Villanyszerelő Szakmai Fórum

Szakmai kérdések - válaszok => Felülvizsgálók klubja => Érintésvédelmi felülvizsgálat => A témát indította: Tret Dátum 2016. szeptember 09., 12:20:42 DÉLUTÁN

Cím: Elektromos autó érintésvédelmi felülvizsgálata.
Írta: Tret Dátum 2016. szeptember 09., 12:20:42 DÉLUTÁN
Tisztelt Kollégák!

Szeretnék egy kis tanácsot kérni,elektromos autó érintésvédelmi felülvizsgálatával kapcsolatban.
Valaki aki foglalkozott ilyennel,meg tudná mondani mely szabvány vonatkozik erre a témakörre?
Illetve a csatlakozó,csatlakozó kábel,és a töltő vizsgálatán kívül,valamint a védővezető folytonosság vizsgálatán kívül  milyen
vizsgálatokra lehet még szükség?

Előre is köszi a válaszokat!  :)
Cím: Re:Elektromos autó érintésvédelmi felülvizsgálata.
Írta: Simon Endre Dátum 2016. szeptember 09., 20:03:23 DÉLUTÁN
Csak az akkutöltő vizsgálata szükséges az  SELV vagy PELV rendszerű kell legyen. Ha kapcsolóüzemű akkor inkább a PELV esetleg SELV SK-1 hogy a töltőre csatlakoztatva ne csípjen a fémszerkezet. Amennyiben a magyar találmány inverteres (frekvenciaváltós) autó a vizsgálat tárgya, ahol 310 V DC a táp, (töb kW esetén alkalmazott,) ahhoz is az akkutöltő megbízhatósága a kritérium, továbbá a gépjármű villamos rendszerében a csoportos leválasztás szempontjait kell betartani, vagyis minden fémtest összekötendő egymással és a jármű alvázával is és a táprendszer egysarkú közösítése javasolt és minden fogyasztónak önnálló bíztosíték a nem közösített ágban.
Cím: Re:Elektromos autó érintésvédelmi felülvizsgálata.
Írta: Tret Dátum 2016. szeptember 09., 21:23:29 DÉLUTÁN
Köszönöm a választ!
Az autó egyébként egy Toyota Prius Plug-in Hybrid.
MSZ HD 60364-7-722:2012 szabványt találtam ide vonatkozónak meg esetleg az MSZ EN 61558-2-4.
A felülvizsgálat gyakorlati része nem kihívás,inkább a megfelelő dokumentáció.
Cím: Re:Elektromos autó érintésvédelmi felülvizsgálata.
Írta: Mazo Dátum 2018. március 31., 16:24:42 DÉLUTÁN
Most veszek ilyen autót, a dokumentálás érdekelne engem is.
Nincs minta formátum esetleg ?
Cím: Re:Elektromos autó érintésvédelmi felülvizsgálata.
Írta: tothgyula Dátum 2018. március 31., 18:30:23 DÉLUTÁN
Üdvözletem!
Csak információképpen megemlítem, hogy a VL 2017.évi novemberi és decemberi száma részletesen foglalkozik az elektromos autók "Kommunikációjával az autó és a töltőállomás között".
Érdemes elolvasni.
TothGyula.
Cím: Re:Elektromos autó érintésvédelmi felülvizsgálata.
Írta: S/K Dátum 2018. április 01., 09:56:17 DÉLELŐTT

Idézetet írta: Tret Dátum 2016. szeptember 09., 21:23:29 DÉLUTÁN
Köszönöm a választ!
Az autó egyébként egy Toyota Prius Plug-in Hybrid.
MSZ HD 60364-7-722:2012 szabványt találtam ide vonatkozónak meg esetleg az MSZ EN 61558-2-4.
A felülvizsgálat gyakorlati része nem kihívás,inkább a megfelelő dokumentáció.
Ez a szabvány csak a töltőkre vonatkozik.
Cím: Re:Elektromos autó érintésvédelmi felülvizsgálata.
Írta: Simon Endre Dátum 2018. április 01., 11:27:12 DÉLELŐTT
A legtöbb töltő csak kamu mert az tulajdonképp az akkumulátor tartozéka és így a kocsi része. A gépjármű mint fogyasztó vizsgálandó és azért kell hozzá a "mindenttudó" ÁVK.
Cím: Re:Elektromos autó érintésvédelmi felülvizsgálata.
Írta: tothgyula Dátum 2018. április 02., 10:24:32 DÉLELŐTT
Üdvözletem!
És itt van még a 23/2016.(VII.7.)NGM rendelet.
Új jármű esetén a termék áramütés elleni védelmének vizsgálatát is magába foglaló teljes körű vizsgálatot a gyártónak kell elvégeznie, és nem az üzembe helyezőnek.Elektrotechnika 2018. 1-2 szám.
TothGyula
Cím: Re:Elektromos autó érintésvédelmi felülvizsgálata.
Írta: Fecó Dátum 2019. június 10., 09:11:27 DÉLELŐTT
Abban egyet érthetünk, hogy a villamos üzemű autók kapcsán nem a gépjárművet, hanem a csatlakoztatására szolgáló töltőberendezést- kábelt kell vizsgálni. Ez oké, de mit lehet erre ráhúzni érvényességnek? Ez nem létesítmény. Minősíthető ez iparszerűen használt kéziszerszámnak?
Cím: Re:Elektromos autó érintésvédelmi felülvizsgálata.
Írta: tothgyula Dátum 2019. június 10., 09:39:46 DÉLELŐTT
FECÓ!
Kéziszerszámnak semmiképpen!
Cím: Re:Elektromos autó érintésvédelmi felülvizsgálata.
Írta: S/K Dátum 2019. június 10., 11:32:07 DÉLELŐTT
Üdvözletem!
Megosztanám tapasztalataimat röviden amit már végig jártam.
Felkérést kaptam anno eautó év vizsgálatára. Tájékoztattam tulajt hogy nem kell mivelhogy semmi nem írja elő hogy időszakosan szükséges és ahogy tóthgyula leírta a gyártónak kell elvégezni. Tulaj mondta hogy addig nem kap műszakit az autó míg nincs érintésvédelmi dokumentáció. Itt befejeződtek a "tárgyalások". Gondolom valaki megírta neki.
Pár hónappal később egy eautókat üzemeltető cég keresett meg hogy a műszaki vizsgákhoz szükséges az ÉV irat. Ua. elmondtam. Az üzemeltető cég felkereste az NKH-t. (Nemzeti Közlekedési Hatóságot) (...mert volt ismerős/barát stb. tehát nem hivatalos formában) Az NKH "embere" elmondta hogy miket kell megvizsgálni egy eautón az ÉV vizsgálatkor.
1. Az utas vagy csomagtéren belül a feszültség alatt álló alkatrészek érintés elleni védettsége IPXXD fokozattal biztosított.
2. Az utas vagy csomagtéren kívül a  feszültség alatt álló alkatrészek érintés elleni védettsége IPXXB fokozattal biztosított.
3. Fedélzeti szigetelésellenállás-figyelő rendszer működik-e?
4. Csatlakozók, kábelek épsége. (az autóhoz tartozó gyári kábel)
5. Kábel szig.ell. és védővezető folytonosság.
6. Jármű csatlakozó PE pontja és jármű fém szerkezet közötti folytonosság vizsgálata.

Ezek alapján készítettünk egy jkv mintát, mely bemutatásra került az NKH-nak. Elfogadták.  Kb 5 autót megvizsgáltunk.

Ezek közül csak a 3. pontban lévőket nem tudtuk vizsgálni akármennyire is nyomkodtuk az autó computerét nem tudtuk előhozni ezt az opciót. (állítólag ha rossz a szig.ell. akkor be sem engedi indítani az autót)

Több autót azért nem vizsgáltunk mert időközben az EMOSZ konferencián részt véve elhangzott az eredetileg is tudott/sejtetett megállapítás miszerint semmi nem írja elő jelenleg az eautók időszakos érintésvédelmi felülvizsgálatát. Kérdésre hogy akkor hogy vizsgázik le az autó a válasz az volt hogy olyan helyre kell vinni az autót ahol nem kérik.
Műszaki vizsgához ÉV irat csak a kívülről, álló helyzetében megtáplált elektromos berendezéssel ellátott járművekhez szükséges. (Lakóautó, mentők, emelőgépek stb.) Az inverterrel ellátott járművekre is vonatkozik.

Ui: jó lenne egy hivatalos dokumentáció/szabvány/rendelet ami pontosan tisztázná az ide vonatkozó vizsgálatokat.

Többet nem is vizsgáltunk/vizsgálunk eautót csak a töltőberendezéseket. Az ÉV műszerhez vásárolt kiegészítővel elég gyorsan vizsgálható a töltőberendezés működése. Töltőberendezés is megér egy-két sort. Mert a töltőberendezés nem tölt csak energiát szolgáltat, tehát egy elosztó berendezés. (itt most nem az autóhoz kapott 16A-os töltőt értem)

Kicsit hosszúra sikerült, elnézést.

Cím: Re:Elektromos autó érintésvédelmi felülvizsgálata.
Írta: Fecó Dátum 2019. június 11., 06:24:19 DÉLELŐTT
Igen, jómagam is csak a töltőkábelre szűkítettem a vizsgálatot, és ebben az esetben is az volt a helyzet, hogy műszaki vizsgához kellett. Na de mit írjak rá érvényességi időtartamra?
Cím: Re:Elektromos autó érintésvédelmi felülvizsgálata.
Írta: Safety Dátum 2019. június 11., 18:33:36 DÉLUTÁN
Tudom, hogy a felülvizsgálók nem díjazzák a hatévenkénti felülvizsgálati periódust, de véleményem szerint ez tipikusan az az eset. A 40/2017. (XII. 4.) NGM rendeletben az alábbi pont szerintem az ilyen esetekre vonatkozik:

,,1.1.22.1. A villamos berendezés áramütés elleni védelem szempontjából történő időszakos
szabványossági felülvizsgálatát a villamos berendezés használatbavételét követően a berendezés üzemeltetője:
.
. c) egyéb esetben legalább 6 évenként végezteti el."

Az más kérdés, hogy ha legközelebb viszik műszaki vizsgára az autót fél évnél nem régebbi minősítő iratot kér a vizsgabiztos, tehát ismét el kell végezni a felülvizsgálatot jogszabály és érvényességi idő ide vagy oda.
Cím: Re:Elektromos autó érintésvédelmi felülvizsgálata.
Írta: Fecó Dátum 2019. június 12., 16:43:03 DÉLUTÁN
Engem csak a "villamos berendezés" mint fogalom zavar, mert én úgy tudom, a villamos hálózathoz fixen, rögzítetten csatlakoztatott "dolgok" tartoznak a berendezés tárgykörébe, a villamosenergia felhasználására, dugvillával csatlakozó dolgok a villamos szerkezetek. Maga a fixen telepített, mondjuk a városban megtalálható villanyautó-töltő állomás, az villamos berendezés, de egy dugvillás átalakító-adapter az nem. Szinte olyan az egész, mint egy "hosszabbító" az egyik felén speciális csatlakozóval, közbe pedig némi kis elektronikus dobozzal...
Cím: Re:Elektromos autó érintésvédelmi felülvizsgálata.
Írta: tothgyula Dátum 2019. június 13., 17:46:51 DÉLUTÁN
S/K leírta, hogy az NKH illetékessége alapján mit kell felülvizsgálni.
A 40/2017.(XII.4.)NGM rendelet szerint az eautó töltők JELENTŐS VILLAMOS BERENDEZÉS-nek minősülnek. (kivétel lehet persze.
Cím: Re:Elektromos autó érintésvédelmi felülvizsgálata.
Írta: nyaki Dátum 2019. június 15., 13:18:13 DÉLUTÁN
Idézetet írta: Fecó Dátum 2019. június 12., 16:43:03 DÉLUTÁN
Engem csak a "villamos berendezés" mint fogalom zavar, mert én úgy tudom, a villamos hálózathoz fixen, rögzítetten csatlakoztatott "dolgok" tartoznak a berendezés tárgykörébe, a villamosenergia felhasználására, dugvillával csatlakozó dolgok a villamos szerkezetek. Maga a fixen telepített, mondjuk a városban megtalálható villanyautó-töltő állomás, az villamos berendezés, de egy dugvillás átalakító-adapter az nem. Szinte olyan az egész, mint egy "hosszabbító" az egyik felén speciális csatlakozóval, közbe pedig némi kis elektronikus dobozzal...

Most nem jut eszembe az a szabvány, ahol meg van fogalmazva maga a "villamos berendezés".
Emlékeim szerint és szabadon: Minden olyan eszköz, mely a villamos áram termelésére, átalakítására, elosztására és továbbítására szolgál, villamos berendezésnek minősül. Innen nézve egy sima kötődoboz is annak minősül, nemhogy egy villanyverda. Sajnos a szabványok gyakorta nem vagy csak később követik az élet kihívásait, ezért nagy eséllyel a közeljövőben belefogják venni ezeket is valamely szabványba. Most jelent meg az MSZ HD 60364-7-721:2019 szabvány, amiben lehet benne is van, de mivel nem vagyok előfizető, így nem tudom megmondani, hogy mit is tartalmazhat.
Cím: Re:Elektromos autó érintésvédelmi felülvizsgálata.
Írta: Safety Dátum 2019. június 15., 16:19:49 DÉLUTÁN
A fogalmat az MSZ 1585:2016 Villamos berendezések üzemeltetése nevű szabvány tartalmazza.

"3.1.1.
villamos berendezés (electrical installation)
Minden olyan villamos szerkezet, amely a villamos energia termelésére, szállítására, átalakítására, elosztására és felhasználására szolgál.

MEGJEGYZÉS: Idetartoznak az energiaforrások is, pl. az akkumulátorok, kondenzátorok és a villamos energia tárolásának minden más forrása."
Cím: Re:Elektromos autó érintésvédelmi felülvizsgálata.
Írta: Sztrogoff Dátum 2019. június 15., 21:36:21 DÉLUTÁN
Hát... az MSZ 1585-öt ide keverni... A benne levő meghatározás ugyanis a 651. szótári csoportban van, ami a feszültség alatti munkavégzés fejezet. Ezt a hivatal mondta?

Ami az épületvillamosságot illeti (826-os csoport), abban a villamos berendezés az továbbra is az, ami az MSZ 2364-200:92-ben megjelent akkor: Összehangolt jellemzőjű villamos szerkezetek meghatározott célra vagy célokra egymással összekötött együttese
A villamos szerkezet is megvan a 826-os csoportban, egészen kicsit változott a 92-es szöveghez képest: olyan szerkezet, amelyet a villamos energia fejlesztésére, átalakítására, szállítására, elosztására vagy felhasználására alkalmaznak, mint például villamos gépek, transzformátorok, kapcsoló- és vezérlőkészülékek, mérőkészülékek, védelmi eszközök, vezetékrendszerek szerkezetei, fogyasztókészülékek.
Cím: Re:Elektromos autó érintésvédelmi felülvizsgálata.
Írta: Tret Dátum 2019. június 22., 00:20:31 DÉLELŐTT
Szerintem a kérdés kicsit túl lett gondolva. A dolog ennél szerintem egyszerűbb vagy legalábbis lehet annak kezelni. A VMBSZ vagy egyéb elektromossággal kapcsolatos jogszabály (tudtommal) nem írja elő az elektromos autók felülvizsgálatát, a MEE is gyártmányként kategorizálta őket amiket álláspontjuk szerint nem szükséges még időszakosan sem megvizsgálni.Ez hasonlóan érdekes megközelítés például ahoz hogy 1 fázison 32 A alatt ÁVK val védett berendezésen a szabványossági felülvizsgálat is elhagyható. Azért mégsem árthat. A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV.12) köHÉM rendelet II. fejezet 9§ 3 bekezdése szerint, a villamos meghajtású, valamint villamos berendezéssel felszerelt járműnek meg kell felelnie a vonatkozó érintésvédelmi előírásoknak. Ezen a részen is továbblendültek, pedig egyszerűen az van hogy a minisztérium  (NKH tudtommal megszünt mint olyan) azt írja elő hogy a műszaki vizsga során a vizsgáztatónak meg kell győződnie a fentiekről. Erről ha nem tud önálló véleményt alkotni, kérheti tanusítvány bemutatását, hasonlóan ahoz amikor a gázüzemű autók tartályait bevizsgáltatják. Egy munkahely belső szabályzata is előírhatja hogy évenként végezzenek felülvizsgálatot, mégha erre egyébként jogszabály nem is kötelezi őket, akkor egy hatóság miért ne kérhetne hasonlót. Vizsgakor megnézetni szakemberrel a töltőkábeleket a töltésvezérlőt egy két szigetelés vizsgálatot stb néhány ezer forintért szerintem simán belefeér, vagy bele kellene hogy férjen. Nem kérik mindenhol, a vizsgabiztos eldönti hogy kell-e neki mert úgyis a legvégén ő írja alá a papírt. Természetesen van olyan is amikor még az autót sem feltétlen fontos elvinni... És a fő konklúzió az egészből szerintem az, hogy a szabványossági felülvizsgálónak nem is kell azzal foglakoznia hogy kell-e a vizsgához a tanusítvány vagy nem, hiszen ő egy szolgáltatást nyújt, nem kell azt tudnia hogy kinek miért van a vizsgálatra szüksége, ha felkérik/megbízzák akkor megvizsgálja ledokumentálja a tapasztaltakat, és itt le is záródik a dolog szerintem. 
Cím: Re:Elektromos autó érintésvédelmi felülvizsgálata.
Írta: S/K Dátum 2019. június 22., 08:46:38 DÉLELŐTT
Idézetet írta: S/K Dátum 2019. június 10., 11:32:07 DÉLELŐTT

Több autót azért nem vizsgáltunk mert időközben az EMOSZ konferencián részt véve elhangzott az eredetileg is tudott/sejtetett megállapítás miszerint semmi nem írja elő jelenleg az eautók időszakos érintésvédelmi felülvizsgálatát. Kérdésre hogy akkor hogy vizsgázik le az autó a válasz az volt hogy olyan helyre kell vinni az autót ahol nem kérik.


Ezt tudtuk, köszönjük a megerősítést Tret-nek.

Idézetet írta: Tret Dátum 2019. június 22., 00:20:31 DÉLELŐTT
És a fő konklúzió az egészből szerintem az, hogy a szabványossági felülvizsgálónak nem is kell azzal foglakoznia hogy kell-e a vizsgához a tanusítvány vagy nem, hiszen ő egy szolgáltatást nyújt, nem kell azt tudnia hogy kinek miért van a vizsgálatra szüksége, ha felkérik/megbízzák akkor megvizsgálja ledokumentálja a tapasztaltakat, és itt le is záródik a dolog szerintem. 

Ez is igaz lehet egy-két autónál. Ennek a cégnek 150 járművét kellet volna átvizsgálni és nem mindegy hogy a tulajdonos/üzemeltető kifizet-e milliós összeget amikor nem kötelező. Amúgy a vizsgáztatóhely időközben "megelégedett" az autókhoz kapott gyári töltőkábelek folytonossági és szig. mérésével.

Idézetet írta: Tret Dátum 2019. június 22., 00:20:31 DÉLELŐTT
nem kell azt tudnia hogy kinek miért van a vizsgálatra szüksége, ha felkérik/megbízzák akkor megvizsgálja ledokumentálja a tapasztaltakat, és itt le is záródik a dolog szerintem. 

Jegyzőkönyvben meg fel kéne tüntetni hogy mi alapján, mi írja elő a vizsgálatokat.

Szerintem.