Villanymotorok alapismeretek

Indította petike199600, 2012. november 27., 15:14:00 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

faxelektro

Jó estét
                 Milyen kábelt használjak egy 5kW-os motor bekötéséhez 7méter távolságra van a mágneskapcsolótól. A rendszer 5 vezetékes a kapocstáblán csillagban vannak az áthidalók.
A háromfázis + null helyét látom a földelést bárhova egy csavarra rá köthetem?
      Egy kábel méretezés oldalra beírtam az adatokat amit kért:5kW-7méter-réz-5vezetékes renszer-mérő után-3%feszültségesés-motorikus és 0,5 vezetéket adott ami azt hiszem nagyon nem megfelelő.Én 5x2,5-ös kábelre gondoltam.
                                                                                     Köszönöm a segítséget   
               

tothgyula

Üdvözletem!
Csak akkor tudunk segíteni, ha a motor adattábláján lévő feszültségszintet is megírod. Csillagban indul, és úgy is üzemel, vagy csillag/delta indítás lesz? Mennyi a motor fordulatszáma? Ne feledkezz meg a "Vész Ki" gombról sem.
Üdv.TothGyula felülvizsgáló.

faxelektro

Jó estét
            A motor adattábláján-4kW-380V-delta-1440for/min-Magyar gyártmány.
  Ez hidraulikus pumpa motorja és bekötöttem próbából  rossz irányba forog meg cseréltem két fázist és nem fordult meg a motor forgásiránya,meg próbáltam a motor kapocstábláján meg próbáltam a mágneskapcsolónál a hőrelénél de csak egy irányba forog.Ilyent még nem éltem pedig nem az első motor amit bekötöttem .
                                                                            Mi lehet itt a megoldás.? 

tothgyula

Üdvözletem!
Előzőleg 5kW-os csillagba kötött motorról írtál, most pedig 4kW-os deltába kötöttről. Egyugyanarról van-e szó, vagy kettőről??? Javaslatom, hogy kösd szét az összes áthidalást,mérd meg a tekercsek ellenállását, majd a szigetelését.
Nem újra tekercselt motorról van szó? Ha nincs menetzárlat, vagy testzárlat és nincs égett szaga, akkor annak menni kell. Ha felpörög, mérj mindhárom fázisban lakatfogóval áramot. Kíváncsian várom a próbáidat.
Üdv:TothGyula felülvizsgáló.

faxelektro

Ez egy másik motor még az eredeti kivezetések vannak biztos nem volt újra tekercselve és működik rendesen a gond a forgásiránnyal van mert fázisokat felcseréltem és csak egy irányba forog bármit is csinálok.

Üzenet összefûzve: 2016. Április 02., 22:21:17 pm

A gond az,hogy nem elég a nyomás mert a forgásirány nem egyezik a motoron lévő nyíl irányával és fázis csere után is csak rossz a forgásirány.Nem tudom elképzelni hogy miért nem változik a forgásiránya.
A másik 5kW motornál sajnos semmit nem lehet látni az adattábláján ott a kábel keresztmetszete volna a kérdés.

Üzenet összefûzve: 2016. Április 02., 22:29:58 pm

Az 5kW kipróbáltam egy 5x2,5-ös kábellel csillagba kötve működik kb 1500 fordulatú.

Üzenet összefûzve: 2016. április 03., 12:23:58 DÉLUTÁN

Néhány kép a 4kW-os motorról.

tothgyula

ÜDV:
A képeket nézve nehéz bármit is megállapítani.Kösd szét, vedd le az áthidalásokat, és úgy nézd meg. Nincs-e vezeték, vagy sarutörés, laza csatlakozás és mérj!!!Lehet hogy csak 2fázist kap a motor.Ezért kell mérni.Még egy próba, kösd csillagba a 4kW-os motort, nem fogja felvenni a fordulatot, de a forgásirányt meg tudod fordítani ebben az esetben is.
Persze lehet csillag/háromszög indítást is csinálni.
Az 5kW-os motorhoz 7m hossz esetében elég az 5x2,5mm2, 1500ford.-nál. Ha 2900-as fordulatú lenne, kellene az 5x4mm2-es.
Üdv: TothGyula

faxelektro

Jó estét
             Itt egyéb semmi gond a motor forog nem melegedik hosszú idő után sem csak a kapocstábláján két fázist felcserélek és nem fordul meg a forgásiránya ilyent még nem láttam működésem alatt 1980- tól az pedig nem most volt és számtalan motort bekötöttem és fáziscserével mindig megfordult a forgásiránya.Még egy néhány kép a berendezésről.

nyaki

Üdv!
Véletlenül nem frekvenciaváltóról üzemel?
...esetleg egyéb forgásirány figyelő elektronika?

Simon Endre

Ez egy hidraulikus monoblokk itt nincs fr. váltó, értelme sem lenne. Nagyon újnak látszik a rendszer és tisztának, valószínű élelmiszeripari profilban üzemel, esetleg a monoblokk gyártóját kellene meginterjúvolni egy kis garanciális szemlére. Arra is gondoltam, hogy ha esetleg 1 fázison üzemelő fénycsővilágítás van a helyiségben nem-e stroboszkópia miatt nem "fordul" a forgásirány. A motor-szivattyú tengelykapcsolat az "olaj " alatt van azt nem könnyű láthatóvá tenni, viszont a hidraulika rendszer manométere bíztos támpontot ad a helyes forgásirányról. Fordított rendszerről van tapasztalatom, márminthogy a fogaskerék szivattyú négy golyós visszacsapó szeleppel "hídkapcsolásban" van avégett, hogy a motor forgásirányától függetlenöl helyes áramlás alakuljon ki. Gázkopresszorok kenő renszerében alkalmazzák. Ez a jelenség számomra is ismeretlen, hibás motor haggal szaggal jelezné az állapotot. Még nics róla közvetlen tapasztalatom, de  egy fázis-nulla csere nem válthat ki ilyen jelenséget, mert a forgómező ilyenkor estlen nem fordul? Egy betáp vonali árammérés ezt bíztosan kibuktatná.

Marton

Idézetet írta: Simon Endre Dátum 2016. április 05., 12:03:08 DÉLUTÁN
A motor-szivattyú tengelykapcsolat az "olaj " alatt van azt nem könnyű láthatóvá tenni, viszont a hidraulika rendszer manométere bíztos támpontot ad a helyes forgásirányról.
Praktikusan ellenőrizhető a forgásirány egy kisebb műanyag kábelkötöző belógatásával a motor hűtő ventilátor lapjához. Ekkor egyértelműen látható, hogy mely irányba hajlítja azt meg, ezzel indikálva a forgásirány.