Túlfeszültség levezető

Indította exchange, 2015. március 20., 16:29:09 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

exchange

Üdv! Nézegetem ezeket a túlfeszültség levezetőket
1.) LINK1
2.) LINK2
Többi infó kapcsolási rajz stb PDF

Ha jól értelmezem akkor az elsőnél bekötése L/N erre gondolom vagy a fázist vagy a nullát lehet kötni, Kérdésem ez igy hogy védene a villám ellen hiszen az a Nulla vezetőt is használja nem? :D Vagy ebből akkor inkább a 2-es verzió kéne?
Mivel nem látok rajta kapcsolót ez gondolom automatikusan kapcsol vissza ha túlfeszültség keletkezik?
van-e valakinél ilyen és érdemes-e beruházni rá családi ház esetében?

Gyurmaúr(fi-relé)

Noshátakkor; menjünk sorgyában! Az 1. versenyző csupán L-PE beköthetőségű, tehát ez önmagában soha nem játszik, hanem mint pl egy 3 fázisú TN-C egység egyik tagja. amire neked a családi haciendában szükséged lesz -feltéve, hogy csak 1 fázison szívod a mannát?!- a 2. számú versenyző! ami a következő felvetésed illeti; ezen semmiféle kapcsoló nincs, ez ugyanis egy varisztoros cucc, mely képes a 1.5-8kV közti (a villámcsapások okozta túlfeszültségek kb. 35%-a tartozik ebbe a feszültség sávba!) túlfeszültségek hatékony kezelésére alkalmas, mégpedig úgy, hogy azt magán átengedi és a PE, azaz a fő földelő hálózaton a föld felé küldi, viszont ezen ténykedése közben hősi halált hal, tehát a betétje szétég, ezért cserélni kell! Ezt az eladdig zöld etikett pirossá válásával jelzi és innentől már olyan, mintha nem is létezne! Tudnod illik, hogy hatékony túlfeszvédelem csak abban az esetben áll fenn, ha annak legalább 2 lépcsőfoka fennáll, azaz vagy C-D, vagy B-C (nem keverendő össze a B+C-vel!) , de természetesen a 3 lépcső profi (mit is értünk "profi" alatt? Pl azt, hogy a mért főelosztóban tartózkodó C-s, ill a vill órák előtt lévő B-s közt legalább 15 méter, míg a C-s ,ill a "rizikós" cuccok csatlakozási pontjai közt min. 5 méteres kábelhossz van) megléte esetén remélhető a 99%-os védelem. 100% sajnos itt sem állhat fenn... Persze erre azt mondhatod, hogy de az csiliókba fáj! Erre én -és minden felelősségteljesen gondolkodó kolléga- azt mondom, hogy oké, de mennyibe fog valóban fájni, ha beérkezik egy "csini" 4-5kV-os bumm?? Tehát utsó kérdés kivégezve??? A képeken B-s és C-s cucckákat láthatsz bekötött állapotban...  ;)

exchange

Köszönöm a választ!
Jók a képek. Igen egy fázis van bekötve.
Itt a 15 Méternél már elő is ugrott a hazai lakásméreteket ismerve.. probléma.

Persze valóban a többlépcsős kialakítás a nyerő módszer, de csak úgy kiváncsiságból csak egy ilyen eszköz amit linkeltem kb mekkora védelmet tudna nyújtani? Valahol olvastam hogy csak egy eszközzel még nagyobb kárt csinál mint hasznot. Főleg sokan azt hiszik

Jelenleg én mindent húzok ki viharkor. persze hálózaton jövő kisebb nagyobb feszültséglökésekre /váratlan áramszünetekre ezzel a módszerrel nem lehet készülni. Azért is gondoltam erre a szerkezetre.
Gondolom az is jót tesz mindennek mikor a szomszéd hegeszt és nálunk kicsit pislákolnak a lámpák.

Gyurmaúr(fi-relé)

Szivi...
Ne hidd, hogy -főként kertes kéró esetén- olyan sok lenne az a 15 méter, főként hogy ugyebár az új rule szerint kiépített tokozott szabvány mérőhelyet már a kertben, a kerítés mellett szokás elhelyezni, s onnét ugyebár 5x16mm2-es, nagymenők esetében 5x25mm2-es NAYY-J kábel(ekk)el kell behaladni a mért főelosztóba. 1 kanyar, 2 kanyar, s máris megvan a 15 méter, sőt sok esetben akár még több is lehet, ha pl van egy fini kis garázslejáró, mert a garázs a "-1 szinten", azaz a föld felszín alatt mondjuk 2 méterrel van. S mert ugye a legtöbb AUTÓ alja leérhet, ha túlontúl meredekre sikeredik a lehajtó, ezért a házikó utca frontját mondjuk 20 méterre a kerítéstől kell elhelyezni, így tehát -mivel a legritkább esetben tudod nyílegyenesen vezetni a mért főkábeleket- egyből összejöhet akár 25 méteres kábelhossz a PVT mérőhely, illetve a ház halljában található mért csoda elosztó közt.  Mint említettem, az általad linkelt cuccka egy "C"-s jószág, s mint ilyen a 1.5-8kV közti bummokat képes reális eséllyel kivédeni, tehát alkalmas pl egy közeli, az utcai 4 csigás csupasz vezetékes hálózatba érkező villámcsapás szétterjedő löketét kb. 90%-ban annulálni. Ha pedig a kényes cuccok dugaljainál van "D"-s cucc is, mely a >1.5kV löketeket védi ki, nos ebben az esetben reális esélyed van a közel 100%-os védelemre 8kV alatt. Joggal vetődhetik fel benned a kérdés, hogy mi a pálya a 8kV feletti bummokkal? Nos, erre van a "B"-s cucc, mely kb 30kV-ig bezárólag alkalmas a hatékony védelemre, így tehát akár egy 20/0.4-es trafó hibájából keletkező löketet is képes hatékonyan kiütni.

exchange

Hát igen én még a régebbi kertes házra gondoltam ahol még a folyósón van az óra fa szekrénybe vagy csak falon kivül.

Egyébként köszönöm a választ, igy már világos :D

zolih

Sziasztok!

A túlfeszültség levezetőkön feltüntetett Uc feszültség értéknek milyen szerepe van?
itt van néhány adatlap:
Uc:275V
http://www.mixvill.hu/uploads/webshop/documents/STE_C_tulfeszultseg_levezeto_dok2.pdf

Uc:385V
Betétek : AC túlfeszültség levezető betét; 2-es típus TTV2-40-M - Tracon Electric

A C típusú (újabban 2-es típusnak hívott) túlfesz levezető kerülne a lakáselosztóba.
A PEN szétválasztás a lakáselosztóban van,addig TN-C a hálózatom .
Jól gondolom,hogy így nekem jó lenne az 1 pólusú L-PE csatlakozópontos levezető?



Gyurmaúr(fi-relé)

Uc : maximális üzemi feszültségérték, tehát ennél nagyobb feszültségű üzemi áram nem folyhat át rajta.
Igen, jól gondolod, bár azt mindenképp tudnod kell, hogy önmagában a "C"-s túlfeszvédelmi unit nem fog hatékony, azaz közel tökéletes védelmet nyújtani, ugyanis a túlfeszültségek, illetve tranziens feszültséglöketek jelentős része a "C"-s jószág ú.n. megszólalási küszöbértéke alatti, azaz 1.5-3kV, de igen jelentős ezen küszöbértéket meghaladó, azaz 10kV feletti és -ami még igen lényeges szempont- 50kA, sőt azt meghaladó áramerősségű villámlás okozta túlfesz löket! Épp ezért a kívánt hatás csak egy B, C, D lépcsős, a vonatkozó protokollok messzemenő (tökéletes minőségű és szabványú PE rendszer, megfelelő földelő eszközökkel, minőségi fő EPH PEN PE-N sín alkalmazásával, az előírt minimális PE kábelér +metszetek (16mm2 Cu, 25mm2 Al esetén) betartásával, illetve a "B" és a "C" lépcsőfok közti kábelhossz (min. 15 méter) figyelembevételével szerelt túlfeszvédelmi rendszertől várható el, nem is beszélve az elvárt előtétbiztosításokról, főként a "B"-s unit előtt ( min.NH0 méretű gG/gL karakterisztikájú, min. 100A-es értékű, 120kA-es zárlati áramerősség tűrő betéttel  Ja és ez az a műfaj, ahol nincs helye a gagyinak, azaz Dehn, Pröpster, Phoneix Contact nevek itt az etalon...  ;)

xx_ASTHUN_xx

Sziasztok!
Szakszerűen szeretném korszerűsíteni a leendő házam elektromos hálózatát.
Mi a véleményetek a kombinált B+C túlfeszvédőkről? Marketing? Élesben találkoztatok már ilyennel, ami meg tudta védeni a hálózatot? Sajnos nincs lehetőség a lépcsőzetes kiépítésre, 5 m van a mérőórától a főelosztóig. Vagy ne legyek maximalista és megfelel egy C osztály, a fontos elektronikai eszközöknél APC D osztályú védelemmel (ez a B+C-nél is lesz, természetesen)?
Létezik szabvány, hogy a főelosztóba hova kell beépíteni?
Az én logikám: betáp-főbiztosíték-túlfeszvédő előtétbiztivel-ÁVK-ÁK biztosítók-fogyasztók.
Előre is köszönöm!

Sztrogoff

B akkor kell, ha az épület elektromos hálózatát közvetlen villámcsapás érheti. Ez szabadvezetékes csatlakozásnál, illetve villámhárító esetén fordulhat elő.
Ami az "ami meg tudta védeni" dolgot illeti, azt azért nem árt fejben tartani, hogy ezek valószínűségi dolgok, tehát mondjuk a károkozás túlfeszültséglevezetők nélkül 40 évente fordulna elő, levezetők beépítése mellett meg 500 évente. Az eddig megfigyelt legnagyobb villám az kipukkasztaná a legjobb gyártmányokat is.

xx_ASTHUN_xx

Köszönöm válaszod!
Igen, én első sorban a kapcsolási feszültségcsúcsok miatt szeretnék beépíteni túlfeszvédőt,  pl. egy OBO V20C 3+NPE-t (a három fázis miatt).