Milyen villanyszerelési technikákat használ. A kezdetektõl a végsõ munkákig. Horonykészítés, csõ rendszer kialakítása, huzalozási technikák, szerelvényezés. Melyek a hasznos eszközök és kiegészítõket tud ajánlani?
Villanyszerelési módszerrõl érdeklõdnék a falban találtam vezetéket. A problémám az lenne, hogy nincsen semmilyen csõbe belehúzva. Gondolom ez így nem teljesen jó, hogy csak be van falazva? Kérdésem ez késõbb okozhat-e valamilyen problémát?
Ezt úgy érted, hogy be van vakolva? Kábelrõl lehet tudni, hogy egyszeres vagy kettõs szigeteléssel van ellátva?
A szigetelés tekintetében van a vezetéken az úgynevezett üzemi szigetelés, és ennek a tetejére van építve a második szigetelés az úgynevezett megerõsített szigetelés. Ilyen vezeték például az MM fal jellegû vezetékek, melyeket vakolat alá is lehet szerelni. Ennek értelmében a kábeleket is lehet vakolat alá szerelni. De a valamire való szerelõ vakolat alá nem szerel kábeleket. Mert ezeket nem lehet szakadás esetén rombolás nélkül javítani. Én személy szerint a csövezéses és vezeték csatornás szerelés híve vagyok.
Igen be van vakolva.
Szerintem a Novill által említett mm fal vezeték lesz, mert ilyen egymás mellé rögzítettnek néz ki. Akkor ez nem kontár munka az a lényeg hanem van ilyen szerelési mód. Ez csak akkor rossz ha elszakad, de mivel nem húzogatjuk a kábelt a falban általában. Így ez nem nagyon lehet gond akkor. Ugye?
Igen az MMfal vezeték szabványos vezeték, szabad szerelni vele. Más kérdés, hogy nem javaslom.
Ha csõbe van behúzva a vezeték az megvédi attól a vezetéket, hogy egy kép felfúrásánál ne fúrja át az ember. Gondol ennél az mm fal vezetéknél nem lehet észrevenni. De a mûanyag csõ az keményebb az megvédi esetleg?
Csak akkor ha jól érzéked van, mert a villanyszerelésre használt csõ puha csõ. A fal meg ugye keményebb.
Idézetet írta: Jani Dátum 2010. december 23., 08:55:47 DÉLELŐTT
Ha csõbe van behúzva a vezeték az megvédi attól a vezetéket, hogy egy kép felfúrásánál ne fúrja át az ember.
Nem, de ha átfúrtad akkor nem kell kivésned az egész falat csak kicseréled a vezeték szakaszt amin a sérülés keletkezett. Az MM fal vezeték esetében pedig meg kell bontani az egész falat a sérülés közelében és valamilyen technikával megoldani szakszerûen a vezeték toldását (pl.: kötõdoboz). De ha már a meglévõ hálózat MM fal vezetékkel van szerelve akkor nem sok mindent lehet tenni. Ha bizonytalan az ember akkor érdemes valamilyen olyan készüléket használni ami képes kimutatni a falban futó vezetéket.
Hali,
Kérdésem, hogy van-e olyan szabvány, mely megengedi a vezeték szerelését lakásban a vizszintes és függöleges fal találkozásánál. Tehát nem a fal mennyezet alatti részénél. Ha igen akkor milyen vezeték lehet ez? (házgyári paneles lakás felújítás)
Pl. parketta szegély takarja el a vezetéket.
Köszi elõre is a segítséget.
Hali, andreas49!
abszolúte nyitott kapukat döngetsz, ugyanis ez egy bevett szokás nemcsak a paneles, hanem egyéb más (pl.faház) technológiáknál is, hogy a parketta szegélybe,annak a direkt erre a célra szolgáló nutjába kerûl mind az erõs, mind pedig a gyengeáramú kábelek sokasága. Erõsáramnál mindenképp én MBCU-t javallanék, ugyanis az egyrészt vékonyabb a külsõ méretét tekintve, mint az ugyanolyan mm2-es érkeresztmetszetû MTK, másrészt sokkal jobban bírja az "abúzust", mely a bepasszintáskor éri, ráadásúl merevebbségének köszönhetõen ott is marad, ahová benyomtad. Arra azért ügyelj hogy ezekbe a parkett és/vagy padlószõnyegszegélyekbe max 3x2.5-ös, esetleg 4x1.5-ös (világítási célokra) MBCU fog beleférni, tehát a kerámialapos tûzhely 5x2.5-es kábele már tutira nem fog engedelmeskedni,de gondolom, a konyhában nem akarsz parkettázni?? Ott nincs más, mint a jó öreg MCS 2-es csatorna,melybe még beférhet a konyhai dugaljaknak egy3x vagy 4X2.5mm2-es MBCU is. Sok sikert!!! ;)
Igen a padlószegélyekben ki vannak alakítva kisebb kábelek vezetésére alkalmas hely. Arra mindenképpen ügyelni kell, hogy kettõs szigetelésû kábeleket alkalmazz ezeken a helyen. Az elõttem hozzászóló Gyurmaúr által javasolt MBCU jó választás lehet, igyekezni kell, hogy sérülés mentesen történjen a lefektetése.
És a padló csatorna? Meg mondjuk a vezetéktakaró? Falon kivül. Én ugy gondolom vakolatba védöcsõ nélkül nem biztos hogy jó dolog vezetéket berakni mert festésnél ilyesminél esetleg átázik ilyesmi nem?
Nana, privi, azért ilyen hülyeségeket nem mondjuk már, hogy egy falba bevakolt MBCu festéskor "átázik". elõször is; a festék a levakolt, majd még le is glettelt és totál megszáradt falra kerül, azontúl az MBCu,de az MT is fenemód bírja a vizet, olyannyira hogy akár még vízbe is mártható. Az MCu, MKh,azaz az 1-es szigetelt vezetékeket pedig VILLANYÁSZ nem szokta Mü csõ nélkül falba rakni, ami pedig az elágdobozokat illet, n pl a membrános fedeles OBO-t használom, amelyre ha rápattintod a fedelét, nos azt spriccelni is lehet, mert abba egy csepp víz sem fog bemenni, hiszen azt ugye kûltéren is lehet használni.
Azért természetesen senki se locsolja vízzel a villamos kábeleket és dobozokat. ;D
Mindenesetre a kettõs szigeteléssel ellátott vezeték eléggé jó szigeteléssel rendelkeznek. Gondoljunk csak bele, hogy a fém tálcára helyezett kábelek is milyen veszélyeket rejthetnek egy nem kettõs szigeteléssel ellátott vezeték esetében.
Idézetet írta: privátkopóÉn ugy gondolom vakolatba védöcsõ nélkül nem biztos hogy jó dolog vezetéket berakni mert festésnél ilyesminél esetleg átázik ilyesmi nem?
Régebben az MM fal vezetékeket vezeték így. MBCU-t nem nagyon szoktak, vagy ha igen akkor az a gyorsan és olcsón épülõ lakó tömbökben szokott elõfordulni.
A vízrõl még annyit, hogy amikor vakolást végzik akár gépek segítségével és már be vannak húzva a vezetékek akkor ott is szépen kapnak.
Sokszor festõket kéne kérdezni, vagy tapétázó mikor dug aljzat kapcsolót érnek! ;D
Gyurmaúr(fi-relé)
Jogos a két pont neked. Egy lényeges alapvetõ momentumot elfelejtetem. De köszönöm,hogy elmagyaráztad.
Az MM-fal vezetékekkel más gond is van. Ezek túlnyomó része - fõleg a 60-as, 70-es években szereltek - alumínium erûek. A kötéseik gyakran sodrott kivitelûek.
Egy-egy nagyobb teljesítményû berendezés beüzemelése esetén célszerû ezeket átvizsgálni. Amennyiben a teljesítményigényt ezek elbírják, és nincsenek elöregedve, a sodrott kötéseket kötõelemmel javaslom ellátni.
Közismert dolog, hogy a vezetékek a terhelés hatására melegszenek, a kötés "nyúlik". majd, ívet húz, és már adott is a villamos tûz esete.
Így igaz, Juvill,sõt én még tovább is mennék; KUKÁBA a régi Al vezetõs MM-fal vezetékekkel!!! Tessék, itt van a minap történt miskolci tûz, mely egyértelmûen villamossági eredetû volt. Elnézve azt a házaT, vannak elképzeléseim, milyen "magyarosch" kókányt végeztek ott, "villanyszerelés" címszó alatt...
Három hete kaptam egy telefont.
Egy lakást kellett volna felülvizsgálni.
Mondtam. A felülvizsgálat rendben van.
A megbízó kérte, hogy a feltárt hibákat is ki kellene javítani, mert "meg kell csinálni az érintésvédelmet"!
A helyszíni felmérésnél kiderült, hogy a szerelés MM-fallal történt.
Dugaszoló aljazatokhoz 2 ér ment, fázis, nulla.
A tulajnak az volt a kérése, hogy erre a két vezetékre kössük rá a védõvezetõs csatlakozó aljzatokat...
A szerelésbõl nem lett semmi. De így nem kérte a felülvizsgálatot sem.:)
Villanyszerelési technikák
Panel lakást kellene villamosítanom , beton MM-fal vezetékkel aluval van szerelve.
- konyha elektromos sütõ mikró hûtõ,
- fürdõszoba automata mosógép,
- szobák ( dugaljak, világítás menyezet falon kívûli vezeték)
Szeretném teljesen felújítani, elrejteni a vezetéket.
Hungarocell szegélyben, padlószegélyben vízszintesen, függõlegesnél ? horonymarás.
Ha a kollégák közül van valakinek tapasztalata, ötlete panel villanyszereléssel kapcsolatban
kérem irja meg.
Hát vésni ne véssél. Én mondjuk javasolnék egy plusz réteget a falra és abba vezetném. Hozzáteszem én a vizet is igy vittem.
Sziasztok!
A családi házunkban cserélném a felsõ szint villanyvezetékeit. Függõlegesen bevésve, védõcsõben vezettek mindent az eredeti építõk, és azokat a csöveket fel is használnám az új rendszerhez. Vízszintesen viszont úgy tûnik, nem akarták végigvésni a ház teljes kerületét, ezért felvitték a kábeleket a padlásra, és ott a födém szigetelésén tekeregnek szanaszét. Nem vagyok képzett villanyszerelõ, de ez így nekem mégsem tetszik. Lehet a födémen fektetve szabályosan vezetni?
Köszönöm.
Errõl jut eszembe. Ezzel a szerelési technikával szereltek meg egy családi házat. A padláson keresztül kasul vezeték a kábeleket. A lámpáknál át volt fúrva a födém, és a kábel gégecsõbe volt húzva. Idõközben eladták a házat. A vevõ beperelte az eladót, hogy a ház villamos szempontból használhatatlan. Indoka a hõhíd miatt a lámpánál pára csapódott ki és zárlat keletkezett. Továbbá a vezetékek nem úgy voltak méretezve ahogy kell. Ez volt a kitérõ. A vezetékeket mindig úgy kell elhelyezni, hogy mechanikai sérülésnek ne legyen kitéve. Utólag bármikor könnyedén cserélhetõ és bõvíthetõ legyen. Kötéseket a padláson készíteni nem célszerû, azon kívül tûzveszélyes. Ez a szerelés olcsó emberek szerelési stílusa, nem tartom szakszerûnek sem. A villanyszerelést egyszer kell elvégezni szakszerûen, az alapszerelés az egy emberi életet is kiszolgál. Persze ebbe bele kell építeni a szükséges anyagokat szakszerûen. Ennél fogva az ára sem olcsó, de még mindig olcsóbb mint újra szerelni.
Rendben, egyetértünk. A födém OSB lap, rajta kõzetgyapot szigetelés, majd még egy OSB lap. Hogyan vezethetem rajta biztonságosan a vezetékeket? Szerintem az alsó OSB-re, vagy akár talpszelemenekre rögzített védõcsõ, benne kettõs szigetelésû kábel kellõ mechanikai védelmet biztosít, de szeretném megtudni, hogy mi lenne a hivatalosan megoldás.
Ha úgy is fel szeretnéd újítani a villanyszerelési hálózatot akkor nem lenne esetleg érdemesebb a vízszintes szakaszokat is bevésni, hogy a villanyszerelési hálózat a lakóterekben haladjanak?
Természetesen ez rombolással jár, de lehet egyszerûbb mint a csõvezetékekbe kábeleket behúzni és minden kapcsoló és konnektor vezetékekét felvezetni a tetõtérbe.
Részben be van vésve, és ahol lehet meg is csinálom. A mennyezeti kiállásokhoz viszont így nem tudok eljutni, mert az OSB födémbe nem lehet vésni. Csatornázni meg elég ótvar lenne.
A kötéseket semmiképp se a padlás részben, az OSB között oldjad meg. Mert a gyakorlatban nagyon sok esetben volt a tûz keletkezési oka. A kötéseket a lakáson belül old meg. Nem vagyok meggyõzõdve arról, hogy szigetelés ily módon megakadályozza a hõhidat. De ha meg tudod oldani, akkor csövezheted is.
Sziasztok!
Ki szeretném tőletek kérni a véleményeteket a csövekről és a vezetékekről.
Vezetékből milyet szoktatok használni? tömör vagy hajlékony? MCU vagy MKH
Szoktatok-e érvéghüvelyet rátenni a sodrottra?
dugaljaknak hanyas vezetéket visztek?
Szoktatok-e használni 3 eres kábeleket?Ezeket hova ajánljátok?
MBCU vagy MTK?
Csövekből melyiket ajánljátok?
Gégecsőbe elég nehéz behúzni az MCU vezetéket de viszont a 3 ereset én simán beletoltam.
Használtok-e behúzószalagot?Ha igen milyet?
Ha van valami trükkötök akkor azt mondmár el nekem légyszives hagy tanuljak a tapasztalt villanyszerelőktől.
Földben milyen csövet és kábelt ajánlotok?
Padláson ti szoktatok szerelni?
Valamint egy kérdés: Fa födémnél gipszkarton álmennyezetnél hol mennek a kábelek és hogy és hova vannak felfogatva,erről tudtok nekem képet küldeni?
Válaszaitokat türelmesen várom és köszönöm szépen!
Általában a süllyesztett szerelésnél Mü III. csőbe húzott MCu vezetékkel szerelnek. Döntően 1,5 és 2,5-es vezetékkel. Ez tömör vezeték. Nem tiltja semmi sem a sodrott vezetékek alkalmazását. A dugaszoló aljzatoknál a korábbi hozzászólások figyelembevételével is ezek a keresztmetszetek a jellemzőek. A gégecső alkalmazását lehetőleg kerülni szoktam. Egyébként ehhez a csőhöz az üvegszálas behúzó szalag vált be igazán. A többit a kollégák remélhetőleg ki fogják egészíteni.
"Vezetékből milyet szoktatok használni? tömör vagy hajlékony? MCU vagy MKH "
Épületvillanyszerelésnél a tömör vezetők vannak előnyben, főként a "bedugós" kötőelemek, és az érvéghüvelyekkel való piszmogás elhagyása miatt szerintem.
"Szoktatok-e érvéghüvelyet rátenni a sodrottra?"
Sodrott vezető bekötéséhez ez alapvető dolog szerintem.
"dugaljaknak hanyas vezetéket visztek"
A dugaszoló aljzatok általában 16 A terhelőáramra vannak méretezve, tehát ennek megfelelő keresztmetszetet. A fórum másik témájában már megvitattuk a 16 A-es kismegszakítók elmenő vezetékszakaszainak keresztmetszetét, igenis olvasd át, tanulságos és elgondolkodtató lesz.
"Szoktatok-e használni 3 eres kábeleket?Ezeket hova ajánljátok?"
Gyakorlatilag a legtöbbe használt kábeltípus szerintem lakossági igényeket figyelembe véve. A kábelek elég tág fogalomkör, vannak kültérre, földbe fektethető típusok, hőálló szilikonkábelek és még számtalan kivitel. Oldalakat lehetne írni.
"MBCU vagy MTK?"
Az attól függ. Én általában az MBCU-t részesítem előnyben a tömör vezetőér miatt, de bizonyos körülmények esetén, a hajlékony ereket tartalmazó MT az előnyösebb. Az alkalmazási terület dönti el.
"Csövekből melyiket ajánljátok?"
Hova melyiket! Falban MüIII, falon kívűl Mü II, vagy MűI, betonban, falban Symalen, kültéren, földben, akár a vízszerelők által használatos KPE cső is jó dolog. Alkalmazási terület és a körülményektől függ, Én magam részéről a gégecsövet kerülöm.
"Használtok-e behúzószalagot?Ha igen milyet?"
Én a fém spirálisan sodrott szalagot szeretem, 5-10-15-20 m kiszerelésben használjuk, de ha meglévő vezeték mellé akarunk behúzni plussz vezetéket, akkor műanyag szalag, mert nem "darálja" szét a többi vezetéket behúzás közben.
"Ha van valami trükkötök akkor azt mondmár el nekem légyszives hagy tanuljak a tapasztalt villanyszerelőktől."
Gyakorlatilag ha közel 20 év tapasztalatát nevezed trükknek, akkor szerintem széles a paletta. Talán szűkítsük a kört, mert ez egy kicsit "butuska" kérdés.
"Földben milyen csövet és kábelt ajánlotok?"
Symalen vagy KPE cső, benne kábelszerű vezeték MBCU, MT. Az NYY kábelek, közvetlenül földbe is fektethetők védőcső nélkül a szabványok betartása mellett.
"Padláson ti szoktatok szerelni?"
Igen, előfordul, lehetséges. Szabvány nem tiltja, a megfelelő nyomvonalkialakítás és kötések mellett, a hőhidak és tűzgátlás figyelembevételével lehetséges, de olvass utána fórumon, vannak érvek-ellenérvek.
"Valamint egy kérdés: Fa födémnél gipszkarton álmennyezetnél hol mennek a kábelek és hogy és hova vannak felfogatva,erről tudtok nekem képet küldeni?"
Nem tudok képet küldeni, vannak műanyag "klipszek, fülek, melyekbe a kábeleket össze lehet rendezni, a kábelek szerencsés ha a hőszigetelésben vannak elhelyezve (hőhíd miatt) és a kötések kialakításánál, összerendezve rögzítve mennek a megfelelő kötődobozokhoz. Ha elkerülhetetlen a padláson való szerelés, Mi még 2-3 szál kábeltálcát is felcsavarozunk a fogópárokra, ahol rendezettebben tudjuk elkészíteni a nyomvonalat és kötéseket. De ez egy szakembereket megosztó téma, senki sem erőlteti, de egyértelműen szabvány sem tiltja a padlástéren való szerelést.
A fenti gondolatok az Én személyes meglátásaim és véleményem tükrözi, a teljesség igénye nélkül...
Én néhány linkkel válaszolnék a villanyszerelő fórumról.
Villamos hálózat tetõtérben (padláson)? - Villanyszerelő Szakmai Fórum (http://villanyszerelo.forum.hu/index.php?topic=770.0)
Villanyszerelési tippek,ötletek és trükkök a gyakorlati életbõl. - Villanyszerelő Szakmai Fórum (http://villanyszerelo.forum.hu/index.php?topic=919.0)
Dugaszoló aljzatok felfûzése - Villanyszerelő Szakmai Fórum (http://villanyszerelo.forum.hu/index.php?topic=869.0)
Helyes keresztmetszet választása - Villanyszerelő Szakmai Fórum (http://villanyszerelo.forum.hu/index.php?topic=313.0)
Igazából a mostani kérdésedhez szinte a teljes fórumot belinkelhetném, mivel nagyon nagy területet ölel fel a villanyszerelés. Ezt láthatod a fórum terjedelméből is. Ezek olyan kérdések melyeket nem lehet egyszerűen megválaszolni. Tudom, hogy tanuló vagy még, de az iskolában sem egy hét alatt tanítják meg az alapokat. Ráadásul utána indul a valódi életben a tényleges tapasztalatszerzés. Részemről tetszik a hozzáállásod, hogy próbálsz utána járni a dolgoknak, igaz néha már túl aprólékosan. De azt szerintem neked is be kell látnod, hogy ez egy kicsit ennél bonyolultabb téma. ;)
Érdemes használni a fórum keresőjét, melyről szintén van leírás a fórumon. Ha olyan téma vagy melyet nem értesz a fórumon segítőkész kollégák szívesen segítenek. Ha esetleg olyan téma van melyet nem találsz nyugodtan nyiss neki új témát, akár ha az iskolában olyat hallasz a villanyszerelési területről melyet nem értesz. :)
Szervusztok!
Lehet, hogy rossz helyen kopogtatok, esetleg kellene új témát indítani a kérdésemmel kapcsolatban, tudom a segítség úgy sem marad el!
Mi a helyzet manapság szabvány, illetve gyakorlati szinten a következőkkel:
1. Egy csőben (MŰ III., gége) csak egy áramkör három! vezetéke (egy fázis esetén) mehet?
2. A kötődobozban, ha megoldható (elég nagy), akár több áramkör vezetékei is átmehetnek, illetve több áramkör kötései létesíthetőek. Az különböző áramkörök vezetői megfelelően jelölve vannak!
Előre is köszönöm a hozzászólásaitokat!
Hali!
1. A csőbe húzható erek számát csak a méret korlátozza.
2. Beköthető több áramkör is, de az átláthatóság és a javíthatóság szempontjából célszerű különválasztani, ha megoldható.
A fentiek csakis azonos feszültségszintre értendőek!
Én azért csak külön választanám az erős, és gyengeáramú vezetékeket is. ;)
Juvill!
"...A fentiek csakis azonos feszültségszintre értendőek!"
Szerinted ez mire vonatkozik? ;)
Emlékeznek még a kollégák az MSZ 1600-1 szabványra! Ebben meg volt határozva táblázatban, hogy egy csőbe mennyi vezeték húzható be. Továbbá ebben a szabványban le volt írva, hogy egy csőbe egy áramkörhöz tartozó vezeték húzható be. Ha bele gondolunk nem is volt ez rossz előírás. Mert ha szabálytalanul is utólag lehetőség volt még behúzni vezetéket bővítés céljából. A kötődobozban több áramkör vezetékei is megjelenhettek. Egyébként nem célszerű a csöveket teljesen kitölteni vezetékkel, gondoljunk arra, hogy a vezetékek kismértékben melegedhetnek. És ha nagyon sok vezetékkel spannoljuk ki a csövet... :)
Az hogy az MSZ 2364/ MSZ HD 60364 szabvány sorozat erről a kérdés hogyan vélekedik vajon?
Idézetet írta: nyaki Dátum 2013. március 12., 19:56:46 DÉLUTÁN
Juvill!
"...A fentiek csakis azonos feszültségszintre értendőek!"
Szerinted ez mire vonatkozik? ;)
Vannak erőátviteli, és vannak jelátviteli vezetékek. ;)
Ez az egyik.
A másik a melegedés. Ezt már Novill kolléga alátámasztotta az MSZ 1600/1. számú szabvánnyal.
Csak azért, hogy ne húzzunk bele annyit, mint "amennyi belefér".
Még akkor sem, ha mind azonos feszültségszintű. ;)
Idézetet írta: JUVILL Dátum 2013. március 12., 19:48:58 DÉLUTÁN
Én azért csak külön választanám az erős, és gyengeáramú vezetékeket is. ;)
Ezt én is így gondoltam! Ebből látszik mennyire nehéz nem túl hosszasan írogatni, de azért az összes információt eljuttatni a címzetteknek! :(
Érdeklődni szeretnék, hogy lakásokban, symalen vagy hasonló csövek rögzítését a szerelőbetonon hogyan szoktátok megoldani? És a lényeg, hogy nem sima szerelőbetonról van szó, hanem amin talajpára elleni szigetelés is helyet kapott. Azt természetesen vegyük figyelembe, hogy nem 1-2 méterről van szó, hanem komoly tételről, és párhuzamosan futó 10-15 csöves szakaszokról. Én azt az infót kaptam, hogy például a fisher cég kézi beütőszege megfelel a feladatra, mert lyukat készít ugyan a szigetelésen, de a bitumenes lemezen a szeg "dugót" képez, és nem olyan mintha "szétfúrnák" A használata egyszerű és gyors, csak egy kézi beütőszerszám kell hozzá. Rögzítőszalagnak pedig nem Hiltiszalagot, vagy fémszalagot ajánlottak, hanem szövetből, egy erősített redőnygurtnihoz hasonló dolgot, ami nem vág bele a csövekbe. Úgy tudom a talajpára nem olyan mintha nyomás alatti talajvízről lenne szó, elhanyagolható a szeg által okozott sérülés. Plusz védelemként a szegeknél folyékony bitumennel becsurgatható. Mi a vélemény?
Szintén érdeklődnék, hogy hogyan lehet megoldani egy nemrégiben kialakított fedett terasz világítását. Az épület kívülről Nikecel hőszigeteléssel van ellátva. Ide kéne tenni egy kapcsolót és dug-aljat. Ezt hogyan tudom megoldani szabványosan (gégecsőben, süllyesztve, stb.)
A vasszerkezethez rögzített symalencső a legjobb megoldás,mert nem kell utána logikázni a rögzítéssel. Továbbá a többi szakember csöveinek a kerülgetése sem lehet gond. Jelen esetben amikor szigetelés van alatta egy kicsit problémás a rögzítés. Vajon van-e olyan építőipari ragasztó amivel a csöveket rögzíteni lehet a betonhoz. A fűtőkábelnél használatos szalagot valahogy ragasztással rögzítve és ehhez rögződni kis átalakítással a csöveket. Úgy gondolom, hogy a beton réteg ami még rá jön megtartsa a csöveket, közben nehezékekkel rögzítve. Valószínű már meg is oldódott a problémád. Remélem be is számolsz róla, hogy mások is tanuljanak belőle.
Ha nincs színezve, akkor süllyesztett szerelés is járható. Megfelelő védettségű szerelvényekkel. A Kaiser termékek között vannak ide való dobozok, akár a lámpához is. Ha pedig színezve van , akkor a vezetékcsatorna szerelés jön számításba. Ehhez vannak már megfelelő tiplik kitalálva.
Dzseemy !
Volt már ez téma,"villanyszerelés külső hőszigetelő felületen" címmel, sajnos a nyomvonalnak belül kell futnia a többi trükk a cikk szerint.
Üdv Mindenkinek!
Remélem jóhelyre írom.
Adott egy családiház teljes elektromos felújítása.
Kérdés az, hogy megoldható-e a vezetékek vezetése a szomszédos helyiségben, s csak a konnektoroknál fúrnám át a falat. A házban laknak, de így el lehetne kerülni a teljes ház kipakolását.
Ezzel a módszerrel 2 helyiség vésésével bekábelezhető a teljes ház.
Üdv!
Semmi nem tiltja, magam is alkalmaztam számtalanszor, amikor a helyiség úgyszólván felszabadíthatatlan a szükséges munkákra alig van idő, vagy a bennlakó háklis és nem szereti a rumlit és még takarítani sem akar. Hogy ebből ne legyen konfliktusod nagyon szépen és főleg tisztán kell dolgoznod, sőt néha még csendesen is. A mennyezeteken viszont hogy lessz nyomvonal, felragasztod? A szerelési módról hagyj a megbízódnál valami emléket, hogy ez igy lett megolva és a majdani munkáknál (képek, polcok, szekrények,) legyen erről tudomásuk.
Nem villanyszerelő vagyok.
Sajnos magamnak kell megcsinálnom.
Egy tetőfelújítás során fény derült egy hatalmas szabálytalanságra.(hála az előző kissebbségi tulajnak, 14 éve használtunk konnektorokat biztosítás nélkül)
Mihamarabb ki kell cserélni a méretlen fővezetéket.
Sajnos a tető elvitt minden pénzt, így a szerelvények, plussz az új bekötés árát is nehéz lesz "kiizzadni".
Az óra a lakáson belül van, így mindenképp sokba fog kerülni.
Nem feltétlen. A szabálytalanságot nem feltétlenül vadi új rendszer teljes kialakításával szüntethető meg. Maradhat minden régi helyén csak a csövezést kell cserélni és a kábelezést ha kell.
Mi köze van a méretlen fővezetéknek a biztosítás (gondolom védőföldelés, PE) nélküli konnektorokhoz? Az utcáról (1 vagy 3) fázis L és PEN jön be, majd szét kell választani N, PE és EPH-ra. A Te esetedben talán célszerűbb az óra után megtenni ezt, de a helyzet, ahogy megkívánja. Bízom bene, hogy majd szakemberek is válaszolnak! Lehet elég egy szál zöld/sárga vezeték utólagos befűzése a szükséges helyekre.
Idézetet írta: NagyPS Dátum 2014. július 24., 16:34:00 DÉLUTÁN
Nem feltétlen. A szabálytalanságot nem feltétlenül vadi új rendszer teljes kialakításával szüntethető meg. Maradhat minden régi helyén csak a csövezést kell cserélni és a kábelezést ha kell.
A vezetékek a padláson futnak, a falban csak a kapcsolók konnektorok leágazása a padlásról.
Némely vezeték réz, némelyik szövetbevonatos alu.
A méretlen fővezetéket csak a fogyasztásmérő áthelyezése után cserélnek (jelenleg a lakáson belül van).
Idézetet írta: 980POWER Dátum 2014. július 24., 16:50:44 DÉLUTÁN
Mi köze van a méretlen fővezetéknek a biztosítás (gondolom védőföldelés, PE) nélküli konnektorokhoz? Az utcáról (1 vagy 3) fázis L és PEN jön be, majd szét kell választani N, PE és EPH-ra. A Te esetedben talán célszerűbb az óra után megtenni ezt, de a helyzet, ahogy megkívánja. Bízom bene, hogy majd szakemberek is válaszolnak! Lehet elég egy szál zöld/sárga vezeték utólagos befűzése a szükséges helyekre.
Védőföld alapból nincs.
Némelyik konnektoron még kismegszakító/olvadóbitosíték sem volt (a többit gondold végig, de ne írd le!).
Ezeket egy határozott mozdulattal megszüntettük.
A védőföldet, EPH-t , szabványosságot majd a reg. szerelővel leelenőriztetem.
Kizárólag a belső villanyszerelést akarom én megoldani a jelenlegi szabványok szerint.
Terveim szerint több férőhelyes lakáselosztót szerelek fel, plussz amerre vések több üres csövet is beépítek dobozokkal a késöbbi bővíthetőség végett.
Nos így már teljesen érthető. :o A villanyszerelők nem igazán örülnek, ha magad szeretnéd meg oldani, mert azt azért tudjuk, hogy, ha nem szakember végzi, akkor az, kontár munkának minősül. >:( Ettől függetlenül lehet teljesen szabványos, szabályos szakmailag kifogásolhatatlan. :)
Tehát fel kell mérned, mivel tudsz gazdálkodni, hány órád van és azok hány amperes kismegszakítókkal vannak szerelve, (gondolom, ez addig maradna, míg meg nem lesz a kert az új mérőhely kialakítására). Nem gond az, ha a lakáson belül van az óra,élhetsz a szerzett joggal. Fel kell mérned, milyen igények vannak, tehát milyen, de inkább mekkora fogyasztókat szeretnél üzemeltetni. Másodszor fel kell osztani a hálózatot minimum 4 (+ bojler, ha van) különböző körre, ennyi kismegszakító lesz a terhelésnek megfelelő méretben, harmadszor pedig a szükséges vezeték keresztmetszetet ki kell számítani ez meg adja a csövek szükséges méretét is. Talán indulóban ennyi kell, de persze még sok mindent figyelembe kell venni, olvasgasd a fórumot, rengeteg kérdésre meg van a válasz is. :)
Sziasztok!
Az lenne a kérdésem 1000Wos szivattyúhoz 35 méter távolságra 3x1.5mm2 vagy 3x2.5mm2 MBCu-t húzzak be?
Köszi a segítséget
Helló OTika!
Idézetet írta: OTika Dátum 2014. augusztus 28., 22:06:51 DÉLUTÁN
Az lenne a kérdésem 1000Wos szivattyúhoz 35 méter távolságra 3x1.5mm2 vagy 3x2.5mm2 MBCu-t húzzak be?
Az index.hu-n nem akartak válaszolni? (http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=131505674&t=9007165) :-)
Megfelel az 1,5 mm2-es.
Az a baj, hogy a kérdés hiányos, honnét mérjük a 35 m távolságot? A számított érték az 1,07 mm2 tehát az 1,5 mm2 jó, de ha már a konnektor, vagy ahová be kell kötni, mondjuk 50 méter vezetéket használ az órától, akkor az már nem biztos, hogy úgy meg is felel. (Motorvédő kapcsoló ne maradjon ki!!)
Idézetet írta: 980POWER Dátum 2014. augusztus 28., 23:42:15 DÉLUTÁN
Az a baj, hogy a kérdés hiányos, honnét mérjük a 35 m távolságot? A számított érték az 1,07 mm2 tehát az 1,5 mm2 jó, de ha már a konnektor, vagy ahová be kell kötni, mondjuk 50 méter vezetéket használ az órától, akkor az már nem biztos, hogy úgy meg is felel. (Motorvédő kapcsoló ne maradjon ki!!)
Az óra és a konnektor közötti távolság
Üzenet összefûzve: 2014. Augusztus 29., 06:07:25 am
Idézetet írta: Szirty Dátum 2014. augusztus 28., 22:31:45 DÉLUTÁN
Helló OTika!
Idézetet írta: OTika Dátum 2014. augusztus 28., 22:06:51 DÉLUTÁN
Az lenne a kérdésem 1000Wos szivattyúhoz 35 méter távolságra 3x1.5mm2 vagy 3x2.5mm2 MBCu-t húzzak be?
Az index.hu-n nem akartak válaszolni? (http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=131505674&t=9007165) :-)
Ott még nem válaszoltak :)
Üzenet összefûzve: 2014. augusztus 29., 06:12:39 DÉLELŐTT
Idézetet írta: 980POWER Dátum 2014. augusztus 28., 23:42:15 DÉLUTÁN
A számított érték az 1,07 mm2 tehát az 1,5 mm2 jó,
Ezt milyen képlettel lehet kiszámolni?
Szia!
Partner Cable - Kábel méretezés, keresztmetszet számítás (http://www.partnercable.hu/hu/szolgaltatasok/kisokos/meretezes)
Jó reggelt!
Méretezés feszültség esésre:
A=rox2xl/exI
A=kívánt keresztmetszet
ro=a vezető fajlagos elenállása ohm/2mm/méter(ez a réznél 0.0175)
2xl az l a hossz amit kétszer veszünk,mert a nullán visszafolyik az áram.
e= a megengedhető feszültségesés ami motorikus hálózaton 3% világításon 2%
Az I a vezetőn átfolyó áramerősség.
ebből a képletből kapunk egy keresztmetszetet feszültségesésre,melegedésre táblázatból választunk megfelelőt,ami mindkettőre megfelel.
Ha esetleg nincs kábelkereskedő program ami kiszámítaná :)
4mm2-es alu vezetéket lehet még kapni vhol?
Szerintem talán csak elfekvőben esetleg valahol még találsz, kicsi az esély rá. Réz vezetéket kell használni. Megfelelő kötőelemmel, alu pasztával lehet kötni.
Alu pasztám van ,melyik a legmegfelelőbb kötőelem
Kösz
Bármilyen rugós kötöelem. pl: Wago
A paszta:
WAGO 99-074 Alu-Plus Kontakt paszta
Az egyerű alumíniumvezetékeknek a szorítócsatlakozókba történő behelyezésekor kell használni.
Emellett arra is ügyelni kell, hogy a névleges áramerősségértékek megfeleljenek az alumíniumvezetékek kisebb vezetőképességének:
2,5 mm² = 16 A 4 mm² = 22 A
Alkalmazási területek:
Az érintkezőpaszta - 4 mm² vezeték-keresztmetszetig egyerű alumíniumvezetékeknek a szorítócsatlakozókban történő biztonságos csatlakoztatásához. Már nincs szükség az alumíniumvezetékek tisztítására és zsírzására, ugyanis az érintkezőpasztát a praktikus töltőfecskendező segítségével közvetlenül a csatlakozók vezeték-bevezetőnyílásaiba lehet tölteni.
Azonban a láthatóan elszíneződött, korrodálódott vezetékeket mechanikusan is meg kell tisztítani!
Ezután a kezeletlen egyerű alumíniumvezetékek (többpólusú csatlakozóknál rézvezetékekkel vegyesen) egyszerűen csatlakoztathatók.
automatikusan tönkreteszi az oxidréteget a csatlakoztatási folyamat közben, megakadályozza az újabb oxidálódást az érintkezési helyen,
elkerüli az elektrolitikus korróziót alumínium- és a rézvezetékek között (egy érintkezőben),
hosszú távú védelmet nyújt a korrózióval szemben.
Jó estét
Ha össze csavarok jó erősen 3drb-1,5 réz vezetéket 1drb-2,5 alu vezetékkel és bekenem
ALU pasztával majd le szigetelem ér valamit.
((Én sem) vagyok villanyszerelő)
Amíg nincs rajta valami rugós szorítás (KF1), véletlenül sem.
A Wago 2273 kisker ára 40 forint, a KF1 30, érdemes taknyolni?
(A vörös posztó miatt elnézést, tudom, hogy más is gyárt ilyesmit, bár úgy rémlik a Tracon drágább volt ennél, amikor néztem, meg nem is ismerem a termékpalettát)
IP44 aljzatot keresek, keresem a megfelelőt.
A Düwi megbízható márka vagy milyet ajánlotok? Általános, otthoni felhasználásra kellene.
Valamelyik boltban a Hermest ajánlották, de valamiért ez nem szimpatikus.
Egy tanulságos eset:
Ruggós kötőelem égett meg, tűz nem lett belőle, hál Istennek.
Képek mellékelve, fotók asztalon készültek a levágott kötésről.
Gyártmánya Weidmüller. Egyik vezeték alu, másik réz. Szerintem a hiba oka a nem kellőképpen bedugott réz vezeték érintkezési hibája miatti égés. Nem volt a lemez alá dugva, csupán a lemezig, eddig bírta (sok évet).
A 2.képen direkt túldugtam a réz vezetéket a fotó miatt.
Az alu vezeték viszont helyén volt, nem az okozta a hibát.
Nem véletlen a kötéseket mindig egy húzással ellenőrizni kell, hogy tart-e. Visszacsúszás esetén csak az önérzeten esik csorba és lehet újra próbálni.
Nem egyszer csavaros kötéseknél is találkoztam hasonlóval. Alá, mellé kötött vagy elfelejtett csavarhúzás végett esnek, mozognak a vezetékek, felfűzősínek elemei.
Sziasztok
Adott egy 15 modulos süllyesztett kismegszakító szekrények.Ezen belül van egy nulla és egy föld sín de fázis nincs.A szakemberek hol és milyen módszerrel szokták szétosztani a fázis vezetékét ami a villanyórától jön?Válaszokat előre is köszönöm.
Fésüs sínnel a kisautomatákon elhelyezve.
Jó estét
Károsulhat-e a rajz szerint bekötött érzékelő? Mert működik.
Ha relé van benne mint kapcsoló eszköz, akkor nem. Meg egyébként sem, szerintem, mert nagyobb feszültséget nem kap mint a névleges értéke.
Bizonyos készüléktípusoknál igen. Ennek megállapítása a készülék szétszedése és gyengeáramú gyakorlat hiányában nem feltétlen vezet eredményre. Egy korábbi hozzászólásomban már leírtam az okát. ::)
Próbáld meg úgy kialakítani, hogy az érzékelő állandóan kapjon áramot és a kapcsolt szálát vezesd a 106-os egyik pólusára, míg a másikra a L-t. A középpontra csatlakoztasd a pilácsokat. Ha 101-es kapcsolót használsz és azzal adsz a pilácsoknak fix L-t, párhuzamosan a folyamatosan fesz alatt lévő érzékelő kimenetével, akkor az is járható megoldás.
Ha az érzékelő a lámpa részét képezi, akkor 4 vezetéket kell elvinni hozzá, amiből az egyik a fix L lesz.
Jó estét
Köszönöm a választ NYAKI
Ha küldenél egy rajzot meg köszönném
Jó éjt.
Jó napot
Egy senzoros lead reflektorra szereltem még egy érzékelőt,hogy a másik irányból is kapcsoljon fel,ha a két senzort párhuzamosan összekötöm jól fog-e működni?
Ha nem akkor segítsen ki valaki egy rajzzal
Köszönöm
Sziasztok!
Lehet olvastátok már valamelyik témában itt az oldalon, de fogok csinálni egy komplett házat. A ház vályogból és kisméretű téglából van.
Na itt ugyebár kell majd beépítenem egy jó pár szerelvény és kötődobozt. Mivel én nem épületvillamoságban dolgozom 90%-ban de szeretném ezt is jól megtanulni ezért a gipszelésben nincs sok tapasztalatom. Utoljára 2 éve gipszeltem, akkor viszont sokat de emlékszem hogy nem szerettem :D Szeretnék gyakorlati ötleteket/ tippeket kérni az itt jelen lévő mesterektől hogy mire figyeljek oda gipszelés során. Hogy legyen "szép" a munkám? :P
Köszönöm szépen!
Üdvözletem!
Kedves kis kollégám, sokat tudnék írni a témáról, de csak a lényeget írom.
Ha van terv, akkor aszerint, ha nincs józan paraszt ésszel dolgozz. A nyomvonalat jelöld ki (erősáram,internet Cat kábel, riasztó, koax, stb.külön csőben).Az elágazóbobozok ne legyenek túl közel a falsarkokhoz, (nehezebb befűzni), a szerelvénydodozok (soroló) függőleges vagy vízszintes helyzetben. A faláttörések jó helyre kerüljenek, fűtéscső és egyéb kerülendő! Kellő mélységű hornyot véss, különösen a sarkokban.Először a dobozokat helyezem el, azután csövezek. Én fekete lépésálló gégecsövet szoktam használni ahol lehet.Kellő méretű legyen a cső, mert ha vékony csövet teszel befűzéskor szenvedni fogsz!Gipszelés előtt locsold be a hornyot és a dobozfészkeket, és a szerelvénydobozokat olyan mélyre tedd, hogy vakolás után ne lógjon ki! Ne sajnáld a gipszet.Jó munkát, ha sérül a cső azonnal javítsd.Tisztelettel: TothGyula felülvizsgáló.
Jó estét
Az lenne a kérdésem,hogy egy Null+Fázis kismegszakítón csak a fázist viszem át jól fog-e működni zárlat esetén mert holnap nincs nyitva az üzlet és muszáj felszerelnem csak ilyenem van jelenleg.
Kösz a segitséget
h
Igen!
Egy fázis nulla esetén mind két éren ugyanaz az áramerősség folyik. Csak hiba, zárlat esetén nem bontja a nullát. Ideiglenesen működni fog a védelem a nulla bontás nélkül.
Sziasztok!
Egy gyors kérdésem lenne:
Vályogháznál milyen tárcsát ajánlatok horonymaróhoz, jó az hozzá amivel a téglát vágom?
Petike
A vályogfalhoz nem kell gép met az csak zajong és (nálad lehet) port is csinál. Én tanulókoromban dolgoztam ilyen falakkal. Feljelölés után nagyon durva passzítófűrésszel kivágod a csőhorony két oldalát és egy festékkaparóval, (nem spaklival) kibieélented a közét. Dobozoknak faipari körkiszúróval, vagy csempefúróval készíthetsz lyukat, jóval nagyobbat mint kéne. A lámpatestekhez nagyon túlméretezett fenyő fatipli (nem köldökcsap tipli !) kell "vésés" után híg gipsztejjel ki kell ecsetelni-locsolni a fészkeket és a hornyokat a gipszeléshez adalékként a fal anyagát kell megtörni és felhasználni, különben kinyomja magát a gipszelés. Kiesik a falból. A "gipszelés" síkramunkálásához (elhúzásához) színelő lapkát (citlinget) használtam a javítóhabarcs csaknem teljes megkötése előtt. A vezetékek behúzását és a szerelvényezés halaszd másnapra az elázott falból kiszakadhat a cső és a doboz az alapgipszeléssel együtt. Ha kis munkárol van szó és nem érdemes kétszer kivonulni a cső-doboz hornyába szegeket kell verni az alapgipszelés előtt mint a sűndisznó tüskéi és akkor nem a gipsz tart hanem szegek, de ez sem igazán megbízható. Vigyázz a giszrabicfal nem vályog csak hasonló, de abban drótháló van és legtöbbször belül üreges. Ehhez más technika kell !
Jó estét
Ha egy négyes nem nyitható wagot ki kellett cserélni ötösre a lecserélt wagokat még lehet-e használni újabb kötéshez.
Kösz a segitséget
Ha nem fordult ki a belseje akkor nyugodtan. Szabályos kötés oldás, ha kicsit oda-vissza csavargatva van a vezeték enyhe húzással a katalógus szerint.
Igen, mivel a lapocska visszaáll a helyére, személy szerint ujra használom őket ha bővítés miatt cserélem.
Sent from my Radar C110e using Tapatalk
Sziasztok!
Tegnap szerelvényeznem is kellett, de még nem izzasztott meg ilyen feladat ennyire! :D
A tulaj szerezte be a szerelvényeket ---> Legrand Cariva
Nos hát elég sokat szívtam vele, mert mindig maradt egy kis rés a szerelvény és a fal síkja között. Gipszkarton falról van szó. Kopos dobozok vannak besüllyesztve a falba. Próbáltam a doboz csavarjával is rögzíteni a szerelvényt meg a szerelvény körmeivel is de mindig elállt egy kicsit a faltól.
Szeretnék tőletek kérni valami hasznos tanácsot ezügyben, mert eléggé rontja a szemem az ilyen. Vagy ez a szerelvény egy ilyen "bóvli" minőség?
Nem bóvli, én csak ezeket használom privát munkáknál. Jó ár/érték arányú, ha jó helyen szerzi be az ember és a régen szereltekkel sincs még baj. Szeretek vele dolgozni, ilyen jellegű hibát még nem tapasztaltam.
Üdv!
A gipszkartonhoz való szerelvénydobozt úgy kell beszerelni, hogy a vágott nyílás peremét egy éles pengével 45°-ban, kb. 2-3 mm szélességben bevágod és így a doboz vékony pereme a gipszkarton felületével egy síkba fog kerülni, ezért az olyan szerelvényburkolatoknak, amiknek nincs túllógása a fal felé, síkba kerülhet a gipszkartonnal.
Köszönöm a válaszokat!
Na ezt ma kipróbálom, hogy egy kicsit bevágom a furatot. ;)
Köszönöm ezt a hasznos tippet! :)
Üdv!
Az első épület villanyszerelésemre készülök és lenne pár kérdésem a kivitelezéssel kapcsolatban.
1.) Mennyire szabálytalan vagy tré megoldás, az ha egy helység 1 világítás és 1 dugalj áramkörét 1 védőcsőbe húzom az elosztótól?
2.) Hogy oldható meg szabályosan, hogy a lehető legkevesebb (vagy egyet se) kötődobozt használjam a dugalj áramköröknél? Szabályos a mély kivitelű szerelvénydobozban a kötés wagoval, valamint a dugalj áramkör magasságában (40cm a padlótól) a vizszintes nyomvonal?
3.) Nyomvonal tervezés a helyszínen ahogy jön, vagy skicceltek eseteleg CAD szoftverben 3D meg minden? :)
Üdv!
Szia Tas84!
Nem tré ha egy csőbe húzol egy helyiség világítási és dugalj áramkörét amennyiben az 1-1.Az áramköröket úgy értelmezd hogy
fázis nulla védővezető.Szerelési szempontból célszerűbb több csövet rakni kevesebb vezetékkel mert nem lesz gond a behúzás.Ha nem használsz kötő dobozokat,sebaj,csak nem fogod tudni behúzni a vezetékeket.(szerintem)A mély szerelvény dobozban a kötés nem elítélendő,a lényeg hogy a dugaszoló aljzatokat ne fűzd fel.A nyomvonalat minden képpen tervezd meg,akár egy kézzel rajzolt alaprajzra,gondold át mit merre vinnél,így tudni fogod utána munka közben hogy hova hány csövet rakj,mennyi vezetéket húzz,illetve utólag meglesz a nyomvonal rajzod ami ugyebár meg kéne hogy legyen a későbbi időkre gondolva is.Ne spórolj a dobozolással meg a csövezéssel,mert nagy szívásoktól tudod magad megkímélni.
Köszi, minden áramkörnek van saját nulla és védővezetője. Felfűzést semmiképp se erőltetném azért is gondoltam a mélyebb szerelvény dobozra és wagorol szerelvényre majd a következő doboz.
Tehát manapság nem csúnya látvány a "régi" szerelési mód, miszerint minden leágazásnál kötődoboz van? Még egy kérdés nyomvonal ügyben.
Amennyiben a dugalj magasságban szeretnék vizszintes nyomvonalat, akkor ugye egyszer bemegyek pl. egy szobaba mennyezet alatt. Lemegyek az első dugaljig, majd megyek sorba lent, majd jön egy erkély ajtó, ott fel megyek utána megint le és a többi dugalj. Érzésem szerint ez elég össsze-vissza nyomvonal! Mi a véleményetek erről?
A tulaj szeretne villanybojlert a jelenlegi gázos cucc helyett. Pillanatnyilag nincs külön vezérelt óra. Egy társas házról van szó, ahol a lakók még vitatkoznak, hogy legyen-e hálózat bővítés vagy ne. így most nem tudom mit csináljak a bojler betáppal. Első elgondolásra a lakás elosztóba vittem volna, de ha meg lesz a hálózat bővítés, akkor azt a kábelt a vezérelt óratól kéne vinnem megszakítás nélkül (az óra mellett van egy leválasztó kapcsoló és egy fi relé, ha jól tudom). Vagy járható út az, hogy most a lakás elosztóba kötöm, majd ha meg lesz az óra akkor onnan külön kábellel a lakás elosztóba, majd a bojler fi relét lekötöm a nappali áramról majd rákötöm a vezéreltet?
Én a fali csatlakozó aljzatoknak 16-os csövet használtam a világítási áramköröknek pedig 20-asat is mert ott előfordul, hogy több mint 3 szál vezeték fut egy csőben, kötő dobozt a lehető legkevesebbet használok az ajzatókhoz eleve mélyebb szerelvény dobozt teszek a kapcsolókéhoz képest, mert a kötéseket így kényelmesen be helyezhetem az ajzat mögé. A lakáselosztótól legalább annyi cső indul ahány kismegszakító van, néha több is arra érdemes figyelni hogy a kapcsolt áramkörök kapcsolt szála ne fusson túl hosszan állandó fázisvezetővel párhuzamosan egy csőben. Én a világítási és az aljzatok áramkörét külön -külön válogatom, de nem feltétlen fontos csak figyelni kell az áramkörben résztvevő alkatrészek terhelhetőségét. Érdemes a 3 alapszín helyet 6 szint alkalmazni és kétféle keresztmetszetű vezetéket. Ki kell alakítani egy struktúrát! Ami az enyémet illeti: Az aljzatok 16 A-ra vannak biztosítva és 2,5mm2 vezetéket használok 16mm átmérős csőben a 3 alapszínnel, A világítás 10 A-ra van biztosítva 16mm átmérős csőben indulok, de ahol szükséges 20mm-essel folytatom, majd a végén szintén 16-osal fejezem be. A vezeték színek pedig úgy néznek ki, hogy a kapcsolóig a fekete kék zöld/sárga, de a sima 101-es, 102-es és 105-ös kapcsoló után a fázis barna a lámpáig, a 102-esnél lila a kapcsolt nulla a lámpáig. A 106 kapcsolok közt a váltó szál vagy más néven játszó szál az szürke színű, de a második 106-os után barna a lámpáig, ha 107-es is van benne akkor azok közt is szürkét használok. Az impulzusrelénél és a lépcsőházi automatánál értelem szerűen ugyan így, de azt még nem kellet szerelnem. a lényeg az, hogy amikor a festés után vissza mész a vezeték színéről tudod hová vezet, mire való. A világítási áramkörök 1,5mm2 vezetékeket használok. A csövezést most már úgy csináljuk hogy egy darab csővel fel állunk az adott szerelvényhez és dobozokhoz, de csak a fal aljától olyan 20 cm-el hosszabb csővel, jönnek a vakoló munkások majd mi a többi csövezéssel, vagyis össze kötjük az aljzat betonozás előtt a csöveket majd a betonozás után újra mi a vezetékezéssel, természetesen ez csak új építésű háznál fordul elő ahol az ajzat 20cm körül van, vagyis az összes vízszintes cső az aljzatban (vagy a mennyezetben) van elvezetve, falban csak függőleges, kötődoboz csekély számban. Ahol kültérre vezető vezeték van ott szerelvényezés előtt a csőbe egy pötty púrhabot érdemes nyomni ,hogy a pára ne haladjon szabadon a csőben, de csak ép-hogy lezárja mert aztán nem lehet különben kiszedni!
Én igyekszem magam egy márkához tartani egy háznál.
Kérdez bátran, nem minden jut eszünkbe hiába van bent a fejünkben.
Sziasztok!
Volna egy kérdésem.
Adott egy 3 fázisú csatlakozási pont, ahonnan több helyiségekre osztódnak szét az áramkörök és a helyiségen belül lenne csak egy elosztótábla.
De a csatlakozási pontra kismegszakítók helyett valami "fázissínre" gondoltam, amire ráköthetőek az elmenő körök.
Ilyen fázissínhez kérném a segítséget, hogy mit javasoltok?
Azért volna ez a megoldás, mert folyamatosan épülnek ki a helyiségek és még nem lehet tudni, hogy összesen hány darab körre lesz szükség.
Ilyesmi?
Mixvill - Villamossági kereskedőház (http://www.mixvill.hu/hu/kereses-kif?query=csatlakoz%C3%B3blokk)
Jó estét
Tanácsotokat szeretném kérni falon kívüli szereléshez két darab garázs és kazánház meg egy kis műhely amelyek ki vannak meszelve szép fehérre és azért nem volt be vésve mert minden csupa beton.
Esztétikusan szeretném meg csinálni és azt kérdezném milyen szerelvényeket,elosztó dobozokat,csövet,bilincseket kelne használjak.A be táp háromfázis bent van az egyik garázsban.
Köszönöm
Én Legrand Ipari csatlakozó Tempra standard ipari dobozokat +összeválogattam mit akarok beléjük építeni és mennyit, illetve a Forix IP44 falon kívüli szerelvény családot választottam. OBO bilincseket a csövek rögzítéséhez és MUII műanyag csövet, világításnak pedig Borsodkomplex féle Kobi por- és páramentes lpt. LED + 2db T8 1200mm 18W 1450lm LED fénycső, illetve Ledvance ledfényvetőket.
Sziasztok!
Valaki tudna mondani információt / szabványt arról, hogy Mü II-es védőcsövekbe hány darab vezetéket lenne ajánlatos behúzni?
A korábbi MSZ 1600-1 szabványban csak a Mü III-as és Mü I-es védőcsövekről található ilyen információ.
A belső keresztmetszet alapján ( ha az Mü III-as védőcsövet vesszük alapul), akkor elvileg:
3 x2,5 Mü II M16 ( belső átmérő 13,5 mm)
6 x1,5 Mü II M20 ( belső átmérő 17,8 mm)
6 x2,5 Mü II M25 ( belső átmérő 22,6 mm)
Ez mennyire reális?
Amit leírtál, reális. Én 2könyöknél többet nem teszek utána elágazó doboz és nem takarékoskodom a dobozokkal.Inkább nagyobb legyen, ha esetleg utána bővíteni kell.