Mai kor követelményei szerint családi ház elektromos hálózata.

Indította SLC, 2015. január 20., 15:27:13 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

SLC

Azt hiszem nincs még ilyen téma indítva...  :-\

Szeretném összeszedni a gondolataimat illetve a Ti gondolataitokat is, csoportosítva, hogy egy ma épülő családi házba mi mindenre lehet szükség gyenge és erősáramú szempontból.
Nemmerülnénk bele az épület automatizációba, egy álag család mindennapjait megkönnyítő finom kis apróságok.
Pl: napokban beszélgettem egy kollégával aki felvetette, hogy a nappaliba a dohányzó asztal alá tervez padlódobozt 230V és LAN csatlakozással, mert "mi van ha ott laptopozik a gazda"

Gondolataim szerint PL:
Konyha:
230V dugalj minnél több
LAN? TV-nél minimum, de inteligens hűtők és háztartási gépek miatt érdemes lehet becsövezni legalább?
Elszívó vezérléshez ablkanyitás érzékelők stb

Szobák:
230V dugaljak
elektromos redőnyök
rejtett világítások
hőcserélős szellőztető rendszer???? Ha nincs központi szellőztetés és jön apenész, a résszellőztetők és társai meg nem sokat érnek... ez kapcsolható, automata stb
TV / Lan / Telefon stb??
Termosztátok (többkörös fűtés már nem luxus)

Az újabb lakás riasztók már eleve képesekk egy minimális lakás automatizálásra, így érdemes (sokan már így csinálják) egyhelyre összehúzni az erős és gyengeáramú elosztókat, riasztó és kommunikációs kábeleket, elektromos és garázskapu vezérléseket.

Milyen ötletetek van még esetleg?

Saját házam felújítása is időszerűvé válik lassan és jó lenne nemkihagyni semmit a jövöre való tekintettel  ::)

Gyurmaúr(fi-relé)

Először is; 3 FÁZIST mindenkinek! Pláne, egy jó nagy, pár melléképülettel csomagkapcsolt családi kecóban, villában. Aztán legalább 25Ampert / L és lehetőleg azt is "C"-s karakterisztikával, hiszen van már mindenféle ketyere, meg kütyü, meg bisz/basz, szóval hamar ott van a felvett Amper a 25 környékén, pláne este, sötétben, amikor még világítani is kell. Apropó, világítás: ma már lehetőleg LED és T5-ös fénycső, modern minőségi tükrös armatúrákkal, illetve ha kompakt, akkor álmennyezeti süllyesztett mélysugárzók FD-D kompaktokkal. Hál Istennek, egyik haver kecójának kivitelezésekor voltam abban a helyzetben, hogy -egyebek mellett- quasi szabad kezet kaptam világítás terén is, épp ezért került a kb 25m2-es, több mint 3 méter belmagasságú nappali szobájába 3 db, egyenként 26W-os 840-es színárnyalatú cool white FD-D kompakt csöves minőségi Fagerhult mélysugárzó (brutál jó áron sikerült az össz 8 db zsírúj lámpára szert tenni, igen, a vaterán), melyek gyakorlatilag tökéletesen bevilágítják a sötétzöld járólappal burkolt helyiséget. Ez persze csak szubjektív alapon, mert fényt nem mértünk... Kertbe célszerű 20-50W-os LED(mozgásérzékelőnél csak ez), illetve ahol az 50W-os LED kevés, ott kerámiabetétes CMH fémhalogén fényvetők, refik alkalmazása, feltéve, hogy látni is szeretne a ház ura?! Extrák: bár "szeretett" pártunk és kormányunk kitalálta, hogy a napelem népellenség és ott gyepálja, ahol éri, de azért én mindenképp javaslom annak alkalmazását, ha 3 fázisú a normál betáp, akkor a szolár is legyen AC oldalon 3 fázisú és lehetőleg a normál csatlakozási érték legalább 60%-át legyen képes a szolár is leadni, tehát mondjuk ha a normál 25A, akkor a szolár legyen 16A/ L. Túlfeszvédelem: "B" (méretlen szakaszra, mérők tokozottjaival összeépítve, saját tokozottban, protokoll szerint szerelve), "C" (mért főelosztóba, mért főkábel beérkeztetésnél, tehát a (fő) Fi-relé betáp kapcsaitól kivezetékezve, protokoll szerint szerelve), "D" ( "kényes cuccok" dugaljainak süllyesztékébe, illetve speckó "D"-s hosszabbító alkalmazása, melynek van koax, illetve patch kivezetése is.
Könnyű kábelezhetőség kívánalma: ha lehet, akkor vagy gipszkarton álmennyezet, mely felett, monolit vasbeton födémhez rögzítve kábeltálca, természetesen külön-külön erős és gyengeáram számára! Igaz, többe "fáj", mint a hagyományos falba vésett, Mü cső, MCu kombó, viszont 1000-szer könnyebb, gyorsabb vele haladni, kötni, s igény szerint bármikor lehet új kábelt feldobni a tálcára, vagy kicserélni egy, esetlegesen megpörkölt kábelt. (L. képek) Hírtelenjében ennyi jutott eszembe a hogyan csinálnám a saját kertes objektumom villanyászati munkálatait c. storyhoz.   ;)  8)   

Novill

Ha a képen lévő szerelést álmennyezet takarja el, és utólag nem hozzáférhető a kötődoboz, akkor ez nem jó megoldás a későbbiekre való tekintettel.

faxelektro


Gyurmaúr(fi-relé)

jogosak a felvetések, ezért jelezni szeretném, hogy a kötődobozok magasságában 20x20-as, illetve 30x30-as búvónyílások vannak, úgyhogy lécci, ne nézzetek nyeretlen 2 évesnek! Köszi... Méghogy az OBO dobozokat lehozni az oldalfalakra, jézusmária... :'(

SLC

Alap követelménynek tartom a megfelelő túlfesz védelmet én is, főleg mert a biztosítók szeretik jól szivatni a kedves üf-t miatta  >:(
A tapasztalatom azonban az, hogy ha nemvagy reg szerelő, akkor a kedves kolléga aki meg az,  elég nehézkesen hajlik a megvalósításra. Igaz felénk sok az "öreg" szaki, akiknek "nehogymámegmondjad".

Vagyonvédelmi szereléssel is foglalkozom és mivel kevés a munka sok kolléga mindent beválal, még a gipszkartonozást is  ;D . Gyakran az üf visznt úgy keres meg, hogya villanyszerelő bekábelez a riasztónak én csak tegyem fel és programozzam be.
Ekkor szokott sokszor elhangzani a kérdés "minek az". Pl amikor kérném a kollégát, hogy csövezze már össze a riasztó központot a garázskapu motorral, ha nem is kábelezi be.

Az álmenyó feletti kábelezést régebben szeretem, de ha nemakarod összedarabolni búókkal anappali plfonját, nem ok. Későbbi kábelezésnél, vagy cserénél akkor már szívás.

Utóbbi időkben egyre nagyobb igény mutatkozik felénk a családi házak bekamerázására is.
Pl: csengetnek, gyerek szól apának, apa munkahelyén okostelefonnal "hazanéz" és szól a gyereknek, hogy az a Béla, nyugodtan engedd be...

Cak, hogy minden flottul megvalósuljon, nagyon össze kellene dolgozni a küönböző mestereknek (pl említett kamerás dolognál a kőműves hajlandó vol a symalen csövet a beton kerítésbe előre beletenni és nagyon tuti kamera hely lett így) ami nem annyira valósul meg sajnos. Ablakosok mániája pl, hogy az ablakhoz vezetett redőny mozgatást vagy nyitás vezetékekek levágják tőben, jobb esetbe bepúrhabozzák a résbe  >:(

faxelektro

Jó estét
             Nem OBO dobozra gondoltam én sem GYURMAÚR

Gyurmaúr(fi-relé)

Édes mindegy, mire gondoltál, kurva ronda az a fal ,mely tele van elálló tetejű vezetékdobozokkal, pláne abban az esetben ,ha a kábelek tálcán, a gipszkarton álmennyezet felett mennek, ráadásul sokkal bonyolultabb az egyes leágazások elkészítése, hiszen ha mondjuk egy kábeltálca 2 méterre halad az oldalfaltól, akkor azért csináljon az ember egy 2x3 méteres U betűt kábelből, vigyen a falig egy 29-es Mü csövet, melybe behúzza a 2 db (1érkező ,1 továbbmenő) kábelt, vésse szét az oldalfalat azért, hogy beficcentsen mondjuk egy 29-es ármérőjű Mü I-es csövet, melybe betuszkol 20-20 cm 5x2.5-ös, vagy esetleg 5x4-es MT/MBCu kábelt, hááát...  :( :'(

980POWER

Kétféle gipszkartonozást ismerek (biztos van több féle is :o) , az egyik az, amikor a nagy táblákat felcsavarozzák és eltüntetik a fugákat, kapunk egy egybefüggő síkfelületet. :) A másik az, amikor a gipszkarton kiöntött forma, ami valamilyen alap mintát tartalmaz és kb. 50*50cm négyzet alakú táblákból áll.  8) Ez utóbbi szerintem sokkal jobb, mert itt nem reped meg váratlan helyen az évek múlásával, ez előre megtervezett helyeken bármikor felemelhető és már kész is a szerelőnyílás. 8) A kérdés az, hogy mekkora hely van felette?

Gyurmaúr(fi-relé)

Ha a nagy, mellesleg 12.5 mm-es vastagságú táblákat szakszerűen, azaz megfelelően rögzített CD, UD profilokkal erősítjük fel a monolit vasbeton födémre, vagy EP gerendákra (béléstest megfúrását lehetőleg kerüljük, L.képek) és az egyes gipszkarton lapokat is a szélein csavarozzuk a CD profilokhoz, a falaknál az UD-khez, nos akkor -eltekintve az épület esetleges szar alapozásából származó extrém süllyedésből származó extrém repedésektől- egész biztosan nem fognak megrepedni a lapok. Ami a kazettás gipszkartont illeti, persze az is jó, csakhát sokkal többe fáj, mint a normál. Ami a helyet illeti; célszerű eleve úgy terveztetni a házat, hogy a padló és a monolit vasbeton födém közt legalább 3 méteres bruttó belmagasság legyen, így a gipszkartont olyan 2.85 alsó magasságra lehet elhelyezni, azaz az 1.2 cm karton, valamint a 3 cm CD profil vastagság levonását követően is marad kb. 10 cm, ahová azért befér egy átlag méretű és homlokmagasságú kábeltálca, sőt még egy olyan süllyesztett armatúra is, melybe mondjuk T5-ös fénycsövek vannak, de még olyan FD-D csöves süllyesztett mélysugárzó is, mely "nyeles", azaz az előtétje a "bili" mellett helyezkedik el, vagy különáll a "bilitől" és csak egy kábel köti össze azzal.