Csillag-delta és betáp tapasztalati kérdés

Indította TLaszlo, 2015. január 01., 19:17:48 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

TLaszlo

Kedves Urak!

Először is Sikerekben és Villanyban Gazdag Boldog Új Évet Kívánok Mindenkinek!!! :)

Két kérdésem lenne, amely segítene nekem eldönteni két vitás kérdést. Elsősorban "ökölszabály" vagy gyakorlati tapasztalat lenne hasznos számomra.

A kérdések:

1. Csillag-deta indítás: csillag-delta indítás alkalmazásakor hogyan, milyen képlet vagy elv szerint méretezitek a fő-, csillag- és delta mágneskapcsolókat? Kollégám szerint mindegyiket egyformára kell választani a motor áramának megfelelően, de én nem teljesen értek vele egyet, mert nagy teljesítményű motornál, már egy méret is nagy nagy költségmegtakarítást jelent. Szerintem csillagban mindenképp lehet kisebb a mágneskapcsoló, mert ugye györ 3-da lesz az indtóáram csillag esetén. Milyen képletet használtok, az egyes mágneskapcsolók kiválasztására? Ehhez kapcsolódoan annyi, hogy komplett motorvédelmet alkalmaznék (pl. GV2ME10) és nem külön kismegszakítót és hővédelmet.

2. Betáp kérdés: ha vezérlőszekrényt tervezek pl. megrendelésre, akkor sok esetben tudom, hogy 4 vagy 5 vezetékes lesz a betáp amivel a szekrényhez fognak állni és ennek megfelelően csinálom a tervet és 4 vagy 5 sorkapcsot alakítok ki a betáp számára a szekrényben. A kérdés, hogy mi van akkor, ha mondjuk szép magyar szóval, "standardizálni" akarom a szekrényt és egy rendelhető termék lenne. Ugye ezesetben a betáp bármi lehet, fogalmunk sincs. Ilyen esetekben mi a tapasztalat? Milyen betápra készültök? Az én véleményem, hogy 5 vezetékes betápra készülök, mert ez minden esetben jó lehet. 5 vezetékes betápnál nincs kérdés, 4 vezetékesenél pedig a szekrényben (a sorkapcsoknál, a bekötési ponton) szétválasztjuk a PEN-t nullára és PE-re így szintén működik a dolog. Mit gondoltok? Hogy szoktátok ezt csinálni? Mi a tapasztalat? Sok félét láttam már, de nem tudom mi a legjobb megolás.

Várom válaszotokat és biztos vagyok benne, hogy tőletek megkapom a tökéletes választ!

Előre is köszönöm és szép estét!


balzsi

Új munkahelyemen egy régóta (kivitelezés óta) fennálló problémát mondott el az aszfaltkeverő kezelője. A keverőlapátokat kettő 37,5 kW-os motor hajtja hajtásházon keresztül és csillag-delta váltásnál többször leoldott a hőkioldó. Ma megnéztem az időrelét, mindkét villanymotornál egységesen 3 másodperc a csillagidő (ez elegendő a felpörgéshez) és 0,5 másodperc a váltási idő. Én a váltási időt visszavettem 0,25 másodpercre és innét kezdve megszűnt a probléma, vélhetőleg kevésbé csökken vissza a fordulat. A kérdésem az lenne, mi szerepe van az 0,1-0,25-0,5 másodperces váltási időknek, mért nem megfelelő minden esetben a 0,1 másodperc?

Szirty

Idézetet írta: TLaszlo Dátum 2015. január 01., 19:17:48 DÉLUTÁN
1. Csillag-deta indítás: csillag-delta indítás alkalmazásakor hogyan, milyen képlet vagy elv szerint méretezitek a fő-, csillag- és delta mágneskapcsolókat? Kollégám szerint mindegyiket egyformára kell választani a motor áramának megfelelően

Képletet nem írok, de megjegyzem hogy ha a kapcsoló fél ágban van, akkor a delta kapcsoló is lehet fele áramú mint a amennyi a névleges motor áram.