Villanyszerelő Szakmai Fórum

Szakmai kérdések - válaszok => Erõsáram => A témát indította: ELEKTOR-KALANDOR Dátum 2012. augusztus 18., 06:54:22 DÉLELŐTT

Cím: Hõelemek
Írta: ELEKTOR-KALANDOR Dátum 2012. augusztus 18., 06:54:22 DÉLELŐTT
Nemrég voltam felülvizsgálaton /EBF/ .Az összes hõelem max-ra fel volt tekerve,mondom a helyi kollégának ezeket be kell állítani.Erre megszólal a lakatos teljesen felesleges mert õ úgy is feltekeri  mert õneki ne oldjon le semmi.  C tûzveszélyességi osztályba tartozik az üzem.Persze  jegyzõkönyveztem.Várom a véleményeteket.
Cím: Re:Hõelemek
Írta: szmihaly Dátum 2012. augusztus 18., 08:26:07 DÉLELŐTT
IdézAz összes hõelem max-ra fel volt tekerve,mondom a helyi kollégának ezeket be kell állítani.

Értem,hogy mire gondolsz,de a hõelem-szót általában a méréstechnikában alkalmazzák.

IdézErre megszólal a lakatos teljesen felesleges mert õ úgy is feltekeri  mert õneki ne oldjon le semmi.

Ez a kijelentés,nem csak az ott lévõ kolegát minõsíti,hanem az egész üzem munkavédelmi-biztonságtechnikai fegyelmét is. Mindenki azt csinál amit akar..... :) :)
Cím: Re:Hõelemek
Írta: Novill Dátum 2012. augusztus 18., 10:04:47 DÉLELŐTT
Hát igen a szakmai javaslat szerint a hõkioldót a motor névleges áramerõsségére kell állítani általános esetben. A célja, hogy védje a motort a túlterheléstõl, továbbá ha a motor ( menetzárlat, kötés lazulás,stb.) egyéb hibái elõfordulnak jelezze a védelem. A hõkioldó értéke alatta van a zárlati áram védelemnek. Így ha valaki a hõkioldó értékét felfelé tekeri, ami adott esetben többszöröse lehet a motor névleges áramerõsségének, a berendezés tönkretételébe segít bele. A gyakorlati tapasztalom szerint a motorok újra tekercselése nem nyújtja azokat a mûszaki paraméterek, mint a gyári gépek.
Cím: Re:Hõelemek
Írta: Gyurmaúr(fi-relé) Dátum 2012. augusztus 18., 12:00:36 DÉLUTÁN
Örökzöld téma, hogy ugyebár a H0-2K, vagy H0-K hõkioldók egy bizonyos (pl 1.5-2.2A, 2.2-3.3A, stb) tartományban tekergethetõek. Nomármost, mi van abban az esetben, ha motorunk mondjuk 1.7A-es üzemi áramú és a birtokunkban lévõ hõkioldó pl 2.2-3.3A közötti tartományú? Szerintetek, mekkora tûréshatára van egy motornak, mármint túláramilag,tehát megoldottuk -e a problémát azzal, ha azt 2.2A-re tekerjük, vagy mindenképp csere??  ::)
Cím: Re:Hõelemek
Írta: Könyves Kálmán Dátum 2012. augusztus 18., 17:17:40 DÉLUTÁN
Szerintem egy új motor vagy a tekercselés ára még mindig sokkal több, mint egy hökioldóé, én cserélném.

Ezer éve tanulókoromban a gyakorlati helyemen a cégnél komplett kapcsolószekrényeket is gyártottak. Itt az összes hökioldót beépítés elött lepróbálták a beállított áramerösséggel, a megrendelö csak igy vette át. (VMK sorozat van aki még emlékszik..)
Cím: Re:Hõelemek
Írta: JUVILL Dátum 2012. augusztus 18., 17:57:25 DÉLUTÁN
Idézetet írta: Gyurmaúr(fi-relé) Dátum 2012. augusztus 18., 12:00:36 DÉLUTÁN
Örökzöld téma, hogy ugyebár a H0-2K, vagy H0-K hõkioldók egy bizonyos (pl 1.5-2.2A, 2.2-3.3A, stb) tartományban tekergethetõek. Nomármost, mi van abban az esetben, ha motorunk mondjuk 1.7A-es üzemi áramú és a birtokunkban lévõ hõkioldó pl 2.2-3.3A közötti tartományú? Szerintetek, mekkora tûréshatára van egy motornak, mármint túláramilag,tehát megoldottuk -e a problémát azzal, ha azt 2.2A-re tekerjük, vagy mindenképp csere??  ::)
Van a motornak egy bizonyos tûréshatára. De nem célszerû nagyobb értékhatárú hõkioldót alkalmazni.
Én javasolnám a cserét, és a hõkioldó beállítását a névleges áramra. ;)



Üzenet összefûzve: 2012. augusztus 18., 18:21:47 DÉLUTÁN

Idézetet írta: Novill Dátum 2012. augusztus 18., 10:04:47 DÉLELŐTT
Hát igen a szakmai javaslat szerint a hõkioldót a motor névleges áramerõsségére kell állítani általános esetben. A célja, hogy védje a motort a túlterheléstõl, továbbá ha a motor ( menetzárlat, kötés lazulás,stb.) egyéb hibái elõfordulnak jelezze a védelem. A hõkioldó értéke alatta van a zárlati áram védelemnek. Így ha valaki a hõkioldó értékét felfelé tekeri, ami adott esetben többszöröse lehet a motor névleges áramerõsségének, a berendezés tönkretételébe segít bele. A gyakorlati tapasztalom szerint a motorok újra tekercselése nem nyújtja azokat a mûszaki paraméterek, mint a gyári gépek.

Ez érdekes téma.
Mik a tapasztalataid?
Teljesítmény, tekercselés, áramfelvétel, melegedés?


Cím: Re:Hõelemek
Írta: Novill Dátum 2012. augusztus 18., 19:46:46 DÉLUTÁN
Az újra tekercselt gépeknél a tapasztalatom szerint kb 60%-ban újra kellett tekercselni, annak ellenére, hogy hõkioldó az adat tábla szerinti névlegesre áramerõsségére volt állítva. Általában nem jellemzõ a gyakorlatban  az áramerõsség mérés, a motor adat tábláján lévõ adatokkal dolgozunk. Csak akkor van mérés, ha valami probléma merül fel.
Cím: Re:Hõelemek
Írta: JUVILL Dátum 2012. augusztus 18., 20:14:15 DÉLUTÁN

Ez elég szomorú tapasztalat, biztos, hogy helytálló.
Láttam tekercselõ mûhelyt, több tekercselést végignéztem.
Méreteznek. Tekercselõ vezetékátmérõ, menetszám, lakkozás, kiégetés...
Próbapad, mérés...
De a gép adattábláját a mért adatokkal nem jellemzõ módosítani.
Cím: Re:Hõelemek
Írta: Marton Dátum 2012. augusztus 18., 22:24:45 DÉLUTÁN
A hõkioldó müködése ugye az áram hõhatása alapján müködik. Tehát ha precízek akarunk lenni akkor figyelembe kellene venni a hõkioldó környezeti hõmérsékletét is, tehát a névleges értékhez képest korrigáltan kell beállítani. Ha a kapcsoló szekrény(ben) tartósan meleg van, névleges értékre állítva tévesen kioldhat, tehát növelt áram értékre kell állítani.
Cím: Re:Hõelemek
Írta: JUVILL Dátum 2012. augusztus 18., 23:06:40 DÉLUTÁN
Idézetet írta: Marton Dátum 2012. augusztus 18., 22:24:45 DÉLUTÁN
A hõkioldó müködése ugye az áram hõhatása alapján müködik. Tehát ha precízek akarunk lenni akkor figyelembe kellene venni a hõkioldó környezeti hõmérsékletét is, tehát a névleges értékhez képest korrigáltan kell beállítani. Ha a kapcsoló szekrény(ben) tartósan meleg van, névleges értékre állítva tévesen kioldhat, tehát növelt áram értékre kell állítani.
Ez tény. Vannak azért jól szellõztetett és klimatizált szekrények, de fõleg a klimatizáltak drágák.
Amennyiben a szerelés általános, a motorvédelemre szolgáló hõkioldó például tartósan meleg szekrényben van, és a védelmet ezért nem a motor névleges áramára, hanem magasabb értékre kell beállítani, miként lehet meghatározni a helyes beállítási értéket?
Cím: Re:Hõelemek
Írta: czapi Dátum 2012. augusztus 18., 23:57:34 DÉLUTÁN
Léteznek olyan hõkioldók ahol környezeti hõmérséklet kompenzáció történik(Pl.: Schneider LDR...), így a hõkioldó kioldási karakterisztikája konstans a -20 - +60 Celsius fokos tartományban
Cím: Re:Hõelemek
Írta: JUVILL Dátum 2012. augusztus 19., 10:02:28 DÉLELŐTT
Idézetet írta: czapi Dátum 2012. augusztus 18., 23:57:34 DÉLUTÁN
Léteznek olyan hõkioldók ahol környezeti hõmérséklet kompenzáció történik(Pl.: Schneider LDR...), így a hõkioldó kioldási karakterisztikája konstans a -20 - +60 Celsius fokos tartományban
Ezeket ismerem, köszönöm hozzászólásod.
Az eredetileg feltett kérdésemre, hogy amennyiben hagyományos a szerelés - nem szellõztetett, vagy klimatizált a szekrény, és ezért a motorok névleges áramánál nagyobb értékû hõkioldót kell választani, illetve másabb értékre kell beállítani - hogyan történik az állíthatóság tartománya szerinti kiválasztás, a beállítás?
Van-e erre elõírás? Környezeti hõmérsékletet figyelembe vevõ táblázat?
Mivel ezeket a motorokat is védeni kell. Amennyiben a névleges áramnál kisebb értékre állítjuk a hõvédelmet, mert a szekrényben meleg van, és a bimetál ezt természetesen érzékeli, lekapcsolt a kívánt terhelés elõtt, ha nagyobbra, elõfordulhat, hogy leég a motor.
A legjobb, ha Chapi által írt hõkioldókat alkalmazzuk, de nem mindenki fizeti ezt meg, holott az új motorok beszerzési költsége, vagy a javítás ennél sokkal többe kerül.
Cím: Re:Hõelemek
Írta: Marton Dátum 2012. augusztus 19., 13:07:36 DÉLUTÁN
A korrigált érték helyes beállításához konkrét adatom nekem sincs, probálkozással, méréssel lehet beállítani. Ha kiold egy hõkioldó és nem látványos az oka akkor mindig ajánlatos megmérni a fogyasztó (motor) áramát. Ha az nem több a névlegesnél és a szekrény ill. a környezeti hõmérséklet magas akkor minden bizonnyal nem a motorral van a gond. Ha tartósnak mondható a környezeti hõmérséklet, akkor kell próbálkozással kissé emelni a kioldási értéken. Egyébként számomra kérdéses, hogy mely gyártók, gyártmányok amper skálája tekinthetõ hitelesnek, hihetünk-e egy sorozatgyártott termék skálájában? Ha biztosra akarunk menni, hogy jó a beállítás, le fog-e majd oldani ha kell akkor próbaképpen névleges érték alá állítva lehet tesztelni, hogy bizonyos idõn belül leold-e?  Persz itt figyelembe kell venni a kioldási idõt a karaszterikája szerint. Ez persze elég macerás módszer, idõigényes.
Cím: Re:Hõelemek
Írta: czapi Dátum 2012. augusztus 19., 17:48:35 DÉLUTÁN
Ezt írja az irodalom:
Cím: Re:Hõelemek (Hőkioldók, hőmás relék.)
Írta: Simon Endre Dátum 2013. január 13., 04:38:12 DÉLELŐTT
Üdv szakik!
Bár a téma régi, de nem lezárt volna hozzá egy kis adalékom. Az a kis kioktatás a hőelem vonatkozásában jogos, mivel a hőelem fogalmilag a méréstechnikai tárgya.
Ez a szakmai nyelvhelyességgel hőmás relének, nevezett eszköz amely soros kapcsolása révén képes az azonos áram hatására több-kevesebb szerencsével a villanymotor,( esetleg egyéb fogyasztó) védelmére. Létezik olyan helyzet hogy nem a motorvédelem a cél, hanem a hajtott berendezés, vagy a gyártott termék megóvása, ilyenkor nem szempont a névleges áram, mivel a motor akár célzottan jelentősen túlméretezett lehet, pl. oldók, pasztásítók, emelőgépek vagy nagy tömegtehetetlenségű hajtások. A cél szentesíti az alacsonyabb védelmi beállítást. Ehhez némi gépészeti támogatás-tapasztalat jól jöhet, lényeg hogy a beállításhoz üzemi körülmények mellett áramot kell mérni és beállítani  A korszerű hőkioldók rendelkezésre álló záróérintkezője jelzésre, esetleg más felügyeleti célra  felhasználható, ilyenkor a vezérlés "magas" pontján van a védőelem alkalmazva, hogy a jelzéshez a táp üzemen kivüli gépállapotnál is fennáljon. Vitára ad okot, főleg saját megvalósítású vezérléseknél, hogy az egyes tipusoknál választható kézi-automatikus visszaállítás váltója milyen módban legyen. Szabálynak tekinthető és gyári mevalósításoknál is igy szokásos, hogy a közvetlen működtetésnél  kézi, öntartásos vezérlésnél automatikus visszaállás dukál. Fontos tudni, hogy a hőkioldó nem szuverén védőelem, nem alalmazható az önműködő lekapcsolás olyan hajásoknál, ahol a váratlan kikapcsolás életveszélyt vagy jelentős anyagi kárt okozhat. Az említett körülmémyek esetén csak a túlterhelés jelzése javasolt illetve megengedett! Még egy kis adalék, olyan berendezéseknél ahol a motor ritkán , de nagy terheléssel indul, lépcsős védelem is kialakítható, pl. magas fordulatszámu ventillátorok, vagy direkthajtású centrifugák, esetén. A védelem indításhoz nagyobb áramú, üzemállapotban pedig a névlegesre méretezett értékü legyen. Átkapcsolásra időrelé vagy áramrelé alkalmazható. Ha a hálózat terhelése megengedi ezeknék a gépeknél a csillag delta átkapcsolást ne álkalmazzuk, mert csillagban  kisebb  lesz a motor bilenő nyomatéka és csak az átkapcsolás után tud majd felpörögni addíg meg csak hőt termel.
Áramváltós hőkioldót semmiképp ne javítsunk, vagy barkácsoljunk, mivel az összeépítve lett a gyártásánál bevizsgálva. Némely gyártó az összetertozást plombálásal bizonyitja.
A korszerű motorvédelem eszköze, gyári értékválasztással a tekercsfejre épített PTC talán ez a leginkább megbízható, az ára még sokáig mellőzötté teszi. Más hasonlóan korszerű védelmi eljárás, (már a KGST időkben is létezett a tekercs rézellenállásának figyelése. A réz nagyon alkalmas hőmérséklet érzékelésére. A frevenciaváltókban megvalósított védelmi mód is ezt alkalmazza, csak az egyik fázistekercs 20 C fokon mért ellenállását kel a megfelelő adatsorba beírni, vagy a motor alapértékeiből program automatikusan kikövetkezteti.
Cím: Re:Hõelemek (Hőkioldók, hőmás relék.)
Írta: Szirty Dátum 2013. január 13., 13:22:32 DÉLUTÁN
Üdv!

Idézetet írta: Simon Endre Dátum 2013. január 13., 04:38:12 DÉLELŐTT
Még egy kis adalék, olyan berendezéseknél ahol a motor ritkán , de nagy terheléssel indul, lépcsős védelem is kialakítható, pl. magas fordulatszámu ventillátorok, vagy direkthajtású centrifugák, esetén. A védelem indításhoz nagyobb áramú, üzemállapotban pedig a névlegesre méretezett értékü legyen. Átkapcsolásra időrelé vagy áramrelé alkalmazható. Ha a hálózat terhelése megengedi ezeknék a gépeknél a csillag delta átkapcsolást ne álkalmazzuk, mert csillagban  kisebb  lesz a motor bilenő nyomatéka és csak az átkapcsolás után tud majd felpörögni addíg meg csak hőt termel.

Most valamiért eszembe jutott JUVILL kolléga nehéz indítással kapcsolatos hozzászólása (http://villanyszerelo.forum.hu/index.php?topic=1159.msg8193#msg8193)
:)
Cím: Re:Hõelemek
Írta: JUVILL Dátum 2013. január 13., 17:31:04 DÉLUTÁN

Véleményem azóta is fenntartom.
De egy profitól nem szégyen tanulni még nekem sem. ;D
Gondolom volt már ezeknek szabványossági - tűzvédelmi felülvizsgálata, és mindenben szabványosak. 





Cím: Re:Hõelemek
Írta: Fritzz Dátum 2016. október 13., 14:16:56 DÉLUTÁN
Ha motor túlterhelés elleni védelemre moduláris motorvédőt használok - Pl: Schrack MP - a hagyományos hőkioldó helyett, akkor zárlat elleni védelmet is ellátja ez a készülék vagy arra plusz kismegszakítót kell alkalmazni.
Cím: Re:Hõelemek
Írta: Simon Endre Dátum 2016. október 13., 17:41:57 DÉLUTÁN
A kombinált motorvédő kapcsolók elé is kell zárlatvédelmi eszköz kis(és nagy )megszakító vagy olvadóbíztosíték amelynek értéke a védőkapcsolón jellemzően fel van tüntetve, alapos és minimalista szempontok estén ez akár csoportbíztosíték is lehet.
Újfent felhívnám a kedves szaktársak figyelmét arra, hogy a hőkioldó (hőmás relé) nem hőelem, mert az a méréstechnika eszköze.
Cím: Re:Hõelemek (Hőkioldók, hőmás relék.)
Írta: Sztrogoff Dátum 2016. október 13., 20:22:45 DÉLUTÁN
Idézetet írta: Szirty Dátum 2013. január 13., 13:22:32 DÉLUTÁN
Most valamiért eszembe jutott JUVILL kolléga nehéz indítással kapcsolatos hozzászólása (http://villanyszerelo.forum.hu/index.php?topic=1159.msg8193#msg8193)
:)
A régi magyar szabványok idejében megengedett volt az indítás idejére a túlterhelésvédelem hatástalanítása.
Ennél persze egy fokkal kulturáltabb (bár drágább) módszer a késleltetés.
És még egy fokkal kulturáltabb (és drágább) a többlépcsős védelem.
Cím: Re:Hõelemek
Írta: Fritzz Dátum 2016. október 15., 20:13:34 DÉLUTÁN
Köszönöma a választ!
Csak azért kérdeztem mivel egy ismerős villamos tervező kolléga szerint ezek elé nem szükséges külön kismegszakító. Most a kétféle véleménytől egy kicsit elbizonytalanodtam.  :( Ha az eszemre hallgatok ami azt mondja, hogy tegyek elé kismegszakítót akkor nagyot nem hibázhatok. Van ezzel kapcsolatban gyakorlati tapasztalata valakinek? Esetleg milyen előírás vonatkozik ide?
Idézetet írta: Simon Endre Dátum 2016. október 13., 17:41:57 DÉLUTÁN
A kombinált motorvédő kapcsolók elé is kell zárlatvédelmi eszköz kis(és nagy )megszakító vagy olvadóbíztosíték amelynek értéke a védőkapcsolón jellemzően fel van tüntetve, alapos és minimalista szempontok estén ez akár csoportbíztosíték is lehet.
Újfent felhívnám a kedves szaktársak figyelmét arra, hogy a hőkioldó (hőmás relé) nem hőelem, mert az a méréstechnika eszköze.