Villanyszerelő Szakmai Fórum

Szakmai kérdések - válaszok => Erõsáram => A témát indította: balzsi Dátum 2013. március 02., 22:07:20 DÉLUTÁN

Cím: Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
Írta: balzsi Dátum 2013. március 02., 22:07:20 DÉLUTÁN
A csillag-delta kapcsolás témában Szirty, Petikének a következő feladattal állt elő:
IdézCsinálj irányváltós csillag-delta kapcsolást két sebességű motorhoz.
Én elkezdtem keresgélni a neten, találtam egy oldalt, ahol lehet erről némi információt kapni: http://www.iramko.com/Villanymotor_bekotes (http://www.iramko.com/Villanymotor_bekotes). Itt viszont én úgy értelmezem, hogy a kétsebességű villanymotorok csak csillag kötésben vannak. Ebben szeretnék némi felvilágosítást kérni.
Cím: Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
Írta: czapi Dátum 2013. március 03., 07:06:02 DÉLELŐTT
Üdv!

Moeller zsebkönyv (http://www.moeller.hu/binary/catalogue/EATON_-_Moeller_Zsebkonyv/HTML/index.html)

A 8. fejezet(330. oldaltól) szól a villamos motorokkal kapcsolatos tudnivalókról.
Cím: Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
Írta: Szirty Dátum 2013. március 03., 12:21:32 DÉLUTÁN
Helló balzsi!

Idézetet írta: balzsi Dátum 2013. március 02., 22:07:20 DÉLUTÁN
Itt viszont én úgy értelmezem, hogy a kétsebességű villanymotorok csak csillag kötésben vannak. Ebben szeretnék némi felvilágosítást kérni.

Van olyan motor is ami Y-D indítású és két fordulatú. Bár nem gyakori.
A példát a gyakorlati munkából merítettem. Egy vágó berendezésben van egy fűrésztárcsa hajtó motor, ami 13/16.5 kW teljesítményű. A mérete és fordulata miatt Y-D.
A két fordulatra azért van szükség, mert a fűrésztárcsa helyett marótárcsával is tud dolgozni, amihez kisebb fordulatszám kell.
Az irányváltást már csak bonyolításnak szántam :)
Cím: Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
Írta: Laandro Dátum 2013. március 03., 13:08:33 DÉLUTÁN
Üdv.m!

Esztergákon, marókon megtalálható ez a megoldás. Az igaz, hogy ezeknek a gépeknek jó része már csak ipari emlék, de még vannak működő példányok. Hűtés, szellőzés technikában ma is használtak ezek a D/YY motorok, nagy teljesítményeket lehet működtetni egyszerű fordulatszámváltással.
Cím: Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
Írta: Szelei Dátum 2013. március 03., 16:39:52 DÉLUTÁN
Azért, hogy ne ipari emlékként emlegessük azt a motorindítást, pár példa a fa megmunkáló gépeknél.

Előtolómű amik a fa és a szerszámok közötti sebességet határozzák meg, ezeket még fogaskerekes sebesség váltóval is meg spékelik. Mozgásukat mind két irányba használják.

Nagy szélező csapozógép asztal mozgatása is hasonló plusz varió ékszíjhajtás adja a finomabb sebesség beállíthatóságot. :)

Azért ne írjuk le ezt az indítási módot. Sokszor olcsóbb megoldás mint egy frekiváltó ha csak két sebesség az igény.
Cím: Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
Írta: szmihaly Dátum 2013. március 03., 17:56:40 DÉLUTÁN
IdézAzért, hogy ne ipari emlékként emlegessük azt a motorindítást

Azért használnak még a légtechnikában, a hőcserélőknél,ahol nem kell a folyamatos légmennyiség szabályzás,frekiváltó helyett.

Duplán tekercselt többfordulatú motorok,amit majdnem mindenki ismer:rövidrezárt forgórészű automata mosógép motorok,azok is 2-3 fordulaton pörögnek. :)

Valamikor a 70-80 as években lehetett találkozni duplán tekercselt dahnlander motorokkal. Ezek három sebességen forogtak 2880/1440/960. A négysebességes 2880/1440/960/480. Na a négysebességes motort volt érdekes bekötni,a motorból kijött 12 szál vezeték + a test. :) Ez már tényleg ipari emlék.
Cím: Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
Írta: balzsi Dátum 2013. március 05., 22:40:11 DÉLUTÁN
Az elmúlt napokban próbáltam összerakni képet magamban a kétsebességű motorokról és ezt összekapcsoltam Szirty feladványával (Petikének írta).
IdézCsinálj irányváltós csillag-delta kapcsolást két sebességű motorhoz. Kapcsolóval lehessen választani a gyors és lassú sebességek között. Ha az indítás a sebességválasztó kapcsoló gyors állásában történik, akkor először lassú sebességfokozatban indítson delta kapcsolásig utána egy másik idő elteltével váltson gyors sebességre. Ha már deltában forog a sebesség váltó kapcsoló átváltásakor, akkor késedelem nélkül kapcsoljon másik fokozatra.  :-)
Nekiveselkedtem és csináltam róla egy rajzot. Várom az észrevételeket.  ;)
Cím: Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
Írta: Marton Dátum 2013. március 06., 01:47:52 DÉLELŐTT
Balzsi!
A motor bekötése, müködése ilyen alkalmazásban számomra egyenlőre nem világos, Jobban utána kellene néznem nekem is, hogy azt véleményezzem.
A K7 és K9 időrelékről többet kellene tudni, milyen gyártmány, pontosabban milyen típusú időzítés beállítású az alkalmazásban. A jelenlegi rajzból az derül ki, hogy kikapcsolás késleltetett. Így itt nem lehet megfelelő mert amikor a B1 pontra feszültség kerül, azonnal meghúz és bontaja a K9 a vezérlést, tehát el sem tud indulni a vezérlés, (megszakításos csengőként kerregnének a mágneskapcsolók). Ha olyan az időkapcsoló mely a B1 feszültség megszüntekor húz meg a reléje és a beállított idő után enged el, akkor jó, ezzel az ujraindítás lehetősége van késleltetve.
A K7 időrelére esetén is hasonló a helyzet, pontosabban oda egyszerű meghúzás késleltetett kellene. A K6 delta kapcsolónak az időrelé  funkcióját kell kiiktatni, hogy a sebesség átkapcsolás delta üzemben már azonnal átkapcsolható legyen.
Szerintem a K6, K10 főáramköre és vezérlése is problémás, de bizonyosan lesz valaki aki ismeri az ilyen motor alkalmazását és majd megválaszolja. Valószínüsítem, hogy a K10 nem is kell.
Cím: Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
Írta: balzsi Dátum 2013. március 06., 20:37:32 DÉLUTÁN
Üdv Marton!

Köszönöm, hogy az éjszakában fordítottá időt a rajzomra. A K9 relé valami hasonló lenne: http://www.elkoep.hu/fileadmin/produkty/Elko/CRM-93H/HU/Manual_CRM_93H.pdf (http://www.elkoep.hu/fileadmin/produkty/Elko/CRM-93H/HU/Manual_CRM_93H.pdf), "g" funkcióval. A K7 relé "f" funkcióval működne, de itt hibáztam a rajzon, amit most javítottam. A K10 szükségessége számomra is bizonytalan, azért rajzoltam így, mivel K3 nyitásával, azaz magas fordulaton nem lenne delta kapcsolás (szerintem).
Cím: Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
Írta: Marton Dátum 2013. március 06., 21:35:24 DÉLUTÁN
Balzsi!
A K9 időrelé a "g" funkcióval pont azt csinálja mint amit írtam, tehát az akkor jó.
A K7 időrelé szerintem lehetne egyszerű meghúzáskésletetett is mely a S2 kapcsoló elötti öntaró feszültségre lenne kötve.
Cím: Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
Írta: czapi Dátum 2013. március 06., 22:01:41 DÉLUTÁN
Balzsi!

Ez a motor 3 fordulatszámú, 1 dahlander tekercselés 6 kivezetéssel + 1 normál tekercselés 3 kivezetéssel.
2 fordulatszámú, 1 dahlander tekercselés 6 kivezetéssel kellet volna.
A főáramkör kapcsolása is hibás, ezáltal a vezérlés is. Úgy kellene kezelni mint ha két motor lenne.

Az ajánlott zsebkönyv 359. oldalán van a főáramkör, látom nem nézted át a könyvecskét.  >:(

Csináltam egy kis idődiagramot
Cím: Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
Írta: balzsi Dátum 2013. március 06., 22:32:06 DÉLUTÁN
Üdv Czapi!

Valóban van még mit tanulmányozni a könyvben. Én a 402. oldalon leragadtam (ezek szerint nem jó helyen). Az általad említett 359. oldalon nem értem a hol van a delta kapcsolás?
Cím: Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
Írta: czapi Dátum 2013. március 06., 22:53:37 DÉLUTÁN
Idézetet írta: balzsi Dátum 2013. március 06., 22:32:06 DÉLUTÁN
Üdv Czapi!

Valóban van még mit tanulmányozni a könyvben. Én a 402. oldalon leragadtam (ezek szerint nem jó helyen). Az általad említett 359. oldalon nem értem a hol van a delta kapcsolás?

D => Q21 vagy Q22 és Q17 alacsony fordulat
YY => Q21 vagy Q22 és Q23 magas fordulat

Motortekercselések 383 oldal
Cím: Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
Írta: Szelei Dátum 2013. március 07., 16:33:08 DÉLUTÁN
Mély tisztelettel de én furcsálltam a dahlander motort csillag deltában és még sebességet is variálva indítani. Úgy marhaság ahogy van.

És nem életszerű kis fordulat elérése után nagy fordulatra kapcsolni ha az az üzemi fordulata. Ezt inkább sima csillag delta indítás hagyományos motorral. Mert ezen indítás esetén azonnal kis fordulaton van és még egy rántás a hálózatnak a szinte újra indításnak számító át kapcsolás.
Cím: Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
Írta: Szirty Dátum 2013. március 08., 06:48:35 DÉLELŐTT
Helló Szelei!

Idézetet írta: Szelei Dátum 2013. március 07., 16:33:08 DÉLUTÁN
Mély tisztelettel de én furcsálltam a dahlander motort csillag deltában és még sebességet is variálva indítani. Úgy marhaság ahogy van.

Említettem, hogy a példa ötletét a gyakorlatból vettem, hozzátéve azt is, hogy azt irányváltással csak a példa bonyolítása miatt egészítettem ki.
Szegény német mérnököknek akkoriban amikor tervezték (a motort és a másik mérnök csoportnak akik később vele a berendezést) nyilván nem volt fogalmuk arról, hogy mekkora marhaságot művelnek.
Bizony előfordul olykor... Az ember hibázik. A márnök is ember (némelyik)... :-)
Azoknak sem volt fogalmuk erről a marhaságról, akik használták ezt a berendezést. Gondolom nem is érdekelte őket annyira ez a műszaki részlet.

És végül én mekkora marha voltam, hogy idetettem azt a példát!!! :-)
Cím: Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
Írta: Szirty Dátum 2013. március 16., 18:22:12 DÉLUTÁN
Üdv Szelei!

Idézetet írta: Szelei Dátum 2013. március 07., 16:33:08 DÉLUTÁN
És nem életszerű kis fordulat elérése után nagy fordulatra kapcsolni ha az az üzemi fordulata. Ezt inkább sima csillag delta indítás hagyományos motorral. Mert ezen indítás esetén azonnal kis fordulaton van és még egy rántás a hálózatnak a szinte újra indításnak számító át kapcsolás.

Valószínűleg félreértés áldozata lettél.
Ennek a motornak két üzemi (használati) fordulata van. Amikor alacsony sebességgel használják akkor marótárcsát hajt, amikor nagy sebességgel forgatják, akkor pedig fűrésztárcsát hajt. Hol ezt, hol azt. Egy hétig marnak vele, pár napig, hónapig, akármeddig meg fűrészelnek.

Amikor fűrésztárcsa van felszerelve, a kezelő a gyors üzemmódot kapcsolja be egy kapcsolóval. Ilyenkor a motor lassú csillag kapcsolásban felpörög, átvált lassú delta kapcsolásba, majd egy idő elteltével onnan gyors delta kapcsolásba.
Az indítás oka az, hogy gyorsban nem lehet csillag kapcsolásban járatni és álló helyzetből gyors deltába kapcsolni indokolatlanul durva lenne!

Más szóval azt gondolom ennek a megoldásnak minden tekintetben komoly gyakorlati okai vannak.

Nyilvánvalóan a "sima csillag-delta" motor és kapcsolás ide nem lenne megfelelő, mert azzal vagy marni vagy fűrészelni nem lehetne (a névleges fordulattól függően)!
Épp ezért van rajta pólusváltós motor.
Cím: Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
Írta: Szelei Dátum 2013. március 16., 19:18:26 DÉLUTÁN
Idézetet írta: Szirty Dátum 2013. március 16., 18:22:12 DÉLUTÁN

Amikor fűrésztárcsa van felszerelve, a kezelő a gyors üzemmódot kapcsolja be egy kapcsolóval. Ilyenkor a motor lassú csillag kapcsolásban felpörög, átvált lassú delta kapcsolásba, majd egy idő elteltével onnan gyors delta kapcsolásba.
Az indítás oka az, hogy gyorsban nem lehet csillag kapcsolásban járatni és álló helyzetből gyors deltába kapcsolni indokolatlanul durva lenne!

Így amit itt leírtál az marhaság!

A kapcsolás kinézete csillag delta, de maga az elektromos kapcsolásnak semmi köze a csillagdelta indításhoz!

Ezek a motorok sima indításban indulnak nincs csökkentve az indító áramlökése! :'(
Cím: Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
Írta: Szirty Dátum 2013. március 16., 20:34:36 DÉLUTÁN
Helló Szelei!

Idézetet írta: Szelei Dátum 2013. március 16., 19:18:26 DÉLUTÁN
Így amit itt leírtál az marhaság!

A kapcsolás kinézete csillag delta, de maga az elektromos kapcsolásnak semmi köze a csillagdelta indításhoz!

Ezek a motorok sima indításban indulnak nincs csökkentve az indító áramlökése! :'(

Itt a kapcsolás. Szerinted ez minek látszik és hogyan működik?


Üzenet összefûzve: 2013. március 16., 21:03:02 DÉLUTÁN

Helló Szelei!

Idézetet írta: Szelei Dátum 2013. március 16., 19:18:26 DÉLUTÁN
Így amit itt leírtál az marhaság!

A kapcsolás kinézete csillag delta, de maga az elektromos kapcsolásnak semmi köze a csillagdelta indításhoz!

Ezek a motorok sima indításban indulnak nincs csökkentve az indító áramlökése! :'(

Tudnád esetleg a fentinél komolyabb szakmai érvekkel cáfolni azt a tényt amit leírtam?
Ez a gép tényleg létezik és így működik.
Kérlek világíts rá pontosabban arra miben tévedtem, mit értettem félre!
Cím: Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
Írta: Szelei Dátum 2013. március 16., 21:47:53 DÉLUTÁN
Át nézem holnap válaszolok. :'(
Cím: Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
Írta: balzsi Dátum 2013. március 16., 23:24:42 DÉLUTÁN
Üdv Szirty!

A korábbi tervezésem nem lett befejezve, mivel mint kiderült, a feladvány kissé sántított. A témával kapcsolatban készítettem képet, de végül azt sem töltöttem fel. Most viszont talán hasznos lehet, hogy én hogyan képzelem el az ilyen motor tekercselését. Akkor viszont a gyors üzemben nem deltában, hanem YY-ban működik. Javíts ki ha tévedek.

IdézEzek a motorok sima indításban indulnak nincs csökkentve az indító áramlökése!
Az általam mellékelt rajz alapján (szerintem) csökkentve van az indító áram Y indításnál.
Cím: Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
Írta: szmihaly Dátum 2013. március 17., 07:11:39 DÉLELŐTT
IdézEz a gép tényleg létezik és így működik.
Kérlek világíts rá pontosabban arra miben tévedtem, mit értettem félre!

Üdv Szirty!

Igen,létezik! Azért megírhadtad volna a motor teljesítményét, mert nagyobb motoroknál nem ildomos hagyományos dahnlander kapcsolást alkalmazni. A rajzon is a hőkioldó értéke 25-35 A, ez lehet olyan 15 kw körüli motor.
Cím: Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
Írta: balzsi Dátum 2013. március 17., 08:14:49 DÉLELŐTT
IdézAzért megírhadtad volna a motor teljesítményét, mert nagyobb motoroknál nem ildomos hagyományos dahnlander kapcsolást alkalmazni.

A rajzon szerepel: 13/16,5 kW.
Cím: Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
Írta: Szirty Dátum 2013. március 17., 08:27:16 DÉLELŐTT
Üdv Mihály!

Idézetet írta: szmihaly Dátum 2013. március 17., 07:11:39 DÉLELŐTT

Igen,létezik! Azért megírhadtad volna a motor teljesítményét, mert nagyobb motoroknál nem ildomos hagyományos dahnlander kapcsolást alkalmazni.

A motor teljesítménye nem csak a rajzon szerepel, hanem meg is írtam azt Március 03., 12:21-kor a #11298-as számú üzenetben (http://villanyszerelo.forum.hu/index.php?topic=1583.msg11298#msg11298). Továbbá többször hivatkoztam arra, hogy ezt az indítási módot a motor teljesítménye indokolhatta.
Cím: Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
Írta: szmihaly Dátum 2013. március 17., 08:47:08 DÉLELŐTT
Kössz ! Ez a felületesség átka!  >:(  >:(
Csak hirtelen, olvasva a Szelei-nek írt válaszod néztem.  :)
Cím: Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
Írta: Szirty Dátum 2013. március 20., 20:33:02 DÉLUTÁN
Üdv balzsi!

Idézetet írta: balzsi Dátum 2013. március 16., 23:24:42 DÉLUTÁN
Most viszont talán hasznos lehet, hogy én hogyan képzelem el az ilyen motor tekercselését. Akkor viszont a gyors üzemben nem deltában, hanem YY-ban működik. Javíts ki ha tévedek.

Nem tévedsz. Korrekt!


Üzenet összefûzve: 2013. március 20., 21:05:28 DÉLUTÁN

Helló balzsi!

Idézetet írta: balzsi Dátum 2013. március 16., 23:24:42 DÉLUTÁN
Akkor viszont a gyors üzemben nem deltában, hanem YY-ban működik. Javíts ki ha tévedek.

Igen!

Ez a mondatom hibás volt:

IdézAmikor fűrésztárcsa van felszerelve, a kezelő a gyors üzemmódot kapcsolja be egy kapcsolóval. Ilyenkor a motor lassú csillag kapcsolásban felpörög, átvált lassú delta kapcsolásba, majd egy idő elteltével onnan gyors delta kapcsolásba.

Gyors YY kapcsolásba vált, ahogy írtad!
Benéztem, sorry.
Cím: Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
Írta: petike199600 Dátum 2013. június 14., 12:35:20 DÉLUTÁN
Sziasztok!
Lennének kérdéseim a dahlander motorral és a kapcsolással kapcsolatban.
Mi az a dahlander motor? Azt tudom, hogy több fordulata van de többet nem nagyon.
A kapcsolásról pedig az lenne a kérdésem, hogy miért kell deltába indítani?
Köszönöm!
Cím: Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
Írta: Szirty Dátum 2013. június 14., 15:37:51 DÉLUTÁN
Szia petike199600!

Idézetet írta: petike199600 Dátum 2013. június 14., 12:35:20 DÉLUTÁN
Mi az a dahlander motor? Azt tudom, hogy több fordulata van de többet nem nagyon.
A kapcsolásról pedig az lenne a kérdésem, hogy miért kell deltába indítani?

A lényeg, hogy több fordulata van, igen. Méghozzá rendszerint kettő az a több.
Az aszinkron motor fordulatszámát alapvetően a hálózati frekvencia és a tekercselés pólusszáma határozza meg (nagyon kis mértékben a terhelés mértéke).
Sok alkalmazásnál (főleg az iparban) szükséges a sebesség változtatása. Mivel a hálózati frekvencia fix 50Hz, egy motor felépítése és így annak tekercselése nem kevésbé, az egyszerű motor csak a névleges fordulatán képes forogni.
A sebesség módosításának egyik módja a mechanikai megoldás, az áttétel módosítása (sebességváltó mű, variátor, több különböző fordulatszámú motorok közötti mechanikus, kuplungos átváltás, stb)

A másik mód az, hogy a motor felépítését, tekercselését úgy alakítják ki, hogy két különböző pólusszám is adódjon.
Ennek is több módja van. Az egyik az, amikor a motor két egymástól független tekercselést tartalmaz. Az egyik az egyik pólusszámra a másik a másik pólus számra. Amikor az egyik tekercselést tápláljuk, akkor a kisebb fordulatszámmal forog, amikor a másikat tápláljuk, akkor a nagyobb fordulatszámmal. Viszonylag pazarló anyag igényes megoldás.
A másik mód a dahlander tekercselés. Az ilyen motorban a tekercselés ketté van osztva. A tekercsrészek kapcsolástechnikájával azok fozokai elhelyezkedése alapján kialakítható egy kisebb és egy nagyobb pólus számú kapcsolás. Ezeknek a kapcsolása bonyolultabb.

Ezen a képen azoknak a motoroknak a bekötése látható, amelyekben külön tekercs cvan a két pólusszámú üzemre:

(http://ftp.torespont.hu/~szirty/PIC/PLC/polusvaltok1.jpg)

1: Kis teljesítmény esetén jellemző bekötés, 2.2kW-ig. (Y/Y)
2: 2.2kW-nál nagyobb motoroknál, ahol lehetőség van a lassú sebesség Y/D indítására

Dahlander kapcsolások:

(http://ftp.torespont.hu/~szirty/PIC/PLC/polusvaltok2.jpg)

5: D/YY kapcsolás
7: Y/YY kapcsolás
6. D/YY kapcsolás

Jellemző: Alacsonyabb fordulaton a motor teljesítménye kisebb. Emiatt külön (független) motorvédelem van kialakítva a két sebességhez.
A pólusváltó motorok általában jóval nagyobb méretűek a közönséges társaiknál)

IdézA kapcsolásról pedig az lenne a kérdésem, hogy miért kell deltába indítani?

Hogy hogyan kell indítani az a motor felépítésétől és tekercselésétől függ. Nincs olyan szabály hogy mindegyiket deltában kell indítani, de van amelyiket igen (lásd fent). Az adatlap megmondja.

A frekvenciaváltók megjelenésével és elterjedésével lehetővé vált a motorokat 50Hz-től eltérő, szabadon és fokozatmentesen változtatható frekvenciával táplálni, így a pólusváltó motorok kissé kiszorultak.
Cím: Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
Írta: petike199600 Dátum 2013. június 14., 15:51:18 DÉLUTÁN
Hú!
Köszönöm ezt a terjedelmes választ!
Viszont arra a kérdésemre adnál konkrét választ, hogy miért kell deltába indítani?
Köszönöm!
Cím: Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
Írta: Szirty Dátum 2013. június 14., 16:09:15 DÉLUTÁN
Helló petike199600!

Idézetet írta: petike199600 Dátum 2013. június 14., 15:51:18 DÉLUTÁN
Viszont arra a kérdésemre adnál konkrét választ, hogy miért kell deltába indítani?

Persze. Melyiket? :-)


Üzenet összefûzve: 2013. június 14., 16:12:53 DÉLUTÁN

Szóval (szerintem) konkrét választ csak konkrét kérdésre lehet adni.
Talán ha kifejtenéd 4 szónál valamivel bővebben a kérdésed esetleg annak okát más dologgal való összefüggéseit, stb.
Cím: Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
Írta: petike199600 Dátum 2013. június 14., 16:59:06 DÉLUTÁN
Konkrétabban az a helyzet, hogy nem tudom kifejteni a kérdésemet, mert az a helyzet, hogy én is kaptam ezt a kérdést, hogy miért kell deltába indítani a dahlander motort. Ennyit kérdezett.
Konkrétabban nem tudok semmit.
Légyszíves próbálj meg segíteni!
:) Köszönöm!  :)
Cím: Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
Írta: Szirty Dátum 2013. június 14., 17:09:02 DÉLUTÁN
Helló petike199600!

Idézetet írta: petike199600 Dátum 2013. június 14., 16:59:06 DÉLUTÁN
Konkrétabban az a helyzet, hogy nem tudom kifejteni a kérdésemet, mert az a helyzet, hogy én is kaptam ezt a kérdést, hogy miért kell deltába indítani a dahlander motort. Ennyit kérdezett.

Ki kérdezte? (Egy tanár lehetett gyanítom, de akkor nem azt kérdezte amire "kíváncsi")
Miért kellene deltában indítani és melyiket?
Szerintem leírtam már az első kérdésedre válaszolva is, méghozzá bekötéssel illusztrálva milyen bekötési variációk vannak.
Hivatkozva az említett ábrákra ha visszalapozol láthatód, hogy a második ábrán a 7-es kapcsolás Y/YY azt konkrétan nem hogy nem kell, de nem is szabad deltában indítani, mert Y/YY üzemű.
A másik kettőt meg deltában kell indítani is, használni is, mert a tekercselése ezt írja elő.

Válaszold azt neki, hogy azért, mert a delta kapcsolás belül a motorban van megvalósítva így csillag kapcsolás a motor tekercselésének megbontása nélkül nem valósítható meg!
Cím: Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
Írta: Sztrogoff Dátum 2016. február 25., 10:50:52 DÉLELŐTT
Idézetet írta: Szirty Dátum 2013. június 14., 15:37:51 DÉLUTÁN
...
Jellemző: Alacsonyabb fordulaton a motor teljesítménye kisebb.
...
Dahlandernél ez nem eleve elrendeltetett. Lehet a technológiához igazodni, mert a kapcsolástól függ. A "nagyobb fordulaton delta" esetben a teljesítmény nagyjából ugyanakkora a két fordulatszámon. A "kisebbik fordulaton delta" esetben a nyomaték a nagyjából ugyanakkora. Amelyik mindkét fordulaton csillag, na, annál a fordulatszám köbével arányos a teljesítmény, és a négyzetével a nyomaték. Ezen legutóbbi eset a ventilátor jellegű terhelés.
Cím: Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
Írta: Simon Endre Dátum 2016. február 25., 15:12:04 DÉLUTÁN
Csak semmi álltalánosítás, mert ez csak a centrifugál ventillátorokra érvényes, oldalcsatornás és "mókuskerék" ventillátorok visszahatása torlasztásra a térfogatkiszorításos gépek szerint alakul, és eseti párosítás (motor+hajtott gép) esetén evvel előre számolni kell, bár a  jól méretezett motorvédelem úgy is "beszól".
Cím: Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
Írta: Sztrogoff Dátum 2016. február 28., 07:54:06 DÉLELŐTT
Ön tehát azt állítja, hogy az affinitási törvények ezekre nem érvényesek?

https://hu.wikipedia.org/wiki/Kisminta_t%C3%B6rv%C3%A9nyek
Cím: Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
Írta: Simon Endre Dátum 2016. február 29., 12:55:22 DÉLUTÁN
Nincs olyan kaptafa amely minden cipőbe beleillik, bevallom még a centrifugál ventillátoroknál  (és természetesen a centrifugál szivattyúknál is) van kivétel " jó nagy " pl. a stabilis-labilis üzeműek esetében  /ez külön álatfaj/ erre semmi sem érvényes, egyéb elvek szerint működőkre pedig csa kivétel van. Ott azután kukába dobhatod a kisminta hasalást. Szakmai pályafutásom alatt az összes transzporfolyamat gépeit és eszközeit megismertem üzemeltettem és mértem is. Öt éven keresztül egy neves európai szivattyúgyártó gépeit üzemeltem be és ellenőriztem kifelyezettem az energiafelhasználás és Q/H adatok viszonylatában. Kivételes állapotokról, röhejes bukásokról tucatnyi emlékem van amikor ügyfelek és kollégák a matemetikában és a fizikában is kételkedni kezdtek.
Cím: Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
Írta: Sztrogoff Dátum 2016. március 12., 15:57:23 DÉLUTÁN
Értem, köszönöm, így tekintek ezentúl a transzportfolyamat gépeire.
Eredeti hozzászólásomban ezt: "Ezen legutóbbi eset a ventilátor jellegű terhelés." erre módosítom:
Ezen legutóbbi esetre példa a hazai és a külföldi szakirodalom szerint egyfajta ventilátor jellegű terhelés.