Sziasztok!
Nyáron lehet majd lesz egy kis munkám persze nem egyedül hanem felnőtt igazi villanyszerelő szakemberrel de mehetek neki segíteni.
Lesz egy faház. Nem teljesen fa ez. Elmondom a rétegeket.
A ház váza fából van. A külső borítás 22 mm vastag fa.Ezután van a hőszigetelő réteg ami 10 mm üveggyapot és belülről pedig gipszkarton van.Na most a gipszkartonnak is kell valami váz de gondolom az lesz amit az elején írtam tehát a fa.
Na mondta nekem a vevő hogy ide valami tűzálló kábel kell mert ugye fa az épület.
Ebben kérném segítségeteket,hogy mennyire igaz ez. Miért nem elég egy sima MBCU kábel?
Hogy kell ilyen helyeken szerelni.
Egyenlőre ennyi kérdés jutott eszembe majd a többit ezután. ;D ;)
Köszönöm szépen! ;D
Jó hétvégét mindenkinek!! :)
Ha belenézel a fórumba, több helyen találsz erre választ, és a "szabványtárunkban" is előírást.
2012. január 23-án indítottam pl. egy témát erre. Tűzveszélyes épületek és helyiségek villanyszerelése.
Lehet, hogy segítene. ;)
Elolvastam minden hozzászólást de az a helyzet hogy egyáltalán nincs szó családi házról konkrétan.
Csak ipari berendezések vannak ebben a témában,engem nem ez érdekel jelenleg.
A témához kapcsolatosan tudsz valamit mondani?
Milyen ez a tűzálló kábel? Tényleg ezt kell használni faházaknál?
Köszönöm szépen!
Sziasztok nekem lenne kérdésem de nem témával kapcsolatos lépcsőházi nyomó gombokat mozgás érzékelőre cseréltették velem rendesen működik csak egy nap múltán az egyik érzékelő le kapcsolása után villognak a lámpák nem tudom hogy az érzékelő rossz vagy az égőkel van valami probléma szerintetek mi a baj előre köszi
Petyka, az van, hogy faházban rohadtul nem kötelező az egyébként narancssárga külső köpenyes tűzálló kábelek alkalmazása, csak max abban az esetben, ha ezt a ház (vill) tervezője valamilyen okból előírta. Viszont, a elvileg a tűzjelző berendezést ma már előírhatják lakás céljára szolgáló fa, vagy faszerkezetű házak esetében is és azok működtetésére, az egyes hurkok felfűzésére tudtommal csak tűzálló kábeleket lehet használni, melyek piros köpenyesek. Szóval a normál hálózatot -eltérő rendelkezés hiányában- simán lehet MBCu-val, esetleg MT-vel szerelni, de mindenképp Mü II-es csőben kell vezetni azokat. Kerülni kell a 3-nál több -főként 4-5 eres erőátviteli- kábel egy csőbe történő behúzását! Milyen betáp lesz, 1 avagy 3 fázis? Lesz-e éjszakai betáp?? Amennyiben a vevő továbbra is okoskodik, akkor nyugodtak kérd meg, hogy ugyanmá mutasson egy olyan rendelkezést, szabványt, mely kötelezően előírja a teljes erősáramú hálózat tűzálló kábeles szerelését lakás céljára szolgáló épületben, viszont te igenis légy jéghideg profi és tényleg nézd át az összes szabványt, ami erre vonatkozik, sőt nyomtasd is ki, s amikor elkezd okostojáskodni, csak nyomd az orra alá,vagy akár el is küldheted neki PDF-ben, amiket találsz pl a fórum szabványtárában! Ha ezek után is ragaszkodik a narancsokhoz,akkor sincs semmi gáz, fel kell venni egy jegyzőkönyvet, melyben ő az aláírásával igazolja, hogy ő a szabvány ellenére ezt kéri és továbbá vállalja ennek X összegű -légy a kábelárak tekintetében is felkészült, hogy egy pontos kalkuláció legyen a jegyzőkönyvbe mellékelve, csak azért, hogy később ne mondhassa, hogy egy bianco felhatalmazást irattatok vele alá arról, hogy megkopasszátok- többlet költségét. Amennyiben ez megvan, akkor már kezdődhet is a meló, de csak ha átutalta, vagy egy zárolt és csak általatok hozzáférhető bankszámlára helyezte az anyagárat!!!
Most pedig megyek kertészkedni, mert a végén nem lesz "szép zőld gyep" (Poldi bá nyomán az Égig érő fű c .filmből...) :D
Hali!
Eléggé hiányos az információ, különösképpen az átalakítással kapcsolatban, ezért erre konkrét javítási javaslatot nem lehet adni. :-\
Nyaki! Ezt nekem írtad?
Gyurmaúr: Örülök hogy jól gondoltam hogy nem kell tűzálló kábel egyáltalán.De ezek után sem fogok nekem egy gyereknek hinni a vevő
hanem inkább hisz egy felnőtt villanyásznak akivel csináltatni akarja.Az én szavam ellene nem ér semmit.De szerintem amikor mondta hogy tűzálló kábel kell és én csak néztem nagyokat és ráncoltam a homlokomat akkor ő már hülyének is nézett engem mármint a vevő.
A betáplálás 3X16A meg egy éjszakai szóval 3 fázis.Esetleg tudnál feltenni a gipszkarton falban történő szerelésről képeket?
Esetleg önkioltó dobozokat azt lehet használni nem?
Köszönöm hogy tudsz nekem segíteni minden témában!
Köszi!! ;D
Peike!
Nem neked írtam, hanem az előző kérdezőnek.
Gipszkarton falban pedig nem kell védőcső, ha MBCu/MT vezetéket használsz. MCu-nál már kötelező.
A lépcsőházi automatákat kivettem 5 érzékelő van 2 - 3 lámpát,3-1 lámpát kapcsol de szerintem energia takarékos izzók lesznek a problémám okai
Az bizony lehetséges.
Gondolom élvilágítósak a nyomógombok és e mellé szerelték fel a mozgásérzékelőket.
Azok a villanások csupán pislákolások lehetnek a teljes fényerőt mellőzve.
Saját szerelésem pár képpel.
a nyomogombok helyére sülyeztet mentavill tipusú érzékelőkről van szó
Akkor ott van a kutya elásva! :D
Basszus, kezd a téma kissé követhetetlen lenni, mert jól be lett keverve a lépcsőházi téma. Petya, Semmi hókuszpók nem kell ide, csupán gipszkarton villanyászási technológia, melynek szerves részét képezi a gipszkarton süllyesztékek alkalmazása, mind a szerelvények, mind pedig a vezeték elágazások számára. Ahogy Szelei kolléga képeit elnézem, ő nem csinált a dologból kabinet kérdést, lazán befűzte az MT kábeleket a fagerendákban lévő likakba, oszt jónapot... Ez mondjuk azért szuboptimális, mert amennyiben bármi gáz van, ill még 1-2 kábelt kéne applikálni, akkor az igen nehézkes lenne a gipszkarton lapok bontása nélkül?! Ami engem illet, én inkább beteszek 1-2 Mü II-es csövet hasonlóan rögzítve a párnafákba, ill szerelt gipszkarton esetén az alu profilokhoz erősítve és azokba tolom be az MBCU és/vagy MT kábeleket úgy, hogy a helyiségek sarkaiba nagyobb méretű gipszkarton elágdobozt teszek azért, hogy amennyiben húzkodni kell, akkor ne okozzon gondot buzulni egy olyan dobozban, ahol már mondjuk 4-5 kábel ágazik szana és szét. Persze, itt is a legjobb megoldás az álmennyezet fölé szerelt kábeltálca, oszt arra rakosgatsz OBO és tettestársai elágdobozt, majd onnét indulsz mondjuk flexi bergmann csővel, melybe vezeték behúzóval berángatod a kábelt. Ami pedig a tűzálló kábeleket illeti; azt csak a tűzjelzőkhöz, ill amennyiben lesznek, akkor a füst elszívó ventillátorokhoz kell tenni (L: mind a 2. metro mozgólépcső ejtaknáiba felszerelt Jetfan-ok esetében!) Sajnos, oly rég csináltam szerelt gipszkarton falas épületet, hogy nincs róla képem, a gipszkarton álmennyezetes tavalyi (és még idei is...) szerelésről pedig tettem már fel párat. Ami a betápot illeti, milyen a mérőhely? Faszekrényes, vagy tokozott hensel/csatáris?? Ha ez utóbbi,akkor érdemes ott kialakítani a mért főelosztót is, annak tokozottját hozzáerősítve a mérőszerényhez. Ez azért is jó, mert akkor nem kell tökölni a gipszkartonba süllyeszett -mellesleg nem olcsó- mért főelosztóval, hanem egy egységet képeznek. Ennek persze van számos előnye, mint ahogy van sok hátránya is, hiszen a mérők ugyebár kint vannak (sok esetben nem is a ház falán, hanem a kerítésben),ezért kellemetlen helyzetet idéz elő, mikor is a téli zergeb@szó hidegben ki kell csoszogni frissen fűrcsizett állapotban (Murphy szerint mindig olyankor van vill gixer) visszakapcsolni a CICAVIRÁG suni masszírozója által levert kismegszakítót, Fi-relét...
Olvasgatva a hozzászólásokat a faház tekintetében, felmerül a kérdés bennem. A befűzött kábelek esetében ha probléma merül fel évek múltán, hogyan oldják meg a problémákat. A magam részéről ezeket házakat is csövezéssel és megfelelő dobozokkal szerelem. Igaz ez a munka talán egy kicsit tovább tart és drágább, de utólag nem okoz gondot a bővítés, javítás, stb. Hosszú távon a süllyesztett csövezéssel ( sima falú cső) szerelt házak szerintem jobb megoldások. Természetesen mindenki olyan szerelést választ amelyiket az ő szempontjából jónak tart. A szabványok több féle szerelési technológiát is megengednek, és figyelembe kell venni ezen belül a megrendelő igényét is. Jó is és olcsó is legyen változatok között :)
Köszönöm a válaszokat így belegondolva tényleg jobb megoldás a csövezés bővíthetőség szempontjából.
Itt milyen csövet kell alkalmazni? Mü III vagy II ?
A csöveket hogy kell rögzíteni ilyen falban?
Az a kábeltárcás megoldás nem drága játék egy kicsit? Mennyire szoktak így szerelni házak esetén?
Az okra hogy miért nem kell tűzálló kábel pedig azt fogom mondani hogy felesleges és iszonyat drága ahogy elnéztem a 2,5-ös árát.
Gyurmaúr: Belenéztem az építészeti tervbe abba a villanyszerelési részhez az volt írva hogy a villanyóra szekrény zárható.Ennyi volt írva. Nem tudom hogy faszekrényes-e.
Köszönöm a válaszotokat! :)
Tisztelt Gyurmaúr és Petike.
Ez a főnököm ki egészítő faháza. A munkát TMK feladataim mellett kellett megoldani egymagamnak rövid idő alatt miközben feszített tempóban burkolták az épületet. Ez a faház már másodszor lett felhúzva, mert elődje túlépítés végett bontásra került. Három szoba helyett itt már csak egy szoba lett kialakítva. Bővíteni nem valószínű, hogy kell. 3 m-en belül 2 de inkább 4 aljzatot mindenhol talál a tulaj, mindenhol van TV kábeles, TV műholdas, (még a teraszon is)internet, telefon. Minden kijáratnál kapcsolható a nappali minden világítása. Ágyaknál kapcsolható dug alzatok.
Első szerelésemnél elegendő idő állt rendelkezésemre, itt minden kábel cső behúzva és a cső a falakon bilincsben rögzítve. Kötések a padlástérben ki alakítva. Az új faház esetében csak a szoba felett volt mennyezet ki alakítva. Bel tartalom teljesen megegyezik a mostani állapotokkal.
Szelei úr!
Szóval akkor ha fel van húzva a külső fal mármint a fa rész kívülről akkor arra belülről mennek a bilincsek és erre jön a gipszkarton borítás?
Jól értem?
Köszönöm!
Ennél a háznál 20 cm. külső fa szerkezet után 10 cm légrés utána 20 mm es OSB lap utána hővisszaverő fólia majd 10 cm kőgyapot hőszigetelő amibe lehet szerelni és ezek után került rá a belső borítás. Szobáknál gipsz-karton előtér, konyha esetén 2 cm es fa burkolat.
De ezek minden faház esetén más és más lehet. Ez függ a tulaj pénzétől, technológiától, gyártótól.
A falak vastagsága 45-60 cm ig nagyon változó. Ha nem mellékelnek szerelési javaslatot igencsak lehet ötletelni. Nagyon lényeges neked kell tudni jobban mint aki lakni fogja, hogy milyen igényei lehetnek. és ezek után ki kérdezni a lehetséges extra igények felől.
Napkollektor kiállások, lakásból vezérelhető öntöző, antenna típusokról, internetről, intelligens vezérlésről, termosztátokról, klímáról, elektromos árnyékolásról, riasztókról, kamerákról, kaputelefon/ ajtóvezérlő, stb....
Ami viszont az eddigi látott képek alapján biztos hogy mindegyik FAháznál van hőszigetelő üveggyapot réteg ami lehet villanyt szerelni.
Nekünk ennyi a lényeg nem hogy üveggyapotban kell szerelni?
Ha nincsen OSB lap mire kell rögzítani a csőbilincseket? A gerendákra?
Köszönöm!
Szelei!
Csak részedre jegyezném meg, hogy a fal rétegi szerkezete nem jól van kialakítva. Miért is mondom ezt?
Nekem Svéd-típusú, előregyártott fapaneles, tetőteres házam van. Anno még svéd tervezéssel és közreműködéssel épült és a "hülye" svédek azt mondták, hogy egy faszerkezetnél teljesen más hőtechnikai elrendezést kell alkalmazni, mint egyéb építési elrendezéseknél. Arra hivatkoztak, hogy a fa mint természetes páraáteresztő és párafelvevő anyag, zárt és párásodó helyen hajlamos a korhadásra és a gombásodásra, ezért kiszellőztetett légréteget kell hagyni a hőszigetelő és a külső borítás között. Ezt nálam 2cm-es légréssel biztosították úgy, hogy a hőszigetelőt nem zárták le teljesen a külvilág felé, hanem szurkos vásznakat feszítettek ki a paneleken, amelyeket nem "gyógyítottak" össze, így a hőszigetelőben keletkező, a harmatponti párakicsapódások következtében felgyülemlő vizet, az alul-felül nyitott 2cm-es légrés a kémény-elv alapján húzza ki a falból. Azért, hogy a belső borításon még nagy hidegben sem keletkezzen párakicsapódás (a harmatpont a helyiség belseje felé húzódik a hőmérséklet csökkenésével), párazáró fóliát raktak alá, ami az elmúlt 20 év alatt megtette jótékony hatását. Az viszont igaz, hogy a nagy szél igencsak kihűti a házat, de ennek ellenére a belső falazat mindig meleg maradt.
Amit ki akartam hozni ebből az az, hogy véleményem szerint a külső borítás alatti 10cm-es légrés túl sok és nem kellett volna lezárni 20-as OSB-vel, mert a pára azon keresztül nem fog távozni.
Az én paneleim rétegződése így néz ki, kívülről befelé haladva:
függőlegesen lapolt deszkaborítás - 2cm légrés - szurkosvászon - 10cm Isolith-párazáró fólia - 12mm nagy sűrűségű forgácslap.
Bocs az offért, de ezt el kellett mondanom. :-\
Igen nyugodtan szerelhető arra. És nem üveg hanem kőgyapot szokott lenni a hőszigetelő vagy tűzálló nikecel.
Saját tapasztalatom szerint nagyobb átalakítás úgy is 15-20 év után szokott lenni és ilyenkor már akár falbontás is elfogadható a felújításnál/ bővítésnél.
De hiába szokott berakni előre tartalékot az ember általában jól tervezet szerelés esetén valami egészen a nyomvonaltó teljesen más irányban kérnek bővítést és ez esetben fölösleges a be tett tartalék.
Üzenet összefûzve: 2013. április 21., 11:21:06 DÉLELŐTT
Kedve nyaky.
Drága főnököm ajtó, ablak, faházak tervezésével, kivitelezésével foglalkozik és ezt az épületet is saját kivitelezésben készítette.
http://www.delta-kft.hu/hun/elerhetosegeink (http://www.delta-kft.hu/hun/elerhetosegeink) :'(
Hmmm. Akkor lehet, hogy a svédek tudják rosszul. ;)
Mindenesetre nekem bevált.
Mint említettem az előző faház mérete volt túl nagy ezért került bontásra teljesen az alapokig. És elváltozás nem volt 3 évig használták.
Kis költséggel lehetett üzemeltetni. Értem itt a fűtést, hűtést.
Én lakóházként használom.
A fűtési igénye tényleg alacsony oly annyira, hogy nálam a gázszolgáltató kétszer is gázórát cserélt indokolatlanul.
Az építési technológia helyessége majd 20 év múlva kiderül.
Magyarországon az ilyen jellegű építés '90 előtt szinte nem is volt ismeretes, viszont az északiak már évszázados hagyományokra építkeztek és mint látjuk, kiállta a próbát. Remélem az enyém házam is tartósnak fog bizonyulni, bár mások az éghajlati viszonyok. ::)
nyaki: azok a "hülye" Svédek... Nézd meg, milyen "igénytelen" a Volvo, a Saab, az Ikea (mondjuk annak kínálatában tényleg találhatóak hulladékok), az ABB éssatöbbi... Ilyenkor szoktam nagyokat nyelni, amikor mi itt lepusztultisztánban elmondjuk, hogy biza milyen szar ez vagy az a Német (NSZK), Japán, Svéd, Olasz, Dél-Koreai, Finn, stb,tehát nálunk nagyságrendekkel fejlettebb ország gyártmánya, technológiája! Persze, rögtön vissza is szoktam kérdezni, hogy "ezt most komolyan mondod, ill egyéb közhelyek?" Márcsak azért is, mert országunk jelenkori állapota valahogy nem azt tükrözi, hogy mi ebben-abban jobbak lennénk, mint a fentebb nevezett országok, sőt ha Cseh, Lengyel, Szlovák országokkal hasonlítom magunkat össze, hát ott sem szebb a kép!
Szelei kolléga; sajnállak, mert tudom, hogy milyen szar érzés vmit profi módon -az eddigi szereléseidről készült képek tanulsága alapján jéghideg profi vagy!- elkészíteni, majd mások f@szsága miatt azt szétbarmolni, majd ismét elkészíteni vmi mást, ami köszönő viszonyban sincs az előzővel, de muszáj úgy csinálni, mert szorítanak a költségek, ill az idő. S mint tudjuk; jó munkához idő, még jobbhoz még több idő szükséges!
Petyó: Sztem mindenképp légy PPP-s, tehát igyekezz minél Precízebben, Pontosabban és Pedánsabban megcsinálni, már csak azért is, mert elképzelhető, hogy fogsz te ott még szerelni később is és akkor mennyivel jobb, ha az általad elsőre kellő pedantériával elkészített csövezésbe csak lazán betolod mondjuk a szaunát tápláló 5x6-os MT-t,mely ugye nem végpontig az, hiszen ott ugye forróság van, ergo oda tényleg tűzálló kábel kell! Ami a ,,zárható" szekrényt illeti; az biza sokféle lehet, még akár szabályos, ill szabványos is. Sztem, kattints a kicsikéről 1-2 fotót, aztán tedd számunkra közkinccsé, biztos kapsz javaslatokat, hogy mit is kell (vagy nem) tenned vele...
Ok majd teszek fel képet ha lejutok ehhez a bizonyos házhoz. Eddig csak építészeti tervet láttam és meg kért hogy csináljak neki villamos tervet is. 8) 8) Nem tagadom nagyon örülök a felkérésnek persze ez nem hivatalos terv ( hogy is lenne már az ) csak majd megmutatjuk a villanyszerelőnek akit hívott.Remélem tetszik majd neki.Ide is fel fogom tenni az általam készített tervet.
Köszönöm a segítségeket,majd megpróbálom lebeszélni erről a tűzálló kábelről.
További kellemes napot!
Üzenet összefûzve: 2013. április 21., 15:35:28 DÉLUTÁN
Na de ha már ígérgetek akkor teszek is fel rajzot.
A nyomvonalat még nem rajzoltam meg mert nem tudom hol van a villanyóra szekrény.
Ezután majd átgondolom hol legyen a lakáselosztó.
Na mind1 itt a rajz!
Nézzétek át és adjatok tippeket mit kéne másképp!
Köszönöm!
Üzenet összefûzve: 2013. április 21., 15:52:14 DÉLUTÁN
Eszembe jutott még egy kérdés.
Szelei úr mondta hogy ha nincs OSB lap akkor lehet a csőbilincseket rögzíteni a gerendára is. De hát az nem jó mert a gerendára ha ráteszem a csőbilincseket akkor nem lehet rátenni a gipszkarton lapot. Úgy nem jó ,hogy a csőbilincseket a külső fa borítás belső részére teszem és akkor ebbe belemegy a cső.De még jobban belegondolva ez sem jó mert a gerenda itt is itt van.
Mi a jó megoldás ilyen esetekben?
Utolsó kérdésre.
Gondolom a ház szerkezete: külső deszkázás vagy borítás, gerenda rácsozat, belső borítás. A villany a gerendázatra úgy van rögzítve hogy a két borítás közé kerüljön, ahol gerenda van útban azt max 25% os nagyságú fúróval átfúrva, vagy több de kisebb lukak.
Ha a fentiektől eltérően a belső borításon van egy léctávtartó és arra megy a végleges borítás akkor a lécezésközé rakják és a lécből kihagynak egy kis darabot ott ahol kell.
Köszönöm a válaszodat!
Szóval át vannak fúrva a gerendák. De gondolom van csőbilincs is.Ez hol található? Hova rögzítik? A külső borítás belső felére?
Egyáltalán kell bilincs vagy csak elég a furatokba való befűzés és tartja az?
A házam villanyszerelésével kapcsolatban, ha már villanyászkodunk:
Az előregyártott panelebe olyan svédek által gyártott szerelvénydobozok voltak beépítve, amit akkoriban még senki sem látott, sőt azóta sem láttam sehol.
Úgy néz ki, hogy...átmérője 65mm, nehéz kivitelű és a hátulján van egy fel és lefelé álló, 20mm-es csövet fogadni tudó kb. 30mm hosszú merev csőcsonk, amibe a csövet beledugva erősen rögzül. A dobozt a belső falazatra a külvilág felőli oldaláról kellett beilleszteni az előre kivágott körökbe, majd a csőcsonkokon kialakított csavarhely segítségével rövid Reisserrel rögzíteni, így se ki, se be nem tudott esni. Amikor a dobozt betették a helyére, a pereme síkba esik a belső borítás síkjával. A szerelvény szoba felőli részében van egy acél keret a dobozba integrálva, amihez egy sima 3mm-es metrikus csavarral lehetett rögzíteni a szerelvényt, amely csavarok a mai szabványtávolságra voltak egymástól. Ez a fém keret olyan erősen ragaszkodik a dobozhoz, hogy komoly roncsolással lehet belőle kitépni, pedig nincs a doboz anyagába integrálva, hanem a doboz szélén található süllyesztett perembe fekszik bele. A beledugott cső a falazaton belül nincs sehol rögzítve, ugyanis a következő rögzítési pontját a panel 2,5m-re található felső gerendájának a furata adja. Egyszerűen zseniális találmány és itt majd 30 éves technológiáról beszélek, amit már akkor a svédek ki tudja mióta használtak. A gyári kötődobozok 100x100, 150x150mm-es, négyzetes alakúak, IP54 védettségűek voltak és ezek oldalán szintén ugyanazok a csőcsonkok voltak, mint a szerelvénydobozon. Úgy voltak kialakítva, hogy a csövet (gégét) beletolva azonnal gáztömören rögzültek. Azért írtam, hogy voltak, mert ezt külön kellett volna megvenni, de olyan iszonyat ára volt, hogy ezt elvetettem és kiváltottuk magyar anyagokkal, amit azóta is bánok. A vezetékkötések a tetőtérben lettek kialakítva IP54-es nehézkivitelű 100x100-as Műdn dobozokkal, tömszelencékkel és Kupolfix-el, 2,5mm2-es MCu vezetékkel. Nyilván nem olyan szép mint a svéd megoldás, de a célnak tökéletesen megfelelt.
A fűtés- és vízcsövek az akkori ún. Warm-rendszer részei lettek volna a falazatban vezetve, de ezek is mellőzve lettek az iszonyat ára miatt, amit szintén bánok azóta, de akkor ezek tényleg olyan áron voltak, hogy pl. csak a ház komplett fűtés- és vízvezetékrendszere árából a teljes gáz, víz, fűtésrendszert megtudtam oldani kazánostul, vízmelegítőstül, radiátorostul, úgy unblock alternatív magyaros megoldással.
A csőbilincset akkor használják ha a kábel rögzítése szükséges, a furatokon átfűzőgetés elég szokott lenni. De 2-3 m szabadon lógásnál már kell rögzítés a gerendán.
Köszönöm a válaszodat!
Ha csak a furatban átfűzöm a csövet és nem rögzítem sehol akkor vezetékbehúzásnál nem fog lötyögni a cső? Nem lesz nehéz behúzni a vezetéket?
Petya, Mü I-es ,azaz a legvastagabb falú cső kell, mely nem fog behajlani, még akkor sem, ha egyszerre 3-4 MT, vagy MBCu kábelt tuszkolsz bele. Viszont célszerű az egyes gerendáknál ,mondjuk a csőre pattintott bilinccsel megakadályozni, hogy az eltolodjék, amikor nyomod bele a kábeleket... 8)
Ez most nem teljesen világos.Milyen csőre pattintható bilincsre gondolsz?
És a bilincset hova rögzítem?
Eddig a gerendákba való csőbefűzésről volt szó. Remélem egyről beszélünk?!
Persze, befűzöd a csövet a gerendába, majd előtte és utána rápattintasz a csőre 1-1, mondjuk OBO bilincset, hogy az ne csúszkáljon jobbra-balra, miközben tuszkolod bele a kábelt. Ha több csövet teszel be, akkor is alklamazható ez az eljárás és az egyes bilincseket össze is tudod pattintani egymással, így quasi egymást is tartják az egyes csövek! Megvan?! ;)
Ja jó értem!
Köszönöm szépen azt érthető magyarázatokat!
Régen voltam már fent. Lehet, hogy rossz helyen kopogtatok, de a téma talán ide tartozik. Az egyik barátomnál készül egy fedett terasz. A szarufa felső élére lenne rögzítve a lambéria, mely felett a tetőléc, illetve a cserép héjazat helyezkedne el. A lambéria és a cserép között, maximum 5-6 cm-es térben kellene a kábelt vezetni. A kábel mindenképpen MÜ I, MÜII, esetleg GUS gégecsőben lenne behúzva. Kérdésem a cserép alatt, mivel zárt helyről van szó, a kisszellőztetést is figyelembe véve, úgy vélem elég magas hőmérséklet alakulhat ki a nyár folyamán, így elegendő-e az MBCU, esetleg MT kábel alkalmazása, vagy szükséges-e hőálló kábelt választani. A válaszokat előre köszönöm.
Üdvözletem!
Az MSz1600-15 szabvány ugyan visszavonásra került, de ez azt írta "éghető anyagú épületszerkezeteken megengedett a kétrétegű műanyagszigetelésű vezeték, kábelnek az alkalmazása a tetőszerkezet nem éghető vagy nehezen éghető tartóin". Jelenleg a MSz HD60364-5-51:2007sz. 5151.p. lazábban fogalmaz. "A villamos szerkezeteket úgy kell kiválasztani és szerelni, hogy elkerüljünk bármilyen káros kölcsönhatást a vll. és bármilyen nem villamos berendezések között. Ha az épület falfelülete éghető anyagú, akkor a vill. szerkezetet (kábelt, dobozt stb.) attól egy megfelelő szigetelő lappal el kell választani !".Én már választottam olyan megoldást, hogy az asztalossal hornyot marattam a gerendába, figyelembevéve a napsugárzást. Jó munkát. Toth Gyula felülvizsgáló.
Szervusz Gyula!
Köszönöm a választ! Remélem nem probléma a közvetlenebb írásmód.
Remélem jól értelmezem a választ, illetve az idézett szabvány szöveget. A gerendába mart horonyba elegendő a MÜ II-es védőcső és a védőcsőbe húzott 3x1,5 MT? Előre köszönöm a választ!
Gerenda - cső átfúrásnál rögzítés, beragasztani a másik megoldás.
Sziasztok!
Tegnap voltam, bekötni a lakáselosztót abban a faházban amiről régen beszéltünk, igazából már az egész ház be van kábelezve.
Még a koax kábelt kell behúzni és slussz.
Teszek fel képeket az elosztóról.
Nektek hogy tetszik? Ja, és egy kérdés: Egy ilyen lakáselosztó mennyi időt vehet igénybe, mert érzésem szerint nekem kicsit sok volt, de hát ugye nem épületvillamoságban dolgozom, így ebben még nincs akkora gyakorlatom.
T.Petike!
Én a tokozat alján vezettem volna be a kábeleket, az esetleges későbbi beázások miatt. Igy a tetelén mindenképpen ki kell tömíteni. Az MSzHD 60364-5-51 sz. 5.15 pontja előjrja, hogy a villamos szerkezeteket úgy kell szerelni, hogy elkerüljünk bármilyen káros kölcsönhatást a villamos és bármilyen nem villamos berendezések között.
Gondolom egy egyvonalas kapcsolási vázlatot készítesz, amely az elosztóban kap helyet. Az RCD-k és kismegszakítók jelölése is fontos. Egyébként elég szépen megcsináltad, gratulálok. 1 napot lehet erre számlázni, ha egyedül végezted.
Üdv: TothGyula felülvizsgáló.
Üdv!
A földeléseket egyenként, külön sorkapocsba kellene kötni.