Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.

Indította balzsi, 2013. március 02., 22:07:20 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

czapi

Balzsi!

Ez a motor 3 fordulatszámú, 1 dahlander tekercselés 6 kivezetéssel + 1 normál tekercselés 3 kivezetéssel.
2 fordulatszámú, 1 dahlander tekercselés 6 kivezetéssel kellet volna.
A főáramkör kapcsolása is hibás, ezáltal a vezérlés is. Úgy kellene kezelni mint ha két motor lenne.

Az ajánlott zsebkönyv 359. oldalán van a főáramkör, látom nem nézted át a könyvecskét.  >:(

Csináltam egy kis idődiagramot

balzsi

Üdv Czapi!

Valóban van még mit tanulmányozni a könyvben. Én a 402. oldalon leragadtam (ezek szerint nem jó helyen). Az általad említett 359. oldalon nem értem a hol van a delta kapcsolás?

czapi

Idézetet írta: balzsi Dátum 2013. március 06., 22:32:06 DÉLUTÁN
Üdv Czapi!

Valóban van még mit tanulmányozni a könyvben. Én a 402. oldalon leragadtam (ezek szerint nem jó helyen). Az általad említett 359. oldalon nem értem a hol van a delta kapcsolás?

D => Q21 vagy Q22 és Q17 alacsony fordulat
YY => Q21 vagy Q22 és Q23 magas fordulat

Motortekercselések 383 oldal

Szelei

Mély tisztelettel de én furcsálltam a dahlander motort csillag deltában és még sebességet is variálva indítani. Úgy marhaság ahogy van.

És nem életszerű kis fordulat elérése után nagy fordulatra kapcsolni ha az az üzemi fordulata. Ezt inkább sima csillag delta indítás hagyományos motorral. Mert ezen indítás esetén azonnal kis fordulaton van és még egy rántás a hálózatnak a szinte újra indításnak számító át kapcsolás.

Szirty

Helló Szelei!

Idézetet írta: Szelei Dátum 2013. március 07., 16:33:08 DÉLUTÁN
Mély tisztelettel de én furcsálltam a dahlander motort csillag deltában és még sebességet is variálva indítani. Úgy marhaság ahogy van.

Említettem, hogy a példa ötletét a gyakorlatból vettem, hozzátéve azt is, hogy azt irányváltással csak a példa bonyolítása miatt egészítettem ki.
Szegény német mérnököknek akkoriban amikor tervezték (a motort és a másik mérnök csoportnak akik később vele a berendezést) nyilván nem volt fogalmuk arról, hogy mekkora marhaságot művelnek.
Bizony előfordul olykor... Az ember hibázik. A márnök is ember (némelyik)... :-)
Azoknak sem volt fogalmuk erről a marhaságról, akik használták ezt a berendezést. Gondolom nem is érdekelte őket annyira ez a műszaki részlet.

És végül én mekkora marha voltam, hogy idetettem azt a példát!!! :-)

Szirty

Üdv Szelei!

Idézetet írta: Szelei Dátum 2013. március 07., 16:33:08 DÉLUTÁN
És nem életszerű kis fordulat elérése után nagy fordulatra kapcsolni ha az az üzemi fordulata. Ezt inkább sima csillag delta indítás hagyományos motorral. Mert ezen indítás esetén azonnal kis fordulaton van és még egy rántás a hálózatnak a szinte újra indításnak számító át kapcsolás.

Valószínűleg félreértés áldozata lettél.
Ennek a motornak két üzemi (használati) fordulata van. Amikor alacsony sebességgel használják akkor marótárcsát hajt, amikor nagy sebességgel forgatják, akkor pedig fűrésztárcsát hajt. Hol ezt, hol azt. Egy hétig marnak vele, pár napig, hónapig, akármeddig meg fűrészelnek.

Amikor fűrésztárcsa van felszerelve, a kezelő a gyors üzemmódot kapcsolja be egy kapcsolóval. Ilyenkor a motor lassú csillag kapcsolásban felpörög, átvált lassú delta kapcsolásba, majd egy idő elteltével onnan gyors delta kapcsolásba.
Az indítás oka az, hogy gyorsban nem lehet csillag kapcsolásban járatni és álló helyzetből gyors deltába kapcsolni indokolatlanul durva lenne!

Más szóval azt gondolom ennek a megoldásnak minden tekintetben komoly gyakorlati okai vannak.

Nyilvánvalóan a "sima csillag-delta" motor és kapcsolás ide nem lenne megfelelő, mert azzal vagy marni vagy fűrészelni nem lehetne (a névleges fordulattól függően)!
Épp ezért van rajta pólusváltós motor.

Szelei

Idézetet írta: Szirty Dátum 2013. március 16., 18:22:12 DÉLUTÁN

Amikor fűrésztárcsa van felszerelve, a kezelő a gyors üzemmódot kapcsolja be egy kapcsolóval. Ilyenkor a motor lassú csillag kapcsolásban felpörög, átvált lassú delta kapcsolásba, majd egy idő elteltével onnan gyors delta kapcsolásba.
Az indítás oka az, hogy gyorsban nem lehet csillag kapcsolásban járatni és álló helyzetből gyors deltába kapcsolni indokolatlanul durva lenne!

Így amit itt leírtál az marhaság!

A kapcsolás kinézete csillag delta, de maga az elektromos kapcsolásnak semmi köze a csillagdelta indításhoz!

Ezek a motorok sima indításban indulnak nincs csökkentve az indító áramlökése! :'(

Szirty

Helló Szelei!

Idézetet írta: Szelei Dátum 2013. március 16., 19:18:26 DÉLUTÁN
Így amit itt leírtál az marhaság!

A kapcsolás kinézete csillag delta, de maga az elektromos kapcsolásnak semmi köze a csillagdelta indításhoz!

Ezek a motorok sima indításban indulnak nincs csökkentve az indító áramlökése! :'(

Itt a kapcsolás. Szerinted ez minek látszik és hogyan működik?


Üzenet összefûzve: 2013. március 16., 21:03:02 DÉLUTÁN

Helló Szelei!

Idézetet írta: Szelei Dátum 2013. március 16., 19:18:26 DÉLUTÁN
Így amit itt leírtál az marhaság!

A kapcsolás kinézete csillag delta, de maga az elektromos kapcsolásnak semmi köze a csillagdelta indításhoz!

Ezek a motorok sima indításban indulnak nincs csökkentve az indító áramlökése! :'(

Tudnád esetleg a fentinél komolyabb szakmai érvekkel cáfolni azt a tényt amit leírtam?
Ez a gép tényleg létezik és így működik.
Kérlek világíts rá pontosabban arra miben tévedtem, mit értettem félre!

Szelei


balzsi

Üdv Szirty!

A korábbi tervezésem nem lett befejezve, mivel mint kiderült, a feladvány kissé sántított. A témával kapcsolatban készítettem képet, de végül azt sem töltöttem fel. Most viszont talán hasznos lehet, hogy én hogyan képzelem el az ilyen motor tekercselését. Akkor viszont a gyors üzemben nem deltában, hanem YY-ban működik. Javíts ki ha tévedek.

IdézEzek a motorok sima indításban indulnak nincs csökkentve az indító áramlökése!
Az általam mellékelt rajz alapján (szerintem) csökkentve van az indító áram Y indításnál.