• Villanymotorok alapismeretek 4 3
Jelenleg:  

Szerző Téma: Villanymotorok alapismeretek  (Megtekintve 56071 alkalommal)

Nem elérhető Szirty

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 632
  • Hírnév erő: 8
  • Szirty talán lesz valaki.Szirty talán lesz valaki.
Re:Villanymotorok alapismeretek
« Válasz #30 Dátum: 2013. Január 15., 17:17:42 pm »
Helló freki.váltó!

A szükség nagy úr.Ha nincs pénz bevezetni a 380v-ot és dolgozni kell,mert valamiből meg kell élni akkor keresni kell olyan megoldást ami működik, függetlenül attól,hogy az optimális vagy sem.

A fizikát sajnos nem érdekli a szükség vagy a pénz. Ez sajnos gyakran okoz nehézséget... Értem én a problémát.

Viszont szeretnék tisztázni valamit. Itt több dolog keveredik:
1. 3 fázisról üzemeltetett 400V-os motor
2. 1 fázisú frekvenciaváltóról üzemeltetett 3 fázisú 230V-os motor
3. 1 fázisról, kondenzátoros segédfázissal üzemeltetett 3 fázisú 230V-os motor
4. 1 fázisról, kondenzátoros segédfázissal üzemeltetett 1 fázisú 230V-os motor

Az 1. tiszta sor, nincs bevezetve a 3*400V, ok.
A 2.-t kitárgyaltuk, ha a motor 230/400V-os, akkor nincs gond, kisebb megszorítások lehetnek.

A 3. és a 4. eset azonban nem ugyanaz! És itt a lényeg. Egy percig sem vitatom, hogy vannak egy fázissal működő motorok, hiszen vannak.
De nem ugyanaz egy 3 fázisra készített motort járatni 1 fázisról kondival és megint más egy kifejezetten egy fázisra tervezett motort járatni 1 fázisról kondival.

3 fázisú motort 1 fázisról, kondival járatni nem optimális én erről beszéltem.
Szerintem az általad felsorolt gépekben sem ilyen van, hanem kifejezetten egy fázisra készített motorok.

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető freki.váltó

  • Aktív tag
  • **
  • Hozzászólások: 26
  • Hírnév erő: 1
  • freki.váltó nincsen befolyása.
Re:Villanymotorok alapismeretek
« Válasz #31 Dátum: 2013. Január 15., 17:50:05 pm »
380/230v motorok kondenzátorról segédfázissal vannak beüzemelve.Az Én motorom adattábláján az van leírva,hogy 380/220v és van a csillag jel/ a delta jel.Ez ha jól tudom akkor azt jelenti,hogy 380v csillagba kötve 220v pedig deltába kötve kondenzátorral is működik.Ha nem jól tudom akkor elnézést kérek.Laikus vagyok ehhez a témához de hidd el,hogy amit írtam az ismerőseimmel kapcsolatban az tényleg úgy van.

Üzenet összefûzve: 2013. Január 15., 17:54:46 pm
Nekem is van 230v motorom amin két kondenzátor van meg olyan is amelyiken egy.A két kondis egy szivattyúmotor az egy kondis meg egy mosógépmotor Azért annyira nem vagyok laikus,hogy ne tudjam megkülönböztetni a kondis 230v motort a 380v motortól.

Nem elérhető Marton

  • Villanyász
  • ****
  • Tudásbázis bõvítõje :)
  • Hozzászólások: 549
  • Hírnév erő: 7
  • Marton talán lesz valaki.Marton talán lesz valaki.
Re:Villanymotorok alapismeretek
« Válasz #32 Dátum: 2013. Január 15., 18:02:05 pm »
Szirty nagyon korrekten felsorolta a lényeget. Ezt kellene tudatosítani minden szak és nem szakemberben is. Más fórumokon is, szinte naponta ismétlődöen jönnek a hasonló felvetések, kérdések. Mármint, hogy ha egy háromfázisú motorra az van ráírva, hogy 400/230V, akkor ugyan az a motor háromfázisról és egyfázis 230V-ról is ugyan azt produkálja.  Ezzel ellentétben nem igy igaz. Csupán némi kompromisszummal, kisebb teljesítménnyel és nyomatékkal használható csak az egyfázisról.

Nem attól egyfázisú tekercselésű egy motor, hogy hány kondenzátor van rajta. A kondenzátor(ok) össz kapacitása érdekes egy adott motornál. 

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető Szirty

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 632
  • Hírnév erő: 8
  • Szirty talán lesz valaki.Szirty talán lesz valaki.
Re:Villanymotorok alapismeretek
« Válasz #33 Dátum: 2013. Január 15., 19:23:19 pm »
Hali freki.váltó!

Nekem is van 230v motorom amin két kondenzátor van meg olyan is amelyiken egy. A két kondis egy szivattyúmotor az egy kondis meg egy mosógépmotor Azért annyira nem vagyok laikus,hogy ne tudjam megkülönböztetni a kondis 230v motort a 380v motortól.

Semmiképp nem szeretném ha úgy éreznéd, hogy az üzenetem lenéző veled szemben. Abban szeretnék biztos lenni, hogy ugyanarról beszélünk, de ez a pillanat még nem jött el.

Tehát:
Van olyan motor, ami úgy van megtervezve és megépítve, hogy egy fázisról üzemeljen. 3 fázisra be sem lehet kötni, nincs is benne 3 tekercs! Ez való egy fázisra.
3 fázisú motor egy fázisra kevésbé jó.

Megfelelhet, működhet, sok helyen működik is, de kényszer megoldás. Olyasmi mint platós IFA-val moziba jármi. Lehet, mert elgurul addig, csak nem a legmegfelelőbb.

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető freki.váltó

  • Aktív tag
  • **
  • Hozzászólások: 26
  • Hírnév erő: 1
  • freki.váltó nincsen befolyása.
Re:Villanymotorok alapismeretek
« Válasz #34 Dátum: 2013. Január 16., 14:53:29 pm »
Idézet
Megfelelhet, működhet, sok helyen működik is, de kényszer megoldás. Olyasmi mint platós IFA-val moziba jármi. Lehet, mert elgurul addig, csak nem a legmegfelelőbb.


Szia Szirty.

Látod itt pontosan leírtad azt amit Én szerettem volna tudasítani.Egy percig sem vitattam,hogy nincs igazad,csak azt akartam mondani,hogy van amikor az ember szükségmegoldásokra kényszerül hiába tudja,hogy nem az a tuti.Lehet,hogy nem voltam elég érthető ezért elnézést kérek.Amikor még nem volt 380v bekötve nálam Én is azt a megoldást akartam csinálni,hogy egy 380v motort bekötök kondenzátorral,mert sokkal olcsóbban tudtam  380v-os motort venni mint 220v-ost.Fűrészgépet akartam csinálni.Végül sikerült az egyik 380v motort egy 2.2kw-ost elcserélnem a kétkondenzátoros 220v 750w-os motorért.Ezzel a motorral csináltam meg a fűrészgépet.Mondanom sem kell,hogy kész szenvedés volt vele dolgozni mert lefulladt, télen megkellet emelnem a motort,hogy felbírja venni a fordulatot,de így is kellett legalább3-4 perc mire felpörgött.Szerintem akkor jobban jártam volna ha megcsinálom a 380v 2.2 kw-os motort kondenzátorral.Persze a legjobb egy 220v 2 kw-os motor lett volna de ahhoz nem volt meg a pénz.Tehát az ember kénytelen kompromisszumot kötni hiába tudja,hogy nem a legfrankóbb a dolog.


Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető szmihaly

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 236
  • Hírnév erő: 3
  • szmihaly nincsen befolyása.
  • Nem: Férfi
  • szmihaly
Re:Villanymotorok alapismeretek
« Válasz #35 Dátum: 2013. Január 16., 19:07:46 pm »
Idézet
Amikor még nem volt 380v bekötve nálam Én is azt a megoldást akartam csinálni,hogy egy 380v motort bekötök kondenzátorral,mert sokkal olcsóbban tudtam  380v-os motort venni mint 220v-ost.Fűrészgépet akartam csinálni.Végül sikerült az egyik 380v motort egy 2.2kw-ost elcserélnem a kétkondenzátoros 220v 750w-os motorért.Ezzel a motorral csináltam meg a fűrészgépet.Mondanom sem kell,hogy kész szenvedés volt vele dolgozni mert lefulladt, télen megkellet emelnem a motort,hogy felbírja venni a fordulatot,de így is kellett legalább3-4 perc mire felpörgött.Szerintem akkor jobban jártam volna ha megcsinálom a 380v 2.2 kw-os motort kondenzátorral.Persze a legjobb egy 220v 2 kw-os motor lett volna de ahhoz nem volt meg a pénz.

Szia!
Azt viszont tudni kell,hogy egyfázisnál nincs forgó mágnesestér,csak pulzáló. A kondenzátor meg a segédfázison csak 90°-os sietést idéz elő,ezért kicsi az indítónyomaték. A másik:a motor induláskor a névleges áram majdnem ötszörösét veszi fel! Itt jön képbe a fűrészgép megtápláló kábel keresztmetszete. Volt egy hasonló eset nekem is. A kuncsaft vásárolt a boltban egy másfél kw-os, 2800 as egyfázisú motort,a boltban kipróbálták,minden ok. Hazavisz,fűrészgépre felrakja,fűrészelni akar  :( a motor csak lassan morogva forog,egyáltalán nem pörög fel. Megkeres,látom hogy egy 10 méteres gazdaságos hosszabbítóról akarná használni,magyarázom neki a fesz esést,nem érti  :( feszméréssel mutatom neki,160 V, kevés. Elvittem neki a 10 méteres 2.5 mm2 MBCU hosszabbítóm,és lás csodát,elindul,felpörög pármásodperc alatt,és lehetett dolgozni. Ezt csak azért irtam le,mert sokallom a felpörgési időt. Vagy pediglen nagyon nagy lap van rajta! :)

Üzenet összefûzve: 2013. Január 16., 19:30:22 pm
Idézet
Elvittem neki a 10 méteres 2.5 mm2 MBCU hosszabbítóm

Bocs! MBCU helyett MTK!

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető freki.váltó

  • Aktív tag
  • **
  • Hozzászólások: 26
  • Hírnév erő: 1
  • freki.váltó nincsen befolyása.
Re:Villanymotorok alapismeretek
« Válasz #36 Dátum: 2013. Január 17., 11:40:34 am »
Szia. A keresztmetszettel nem volt baj mert 2.5mm2-es.Nem jól írtam mert ahogy megemeltem a motort rögtön felvette a fordulatot csak ugye lassan engedtem le,hogy forgassa a tengelyt a fűrésztárcsával együtt és így pörgött fel nagyon nehezen.Egyértelműen kevés volt a motor teljesítménye.Most egy 380v 1.5kw motor van a fűrészgépen és nincs ilyen gondom.A legnagyobb hidegben is rögtön teljes fordulaton üzemel.

Üzenet összefûzve: 2013. Január 18., 09:01:24 am
Sziasztok.Lenne egy kérdésem.Milyen képlettel lehet kiszámolni,hogy egy adott teljesítményű motorhoz mekkora keresztmetszetű vezeték kell?Konkrétan egy380v 370w és egy 380v 2.2kw motorról lenne szó.Egy 4x2.mm2 keresztmetszet elég-e egy 20m hosszabitóhoz?Válaszokat előre is köszönöm.Üdv.

Nem elérhető freki.váltó

  • Aktív tag
  • **
  • Hozzászólások: 26
  • Hírnév erő: 1
  • freki.váltó nincsen befolyása.
Re:Villanymotorok alapismeretek
« Válasz #37 Dátum: 2013. Január 28., 18:05:27 pm »
Úgy látom elég sértődékenyek itt az emberek.Nem állt szándékomban senkit megsérteni és Én azt hiszem,hogy az írásom nem is volt az.A segítségeket köszönöm.
Kérem a moderátort legyen szíves törölni!Üdv.

Nem elérhető nova

  • Fórum rendezgetõ ***ADMIN***
  • Global Moderator
  • Megszállott
  • *
  • Tudásbázis bõvítõje :)
  • Hozzászólások: 3.339
  • Hírnév erő: 37
  • nova félelmetesen nagy hírnévvel rendelkezik!nova félelmetesen nagy hírnévvel rendelkezik!nova félelmetesen nagy hírnévvel rendelkezik!nova félelmetesen nagy hírnévvel rendelkezik!nova félelmetesen nagy hírnévvel rendelkezik!nova félelmetesen nagy hírnévvel rendelkezik!nova félelmetesen nagy hírnévvel rendelkezik!nova félelmetesen nagy hírnévvel rendelkezik!nova félelmetesen nagy hírnévvel rendelkezik!nova félelmetesen nagy hírnévvel rendelkezik!nova félelmetesen nagy hírnévvel rendelkezik!nova félelmetesen nagy hírnévvel rendelkezik!
  • Nem: Férfi
    • Villanyszerelõ magazin
Re:Villanymotorok alapismeretek
« Válasz #38 Dátum: 2013. Január 28., 19:27:45 pm »
Írtam neked privát üzenetet.
Témát nem törlünk. Átfutottam a beszélgetést, de én bevallom nem láttam sértődöttségre utaló szöveget.
Villanyszerelõ fórum szabályzat - Kezdő fórumozók figyelmébe! - Közlemények

Privát üzenet funkció nem szakmai kérdések megválaszolására van fenntartva!

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető faxelektro

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 475
  • Hírnév erő: 5
  • faxelektro nincsen befolyása.
Re:Villanymotorok alapismeretek
« Válasz #39 Dátum: 2013. Február 04., 20:26:53 pm »
Tudna valaki segíteni egy 2 fordulatú 3 fázisos villanymotor  bekötési és vezérlési
(mágnes kapcsolóval) rajzával segíteni.

Köszönöm.

Nem elérhető czapi

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 534
  • Hírnév erő: 7
  • czapi talán lesz valaki.czapi talán lesz valaki.
  • Nem: Férfi
    • ElektroNord Kft. weboldala
Re:Villanymotorok alapismeretek
« Válasz #40 Dátum: 2013. Február 04., 22:03:52 pm »
Tudna valaki segíteni egy 2 fordulatú 3 fázisos villanymotor  bekötési és vezérlési
(mágnes kapcsolóval) rajzával segíteni.

Köszönöm.

Milyen motorról van szó, dahlander?
Adattábla?

Nem elérhető flatskerrobert

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 256
  • Hírnév erő: 4
  • flatskerrobert nincsen befolyása.
  • Nem: Férfi
  • villanyszerelõ mester
Re:Villanymotorok alapismeretek
« Válasz #41 Dátum: 2013. Február 04., 22:11:54 pm »
faxelektro!
    Itt biztos találsz kapcsolási rajzot.


dahlander

FR.

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető Szirty

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 632
  • Hírnév erő: 8
  • Szirty talán lesz valaki.Szirty talán lesz valaki.
Re:Villanymotorok alapismeretek
« Válasz #42 Dátum: 2013. Február 04., 22:27:09 pm »
Üdv faxelektro!

Tudna valaki segíteni egy 2 fordulatú 3 fázisos villanymotor  bekötési és vezérlési
(mágnes kapcsolóval) rajzával segíteni.

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető faxelektro

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 475
  • Hírnév erő: 5
  • faxelektro nincsen befolyása.
Re:Villanymotorok alapismeretek
« Válasz #43 Dátum: 2013. Február 05., 14:25:14 pm »
Köszönöm mindenkinek a segítséget!

Csak az a probléma adodott hogy a fenti kérdést a tulaj beszédére

tettem fel mielőtt mág láttam volna a motrot. A motornak nincs adattáblája

csak 6 tekercsvég jön ki a motorból. Hogy tudnám megállapítani hogy 2 fordulatú motor-e ? Úgy gondolom 5kW-os a motor egy vasesztergára szeretné felszereltetni.

 

Nem elérhető czapi

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 534
  • Hírnév erő: 7
  • czapi talán lesz valaki.czapi talán lesz valaki.
  • Nem: Férfi
    • ElektroNord Kft. weboldala
Re:Villanymotorok alapismeretek
« Válasz #44 Dátum: 2013. Február 05., 18:29:41 pm »
Köszönöm mindenkinek a segítséget!

Csak az a probléma adodott hogy a fenti kérdést a tulaj beszédére

tettem fel mielőtt mág láttam volna a motrot. A motornak nincs adattáblája

csak 6 tekercsvég jön ki a motorból. Hogy tudnám megállapítani hogy 2 fordulatú motor-e ? Úgy gondolom 5kW-os a motor egy vasesztergára szeretné felszereltetni.

Üdv!

A motor kivezetéseiről távolítsd el az átkötéseket.
Ellenállásmérővel keresd meg a tekercsek kivezetéseit, ha három különálló tekercset találsz, akkor sima Y/D motor, mellékelt képen fenti ábra.
Ha minden kivezetés ellenőrzésénél mutat valamit a műszer akkor az alsó ábrák valamelyike lesz.