Led tápegységek biztonsága

Indította Novill, 2014. november 06., 18:49:51 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

Novill

A kereskedelemben gyakran árulnak olyan tápegységeket, amelyek kialakítása érintésvédelmi szempontból kifogásolhatóak. Ugyan van rajta CE jelölés. A hozzáadott magyar nyelvű leírás nem egyezik a termékkel. Ezeket a kereskedők ajánlják konyha szekrényekhez, ahol a 230 V-os rész már ujjal is érinthető véletlenül is. A hozzá nem értő laikus emberek meg vásárolják és felszerelik, mit sem sejtve a veszély helyzetről. Ezek talán zárt villamos elosztó szekrénybe elhelyezhető lenne biztonságosan, de nem egy  mindenki által hozzá férhető helyen. Ez is a villamos biztonságtechnikához tartozik.

nyaki

Üdv!
Ezekkel ugyanaz a probléma, mint a laptop tápokkal. Van amelyik PELV és van amelyik SELV. Az általam látott minőségiek legnagyobb hányada PELV osztályúak és ennek megfelelően kezelendő, különösen akkor, amikor csupán IP20-as védettséggel rendelkeznek. Ezeket elvileg csak beépítve lehetne használni vagy olyan helyeken, ahol kézzel hozzáférhetetlen, de még a légcsere biztosított.

Simon Endre

A LED-es tápegységekről nekem is vannak tapasztalataim, A csomagban adott és jánlott és néha mellétett tartozék(?) olyan, hogy még kötéshely és rögzítés sincs rajta és szakszerüen csak profi tudja bekötni vagy a biztonsági előírásoknak megfeleltetni. A viszonylag védett fémburkolat is lehetőség életveszélyre és önpusztító szerelésre pl. a rögzítőcsavar helye szinte a készülék belsejében van, így szerelés közben  a csavar vagy az alátét belehullik ami a fém burkolat és a hálózati rész közé szorul és mivel nem zörög csak az első bekapcsolásnál fog felrobanni modjuk egy IGBT. Ezeknél igaz a csatlakozósáv elszeparált és még fedele is van, de a kábelek rögzítése nics megoldva azt csak a sorkapocs tartaná ezért szerelőlapra kell tenni, vagy a hűtés rovására dobozolni.  Az egyre olcsóbb  NYÁK beültetésre szánt is előfordul itt-ott, csak nem műkedvelő  felhasználók számára való. Én azt régi tápok dobozába építem be, mert szerény helyigénye  mellett kicsi a vesztesége. LED-es szalagokkal épített "lámpatestbe" kétrétegű alaplappal szerelem, sorkapcsozva, mivel magassága lehetővé teszi a néhány
centiméteres belteret pl. reklámtáblákban. A flexibilis huzalkivezetéses, polisztírol tokosat, ami lágy szilikonmasszával van kiöntve a garancia elvesztésének terhe mellett szétbontom és a tápoldalt vagy beépített borotvacsatlakozó aljzattal váltom ki, vagy közvetlenül beforrasztott euródugós kábellel csatlakoztatom a DC oldalon is álltalában hoszabb kábelt (vagy kábeleket) forrasztok be a végeken sorkapoccsal vagy tipizált DC csatlakozóval. A kikapart kiöntést természetesen visszapótlom. Tömeges szerelésnél egységes csatlakozókat és vezetékeket használok, illetve ráveszem az ügyfelet ezek használatára. A nagyteljesítményű tápoknál 63 W felett a csatlakozósávon a leágazások áramterhelését a kivehető maximumra méretezem. Az alacsony terhelésű szallagok(!) csatlakozó kábelének elég még 0,5 ös vezeték is ami lehetővé teszi a diszkrét szerelést ez csak zárlatnál ciki, néhol használok 2A-es lengőházas Wichman bíztosítékot bár az első zállat után jön a patkolás vagy a levágott 10/20  kábelérdarab. Jellemzően ezt a barbarizmust az áramkorlát "szagjelzős " szinten megoldja. A nagyon occó tápokban  áramkorlát nincs vagy ha van is nem bírja a tartós zárlatot, 4 k bruttó alatt nem szabad az 5-6 amperes tápokban megbízni. A DC 12 V-os feszültséget nem tanácsos meghaladni, mert a tipikus sorbakötött (nem gagyi) három LED-es csipek az esetleg fordított bekötés még éppen elviselik. Vigyázat a gépkocsik "tizenkétvoltja" valójában 14,4 V járó motornál, ezért  itt már a fordított bekötés végzetes lehet. LED-es fényvetőknél ha rossz a hűtés, pl. egymásnak háttal vannak szerelve vagy nincs légcsere körülötte, vagy netán mennyezetlámpának van szerelve elmegy a táp, vagy megsül az SMD lapka. LED sorokhoz adott, ajánlott, forgalmazott, vagy szerelt tápoknál PELV rendszerűhöz még nem volt szerencsém.