Egyenáramú motor fordulatszám változtatása

Indította petike199600, 2013. március 17., 17:41:43 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

petike199600

Köszönöm a válaszodat!
Ezt igen tanultam csak nem értettem hirtelen a kérdésedet. Általánosban nem tanultam de kilencedikben tanultam és értem is.
Bocsánat!  :-\
Amúgy a motor ellenállása ohm mérővel mérve 5 ohm.Szóval nem tudom mi van itt.

balzsi

Üdv Petike!

Én javaslom, hogy szánj egy kis időt arra a programra amit küldtem, mert sokat segíthet a számítások ellenőrzésében, valamint a szimulátor nekem segített a megértésben is. Mellékleten a Marton rajzának ezen változata.

Szirty

Üdv petike199600!

Véleményem szerint a motorral egy darab ellenállást van értelme sorba kötni az igényed kivitelezéséhez.
A motorral párhuzamosan kötött ellenállásnak itt nincs értelme, az csak fölöslegesen növeli a másik ellenálláson folyó áramot, ami nem a motoron folyik át.
Azt gondolom (bár a cél elérése szempontjából nincs jelentősége) hogy a motorral sorba kötött egy db ellenállás is osztónak tekinthető, melynek egyik tagja az említett ellenállás, a másik pedig a motor belső ellenállása.

Szerintem az a motor lényegesen több mint 40mA áramot igényel, gyanítom valamit elmértél, vagy valamit félreértettem.
Valóban ohmos (és nem tíz vagy százezer ohm) nagyságrendű ellenállásokra lesz szükséged. Az osztó méretezésénél nem csak a feszültséget, hanem a motor áram igényét, tehát a motor belső ellenállását is figyelembe kell venni. Annál is inkább, mert az viszonylag alacsony.

Azt is gondolom továbbá, hogy egy közönséges multiméter belső ellenállását feszültség mérésben itt el lehet hanyagolni (mert az több M Ohm, ami pár száz ohmhoz aránylik).

Végül pedig azt gondolom, hogy ha potenciométerrel akarod szabályozni közvetlenül az ugyan nem lehetetlen, de elég combos és lehetőleg huzalpotenciométer fog kelleni, mert egy közönséges (0.25 vagy 0.125W-os) potméter szép keskeny és határozott füst csíkot engedve elhalálozik majd. Tehát az osztódban az ellenálláson átfolyó áram és a rajta eső fesz szorzataként kapott teljesítménydisszipációt el kell hogy viselje károsodás nélkül.

petike199600

Igen igazad van Szirty elmértem a motor áramfelvétele üresjárásban 150mA és lefogva a forgórészt 300mA.

Marton

Idézetet írta: petike199600 Dátum 2013. március 22., 19:38:47 DÉLUTÁN
Igen igazad van Szirty elmértem a motor áramfelvétele üresjárásban 150mA és lefogva a forgórészt 300mA.
Már megint féligazság van csak leírva, mekkora feszültség esetén mérhetőek ezek az áram értékek? Nem mindegy.

petike199600


petike199600

Sziasztok!
Lenne egy nagyon sürgős kérdésem.
Ma hozták meg a potimat. 4W -os 10ohmos lineáris huzalpotméter.Itt van róla a link: http://bolthely.hu/mikroshop/id/02494_AB_Elektro_huzalpotenciometer_4W______10R
Az a gondom vele hogy ha rákötöm a motorra akkor ha alig pörög a motor már akkor is fél perc alatt felmelegszik.Ha meg feltekerem az kész katasztrófa ha nem húznám ki rögtön elfüstölne.
Nem tudom mit tegyek,de nagyon el vagyok keseredve hogy kidobtam rá a pénzt.
Kérlek segítsetek!  :'( :'( :'(
Nagyon fontos lenne nekem! :'(
Köszönöm szépen!  :-\
Most kipróbáltam úgy a potit hogy nem kötöttem rá semilyen fogyasztót de ugyanaz a helyzet.fél perc alatt forró lesz.
6V egyenfeszültségű adapterről próbálom. Próbáltam 13V-os adapterről is de ugyanez a helyzet.
Nem tudom mitévő legyek.

nyaki

Na, akkor számoljunk, az általunk tanult fizika aszongya, hogy...
6V*6V/10Ω=3,6W. Ebben az esetben a potid a határon terhelődik, ha a két végpontját közvetlenül a feszre kapcsolod. Ahogy húzod rá a terhelést, a táp két pontja között már nem csak a poti lesz, hanem a motor árama is be fog terhelni, mely terhelés a poti kis ellenállásszakaszán plusz teljesítményt fog disszipáltatni.
13V*13V/10Ω=16,9W. Még szép, hogy füst lesz az ellenálláspályából(!) és még csak a motort nem is szabályoztad.
Mint már korábban említették, a soros szabályozással csak az áramot szabályozod, de a klasszikus potis felállással a feszt is és a U/I viszonyok itt jobban terhelik a potit.
Ha még a régebbi 40mA-es mociról van szó, a 10Ω igen sovány lesz ide. Egyáltalán, ki és miért tanácsolta ezt az értéket?

petike199600

Na ne már. :-\ :-X
Azt hittem jó lesz a 10 ohmos. Miért sovány?
Amúgy a szabályozással nincs baj csak azzal hogy nagyon gyorsan melegszik.
Nem tudom elolvastad-e a második részt.
A poti akkor is  nagyon hamar forró lesz ha nincs rákötve semmi.
Volnál szíves készíteni egy rajzot hogy hogy gondolod a bekötést?
Mit gondolsz arról hogy nincs rákötve semmi de mégis forró.
Köszönöm szépen!
És igen a régi motorról van szó! :)

nyaki

Javaslom olvasd át még egyszer a fen írtakat és értelmezd. Abból kiderül, hogy miért forró a potid szabályozás nélkül is. ;)
Rajzolj fel egy feszültségosztót http://www.bsselektronika.hu/index.php?w=qOblYo1Rof és számolj.