Házi vizienergia hasznosítása

Indította Simon Endre, 2014. május 24., 19:48:45 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

Simon Endre

Üdv mindenkinek !
Ősrégóta barátom megújítani kívánja házi villamosenergia rendszerét. A régi forgórészgerjesztett szinkron generátorát egy modernebb, jobb hatásfokú forgóegyenirányítós áramfejlesztőre cseréli, amihez ócskavas árban jutott hozzá. A fizikai működőképessége és az elektromos állapota alapján már feljavított, kifogástalan állapotban van, viszont a gerjesztésszabályozásról csak filozófia született, mivel ez az egység már nem volt meg hozzá. A gép GANZ gyártmányú a valamikori úgynevezett műhelykocsik, (nem a huzigálós mobil szerszámláda) részegysége volt,  ennek a mobil műhelynek az áramellátása szolgált  3f 50Hz 380/220V, csúcsban 20kW energiát bíztosítva. Ezen az "autón" oszlopos fúrógép, esztergapad, álványos köszörű és még egy 3f "V" kapcsolású hegesztőtranszformátor is volt a szokványos világítás, műhelyasztal csatlakozók és terepi reflektor mellett. A generátor 1500-on névleges de mi csak 1200-on pörgetnénk, hogy még jobb legyen a kihozatala mivel nem asszinron gépeket fog hajtani és a jelenlegi is ott dolgozik, mivel csak vizet melegít és lakást fűt. A háznak van független villamosenergia csatlakozása az igényesebb fogyasztók számára. A még működő rendszer harmadik generációs  muzeális kriózum, tehát nem fogjuk elbontani az új egységet a transzmisszió másik helyéről fogjuk hajtani. A kérésem az felétek, akik ismerik ezeket a áramfejlesztőket vagy van az ismeretségükben olyan műszaki aki ismeri a FEG-ekkel, (ezeket ma is gyártják)  és segíteni tud adjon jelt és lehetőséget a kapcsolatfelvételhez.
Előre is köszönettel !
Simon Endre

nova

Érdekesség képen csatolhatnál esetleg pár képet. Tényleges segítséggel nem tudok szolgálni, de kíváncsiságból megnézném egy-két képen, hogy miről is van szó.  ::)
Villanyszerelõ fórum szabályzat - Kezdő fórumozók figyelmébe! - Közlemények

Privát üzenet funkció nem szakmai kérdések megválaszolására van fenntartva!

Simon Endre

Nova
Köszönöm a szives érdeklődésed!
A képekre egy kicsit várni kell, mert csak akkor megyek ismét barátomhoz, ha a betonalap ekészült és a szíjjtárcsa már a tengelyen lessz és forgatni tudjuk a generátort. Időközben láttam képeket egy hadiparkról, azon látható azonos célú, de nem "céges" műhelykocsi. Az elérhető informátor sajnos az közölte hogy az csak látványelem, belül teljesen üres, katonai lőtérről céltárgykén menekül meg, de elmondta hogy némelyik hiradós és a parancsnoki kocsiban is hasonló szerkentyü volt. Nekem ez a hadipark nagyon messze van, ha közelebbit találok ott majd körülnézek. Van még lehetőség, ha még megvan a mátyásföldi autóbontó, ott százszámra tároltak és bontottak céges kocsikat, valószínü ilyeneket is. De ha semmi nem jön be akkor is megoldom. A tulajdonos elajándékozott még régebben egy édesapja után rámaradt egyenáramú DINAMÓT! ez sem volt egy apróság. A kuriózum az vot benne, mint első generációs áramfejlesztő, még nem forrasztott, hanem csavarkötéses volt, még a forgórész is. Ha még fellelhető a megajándékozottnál akkor arról is  teszek fel fotókat aztán majd megbeszéljük, hogy forrasszunk, vagy ne forrasszunk.....? A hetvenes években amikor édesapja még élt azt még magam is láttam, meg egy másik AC 110 voltosat aról nem tudok már semmit. A FEG azonosító csak magyar műszaki nyelvben honos a nemzetközi szakirodalom ezeket AC gerjesztéses generátorként említi, ilyen pl. a C45-D5 stabil gépegység, ezt erőművekben "háziüzemi" néven alkalmazzák.

Atis57

Idézetet írta: Simon Endre Dátum 2014. május 30., 13:04:55 DÉLUTÁN
Nova
Köszönöm a szives érdeklődésed!
A képekre egy kicsit várni kell, mert csak akkor megyek ismét barátomhoz, ha a betonalap ekészült és a szíjjtárcsa már a tengelyen lessz és forgatni tudjuk a generátort. Időközben láttam képeket egy hadiparkról, azon látható azonos célú, de nem "céges" műhelykocsi. Az elérhető informátor sajnos az közölte hogy az csak látványelem, belül teljesen üres, katonai lőtérről céltárgykén menekül meg, de elmondta hogy némelyik hiradós és a parancsnoki kocsiban is hasonló szerkentyü volt. Nekem ez a hadipark nagyon messze van, ha közelebbit találok ott majd körülnézek. Van még lehetőség, ha még megvan a mátyásföldi autóbontó, ott százszámra tároltak és bontottak céges kocsikat, valószínü ilyeneket is. De ha semmi nem jön be akkor is megoldom. A tulajdonos elajándékozott még régebben egy édesapja után rámaradt egyenáramú DINAMÓT! ez sem volt egy apróság. A kuriózum az vot benne, mint első generációs áramfejlesztő, még nem forrasztott, hanem csavarkötéses volt, még a forgórész is. Ha még fellelhető a megajándékozottnál akkor arról is  teszek fel fotókat aztán majd megbeszéljük, hogy forrasszunk, vagy ne forrasszunk.....? A hetvenes években amikor édesapja még élt azt még magam is láttam, meg egy másik AC 110 voltosat aról nem tudok már semmit. A FEG azonosító csak magyar műszaki nyelvben honos a nemzetközi szakirodalom ezeket AC gerjesztéses generátorként említi, ilyen pl. a C45-D5 stabil gépegység, ezt erőművekben "háziüzemi" néven alkalmazzák.
[/quot
Szia!
pontos információkkal , nem tudok szolgálni.
Ilyenből közelről az M63 mozdonyt láttam  bár ott 150Hz Ac -t  termeltek, ezt egyenirányitva vontatattak.
A neten fellehető a rajz?-- lévő vizimalmot láttam ilyen házi generátorral; kis DC motor --autógenerátor .--400/230V aszinkron csúszógyűrűs motor ,gerjesztve . Egy 723 stab ic +tranzisztor gerjesztette.

Simon Endre

Köszönöm, hogy ez még nem sűlyedt el fórum szakmai óceánjában, sajnos a téma még mindíg aktuális. A "haditudósok" is lassan-lassan mennek el a kilencvenx évesek műszaki emlékeiből csak a "drótos rakéta" került elő, de erre már csak dereng az emlékezet. Annyit sikerült kihámozni, hogy kövidzárszerű szénoszlopos szabályozás volt a gejesztőkörben és analóg mágneses csigaház rotor szolgáltatta a nyomóerőt. A független dizelmotor fodulatszámát  röpsúlyos gázadagoló stabilizálta. A régi berendezés még mindíg üzemel de ez már csak látványelem (nyáron) telente, mint most is lakást fűt. Sajnos a turbína annyira kopott hogy csak néhány kW-nyi hasznosítható ennél nagyobb terhelésre szinte leáll.

Atis57

Idézetet írta: Simon Endre Dátum 2020. január 08., 22:49:01 DÉLUTÁN
Köszönöm, hogy ez még nem sűlyedt el fórum szakmai óceánjában, sajnos a téma még mindíg aktuális. A "haditudósok" is lassan-lassan mennek el a kilencvenx évesek műszaki emlékeiből csak a "drótos rakéta" került elő, de erre már csak dereng az emlékezet. Annyit sikerült kihámozni, hogy kövidzárszerű szénoszlopos szabályozás volt a gejesztőkörben és analóg mágneses csigaház rotor szolgáltatta a nyomóerőt. A független dizelmotor fodulatszámát  röpsúlyos gázadagoló stabilizálta. A régi berendezés még mindíg üzemel de ez már csak látványelem (nyáron) telente, mint most is lakást fűt. Sajnos a turbína annyira kopott hogy csak néhány kW-nyi hasznosítható ennél nagyobb terhelésre szinte leáll.

Szia!
Az ujabb vizjogi szabályzás miatt lehet még új generátorokat  telepiteni?
Mert a Permanent  stb  cégek beszüntették az ilyenek árusitását.
Marad  az egyetlen lehetőség, úszó vizikerék kikötve?