Késes biztosító

Indította petike199600, 2012. december 23., 11:05:44 DÉLELŐTT

Előző téma - Következő téma

Villanyreszelő

Idézetet írta: Szirty Dátum 2012. december 23., 15:07:29 DÉLUTÁN
Üdv Villanyreszelő!

Idézetet írta: Villanyreszelő Dátum 2012. december 23., 14:50:54 DÉLUTÁN
Azért ehhez is hozzá tenném,hogy a terhelést ne szakaszoló kapcsolóval szakítsa meg valaki,ugyanis a szakaszoló kapcsolóval megint csak árammentes állapotban lehet kapcsolni.

Igen. De az én értelmezésem szerint (a fenti üzenetemre hivatkozva) a kiszakaszolás nem azt jelenti, hogy kapcsoljunk le üzemi áramot szakaszoló kapcsolóval, hanem azt, hogy az elmenő szakaszról lekapcsoljuk a terhelést. (szakaszoló kapcsolót én nem említettem).

Üdvözöllek!

Rendben,nem is azért írtam,mert rosszat írtál,csak azért hogy véletlen se szakaszolóval kapcsoljanak terhelést. :)

balzsi

Idézetet írta: Szirty Dátum 2012. december 23., 15:18:55 DÉLUTÁN
Hali balzsi!

Idézetet írta: balzsi Dátum 2012. december 23., 14:56:04 DÉLUTÁN
Azon kívül, hogy nyomban kiolvadna, mi történne?

Az sok apró körülménytől függ. Pl. hogy mekkora erővel és sebességgel toljuk be a betétet, konkrétan milyen kialakítású az aljzat, hogyan érintkezik az első pillanatban. Lehet hogy a betét érintkezőjének a sarka nem bír 100kA áramot és elvillan, begyújt egy szép ívet a fázisok között vagy a föld felé, ami okozhat gyűjtősín zárlatot.
Nevezhetjük szerencsének / szerencsétlenségnek, de jobb biztosra menni.

Én már láttam olyat, hogy 100kW-os motorra rátolták 200A-es betétet két fázison. A motor morogni kezdett amikor megjött neki a 2. fázis, ettől a tag megijedt és kivette. A második hibája volt a súlyosabb. A kerámia aljzat egy része is leolvadt, a szerelőlapról a festék egy nagyobb szakaszon. A tag égési sérüléseket szenvedett, átmenetileg megvakult.

Így már világosak a veszély lehetősék, csak azt nem értem, hogyan tud egy villanymotor azonnal indulni a betét behelyezésekkor, mivel a vezérlésnek olyannak kellene lenni, ha egyszer elejt áramkimaradás miatt, akkor csak újbóli indítással indul.

Szelei

Kedves Petike.
Más a vezérlő biztosíték és a motor biztosíték ekkora teljesítményeknél. Persze kell egy laza villanyszerelő aki ki próbálja a kapcsolók nem sérültek-e. És elfelejti azokat ki kapcsolni mielőtt betétet cserél. >:(

petike199600


Szelei

Bocs Petike.
Balzsinak szántam! Csak most én néztem el. :(

Gyurmaúr(fi-relé)

Am engem illet; ha csak tehetem, teszek késesbiztit családiházak csatlakoztatásához is, hiszen ilyen esetben mindig építek be "B"-s túlfeszvédelmi egységet is ("C"-st is!), tehát ilyenkor KELL a minimum 00-ás méretű (én inkább 0-ás méretűt használok, biztos, ami zicher...) késesbizti a túlfeszvédelmi cucc miatt is! Ha van rá mód, akkor megszakítóházas NH0-át építek be, hiszen azt minden gond nélkűl -a fogantyújánál fogva- ki lehet rántani, még akár terhelés alatt is, hiszen annak háza eleve olyan anyagokból gyártódik, melyeket laborban bevizsgáltak -többek közt- a keletkező ív tekintetében is, tehát ott nem fordulhat elő olyan gixer, mint a "vasaló foganytús" ráncigálás közben. Egyébként, ha jól tudom, bizonyos terhelés esetén minden esetben kötelezően a produkció előtt -terheléskapcsoló segítségével- áramtalanítani kell az adott Á.K-t, ezzel elkerülendő a keletkező ív okozta irreverzibilis folyamatok elkerülését.

Szirty

Üdv balzsi!

Idézetet írta: balzsi Dátum 2012. december 23., 15:44:22 DÉLUTÁN
Így már világosak a veszély lehetősék, csak azt nem értem, hogyan tud egy villanymotor azonnal indulni a betét behelyezésekkor, mivel a vezérlésnek olyannak kellene lenni, ha egyszer elejt áramkimaradás miatt, akkor csak újbóli indítással indul.

Nem volt áramkimaradás. Szelei kolléga jól látja a helyzetet. A gépkezelő addig erőltetett efy teljesen csontra beffulladt gépet a 110kW-os motorjával, hogy a motor megmozdulni sem bírt, és sokszori motorvédő visszanyomás után elvette két fázison az olvadóbetétet. Persze a kezelő próbálta indítani tovább, de ugye egy fázis kevés ahhoz hogy történjen valami, így szólt a társának. Közben a motor indító csillag-delta kapcsolás szépen deltában behúzva várta a következő lépést (csak a motor erősáramú részét táplálja a kiolvadt betét, a vezérlőfeszültség ettől független).
A következő lépés pedig az volt, hogy kivették a két rossz betétet, és visszarakták az első újat, így a motor két fázist kapott. Az illető nem gondoskodott a lekapcsolásról és nem is figyelte, hogy a motor mágneskapcsolói be vannak húzva amikor behelyezi a betétet.

flatskerrobert

Kedves Gyurmaúr!


Azért nem támogatnák senkit sem, hogy terhelés alatt vegyenek ki egy szakaszolót, vagy egy szakaszolhatós nagy teljesítményű biztosítót!
Biztos vagyok benne, hogy ezt Te úgy is tudod. 8 évig voltam elektrikus egy 35/0,4 KV állomáson.
Láttam elég sok (csodát).
FR.


JUVILL


"Láttam elég sok csodát."
Igen, sajnos.
Az, hogy a késes biztosítónak van fogantyúja, az igaz.
De az is, ha terhelés alatt vesszük ki a betétet, olyan ív is keletkezhet, hogy nagyon komoly égési sérülést lehet összeszedni.

Könyves Kálmán

Magam részéről mindig megkülönböztetett óvatossággal kezeltem a késes biztosítékokat és szerelvényeiket. A régebbi, porcelán alapra szerelt kivitelüket egyenesen életveszélyesnek tartom. Általában fázis elválasztó szigetelő lemezek nélkül vannak szerelve, helytakarékossági szempontból, lehetőleg öntöttvas vagy alu elosztószekrénybe. Egyszer csússzon le a kezed, mondjuk egy túl erős rugó miatt. Az ilyen aljzatokat igyekszem a legrövidebb időn belül száműzni a saját területemről. Pillanatnyilag a Schneider Fupact szériáját használom helyettük 63-630A-ig. Karbantartási szempontból is rizikósak a porcelán cuccok, nehéz úgy a csavarokat meghúzkodni, hogy ne pattanjon el a porcelán része.