A képzettségek gyakorlati alkalmazásának a lehetőségei

Indította Novill, 2012. december 22., 13:56:13 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

Novill

Ha valaki megszerezte a megfelelő szakmai végzettségeket különböző szinteken és folyamatosan képezte tovább magát. A gyakorlati tapasztalatok szerint mennyire sikerül ezeket hasznosítani az életben? Tudjuk , hogy a képző helyek is különböző szinteken vannak. Ezért vannak oktatási intézmények melyek hallatán  önmagában már minőséget jelent. Melyeket a szakma nagyon jól ismer és elfogad. Ha valakinek sikerül elhelyezkedni mennyire tudják ki használni a megszerzett tudást?  A fejlődés rendszerint egy specifikus területet jelent egy adott cégnél. De sajnos vannak akiknek egyáltalán nem sikerül elhelyezkedniük a szakmában. Nekik a későbbi vissza térés nagy gondot jelenthet.


Szirty

Üdv Novill!

Összetett téma ez. Azt gondolom sajnos nem túl rózsás a helyzet.
Nekem úgy tűnik az oktatás szakmai színvonala soha nem látott mélységekben van és ez sajnos általánosságban is kijelenthető. Szinte semmi gyakorlatot nem oktatnak, szinte csak elmélet van, az is főleg elavult évtizedes technológiákról szól. Természetesen ezekre is szükség van, ohm törvénye az mindig is ohm törvénye volt, de önmagában nem elég.
Pl. automatizálást, mechatronikát (kiver a víz a nevétől is) tanult végzősök nem tudják mi a szinkron szervó, terepi buszról épp hogy hallottak vagy önszorgalomból olvastak valahol. Frekvenciaváltóval foglalkoztak pár percig elméletben. Számukra PLC-vel közlekedési lámpákat és LED sorokat lehet villogtatni, meg garázskaput nyitogatni.
Úgy írnak ki a tanárok feladatot, hogy teljesen értelmezhetetlen mit is akar kihozni belőle (mármint milyen megoldást fog majd elfogadni).

Aztán kiküldik őket szakmai gyakorlatra egy gyárba és pislognak mint hal a szatyorban, a szakik meg műhelyt takaríttatnak velük, mert ha semmihez nem nyúlnak abból nem lesz baj.
Egyébként meg a frekvenciaváltós hajtáson úgy akarnak forgásirányt cserélni, hogy fázist cserélnek a betáp oldalon, a csillagba kötött motort a csillagponton táplálják meg (igen! az áthidalásra kötik mindhárom fázist)

A másik oldala a dolognak az, hogy mennyire igyekeznek ifjú padavanjaink. Semennyire (tisztelet a kivételnek, de kicsi a százalékos arányuk sajnos). Szerintük minek erőmű? Az áram a konnektorból jön...

Újabb oldal mit kívánnak a munkaadók. Azonnali teljes körű professzionális ismeretet az általa üzemeltetett összes berendezéshez (munkakezdéskor ad néhány napot, hogy mindenki megtanulja hol az öltöző, a büfé a WC és a kijárat). Természetesen legyen sok év tapasztalata, referenciája, tudjon sok idegen nyelvet, legyen jogosítványa, autója, amit természetesen felajánl a cégnek használat céljából, stb. Ne legyen családja, soha ne akarjon szabadságra menni, legyen elégedett a fizetésével, vállalja a felelősséget mindenért, dolgozzon sokkal többet mint 8 óra, legyen bent hétvégén is. Minden kiadott munkát szupermen módjára, a szükséges körülmények (anyag, szerszámok, információk, idő) nélkül oldjon meg, ha nem teszi azonnal vállalja a következményeket.

Sajnos kicsi ezen halmazok metszete (ha beszélhetünk egyáltalán metszetről és nem fényévnyi távolságokról).

JUVILL


A képzettség gyakorlati alkalmazása nagyon sok mindentől függhet.
Elméletileg mindenhol - azonos végezettséghez - ugyan azt kellene tanulni.
Ez elméletileg igaz. A gyakorlati alkalmazás már függhet attól, hogy milyen volt az oktató, és a tanuló a gyakorlatot milyen munkahelyen szerezte, mennyire képzett szakemberek mellé volt beosztva, azoktól mit tanulhatott. Az megint kérdés, mennyire nézték meg a rá bízott munkát, hogyan hívták fel a figyelmét az elkövetett hibákra.
Innen kellene elindulni.
Ha a szakmát el akarja sajátítani, akkor tanul, igyekszik a tanultakat a gyakorlatban alkalmazni. Ha nem érdekli a szakmája, akkor a gyakorlati életben végzett munkáját gyakran érik kritikák, és elképzelhető, hogy távozik a villamos emberek sorából.
Ha viszont akart tanulni, érdekelte az elméleti és gyakorlati képzés, akkor a rábízott feladatokat megelégedettségre végzi, ettől sikerélménye származik, és feltehető, hogy egyre több olyan feladattal látják el, ahol megszerzett tudását érvényesíteni tudja.

Szirty

Üdv JUVILL!

Egyetértek a leírtakkal. Valóban ez a lényeg.
Sajnos az életben rengeteg olyan tényező befolyásolja ezt a mechanizmust, ami miatt nem, vagy csak igen nehezen jön össze ez az ideális végkifejlet.

Novill

A minap találkoztam egy 2 éve végzett villanyszerelő munkájával. Néhány meglepő szakmai hiányosság: a lámpákhoz 2 eret vitt, a gipszkarton mögött kötött doboz nélkül alu és rézvezetéket. Áramköri kiosztás sehol, a földelő vezetékre rámérve több mint 2000 ohmot jelzett a műszer. Kérdezem az érintésvédelemről a legalapvetőbb dolgokban is nagy fokú hiányosságok. Nem tud elhelyezkedni, nincs honnan ellesni a szakmai fogásokat. Mivel a gyakorlati képzés tanműhelyben volt. Így a vég kifejlett is szomorú.
De nézzük a mérnököket is nem csak a szerelőket.  Megszerzik a diplomát megfelelő elméleti ismeretekkel, nagyfokú matematikai és szakmai ismeretekkel. De kevés mérnök tud igazán elhelyezkedni mint fejlesztő, tervező,stb. mérnök. Viszont sokan közülük elmennek termék menedzsernek, termékek forgalmazása a fő feladatuk. Közülük néhánynak sikerül egy kicsit a szakmai részhez hozzáférni, előadásokat adhatnak nekünk egy bizonyos termékről. Van aki gyengeáramú szakon végzett és erősáramú területen ténykedik. De mondjuk meg őszintén, nem igen tudják ezek az emberek  ki használni a szakmai végzettségüket sajnos.

JUVILL


A mérnökök előadásai sajnos sok esetben kívánnivalót hagynak maga után.
Mivel a magas szintű szakmai tudás elméleti, és ha egy gyakorlott szakember az előadás közben, vagy végén kérdést tesz fel az előadás témájában, akkor kezdődik a probléma.
Kitérő válasz, égés, majd megnézem és visszaszólok...
Előadást az tartson, aki felkészült. Ehhez is gyakorlat kell, a kommunikációs készségről már ne is beszéljünk.

Szelei

Mivel egymagam vagyok a saját cégünknél TMK munkakörbe szerettem volna már régen egy segítő társat a feladatok megosztása végett is de idáig nem sikerült. Ezt azért írtam mint előzmény mert 55 évesen már én sem bírok mindent. Hoztak egy idős szakit, akit már másnap kértem bárhol csak a szakmába ne. Fiatalt pedig szívesen formálnám hasonló tudásra de egyenlőre nincs bérkeret, igény.

Szerintem a képzés ezek végett is akadozik, mert szinte alig van olyan és akkora vállalat, cég aki ki tudna nevelni mind saját mind mások számára megfelelő szak alapanyagot. Ha van lehetősége akkor is a profit a lényeg és nem gondol a holnapra. Sokszor mondják pótolhatatlan ember nincs, de amikor nyugdíjba, más vállalathoz elmegy valaki akkor döbbenek rá nem is annyira igaz a mondás. Nem is gondolnak biztosíték gyanánt több hasonló saját nevelésű szakember kiképzésére.

balzsi

Sajnos az a bevett gyakorlat, hogy inkább megy a kínlódás az átmeneti időszakban, míg nem akad újra horogra megfelelő szakember. Mert a munkaadók lelkivilágát az sokkalta jobban megnyugtatja, ha az ő zsebükben marad az az X összeg, mellyel meg tudnák tartani a jó szakembert. Természetesen tisztelet a kivételnek.

Villanyreszelő

Idézetet írta: balzsi Dátum 2012. december 22., 21:05:38 DÉLUTÁN
Sajnos az a bevett gyakorlat, hogy inkább megy a kínlódás az átmeneti időszakban, míg nem akad újra horogra megfelelő szakember. Mert a munkaadók lelkivilágát az sokkalta jobban megnyugtatja, ha az ő zsebükben marad az az X összeg, mellyel meg tudnák tartani a jó szakembert. Természetesen tisztelet a kivételnek.

Lehet,csak akkor van a baj,mikor megáll a termelés mert nincs szaki.
Mérnök úr meg biztosan nem ért hozzá gyakorlati szinten.
Aztán jön a meglepő segéd munkás aki húz egyet a csavaron.
Nekem is volt egy esetem mikor a gépésznek kellett fúrót éleznem :)
Aztán hívtak a BME-re az építész mérnököknek makett világítást bekötni,hát megtisztelő volt :D

Szirty

Üdv!

Idézetet írta: Villanyreszelő Dátum 2012. december 22., 21:20:03 DÉLUTÁN
Lehet,csak akkor van a baj,mikor megáll a termelés mert nincs szaki.

Carpe diem van mindenhol. Egybekötve azzal, hogy "milliókat költünk pár ezer forint megspórolására"