt szerencsém olyan helyen dolgozni, ahol több hajlítógép üzemelt, a legnagyobb egy 1000 tonnás, 2db 30 kW-os villanymotor által hajtott hidraulikaszivattyúval, 1200l hidraulikaolajjal működő gép volt.
Amit itt leírtál lehet egy szép feladat is, sokat tanulhatsz belőle, de a balhét elvinned nem KELL. (Persze ha akarod, bevállalhatod azt is, csak kérdés, megéri e)
Villamosan működőképessé teheted, lássák, hogy képes vagy rá, ez belefér. De oda kell tenned akár írásban, a főnök(felelős vezető) által láttamozva  a szükségesnek tartott biztonsági berendezések listáját, amit a vonatkozó szabványok tanulmányozásával azért ha nem is profi szinten, de nem közvetlen balesetveszélyt hordozó állapotba lehetne hozni a gépet. Ha munkavédelmi ellenőrzés van, másképp állnak hozzá, ha látnak egyáltalán szándékot a baleset megelőzésre, de ha baleset után mennek szakérteni (főleg ha súlyos) ott már semmi ilyesmi nem fog játszani.
Ha az üzemeltető cégnek nincs munkavédelmi felelőse, külsőst akkor is foglalkoztat valószínűleg. Ha tapasztalt és jó szakember, sokat tudna az ügyben segíteni.

(A könyvtárban található FESTO féle hidraulika tankönyv sokat segíthet az alapelvek megértésében.)
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: czapi Dátum 2014. május 11., 08:17:55 DÉLELŐTT
Üdv!

Egy kis olvasnivaló a gépek biztonságtechnikájáról:
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: Könyves Kálmán Dátum 2014. május 11., 09:42:25 DÉLELŐTT
Gépek biztonságtechnikája Termékpanoráma (http://www.schneider-electric.hu/html/webkits/harmony_webkit/library/labkapcsolo/Gepek%20biztonsaga%20termekpanorama.pdf)

Nekem ez jutott eszembe tegnap, csak nem volt időm megkeresni. Czapi példái szintén jók és részletesebbek is talán kicsit.
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: czapi Dátum 2014. május 11., 09:56:41 DÉLELŐTT
Lehet így is csinálni:  8)


Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: Könyves Kálmán Dátum 2014. május 11., 10:42:59 DÉLELŐTT
Robottechnika. Kínában csak a 3 hulla feletti munkabaleseteket kötelező bejelenteni.
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: Szirty Dátum 2014. május 11., 15:58:49 DÉLUTÁN
Üdv!

Idézetet írta: Könyves Kálmán Dátum 2014. május 11., 10:42:59 DÉLELŐTT
Robottechnika. Kínában csak a 3 hulla feletti munkabaleseteket kötelező bejelenteni.

3 hulla / perc?
/ óra?
/ nap?
/ év? :-)
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: Szelei Dátum 2014. május 11., 16:17:20 DÉLUTÁN
Gondolom az egyidejű esetekre vonatkozik mint ami a videón is látható munka esetén lehetne. :)
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: Könyves Kálmán Dátum 2014. május 11., 16:55:48 DÉLUTÁN
Egyszerre. Többször járt már a kínai leánycégnél a munkavédelmis kolléga, ő mondta. Más az értékrend kicsit ::)
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: petike199600 Dátum 2014. május 13., 12:08:30 DÉLUTÁN
Sziasztok!
Vannak fejlemények a gép ügyével kapcsolatban.
Mostmár tudom mie van 4 mágnesszelep ( A képen öt van de az 5. nem használatos ).
2 a hajlításhoz kell, le és fel. 2 pedig a leszorításhoz és a billentéshez kell.
Gondolom a hajlítást vezérlik a lábpedállal. De akkor a másik kettő mágneszelepet hogy vezérlem, hogy kell azoknak műdödnie?
Köszönöm szépen a válaszokat!
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: Marton Dátum 2014. május 13., 13:30:26 DÉLUTÁN
Szia Petike!
Újat nem tudok mondani, találgatni nem kellene. Nagyon ajánlom Szmihaly korábbi hozzászólását, azaz vissza kell rajzolni a jelenlegi kapcsolást a gép huzalozásából. Igaz, hogy ez is idő, de ez a legcélravezetőbb szerintem. Ha ezt a rajzot felteszed ide, sokkal többet tudunk segíteni. Fontos lenne még a hidraulika rajz is, persze ez sincs. Ahhoz, hogy korrektül ki lehessen szolgálni a szelepek vezérlését elektromos részről, ismerni kellene a hidraulika rendszer részt is. Ott is sok "huncutság" tud lenni.
Ahhoz, hogy egy helyreállító kapcsolást tudjunk csinálni, egy alkatrész leltárt is kellene készíteni, hogy miből is kell "építkezni".
Mik is vannak a gépre építve.
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: szmihaly Dátum 2014. május 14., 05:10:51 DÉLELŐTT
Szia Petike!

IdézMostmár tudom mie van 4 mágnesszelep ( A képen öt van de az 5. nem használatos ).
2 a hajlításhoz kell, le és fel. 2 pedig a leszorításhoz és a billentéshez kell.
Gondolom a hajlítást vezérlik a lábpedállal. De akkor a másik kettő mágneszelepet hogy vezérlem, hogy kell azoknak műdödnie?

Na, ezért leszel kénytelen visszarajzolni a vezérlést, már csak a reteszelések, és a működési sorrendiség miatt is.  :)
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: faxelektro Dátum 2014. május 14., 19:04:20 DÉLUTÁN
Jó estét
            Egy görgös fékpad vezérlő szekrényét kell betápláljam, amely 20m távolságra van a föbisztositék táblától
            és két 9kW-os motrot működtet egyszerre. A kérdés, hogy milyen kábelt és hány amperes bisztositékot
            használjak, hogy számoljam ki.

                                                                           Kösz a segitséget , holnap kellene meg csinálni
             BSA 331  BOSCH-márka
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: czapi Dátum 2014. május 14., 19:18:40 DÉLUTÁN
Üdv!

Csináltam régebben egy kis Excel táblázatot, ennek segítségével kiszámolhatod.
A zöld mezőket kell kitölteni.

egyébként 63A és 10mm2
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: recens Dátum 2014. május 14., 20:40:21 DÉLUTÁN
nálam a 230V munkalapban a korrekciós tényezők változtatása nem módosítja a számolt értékeket.
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: faxelektro Dátum 2014. május 14., 21:21:31 DÉLUTÁN
    Nagyon jó táblázat kösz
   Egyébként a vezérlö táblától a motrokig 4x4 kábelt adtak vele.
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: petike199600 Dátum 2014. május 19., 20:40:56 DÉLUTÁN
Sziasztok!
Megpróbáltam több infót gyűjteni a gépről, kisebb-nagyobb sikerrel össze is jött.
Elsorolta a főnök hogy minek a négy mágnesszelep.
Ha lenyomjuk a pedált akkor nyisson ki a szelep és hajlítsa le a lemezt a gép a végállásig. --->> 1.szelep
Ha elengedjük a pedált az első szelep zárjon be de a nyomás ne szűnjön meg, nyisson ki egy másik szelep, ami ott tartja a lemezt. --->> 2. szelep
Ha még egyszer lenyomjuk a pedált akkor engedje fel a lemezt a gép, jöjjön fel a híd a végállásig. --->> 3.szelep
Ha elengedjük a pedált akkor a 3. szelep zárjon le de egy másik szelep nyisson ki és maradjon meg a nyomás.
Ez szerintetek értelmes működés? Jó ha ez alapján a leírás alapján megcsinálom a vezérlésnek a rajzát, mert ez alapján nem okoz gondot mert így egyszerű.
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: czapi Dátum 2014. május 19., 21:07:04 DÉLUTÁN
Üdv!

Ha a biztonsági kérdéseket félretesszük akkor szerintem a hajlítási művelet a következő részekből áll:

El kell gondolkozni azon, hogy a Vész-ki gomb megnyomása, milyen műveleteket von maga után(Pl.: a gép alaphelyzetbe áll).
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: Marton Dátum 2014. május 19., 21:47:21 DÉLUTÁN
Idézetet írta: czapi Dátum 2014. május 19., 21:07:04 DÉLUTÁN
El kell gondolkozni azon, hogy a Vész-ki gomb megnyomása, milyen műveleteket von maga után(Pl.: a gép alaphelyzetbe áll).

Lehet, hogy a gép annyira régi, hogy akkor nem volt feltétel a kétkezes működtetés. Szerintem most már az is kellhet, vágó, hajlító préselő gépeknél. Ezt is egy erre kialakított speciális relével oldandó meg, mint a vész-álljt.
Nem tudom egy ilyen "újraélesztésnél" mi a feltétel?
Itt jönne a kockázat elemzés.
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: czapi Dátum 2014. május 19., 22:45:34 DÉLUTÁN
Üdv!

Itt lábpedál kell,  a melós fogja a kezeivel a lemezt.

Üzenet összefûzve: 2014. május 20., 06:43:55 DÉLELŐTT

Ha a gép bekapcsoláskor nincs alaphelyzetben akkor térjen vissza alaphelyzetbe.
Az áram kimaradás és visszatérés problémájáról még nem is beszéltünk.
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: petike199600 Dátum 2014. május 20., 09:03:22 DÉLELŐTT
Köszönöm a válaszokat!
Szóval akkor van abban valóság amit mondott a főnököm.
Tehát ha felelngedjük a pedált akkor a lemez maradjon leszorítva, gondolom ehhez 2 szelep kell, ha lenyomjuk a pedált akkor kinyit az 1. szelep, és ha felengedjük a pedált akkor az 1.szelep zárjon le és nyisson ki a második szelep.  A kettő szelep akkor nem lehet nyitva egyszerre? A leszorítsához kell végálláskapcsoló?
Kettő végálláskapcsoló volt a gépen eddíg. Gondolom az egyik az alaphelyzethez a másik pedig a hajlítás végfokához, nem?
Köszönöm szépen a sok segítséget!
Ja! A pedálok saját gyártmányúak, újat fogunk vinni a géphez amit mi szerelünk össze, arra kell vészgomb? 
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: Marton Dátum 2014. május 20., 10:05:28 DÉLELŐTT
Idézetet írta: petike199600 Dátum 2014. május 20., 09:03:22 DÉLELŐTT
Tehát ha felengedjük a pedált akkor a lemez maradjon leszorítva, gondolom ehhez 2 szelep kell, ha lenyomjuk a pedált akkor kinyit az 1. szelep, és ha felengedjük a pedált akkor az 1.szelep zárjon le és nyisson ki a második szelep.  A kettő szelep akkor nem lehet nyitva egyszerre? A leszorításához kell végálláskapcsoló?
Kettő végálláskapcsoló volt a gépen eddig. Gondolom az egyik az alaphelyzethez a másik pedig a hajlítás végfokához, nem?
A mechanika, hidraulika/pneumatika pontos ismerete nélkül csak ötletelni tudunk.
Általában egy hidraulika működéséhez nem kell végállás kapcsoló, csupán ellenőrzéséhez, hogy végre hajtódott-e a művelet és indulhat/indítható a következő fázis.
Esetleg egy vázlatrajz segíteni a pontosabb tanácsadáshoz.
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: czapi Dátum 2014. május 20., 10:09:36 DÉLELŐTT
Üdv!

Nem ismerjük a gépet, a feltett képek és leírások nem megfelelőek a gép működésének megértéséhez.
Le kellene rajzolni a jelenlegi vezérlését, elektromosat és hidraulikusat is, a beépített alkatrészek adait és/vagy fotóit beazonosítható módon feltölteni.
Teljes fotót fel kellene tölteni a gépről, legalább tudjuk már meg miről van szó.
De ezt már javasolták régebben is.
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: Szelei Dátum 2014. május 20., 20:07:20 DÉLUTÁN
Petike.

Hidraulikus szelepek, ha két tekercs van működtetésre, azok lehetnek olyanok, amíg a tekercs valamelyik oldala feszültség alatt van, engedi át az olajat és működteti az egyik irányba a hengert majd véghelyzetben a beállított nyomásig felmegy (hidraulikus nyomásszabályzó a kimenő oldalon henger tartály közé szerelt), és azon tartja. Itt a motor is állandó terhelés alatt marad.
Itt végállással (vagy hidraulikus nyomás érzékelős kapcsoló) ki szoktuk kapcsoltatni a szelepet és mivel azonnal lezár nyomás alatt marad a henger, de az olajat a szelep terhelés nélkül vissza engedi, a tartály felé a motort nem terheli.
A henger alapra állítása a másik tekercs bekapcsolásával és hasonlóan meg oldott kikapcsolással oldható meg.
A másik rendszerű szelep feszültség hatására elindítja az áramlás és csak a másik tekercs bekapcsolás hatására vált a másik irányra végig terhelés alatt tartva a szivattyút, nyomás alatt tartva a hengert.
Nagy a valószínűsége nálad az első említett szelepek vannak tömbre szerelve 3 párban.
A tömbbe 1 szivattyúról jön, 1 a tartályra megy, 2/2 csövek mennek a hengerekhez.
Így ha nincsenek, bekapcsolt szelepek üresen forgatja az olajat, és csak addig és csak az az oldalon dolgozik, amelyik szelep működik. Ugyanazon henger mind két szelepét egyszerre nem szabad be kapcsoltatni. Hasonló mint az irányválás a motorokon.
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: petike199600 Dátum 2014. május 21., 06:56:44 DÉLELŐTT
Köszönöm szépen ezt a sok magyarázatot!
Tehát lenyomjuk a pedált mert hajlítani szeretnénk, kinyit az egyik szelep ---> megy az olaj ---> elértünk a végálláshoz ---> kikapcsolja ezt a szelepet ---> felengedjük a pedált ---> kinyit egy másik szelep ami nyomásszabályzóval engedi át az olajat.
Lenyomjuk a pedált ---> engedje fel a már lehajlított lemezt.
A kérdés az lenne, hogy amikor felengedtük a pedált akkor lezár az egyik szelep, nyomás alatt marad a henger, de amikor újra megnyomjuk a pedált akkor azt kell csinálnia, hogy jöjjön vissza alaphelyzetbe, de ha nyomás alatt van az egyik henger az gondolom nem túl jó. Hogy lehet azt elérni, hogy jöjjön vissza az olaj?
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: Szelei Dátum 2014. május 21., 20:27:59 DÉLUTÁN
Hidraulikus szelep jelölései:
P= pumpa
T= tartály
A= munkahenger egyik kivezetése
B= munkahenger másik kivezetése

A mellékelt képen hasonló a három henger működése, mint a tied ezt csak érthetőbb elvért mutatom.

Szelepek működés elve
1-es szelep bekapcsol: A szelep ,,A" ágra nyom közben ,,B"ágból leereszti a tartályba az olajat. Mondjuk ez a le irány.

Ki kapcsolod, a tekercset minden ágat lezár és a tartály felé nyomja az olajat. Itt leért a kívánt pontra vagy elérte a kívánt nyomást az ,,A" ágban elhelyezett nyomáskapcsoló.

2-es szelep bekapcsol: A szelep ,,B"  ágra nyom közben ,,A" ágból leereszti a tartályba az olajat. Fel irány szelep kikapcsolásig.

Kikapcsolás felső végállással vagy ,,B" ágba tett nyomásérzékelővel. Kikapcsolás után a le irányban le írt módon kering tovább az olaj a tartály felé.

Remélem érthetőbb a magyarázatom. Vigyázz mert ez is kíván egy kis gyakorlatot anyagismeretet. Rosszul vagy fordítva szerelt alkatrészek végett a szivattyút gyorsan tönkre teheted, szivattyú falának meg repedése a túlterheléstől vagy motor le égés.

Sok sikert.
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: Szelei Dátum 2014. június 02., 19:04:38 DÉLUTÁN
Hidraulika túlterhelésére ez történik a szivattyú falával a nyomó oldalon. :(
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: faxelektro Dátum 2014. június 13., 20:04:43 DÉLUTÁN
Jo estét      Vissza térve a görgös fékpadra mivel a 4x16 aluminium fele ára mint a 4x10 réz azért 4x16-os alut raktam remélem nem lesz gond  Kössz.
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: petike199600 Dátum 2014. június 17., 19:34:28 DÉLUTÁN
Sziasztok!
Rég jártam erre mert sokat dolgoztam, de gondoltam kíváncsiak vagytok arra, hogy mi lett a hajlítógéppel.
Nos, hát meg lett,már egy hete telepítettük le és még nem hívtak hogy elszállt volna valami, szóval minden okés vele.
Teszek fel képeket az általam szerelt szekrényről és a kapcsolási rajzról is.
Mit szóltok hozzá?
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: czapi Dátum 2014. június 17., 20:12:11 DÉLUTÁN
Üdv!

Pár észrevételem lenne:
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: petike199600 Dátum 2014. június 17., 20:18:17 DÉLUTÁN
Itt az egyszerűség és az olcsóság volt a fő szempont. Egyébként miért nem szabad a vészgombot üzemi kikapcsolásra használni?
A szögvasat a fénykép készítése után levágták, szóval az már nincs ott. Mi a vészgomb helyes jele?
Azért mert a főnök jobbról balra szokott rajzolni, én először rendesen balról jobbra csináltam meg aztán meg lecseszett.
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: czapi Dátum 2014. június 17., 20:43:36 DÉLUTÁN
Idézetet írta: petike199600 Dátum 2014. június 17., 20:18:17 DÉLUTÁN
Itt az egyszerűség és az olcsóság volt a fő szempont.
Azért a biztonsági szempontokat se szabad figyelmen kívül hagyni, a piros ki gomb nem verte volna őket a földhöz :)
Idézetet írta: petike199600 Dátum 2014. június 17., 20:18:17 DÉLUTÁN
Egyébként miért nem szabad a vészgombot üzemi kikapcsolásra használni?
A vészkikapcsoló biztonsági berendezés, reteszelt működésű, a gép indítása csak a vészhelyzet elhárítása után a retesz feloldásával lehetséges
A kezelőelemeknek
- jól láthatónak, felismerhetőnek, célszerűen megjelöltnek kell lenniük,
- úgy kell felszerelve lenniük, hogy a biztonságos, akadálytalan, gyors és egyértelmű működtetés biztosított legyen
Idézetet írta: petike199600 Dátum 2014. június 17., 20:18:17 DÉLUTÁN
Mi a vészgomb helyes jele?
reteszelt bontó érintkező
Idézetet írta: petike199600 Dátum 2014. június 17., 20:18:17 DÉLUTÁN
Azért mert a főnök jobbról balra szokott rajzolni, én először rendesen balról jobbra csináltam meg aztán meg lecseszett.
???
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: Szelei Dátum 2014. június 17., 21:32:40 DÉLUTÁN
Igen nekem is a trafó primer biztosítéka és a vészgomb az első hiányom és egyben megjegyzem én egy 4P 25 A. 30 mA. életvédelmi relét is tettem volna bele. Lemezzel dolgoznak és ez növeli a kábelek sérülés veszélyét.

Töm-szelencén pláne ha új szekrény nem illik két kábelt 1 töm-szelencén ki vezetni.

Egyenlőre ennyi. Bocs.
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: Marton Dátum 2014. június 17., 21:47:02 DÉLUTÁN
Petike!
Mellékeltem egy vészgomb rajzjelet, ezen látható is, hogy benyomás után úgy marad, azaz reteszelődik.
Ezzel egy biztonsági relét illene működtetni, akkor lenne biztonsági funkciója is. Egy átlagos relével manapság nem tekinthető annak.
Miért van az öntartás illetve a vezérlő fesz továbbítására külön a K1 relé, ezt a feladatot ellátná a K2 relé is megfelelő (két záró) segédérintkezővel is. Talán ez lenne inkább a költségtakarékos megoldás.
A pedálok rajzjeleit nem éppen értem. Három állásúak vagy két-kettős pedál van, mert akkor nem így kellene jelölni.
A pedálok táplálását biztosító X1-1 pont rossz helyre van rajzolva, mind a négy pedál érintkező azután kapjon feszültséget.
A sorkapocs rajznál az első kettő elem + ?, mi volna az? Szokatlan (egyedi) a kábel ábrázolás itt, ezek árnyékolt kábeleknek látszanak így.
Vezeték színek alkalmazásánál itt nem helytálló a narancssárga használata. Az mindig a helyi főkapcsolóhoz képesti idegen feszültséget jelenti. Itt biztosan nincs ilyen külső feszültség használva.
Egyébként meg csatlakozom Czapi hozzászólásához is.

Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: petike199600 Dátum 2014. június 18., 06:26:38 DÉLELŐTT
Köszönöm az észrevételeket!
Ezekre a kérdésekre, hogy miért van két kábel egy tömszelencén átvezetve,miért nincs fi-relé, miért van külön K1 relé, és külön K2 ---> Ezekre mindre az a válaszom, hogy mert a főnököm így szokta meg és tőlem is ezt akarja látni. A pedál 3 állású, közép-elől-hátul. A sorkapcsoknál az első kettő elem, az egy + vészstop gomb lehetőség, ezt minden gépnél betesszük, mert 6m hosszú gépnél és a felett már kell még egy vészstop gomb. Ja a vezetékek színjelölését is a főnök találta ki.

Üzenet összefûzve: 2014. június 18., 06:32:38 DÉLELŐTT

Egyébként, hogy fokozzam a témát az előző héten volt egy maszek munkám a főnökömmel ami nagyon jól fizetett és csak négy napot dolgoztam  rajta. Egy komolyabb hajlítógépnek kellett a vezérlését felújítani. Ez már PLC vezérelt. Ezt a szekrényt is teljes egészében én csináltam. Erről mi a véleményetek?
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: czapi Dátum 2014. június 18., 08:49:12 DÉLELŐTT
Üdv!

Pár észrevételem lenne:
Cím: Re:Hajlítógép vezérlése
Írta: Simon Endre Dátum 2014. június 19., 02:12:19 DÉLELŐTT
Üdv Petike !
Akor kezdenm a jó szóval. A munkáid kifelyezetten mutatósak ami meg nem szakszerű az nem a te hibád. A kedves főnököd feltehetően Tel-Avivban tanult a fordított logikája alapján. Az a bajom evvel a fránya géppel, hogy még mindíg talány előttem hogy miképp is dolgozik, bár azt nem nekem kellene tudni!.... Az a baj hogy erről a gépről nincs egy úgynevezett kinetikai vázlat és a hidraulika is megismerhetetlen, mert ha csak a szelepek út és állásszámát nézem ami egy perjelben lévő páros pl.4/2, 3/2, 5/3 stb. ez mondja meg hogy a szelep mire képes, vagy mire szolgál és ez nagyon-nagyon alapvető. Meglepődve látom, hogy a működtetés feszültsége és áramneme megváltozott és az a kép ami a hidraulika szivattyúról készült kifejezetten félelmetes, hacsak nincsenek rejtet bíztonsági elemei és a közelében az a szigetelőszalagozott doboz ugyancsak talányos. A takarékosságról meg annyit, hogy a relés "logika" gyakorlatilag  Yn=Xn  vagyis feleslegeses. Feltételezem, hogy a mágnesszelepek nem több 100W-osak lennének, mert akkor bocs'. A pedálpár példátlanul egyedi az előre hátra mozgatás új számomra, mert én csak a többfokozatú és az oldalmozgásos pedálokat ismertem idáíg. Ha nem tilos (amiről nincs tudomásom) akkor ez sem kifogásolható. A sokapocsjelölésed nagyon szakszerű, javadra írom, de a főáramkörök és a vezérlések között egy kis hézag és modjuk az X1 helyett az X2 megkülönböztetés nem ártott volna, egyébként a 24 V-os rendszer az együttszerelés miatt nem bíztonsági törpefeszültség, még akkor sem ha a transzformátor ennek megfelelne. A rajzod jól tagolt és rendezett a jelölések még hiányosak és egyediek, de érthető, majd belejössz. Műhelyben jó vagy több emléleti ismeret lenne szükséges, meg egy kis mozgás más területeken is javítás, hibaelhárítás, stb.
Szia jó munkát.